آلوئه ورا و آکنه

آلوئه ورا و آکنه

گفته می‌شود آلوئه ورا در کاهش قرمزی و التهاب مرتبط با آکنه بسیار موثر است. هم چنین آلوئه ورا با بهبود باز زایش پوست، می‌تواند به کاهش اثرات آکنه کمک کند.

آیا می‌دانستید؟
معتقدند که آلوئه ورا توسط ملکه‌ی مصری کلئوپاترا، به عنوان بخشی از رژیم زیبایی‌اش مورد استفاده قرار می‌گرفت.
آلوئه ورا به آلوئه پزشکی نیز مشهور است و نوعی گیاه آبدار است که می‌تواند آب را در برگ‌ها، ساقه‌ها و یا ریشه‌هایش ذخیره کند. این ویژگی در عوض، ظاهر گوشتی و ورم کرده‌ی مشخصی به آن می‌دهد. آلوئه دقیقاً نام جنسی است که شامل بیش از 500 گونه از گیاهان گل دهنده آبدار است که در میان آنها، گیاه آلوئه ورا عمومی‌ترین گونه است و با نام ورا حقیقی و آلوئه باربادنسیس میلر نیز شناخته می‌شود. معتقدند منشأ این گیاه آفریقای شمالی، ماداگاسکار و شبه جزیره‌ی عرب است.

تاریخچه‌ی آلوئه ورا :

teb-aloe-vera-1

آلوئه ورا به مدت قرن‌ها به عنوان یکی از اجزای ضروری در گیاه درمانی مورد استفاده قرار گرفته است. این گیاه توسط یونانیان و رومیان باستان برای درمان زخم به کار می‌رفت. مصریان به آن گیاه جاودانگی می‌گفتند. این گیاه برای درمان عفونت‌های پوستی، سوختگی‌ها و کاهش ریزش مو به کار می‌رفت. لوح‌های رسی بین النهرینی راجع به خواص پزشکی آلوئه ورا، یافت شده‌اند که تاریخ آنها به 1750 سال قبل از میلاد باز می‌گردد. در دهه‌ی 1930، آلوئه ورا برای اولین بار برای درمان آماس پوستی ناشی از تشعشع به کار رفت.

آلوئه ورا برای درمان آکنه :
این روزها آلوئه ورا موضوع بسیاری از مطالعات و پژوهش‌ها شده است که عمدتاً هدف آنها آشکار ساختن امکان استفاده از این ریشه برای درمان ناخوشی‌های مختلف است به ویژه آنهایی که مربوط به پوست و مو هستند. بیایید ببینیم که چگونه این ریشه می‌تواند به درمان آکنه و جوش‌ها کمک کند و اثرات ناخوشایند ناشی از آنها را رفع کند.

قرمزی و التهاب را کاهش می‌دهد :
آکنه وقتی به وجود می‌آید که غده‌های چربی با تولید بیش از حد چربی، مسدود شوند. آکنه در دوران بلوغ به خاطر نوسانات هورمونی، رایج است. اگر چه آلوئه ورا نمی‌تواند آکنه را درمان کند اما می‌تواند قرمزی آن را به خاطر خواص ضد التهابی خود کاهش دهد. هم چنین آلوئه ورا می‌تواند مانع این شود که باکتری‌ها زخم‌ها را عفونی کنند و کل فرآیند التیام را سرعت می‌بخشد. ترشح کننده‌ی منیزیم و بازدارنده‌ی خارش موجود در آلوئه ورا می‌تواند به درمان آکنه، آفتاب سوختگی و خارش پوست کمک کند.

باز زایش پوست را بهبود می‌بخشد :
آلوئه ورا به خاطر خواص تسکین دهندگی، التیام بخشی، مرطوب کنندگی و باز زایشی خود مشهور است. آلوئه ورا به خاطر خواص باز زایشی خود می‌تواند به بازیابی پوست و تازه شدن بیرونی‌ترین لایه کمک بکند. این خاصیت می‌تواند در رفع آثار آکنه شدیداً مفید باشد. در نتیجه استفاده‌ی منظم از آلوئه ورا با رفع لکه‌ها، جوش‌های سر سیاه و جوش‌ها می‌تواند پوست شما را درخشان‌تر و روشن‌تر بسازد.

رنگ دانه‌های پوست را روشن‌تر می‌سازد :
یافت شده که آلوئه ورا رنگ‌ دانه‌های پوست را روشن می‌سازد و ظهور آثار و لکه‌های ناشی از آکنه را کاهش می‌دهد. به علاوه، این ریشه می‌تواند تولید کلاژن و الاستین را تحریک کند. اینها پروتئین‌های فیبردار هستند که مسئول برقراری ارتباط و حمایت از بافت‌های دیگر بدن هستند. آلوئه ورا با تسهیل تولید این پروتئین‌ها می‌تواند به تسریع التیام زخم‌ها و رفع آثار آکنه کمک کند و در کنار آن گسترش چروک و خطوط ریز را نیز به تأخیر بیندازد.

چگونه از آلوئه ورا برای درمان آکنه استفاده بکنیم :
درمان آکنه با ژل آلوئه ورا :

قبل از استفاده از ژل برای آکنه و آثار آن باید صورت خود را بشویید و آهسته خشک کنید. یک برگ از آلوئه ورا ببرید و بگذارید 15 تا 20 دقیقه روی بشقاب بماند. خواهید دید که مایع زرد رنگی از آن بیرون می‌‌آید. این همان شیره‌ی گیاه است که باید با آب بشویید. وقتی شیره به طور کامل از بین رفت لبه‌های برگ را ببرید و ژل شفاف را با استفاده از قاشق بیرون بیاورید. این ژل را به طور مستقیم روی منطقه‌ی تأثیر پذیرفته بمالید و بگذارید به طور کامل خشک شود. حال می‌توانید آن را با آب تمیز بشویید.

ماسک صورت آکنه با ژل آلوئه ورا :

با مخلوط کردن ژل آلوئه ورا با عسل و گلاب می‌توان آن را به عنوان ماسک صورت نیز استفاده کرد. تمام اجزا را در یک آسیاب مخلوط بکنید تا خمیر درست شود. این ماسک را روی صورت و دیگر مناطق متأثر از آکنه بدن خود، بمالید. بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند و سپس آن را با آب تمیز بشویید. این ماسک می‌تواند یک بار در هفته استفاده شود. علاوه بر عسل و گلاب، شما می‌توانید زرد چوبه را نیز با ژل آلوئه ورا مخلوط بکنید تا ماسک صورت بسازید. زرد چوبه می‌تواند به بهبود رنگ چهره‌ی شما کمک کند و علاوه بر آن آکنه و آثار آن را نیز درمان می‌کند.
آلوئه ورا بخشی از طب سنتی بوده است تا مشکلات پوستی را درمان کند. امروزه گستره‌ی وسیعی از محصولات آلوئه ورایی نظیر مرطوب کننده، صابون، ضد آفتاب، کرم، شامپو و عصاره‌ی آلوئه ورا در بازار موجود هستند. تاکنون هیچ عارضه‌ی جانبی مهمی از آلوئه ورا گزارش نشده است. اما ترکیب آلوئین یافت شده در آلوئه ورا می‌تواند موجب برخی عوارض جانبی شود وقتی که به طور افراطی مورد استفاده قرار گیرد. اما آلوئین معمولاً در طول پروسه‌ی ساخت حذف می‌شود. آماده سازی‌های معمولی نیز به ندرت می‌تواند برخی عوارض جانبی نظیر قرمزی، سوختگی و یا احساس سوزش در برخی افراد ایجاد کند. بنابراین بهتر است که قبل از مالیدن ژل آلوئه ورا و محصولات دیگر آلوئه ورا روی صورت و دیگر مناطق متأثر از آکنه بدن خود، ابتدا آن را روی منطقه‌ی کوچکی بمالید.
تذکر : این مقاله صرفاً هدف اطلاع رسانی دارد و نباید جایگزین توصیه‌ی پزشک متخصص شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید