مهارتهای رفتاری مردان

مهارتهای رفتاری مردان

زندگی و روابط مثبت عاطفی می تواند دستمایه شادی و در غیر این صورت، منبع بزرگ رنج و تألم باشد. به قول «ریچارد استیل» زندگی زناشویی همراه یا بدون عاطفه مناسب با آن، کامل ترین تصور از بهشت و جهنمی است که ما در زندگی قادر به، بدست آوردن و رسیدن به آن هستیم.
اینجا این پرسش مطرح می گردد که عوامل موفقیت و مثبت زن و شوهر کدامند؟ آیا این عوامل از نگاه زنان و مردان یکسان است؟ تحقیقات نشان می دهد عوامل رضایت در زندگی زناشویی، از نگاه زوجین متفاوت است لذا در اینجا عوامل را از نگاه زنان ارزیابی می نماییم.
وقتی 144 زن متأهل با این سؤال مواجه می شوند که «برای برقراری یک ارتباط صمیمی و مثبت» رعایت چه مسائلی برای شما از طرف همسرتان اهمیت دارد؟ آن ها پاسخ می دهند:
1. نوع دوست و فداکار باشید، مثلاً کارهای روزمره همسرتان را هنگامی که بیمار است انجام بدهید.
2. موافق با واگذاری اختیار باشید، مثلاً به همسرتان اجازه بدهید تا در خصوص رفت و آمد و معاشرت و تفریح و سرگرمی آخر هفته تصمیم بگیرند.
3. با همان احترام و ادبی که با همکارتان در محیط کار حرف می زنید با همسرتان صحبت کنید مثلاً حرف او را قطع نکنید، فریاد نزنید و هنگام صحبت کردن او شکلک در نیاورید.
4. پر جنب و جوش و فعال باشید. مثلاً مرد هنگامی که با همسرش ارتباط دارد باید پر جنب و جوش و فعال باشد.
5. شریک زندگی تان را تشویق کنید. تا افکار و احساساتش را با شما در میان بگذارد. مرد باید نظرات همسرش را در مورد مسائل مختلف مثل کار یا مسائل شخصی جویا شود.
6. همانطور که دوست دارید. دیگران با شما برخورد کنند با همسرتان رفتار کنید. مرد باید از احساس برتری نسبت به همسرش، لاف زدن و فرمان دادن به او خودداری کند.
7. تا حد امکان روابط خوشایند داشته باشید، برای همسرش جوک بگوید یا داستان و قصه تعریف کند.
8. وفادار و پای بند باشید، مرد نباید اطمینان احساسی یا فیزیکی همسرش را سلب کند.
9. راستگو و با ایمان باشید. مرد نباید دروغ بگوید. گول بزند یا ظاهر سازی کند.
10. در فعالیت های اجتماعی مشارکت داشته باشید، مرد باید از شریک زندگیش بخواهد تا برای خرید کردن، قدم زدن، بازی های ورزشی یا سایر فعالیت همراه او باشد.
11. از راه های مختلف برای نشان دادن نزدیکی استفاده کنید، مثلاً به جای استفاده از کلمه «من» هنگام صحبت کردن از کلمه صمیمی تر «ما» استفاده کنند. و نسبت به شریکشان نگاه های حاکی از حمایت و پشتیبانی داشته باشند. مرد باید از روش های مختلفی برای ایجاد تماس با همسرش استفاده کند. مثلاً با فشردن دست یا شانه ها یا در آغوش گرفتن توأم با محبت با همسرش ارتباط برقرار کند.
12. به آنچه شریک زندگیتان می گوید گوش دهید، و برای آن اهمیت قائل شوید مثلاً مرد با نگاه کردن دائم، توضیح خواستن بیشتر برای واضح کردن مطلب و به یاد آوردن آنچه همسرش تعریف می کند می تواند این توجه و اهمیت را نشان دهد.
13. در بروز احساسات و افکار خود صادق باشید، هر چه فردی بیشتر خودش را بروز دهد احتمالاً فرد دیگر نیز بیشتر خود را نشان میدهد. بنابر این اگر مردی به زنش اجازه بدهد تا تفکرات و احساساتش را نسبت به او بیان کند زنش آزادانه تر می تواند آنچه را فکر می کند و احساس می کند از خود نشان دهد.
14. خوش بین باشید، مرد باید سعی کند نشان دهد که چگونه می توان نیمه پر لیوان را به جای نیمه خالی آن دید و چگونه می توان با سعی و تلاش غوره را به حلوا تبدیل کرد.
15. از نظر جسمی و فیزیکی مهربان و جذاب باشید، مرد باید به زندگی جنسی خود توجه کند سعی کنید تا آنرا برای هر دو زیبا و لذت بخش کند.
16. به یکدیگر توجه کنید، به این که چقدر همسرتان جذاب و زیباست توجه کنید و این به طور حتم در بهتر کردن احساسات زوجین نسبت به خودشان کمک می کند…. به هر حال زوجین از طریق نظرات و توجهاتی که همسرشان نسبت به آن ها دارند ارزش پیدا می کنند زن ها معمولاً با کوچک ترین توجه همسرشان نسبت به آنها احساس ارزشمندی می کنند.
17. برای همسرتان جالب و گیرا باشید، اکثر مردم از رفتارهای ناگهانی مثل بدون دلیل خاص به رستوران رفتن یا بذله گویی یا دعوت از دوستان برای صرف چای و یا صحبت لذت می برند.
18. مسئولیت ها و وظایف، را در قبال خانواده و همسرتان انجام بدهید. مرد باید کارهای عادی و روزمره را بدون شکایت انجام دهد.
19. اهدای هدایای زیبا، مثلاً مرد برای همسرش شام ترتیب دهد و سپس بدون هیچ دلیل به او هدیه بدهد این کار زندگی زناشویی را مستحکم و زیباتر می کند. این چنین هدایایی نباید خیلی گران قیمت باشد و نیاز به خرج کردن پول زیادی ندارد می تواند یک کتاب، یک شاخه گل یا کمک به انجام کارهای روزمره باشد.
20. به همسرتان عزت نفس بدهید، مرد باید از رفتارهایی که شایسته روابط صمیمی و نزدیک است استفاده کند.
21. در کارها و فعالیت های همسرتان شرکت کنید، مرد باید سعی کند تا در سرگرمی ها و اوقات فراغت زوجش شرکت کند.
22. خونگرم، دقیق و جدی باشید، منظور این است که وقتی همسر با مشکل یا شکست مواجه می شود زوج باید سعی کند تا از نظر احساسی سه بار کنار او باشد یک بار این که بگوید «تو تنها نیستی، من با تو هستم و تا لحظه آخر تو را همراهی می کنم». یک بار بگوید «چه طور می توانم کمک کنم؟». یک بار دیگر احساسات و افکارش را برای حل مشکلات همسرش تقسیم کند. این طرز صحبت کردن اگر با فاصله بیان شود خیلی مؤثر است مخصوصاً اگر زوجین به صحبت های طرف مقابل احترام بگذارند.
23. در کارها و فعالیت های معنوی همراه و شریک باشید، به همسرتان به مکان های مذهبی بروید، در کارهای جمعی با هم همکاری کنید و هم فکر باشید.
24. تأکید کردن به شباهت ها و تفاوت ها، این مهم است که نظرات، عکس العمل ها و علایق مشابهی با همسرتان داشته باشید. افرادی که می خواهند زندگی زناشویشان را بهبود بخشند لازم است که برای شباهتشان اهمیت قائل شوند و بر روی آن ها تأکید کنند.
25. دفاع کردن و جانبداری از همسر در جمع، مثلاً وقتی زوج ها در مقابل فرزند با سایر اعضای خانواده مورد انتقاد قرار می گیرند، زوج ها می توانند آشکار یا پنهانی از همدیگر حمایت کنند.
26. سعی شود کسی را دوست داشته باشی و برای او ارزش قائل شوی که همسرتان دوست دارد.
27. استفاده از کلمات عاطفی و محبت آمیز، استفاده از کلماتی که نشان دهنده علاقه است مؤثرترین روش ادامه علاقه و ارتباطات عاطفی است چنین به نظر می رسد که اکثر مردم از کلمات «دوستت دارم»، «عاشقت هستم»، «تو فوق العاده هستی»، «از این که با تو زندگی می کنم، خوشحالم» استفاده نمی کنند چون می ترسند که همسرشان این احساس متقابل را نسبت به آن ها نداشته باشد.
تحقیقات نشان داده که رضایت زناشویی آشکار وابسته به استفاده از این 27 روش است گرچه تمام این 27 روش از نظر اهمیت برای زنانی که تحقیقات روی آن ها انجام گرفته مساوی نیستند.
روابط بهتر با همسر
اگر می خواهید ازدواج کنید یا در ابتدای زندگی مشترک هستید با کمک پیشنهادات زیر بکوشید روابط خوب و موفقی داشته باشید.
به چه دلیل قصد ازدواج دارید؟ اگر دلایل و انگیزه هایتان غیر واقع بینانه است، آن را تغییر دهید.
بپذیرید که زندگی مشترک و با هم زندگی کردن با زندگی مجردی متفاوت است.
برای استحکام زندگی مشترک، توقعات و نظرات واقع بینانه داشته باشید.
بپذیرید تفاوت فرهنگی و خانوادگی مسائل و مشکلات خاص خود را دارد. قبل از ازدواج درباره تفاوت ها صحبت کنید.
برای حفظ ارتباط، همواره با هم صحبت کنید.
مسائل مالی اساسی ترین علت جدایی است. همواره درباره مسائل مالی با هم صحبت و مشورت کنید.
در مورد تقسیم مسئولیت و وظایف در منزل با هم صحبت و برنامه ریزی کنید.
هر روز عشق و علاقه خود را به همسر نشان دهید.
بیاموزید که چگونه منصفانه و منطقی دعوا کنید. زوج های موفق از طرح اختلاف، خود داری نمی کنند آنان می دانند که چگونه اختلافات را مطرح و حل کنند.
اگر چه فرزندان خوب و دوست داشتنی هستند و در زندگی مشترک تأثیر زیادی دارند، ولی حداقل هفته ای یک بار برنامه ای فقط برای خود و همسرتان داشته باشید.
هرگز اجازه ندهید فشار روانی و مشکلات شما را از پای در آورد و برای فائق آمدن بر آن ها بکوشید مهارت های سازگاری را بیاموزید.
برای تعطیلات برنامه ریزی کنید.
بیاموزید رفتار مناسبی با خانواده همسرتان داشته باشید. انتظاراتشان را بدانید و برآورده کنید.
بپذیرید که همه زوجها با مشکلات روبرو هستند. حفظ روابط خوب و سالم روندی دراز مدت است و به فراگیری مهارت های ارتباطی، درایت، گذشت و صبر بستگی دارد. اگر احساس می کنید که از هم فاصله پیدا کرده اید، از هم انتقاد نکنید و مرتب با هم دعوا نکنید، اگر اصلاح نشد، حتما به مراکز مشاوره مراجعه بکنید.
محسن تنه کار – زندگی زناشویی فوق العاده، ص 1 – 8

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید