اکسیر محبت

اکسیر محبت

اکسیر محبت، این نعمت بی کران الهی، سخت ترین فلزها را به طلا تبدیل می کند. باز هم از کلام خدا، و سیره ی اهل بیت و اندیشمندان نور می گیریم تا راه و رسم عشق ورزیدن به همسرمان را بیاموزیم و از ابراز محبت به یکدیگر، پلی بسازیم برای کمال و وصال محبوب حقیقی.

محبت، رمز زیبایی زندگی
و من ءایته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها و جعل بینکم موده و رحمه ان فی ذلک لایت لقوم یتفکرون
و از نشانه های او اینکه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا درکنار آنان آرامش یابید و در میانتان مودت و رحمت قرار داد؛ دراین نشانه هایی است برای گروهی که تفکر می کنند. روم، آیه 21
در قرآن کریم رابطه میان زوجین را با کلمه مودت و رحمت بیان می کندو این نکته [بسیار قابل توجه است و به مطلب بلندی اشاره دارد که آن] جنبه انسانی و فوق حیوانی زندگی زناشویی است. اشاره به اینست که شهوت، تنها رابطه طبیعی زندگی زناشویی نیست. بلکه صفا و صمیمیت و اتحاد دو روح است و به عبارت دیگر آنچه زوجین را به یکدیگر پیوند یگانگی می دهد مهر ومودت و صفا و صمیمیت است نه شهوت که درحیوانات هم هست.
جاذبه و دافعه علی (علیه السلام)، شهید مطهری، صص 57و58
امام صادق (ع) فرمودند: هر کس از دوستان ما باشد به همسرش بیشتر اظهار محبت می کند.
بحارالانوار، ج 103، ص 223؛ وسائل الشیعه، ج 20، ص24
پیامبر (ص) می فرمایند: هرچه ایمان انسان کامل تر باشد، به همسرش بیشتر اظهار محبت می کند.
بحارالانوار، ج103، ص228
[شایان ذکر است که محبت به همسر یکی از ثمرات ایمان کامل است.] امام علی (ع) می فرماید: مهرورزی نیمی از عقل و خرد است.
سفینه البحار، ج2، ص 639
محبت ورزیدن، یک امری است که دراول کار، خدای متعال به شما می دهد، سرمایه ای است که در اول ازدواج، خدا به دختر و پسر هدیه می کند. به یکدیگر محبت پیدا می کنند. این را باید نگه داشت. محبت همسر شما به شما، وابسته به عمل شماست. اگر بخواهید محبت همسرتان به شما محفوظ بماند، باید رفتار خودتان را محبت آمیز کنید.
مطلع عشق، ص 71، خطبه عقد رهبر فرزانه انقلاب، مورخه 1376/12/19
(در ایران) آن صمیمیت وصفا و محبت که زن دلش برای مرد خود می تپد، مرد هم دلش برای زن خود می تپد هست. یکدیگر را از اعماق دل دوست دارند و زندگی صمیمی دارند، در جاهای دیگر این چیزها خیلی کم است؛ دوست داشتن را تامین کنید.
مطلع عشق، ص 32، خطبه عقدرهبر فرزانه انقلاب، مورخه 1374/5/24
زن و شوهر هرچه بیشتر به هم محبت کنند، زیادی نیست. آنجایی که محبت هر چه زیاد شود، ایرادی ندارد، محبت زن و شوهر است. هرچه به هم محبت کنید خوب است. اعتماد هم، محبت می آورد. محبت زن و شوهر، جزء محبت های خدایی است، هر چه بیشتر شود بهتر است.
مطلع عشق، ص 68، بیانات رهبر فرزانه انقلاب
در جوامع اسلامی، یعنی جوامع متدین و مذهبی مشاهده می کنیم که دو نفر آدم، مدت طولانی با هم زندگی می کنند و اصلاً از هم سیر نمی شوند، بلکه دلبستگی شان به هم بیشتر می شود، انس و محبت و وفایشان به همدیگر بیشتر می شود، این همان خاصیت تدین و دینداری و مذهبی بودن وجهات خدایی رارعایت کردن است.
مطلع عشق، ص31، خطبه عقد رهبر فرزانه انقلاب، مورخه 1380/1/2
عشق و محبت،سختی های حرکت و تکاپو را بر انسان آسان و ناهمواری ها و تلخی ها را شیرین می سازد، به نیروی عشق و محبت است که یک دخترجوان، به مدت نه ماه سختی های دوران بارداری را تحمل می کند و پس از فراغت، همه رنج های تربیت و حضانت طفل را برعهده می گیرد و دشواری و تلخی بی خوابی ها و شب زنده داری ها را به خاطر کودک محبوبش همچون شهد خوشگوار نوش جان می کند و صمیمانه حاضراست همه هستی خود را در راه هستی و سعادت جگر گوشه ی خویش قربانی نماید. به نیروی عشق و محبت است که پسر جوانی تمام هم و غم واندیشه و نیرویش متوجه تأمین زندگی و سعادت همسر و فرزند می شود و دلخوش است که اگر از کار و فعالیت روزانه خسته می شود، اعضای خانواده اش در آسایش و آرامش به سر می برند و به داشتن سرپرست و تکیه گاه و نان آور و مربی دلسوزی به نام پدر وهمسر، سرفراز و دلگرم اند. انسانی که وجودش سرشار از عشق و محبت خانوادگی است، انسانی پویا و فعال و پرنشاط است. چنین انسانی وجودش در جامعه، مفید و سودمند است و می تواند جامعه خود را به سوی خودکفایی و استقلال سوق دهد.
خانواده درقرآن،آیت الله دکتر احمد بهشتی، ص 338
یک قانون کلی اگر در دست ما باشد، نود و نه درصد از اختلافات خانوادگی، مسأله نشوز، مساله شقاق، اختلافات، بگومگوها، حتی طلاق ها منتفی می شود. آن مساله این است که اساس خانواده و رکن اصلی آن را محبت، انس و الفت تشکیل دهد
خانواده پویا، ج2، ص56
به نقل از استاد فقیهی
در مکارم اخلاق روایتی از پیامبر عظیم الشأن اسلام (صلّی اللّه علیه وآله) نقل شده است که می فرماید: زمانی که پدر و مادر در برابر فرزند، زن در برابر مرد و مرد در برابر زن ارتباط انس و الفت را دارند، ملائکه در آن زمان در حال تردد هستند… . لذا وقتی انس ایجاد می شود، یک حالت گرمی بین دو طرف ایجاد می شود.
خانواده پویا، ج5، ص 39
به نقل از استاد حق جو
در وجود انسان زمینه ای از مودت و رحمت وجود دارد که تجلی گاه آن فقط محیط خانواده است.
خانواده در قرآن، آیت الله دکتر احمد بهشتی، ص 40
زن به اندازه ای که طاقت دارد، باید به شوهر ابراز علاقه کند و شوهر نیز نسبت به زن باید همین طور باشد.
خانواده پویا، ج4، ص2
به نقل از حجه السلام راشد یزدی
همسران در ابزار علاقه باید استمرار را مدّ نظر داشته باشند. اگر ابراز محبّت استمرار نداشته باشد و کم و زیاد شود مشکل ایجاد می کند. گاهی متاسفانه زن و مرد درجلب محبت طرف مقابل تمارض می کنند.
خانواده پویا، ج4، ص 24
به نقل از حجه السلام راشد یزدی
بزرگترین رمز همسرداری و بهترین کلید حل مشکلات زناشویی، اظهار عشق و علاقه به همسر است.
همسرداری، ابراهیم امینی، ص 35
خیلی اززنها و شوهرها تصور می کنند که مودتشان نسبت به یکدیگر از قبیل عشقهای مجازی است که آنها را از مودت خدا و اهل بیت (ع) دور می کند و در حالی که تعبیر مودت درباره اهل بیت (ع) به کار رفته است. پس عشق بین زن وشوهر باعث قرب به اهل بیت (ع) است.
خانواده پویا، ج4، ص 19
به نقل از حجه السلام راشد یزدی
اگر ریشه یابی شود اختلافاتی که درخانواده ها ایجاد می شود، یک جایی خودش را نشان می دهد، گاهی مرد یا زن بهانه می گیرد،این به کمبود محبتی بر می گردد که وجودش در خانواده رکن است.
خانواده پویا، ج2، ص 56
به نقل از حجه السلام سید علی اکبر حسینی
گاهی ما می بینیم دخترها و پسرها، در کوچه و خیابان با یک تبسم و یک نگاه دلشان می رود، دینشان می رود، خانواده را از دست می دهند. وقتی بررسی می کنیم، می بینیم اینها دچار خلأ عاطفی هستند. اینها در خانه، محبت، انس و الفت ندیده اند که با تبسم دچار مشکلاتی می شوند.
خانواده پویا، ج5، ص9
به نقل از استاد حق جو
بارش کنید؛ مهرتان را بارش کنید، عشقتان را بارش کنید، فکر مثبت و سازنده تان را بارش کنید. بارش تبسم، بارش لبخند، بارش انرژی مفید… همین امروز فکر کنید چه چیزی را باید بارش کنید. مهرتان، عشقتان، پولتان، دانشتان، وقتتان…
همه چیز با خدا ممکن است. م. حورایی. صص51 و65

رسم مهربانی

نگاه پرمهر
پیامبراکرم (ص) فرمودند: وقتی مرد به زنِ خود با محبت می نگرد و زنش به او با مهر می نگرد خداوند به دیده رحمت بر آنها می نگرد.
نهج الفصاحه، ص124، ح 621
یکی از راه های تقویت انس، دل دادن به سخن یکدیگر و نگاه پرمحبت به یکدیگر کردن، لبخند زدن به روی همدیگر و با هم غذا خوردن است که متأسفانه گاهی مراعات نمی شود، بچه ها می آیند، خسته هستند، مادرغذای آنها را می دهد. بعد آقا می آید، غذای او را می دهد و بعد هم خودش غذا می خورد. در حالی که هم غذا شدن احساس متقابلی را ایجاد می کند. یک احساس مشترکی ایجاد می شود که بسیار مؤثر است.
خانواده پویا، ج5، ص41
به نقل از حجه السلام سید علی اکبر حسینی
در خانه، زن و شوهر برای همدیگر نعمت بسیار عظیمی هستند که ایمان، تقوا، سلامت و عفت یکدیگر را محفوظ می دارند. ما برای اینکه به محبت زلال و زیبای خدا برسیم، باید محبت را در خانه تجویز بکنیم، خدای متعال زن و شوهر را برای یکدیگر آیه شمرده است. یعنی خانم با دیدن شوهرشان باید لطف خدا را ببینید و آقایان با دیدن خانمشان جمال و کمال پروردگار را ببینند و از همه ی دغدغه ها نجات پیدا کنند. «وجعل بینکم موده و رحمه» و خداوند میان شما مودت و رحمت قرار داد.
خانواده پویا، ج5، ص 15
به نقل از حجه السلام سید علی اکبر حسینی

زیباترین عبارتها
امام صادق (ع) می فرماید: وقتی کسی را دوست داری به او خبر بده
بحارالانوار، ج71، ص181
نبی اکرم (ص) غیر از اینکه ابراز علاقه می کردند، در انتخاب نام، الفاظی را انتخاب می کردند که بار عاطفی داشته باشد. روانشناسان اینها را کوچک های بزرگ می دانند. واقعاً وقتی می خواهیم شوهرمان یا همسرمان را صدا بزنیم با یک نام مهرآمیز، آغشته به محبت صدابزنیم، او را به فامیل صدا نزنیم، اینجا که اداره نیست، اسمش را بگوییم، تازه اسمش را هم به محبت آغشته کنیم. اینها کمک می کنند که همدیگر را دوست داشته باشیم و از همدیگر لذت ببریم.
خانواده پویا، ج6، ص 33
به نقل از دکتر شاملی

همکاری و یگانگی روح ها
امیرالمومنین (ع) هیزم شکنی می کرد و آب می آورد و جارو می کرد و فاطمه (س) آرد می کرد و خمیر می کرد و نان می پخت.
بحارالانوار، ج43، ص 81
از هر دو نفری که با هم زندگی می کنند یکی پیش خدا محبوب تر است و آن کسی است که با همنشینش و صاحبش رفیق ترصمیمی تر، مهربان تر و کمک کارتر باشد.
الکافی، ج2، ص 120
پیغمبر اکرم (ص) وارد منزل شدند، دیدند امیرالمومنین (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) دوتایی دستشان را روی دست هم گذاشته و دستاس را می گردانند. این همکاری است. این همکاری انس در پی دارد. یگانگی روح ها را در پی دارد. پیامبر اکرم (ص) سوال کردند: «کدام یک خسته تر هستید؟» بلافاصله امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «یارسول الله، زهرا خسته تر است». حضرت رسول (ص) فرمودند: «زهرا جان بلند شو، من می نشینم و به علی کمک می کنم».
خانواده پویا، ج5، ص 41
به نقل از حجه السلام سید علی اکبر حسینی
… معلوم است که انسان چه کار باید بکند تا محبتش معلوم شود؛ بایستی وفاداری، امانتداری و صفا نشان دهد. توقعات خود را خیلی بالا نبرد، باید همکاری کند، باید اظهار محبت کند، اینها محبت ایجاد می کند. هردو نسبت به هم این وظیفه را دارند. همکاری و محبت در زندگی باید باشد. ایرادگیری و زیاده طلبی نباشد.
مطلع عشق، ص 71، خطبه عقد رهبر فرزانه انقلاب، مورخه 1376/12/19
خیلی خوب است که زن وشوهر در کارها به هم کمک کنند. آقا کار علمی دارد. خانمش می تواند به او کمک کند. با هم کتاب خواندن خیلی خوب است. یک صفحه او بخواند و یک صفحه دیگری؛ این ها موجب همدلی و انس بیشتر می شود. همکاری و هم غذایی و هم صحبتی در منزل خیلی مؤثر است. زندگی را لذت بخش می کند. انسان مؤمن باید ازلذت های حلال پروردگار برخوردار شود. خداوند دوست دارد از آن چیزهایی که مجاز شمرده است، بندگانش استفاده کنند. همان طوری که دوست دارد آن چیزهایی را که منع کرده است، بندگانش انجام ندهند.
خانواده پویا، ج5، ص 41
به نقل از حجه السلام سید علی اکبر حسینی
برنامه ی زندگی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) براساس تقسیم کاربود: امورداخلی خانه بر عهده ی فاطمه (س) و بیرون خانه بر عهده ی علی (ع) بود.
خانواده نمونه در اسلام، ص25

نشانه های عاشقی
امیرالمومنین(ع) فرمودند: هدیه جلب محبت می کند
مستدرک الوسائل، ج13، ص 207
رسول اکرم(ص) می فرماید: به یکدیگر هدیه بدهید تا رشته محبتتان استوار شود زیرا هدیه محبت را می افزاید و کینه و کدورت را از میان می برد.
نهج الفصاحه، ح1189، ص 238
رسول اکرم (ص) می فرماید: بهترین هدیه و برترین عطیه، کلام حکمت آمیز است که ابتدا خود آنرا بیاموزد آنگاه به دیگران بیاموزد
میزان الحکمه، ج14، ص 6650، حدیث 21206

عبوراز موانع محبت
حفظ محبت، ازرسیدن به آن، دشوارتر است. چنانچه، حفظ ایمان از ایمان آوردن سخت تر است… موانع حفظ محبت و ایمانتان را مرور می کنیم تا آفتهایی را که پایه های بنای مهربانی را تهدید می کنند، بشناسیم و با آنها مبارزه کنیم…

من محوری ممنوع
«الرجال قوامون علی النساء» معنایش این نیست که زن در همه امور تابع شوهرش باشد. نه! یا مثل برخی از این اروپا ندیده های بدتر از اروپا و مقلد اروپا، بگوییم که زن بایستی همه کاره باشد و مرد باید تابع باشد. نه این هم غلط است. بالاخره دو تا شریک و دو تا رفیق هستید. یک جا مرد کوتاه بیاید. یک جا زن کوتاه بیاید. یکی این جا از سلیقه و خواست خود بگذرد، دیگری درجای دیگر، تا بتوانید با یکدیگر زندگی کنید.
مطلع عشق، ص51، خطبه عقد رهبر فرزانه انقلاب، مورخه 1377/11/19
در قدیم بیشتر می گفتند دختر باید سازگاری داشته باشد. برای پسرکأنه وظیفه سازگاری قائل نبوده اند. نه! اسلام این را نمی گوید. اسلام می گوید که دختر و پسر هر دو باید سازگار باشند، هردو باید بسازند، باید بنا را بر این بگذارند که زندگی خانوادگی را سالم و کامل و آرام و همراه با محبت و عشق متقابل اداره کنند.
مطلع عشق، ص 91، خطبه عقد رهبر فرزانه انقلاب، مورخه 1374/5/11
در حفظ خانواده، نمی شود گفت شوهر سهم بیشتری دارد یا زن سهم بیشتری دارد، نه، هر دو در حفظ این بنیان و در حفظ این اجتماع دو نفره، که بعدها به تدریج زیاد می شود، نقش دارند.
مطلع عشق، ص31، خطبه عقد رهبر فرزانه انقلاب، مورخه 1379/5/16
مردان و زنان باید من خود را حذف کنند. یعنی از خود خارج شوند و به ما برسند؛ تا زمانی که من خود را مطرح می کنند و میل خود را حق خود می دانند. سلیقه خود را حق خود می دانند، نمی توانند زندگی پایداری داشته باشند، مرد یا زن هم ندارد. همه باید من خود را حذف کنند تا در «ما» حل شوند تا به کمال و تعالی برسند.
خانواده خوشبخت، دکتر ا. کیهان نیا، ص 270
نبایستی زن و شوهر تصمیم بگیرند که خودشان هرچه گفتند همان شود. آنچه خودشان می پسندند و آنچه راحتی آنها را تامین می کند همان بشود. نه، این طور نباید باشد.
مطلع عشق، ص 90، خطبه عقد رهبر فرزانه انقلاب، مورخه 1377/11/19

دوری از جدال
و ان خفتم شقاق بینهما فابعثوا حکما من اهله و حکما من اهلها ان یریدا اصلاحا یوفق الله بینهما ان الله کان علیما خبیرا.
و اگر از جدایی و شکاف میان آن دو (همسر) بیم داشته باشید، یک داور از خانواده شوهر، و یک داور از خانواده زن انتخاب کنید (تا به کار آنان رسیدگی کنند). اگراین دو داور، تصمیم به اصلاح داشته باشند، خداوند به توافق آنها کمک می کند؛ زیرا خداوند، دانا و آگاه است (و از نیات همه، باخبر است).
نساء، 35
حضرت علی (ع) می فرمایند: از بحث و جدل بپرهیز؛ چرا که با این کار سفیهان را علیه خود تشویق می کنی و دوستی و برادری خود را با دیگران فاسد می نمایی.
مستدرک الوسائل، ج9، ص 77
امیرالمومنین (ع) می فرماید: «اذا مدحت فاختصر اذا ذممت فاقتصر» اگر خواستی کسی را ستایش کنی، مختصربگو، اگر خواستی کسی را هم مذمت کنی، کوتاه بگو.«الافراط فی الملامه یشب نیران اللجاج» افراط در سرزنش آتش لجبازی را گسترش می دهد و شعله ور می کند
خانواده پویا، ج1، ص 25
به نقل از حجه السلام سید علی اکبر حسینی
پیامبر (ص) می فرمایند: باتقوا ترین افراد کسی است که از بحث و جدل بیهوده بپرهیزد، هر چند حق با او باشد.
امام صادق (ع) می فرمایند: از بحث وجدل بپرهیز که این کار اعمال نیک تو را نابود می کند، از جدال دوری کن که تو را به هلاکت می افکند و از خصومت ورزی زیاد اجتناب کن که تو را از خدا دور می کند.
مستدرک الوسائل، ج9، ص73

آتش لجاجت را خاموش کنیم
امام علی (ع) می فرمایند: زیاده روی درسرزنش دیگری، آتش لجاجت را برمی افروزد، و این کار او را به انجام گناه جری تر و سرزنش را بی اثر می کند.
میزان الحکمه، ج8، ص 546
امیرالمومنین علی (ع) در نامه ی خود به مالک اشتر می فرمایند: «تا جایی که می توانید عیب همدیگر را بپوشانید.» اگر می توانید غیرمستقیم تذکر بدهید و مستقیم چیزی را نگویید. نگاه عیب جویانه یک نگاه دور از تفاهم است. به هیچ یک از همسران کمک نمی کند، بلکه باعث می شود هر یک به لجاجت بیافتند.
خانواده پویا، ج6، ص41
به نقل از حجه السلام سید علی اکبر حسینی

محبت متفاوت مردان
این خیلی ناراحت کننده است که برخی از زنان می گویند همسرشان به آنان ابراز علاقه نمی کند. زمانی که بیشتر وارد عمق ماجرا می شوم و به جمع آوری اطلاعات از زندگی این زنان می پردازم، متوجه می شوم که شوهرشان به خاطر آنان کارهای بسیاری انجام می دهد که آنها اصلاً متوجه اش نیستند. این بدان خاطر است که برخی از زنان نمی دانند نحوه ی ابراز علاقه مردان با زنان متفاوت است. مردان خیلی اهل حرف نیستند، آنان بیشتر مرد عمل هستند. مرد با عمل خود به نوعی با همسر خود صحبت می کند. شما باید این واقعیت را بپذیرید و نوع ابراز علاقه همسرتان را بشناسید. اگر نحوه ی ابراز علاقه شوهرتان را بشناسید و به درستی به آن پاسخ بدهید، مطمئن باشید محبت او به شما چند برابر خواهد شد.
قدرت زن، دکتر لارا شلسینگر، ص 251
منبع: دفتر دوم – همسرداری کلبه ی مهر

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید