عاشورا و ده‌ پیام

عاشورا و ده‌ پیام

نویسنده:جواد محدثى
منبع:ماهنامه دیدار آشنا

السلام علیک یا ابا عبدالله ( علیه السلام)
محرم براى ما «فروردین جان‌» است و عاشورا براى ما «بهار ایمان‌» .
هرجا که شیعه‌اى زندگى مى‌کند، در این ایام با عطر عاشورا معطر مى‌شود ودلش بى‌قرار کربلا مى‌گردد و با حضور در مجالس حسینى و دسته‌هاى عزادارى و حسینیه‌ها و باسوگوارى و عرض ادب به ساحت‌حضرت اباعبدالله ( علیه السلام) جان تازه‌اى مى‌گیرد و با اهل بیت عصمت و سالار شهیدان و شهداى کربلا پیوند مى‌خورد .
مکتب عاشورا، دانشگاه عزت و حماسه و ایمان است و ما هم افتخار مى‌کنیم که در این مدرسه عشق وایثار، ثبت نام کنیم و درس‌هاى آن را بیاموزیم و در زندگى به کار بندیم .
عاشوراى حسینى براى ما درس‌ها و پیام‌هاى بسیارى دارد . ده پیام از این قیام را مرور مى‌کنیم:

1 . عزت و سربلندى مسلمان، در سایه جهاد و شهادت ومبارزه در راه حق و عدالت است . مرگ شرافتمندانه در این راه، «حیات ابدى‌» است و زندگى با خوارى و خفت تن‌دادن به زبونى و ذلت، «مرگ تدریجى‌» است .
2 – تکلیف یک مسلمان متعهد، دفاع از ارزش‌هاى دینى، دعوت به پاکى و نیکى، «امر به معروف ونهى ازمنکر» ، اصلاح جامعه و مبارزه با مفاسد ومنکرات و انحرافات است واگر این فریضه ترک شود، بدان مسلط مى‌شوند و سقوط جامعه حتمى است . قیام کربلا براى عمل به همین تکلیف بود .
3 – شهادت‌طلبى، سلاحى است که هر امتى به آن مسلح شود، شکست‌ناپذیر مى‌گردد . خون بر شمشیر پیروز است و شهیدان راه خدا زندگان همیشه تاریخ و سرمایه‌هاى الهام بخش جوامعند . پس براى عزت یک جامعه، باید «فرهنگ شهادت‌طلبى‌» را ترویج کرد .
4 – فلسفه قیام کربلا، احیاى دین و ترویج نماز وگسترش معنویات ومبارزه با منکرات است . پیروان اباعبدالله ( علیه السلام) با ایمان و عمل و تقوا و جهاد خویش، نشان مى‌دهند که این فلسفه را شناخته و آن را پذیرفته‌اند و در راه آن تلاش مى‌کنند .
5 – براى یک مسلمان، بالاتر از هر چیز، عمل به وظیفه و انجام تکلیف است، هرچه باشد و هرجا باشد، چه با فتح نظامى، چه با شهادت، چه با ماندن، چه با رفتن، چه با فریاد، چه با سکوت، قیام براى خدا شکست ندارد و هرکه به «وظیفه‌» عمل کند، پیروز است، هرچند در ظاهر شکست‌بخورد .
6 – مدعیان مسلمانى بسیارند . اما در صحنه امتحان است که مؤمنان صادق و مدعیان دروغین و منافق شناخته مى‌شوند . آنان که در جبهه نبرد حق و باطل، به هر بهانه‌اى امام حق را یارى نکنند و خود را کنار بکشند و به گوشه عافیت و راحت‌بخزند، مردود شدگان این امتحانند، هرچند سابقه درخشان ایمانى و انقلابى داشته باشند .
7 – اگر چهره‌هاى شاخص و افراد نافذ و مورد توجه جامعه – «خواص امت‌» – در لحظه‌هاى حساس به وظیفه خود عمل نکنند، جامعه را به ذلت و حیرت وافکار را به انحراف واسلام و تشیع را به انزوا مى‌کشانند . «رسالت‌خواص‌» ، بسى سنگین است و تکلیف آگاهان، بسى خطیر و حساس!
8 – شیعیان حسین ( علیه السلام) و پیروان فرهنگ عاشورا، هرگز با دشمنان اسلام و مسلمین سازنش نمى‌کنند و عزت و سربلندى خود را به زندگى حقیرانه و بردگى ستمکاران و جباران نمى‌فروشند . جان مى‌دهند، ولى دین و ایمان و شرافت را از دست نمى‌دهند .
9 – عزادارى براى امام حسین ( علیه السلام) و شهداى کربلا و اهل بیت مظلوم، نشانه همدلى و همراهى و همگامى با حماسه آفرینان عاشوراست . زنده‌نگه‌داشتن عاشورا، رمز بقاى این حماسه جاوید است و سلاح اشک، فریاد مظلومیت‌بر ضد ظالمان است .
10 – آنان که به حکومت ظالمان و فاسدان تن بدهند و در برابر فساد و ظلم و بدعت و تحریف، سکوت و سازش کنند و جان خود را بیش از دین و عزت و شرف، دوست‌بدارند، ذلت دنیوى و عذاب اخروى و خشم خدا و نفرین خلق خدا را براى خود مى‌خرند . شعار عاشوراییان «هیهات منالذله‌» است و مدالشان عزت و آزادگى .

خدایا! … ما را در شناخت درس‌ها و پیام‌هاى قیام عاشورا و عمل به وظیفه، موفق بدار .
افتخار همدلى با اهل‌بیت ( علیهم السلام) و همراهى با قرآن و عترت را از ما مگیر .
ما را به زیارت و شفاعت «حسین‌بن‌على‌» ( علیه السلام) برسان .
سلام برحسین ( علیه السلام) و یارانش،
درود بر دوستان و پیروان و عزادارانش .

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید