فواید عصاره‌ی آلوئه ورا

فواید عصاره‌ی آلوئه ورا

محققان تا به امروز فواید زیادی را برای عصاره‌ی آلوئه ورا مستند کرده‌اند. بیش از 70 جزء عصاره‌ی آلوئه ورا را تشکیل داده‌اند به همین دلیل یکی از نوشیدنی‌هایی است که خوردن آن در طول روز بسیار توصیه شده است.
گیاه آلوئه ورای آبدار و گوشتالو، بومی قاره‌ی آفریقا است. این گیاه به خانواده‌ی لی لی تعلق دارد و هم چنین جزو گروه ایکسروید طبقه بندی می‌شود – گروهی از گیاهان است که با باز و بسته کردن شکاف‌های تنفسی و منافذ خود می‌توانند آب را در خود نگه دارند. به هنگام استفاده از آن برای اهداف پزشکی، آلوئه باربادنسیز و یا آویلا اسپانیایی بیشتر مطلوب است. ماده‌ی لزجی که از آن استخراج می‌شود می‌تواند برای ساختن عصاره مورد استفاده قرار گیرد. طبق نظر متخصصان، آلوئه ورا یک مکمل غذایی خوب است. آلوئه ورا هم چنین می‌تواند به شکل ژل، پودری و کپسوله، هم برای داخل بدن و هم بیرون آن، مورد استفاده قرار گیرد. معتقدند که دو سوم جمعیت دنیا از یک شکل و یا شکل‌های دیگر آلوئه ورا استفاده می‌کنند.
ویژگی‌های ترمیم بخشی آلوئه ورا، از زمان‌های باستان برای بشر شناخته شده‌ است. به خاطر این خاصیت ترمیم بخشی، گیاه مفتخر به لقب‌هایی چون گیاه معجزه بخش و شفا دهنده‌ی طبیعی شده است. مردم باستان هند، یونان، چین، مصر و تمدن‌های سومر و روم به خاطر خاصیت تسکین دهندگی آلوئه ورا، از آن برای درمان آسیب‌های پوستی کوچک و بیماری‌های مشابه استفاده می‌کردند.
علم مدرن، فواید آلوئه ورا را دلالت بر غنی بودن آن از مواد مغذی می‌داند. محققان ویتامین‌هایی نظیر ویتامین C ، ویتامین B12، ویتامین E و مواد معدنی همچون آهن، مس و ژرمانیوم را در آن شناسایی کرده‌اند. آلوئه ورا علاوه بر اسیدهای چرب ضروری (آمینو اسیدها) شامل عناصر ناچیزی مثل کلسیم، پتاسیم، روی و منگنز نیز هست.

فواید مختلف عصاره‌ی آلوئه ورا :

teb-aloe-vera-3

ژن سازگاری :
معتقدند آلوئه ورا مقاومت به اضطراب، استرس، ضربه‌ی روحی و خستگی را افزایش می‌دهد.

شتاب دهنده‌ی ترمیم و التیام :
چون آلوئه ورا حاوی ویتامین‌های B ، C و E است در نتیجه به ترمیم بریدگی‌ها، خراش‌ها و سوختگی‌های کوچک شتاب می‌بخشد. عوامل دیگر که منجر به قدرت شفا بخشی و ترمیم دهندگی آن می‌شوند عبارتند از : مواد معدنی، ویتامین‌ها، مونو ساخارید‌ها، پلی ساخارید‌ها، آنزیم‌ها و لیگنین‌ها.

ضد التهاب :
معتقدند که گیبرلین و آکسین (هورمون‌ها) منجر به قدرت ضد التهاب آلوئه ورا می‌شوند. آلوئه ورا هم چنین شامل استرول‌های گیاهی نظیر کمپسترول، لوپئول و سیتوسترول است که به کاهش ورم، قرمزی و درد کمک می‌کند.

ضد میکروبی :
گوگرد، نیتروژن اوره، اسید سالسیلیک، لوپئول، اسید سینامیک و فنول موجود در آلوئه ورا به صورت تیمی عمل می‌کنند تا خاصیت ضد میکروبی را فراهم کنند.

ضد خارش :
خاصیت ضد خارش آلوئه ورا به تسکین خارش آفتاب سوختگی، جوش پوستی، خارش سمی و خود خارش کمک می‌کند.

ضد تب :
آلوئه ورا گرمای بدن را کاهش می‌دهد و شفای تمام زخم‌ها و جراحت‌ها مثل زخم دهان تا زخم بستر را ممکن می‌سازد.

ضد باکتری :
آلوئه ورا به طور موثر با استافیلو کوکوس آئوروس، استرپتو کوکوس ویروسی و پنج زنجیره‌ی استرپتو کوکوس تغییر پذیر، مقابله می‌کند که عمدتاً در پلاگ‌های دهانی یافت می‌شوند.

گشاده کننده‌ی عروق و رگها :
آلوئه ورا به آسوده کردن رگها و عروق کمک می‌کند که در عوض تأمین خون و مواد مغذی را ارتقا می‌بخشند و منجر به ترمیم و شفای بیماری‌های پوستی می‌شوند.

ضد قارچ :
آلوئه ورا به عنوان ضد قارچ موثر علیه کاندیدا آلبیکانز عمل می‌کند.

ضد ویروس :
آلوئه ورا علیه ویروس‌ بیماری‌های تب خال و زونا موثر یافت شده است.

تقویت سیستم ایمنی :
آلوئه ورا تکثیر سلولهای B و لنفوسیت‌ها را تحریک می‌کند و کلان خوارها، مونو سیت‌ها، پادتن‌ها و سلول‌های T را فعال می‌کند. آلوئه ورا با سیستم ایمنی بدن کار می‌کند و جرم تومور را کاهش داده و مانع انتشار انواع مختلف سرطان‌ها می‌شود.

مرطوب کننده :
ترکیب شیمیایی آلوئه ورا، امکان نفوذ سریع‌تر در پوست نسبت به آب را فراهم می‌کند و ویتامین E موجود در آن بیماری‌های پوستی را بهبود می‌بخشد.

تصفیه کننده‌ی طبیعی :
آلوئه ورا حاوی موکو پلی ساخارید‌ها است که مولکول‌های قند با زنجیره‌ی طولانی هستند که به غشای سلولی وارد می‌شوند و سموم را دفع می‌کنند و به مواد مغذی نظیر الکترولیت‌ها و آب کمک می‌کنند تا وارد سلول‌ها شوند. این کار متابولیسم و سطوح انرژی را افزایش می‌دهد.

مانع درد :
خاصیت بی‌حس کنندگی آلوئه ورا به خاطر اسید سالسیلیک و آنترا کوئینون‌ها است. این مواد شیمیایی به تسکین درد و هم چنین کنترل رشد و انتشار باکتری‌ها کمک می‌کنند.

عامل pH پوست :
pH متعادل پوست بین 5ر4 تا 5ر5 است. آلوئه ورا به حفظ pH کمک می‌کند که در مبارزه با باکتری‌ها و قارچ‌ها مفید است.

هضم و گوارش :
آلوئه ورا می‌تواند برای راه اندازی فرآیند شل سازی و تخلیه‌ی مواد زائد نظیر باقیمانده‌ی غذایی هضم نشده و باکتری‌ها که به آستر داخلی روده‌ی کوچک و روده‌ی بزرگ چسبیده‌اند، به کار رود. این مواد زائد موجب انسداد آستر روده‌ای شده و از جذب کامل مواد مغذی غذاهای هضم شده جلوگیری می‌کنند. سموم مضر نیز در طول این فرآیند دفع می‌شوند که عملکرد کلی سیستم گوارشی را ارتقا و بهبود می‌بخشند. توصیه می‌شود که آلوئه ورا در طول هفته‌های متعدد به طور منظم مصرف شود. هم چنین عصاره‌ی آلوئه ورا به منظم سازی ترشح اسید معده کمک می‌کند که از گوارش اسیدی، التهاب روده، سندروم روده‌ی تحریک پذیر و زخم‌هایی مثل زخم معده و اثنی اعشر جلوگیری می‌کند. نوشیدن عصاره‌ی آلوئه ورا منجر به بهبود هضم، گوارش و گردش خون می‌شود. عوارض جانبی مثل اسهال و کم آبی ممکن است به خاطر مصرف اضافی مشاهده شود. زنان باردار باید در مورد مصرف این عصاره با پزشکان خود مشورت کنند.

ضد التهاب و تسکین دهنده‌ی درد :
افرادی که از ورم مفاصل و روماتیسم رنج می‌برند می‌توانند این عصاره را به خاطر خواص بی‌حس کنندگی و ضد التهابی آن بنوشند. درد و سفتی ماهیچه‌ که فرد به هنگام انجام کارهای روزانه تجربه می‌کند می‌تواند به کمک این عصاره به مقدار زیادی تسکین یابد. موکو پلی ساخارید‌ها که آمینو قندهای ضروری برای احیای دوباره‌ی سلول‌های بدن‌ هستند در این عصاره موجودند. فردی که این عصاره را می‌نوشد از بافت‌های احیا شده‌ی ماهیچه‌های مفصلی که حرکت آنها را بهبود می‌بخشد، بهره‌ مند می‌شود. به علت افزایش استحکام، این ماهیچه‌ها قادر هستند که اصطکاک میان استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، رباط‌های مفاصل و اطراف بافت‌های بدن را کاهش دهند. در نتیجه، این عصاره درد و التهابات را در مفاصل ضعیف شده و یا پیر کم می‌کند.

جلوگیری از سرطان و بیماری‌های خونی :
آکمانان یک موکو پلی ساخارید دی ایزومر است و به عنوان محرک ایمنی عمل می‌کند. آکمانان در این عصاره نیز موجود است و معتقدند تولید گلبول‌های سفید خون را افزایش می‌دهد. این کار سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و توانایی بدن را برای مبارزه با عفونت‌های باکتریایی و ویروسی افزایش می‌دهد. به خاطر این واقعیت، سازمان غذا و داروی آمریکا مصرف آن را برای جلوگیری از بیماری‌های ناشی از ایمنی کم به بیماران مبتلا به ایدز توصیه کرده است. این عصاره در حال حاضر تحت مطالعه برای کاربرد احتمالی آن در درمان سرطان‌هایی نظیر سرطان خون، تخمدان و سینه است؛ چون کشف شده است که آلوئه ورا مانع رشد تومور در موش‌های آزمایشگاهی می‌شود.
رشد مو و جوان سازی پوست نیز جزو دیگر فواید سلامتی آلوئه ورا است که خیلی مشهور و شناخته شده است و به طور قابل توجهی از آنزیم‌ها و کلاژن موجود در آن نشأت می‌گیرد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید