آن که خدا دوستش داشت

آن که خدا دوستش داشت

نویسنده: نظیفه سادات موذن

اشاره: برای مردی که تاریخ ساز بود و بعد از پیامبر یگانه مرد تمام ادوار، گفتن از کارهایش سخت است. سخت است که بخواهی بزرگ ترین فداکاری هایش را بنویسی… سخت است…

1- تولد

سی سال از عام الفیل گذشته بود که دیوار کعبه برای اولین و آخرین بار ترک خورد و برای اولین و آخرین بار، نوزادی در آن متولد شد.

2- شاهد

ده سال بعد، وقتی غار حرا میزبان لحظه های مناجات آخرین رسول خدا(ص) بود و پیام آسمانی جبرئیل بر قلب محمد(ص) نازل می شد، آن کودک برگزیده، شاهد آن لحظه ها بود.

3- اسلام

او که خود در دامان امین قریش پرورش یافته بود و هرگز به آلایش بت پرستی و شرک نیالوده بود، اسلام دیرینه خویش را اظهار کرد و اولین گرونده به اسلام نامیده شد.

4- لیله المبیت

پس از تحمل سیزده سال محرومیت و فشار، شب اول ربیع الاول در بستر پیامبر الهی اش خوابید تا محبوبیت یگانه خدا، برای ابلاغ پیام خدا هجرت کند و جان نازنینش از خطر محفوظ بماند.

5- بدر

سال دوم هجرت، رسول خدا(ص) تصمیم گرفت برای ضبط کاروان تجاری قریش به منطقه بدر برود.
313 نفر از مسلمانان همراه آن حضرت بودند و «علی» سرآمد دلاوران آن جنگ بود تا غرور کثیف مشرکان را لگدمال کنند.

6- احد

سال سوم هجرت، قریش برای جبران شکست بدر، لشکرکشی کرد و جنگ احد رقم خورد. کوه های احد هنوز دفاع جانانه علی(ع) را از جان پیامبر(ص) و صدای آسمانی «لا فتی الا علی، لا سیف الا ذوالفقار» را در خاطره سنگ های داغ خود نگه داشته اند.

7- خندق

حتی سپاه هزار نفری احزاب هم نتوانستند در نابودی اسلام کاری از پیش ببرند. وقتی که تمام اسلام در برابر کفر قرار گرفت(1). این عمرو بن عبدود بود که با کشته شدنش امید مشرکان را ناامید کرد.

8- خیبر

قلعه های مستحکم خیبر هم در سال هفتم هجرت، پیش دلاوری امیر دلاوران سر تسلیم و تعظیم فرود آوردند و یهودیان خیبر از «کسی که خدا و رسولش او را دوست داشتند و او نیز خدا و رسولش را دوست می داشت»(2) شکست خوردند.

9- فتح مکه

روزی که مکه فتح شد، علی(ع) بر شانه پیامبر(ص) ایستاد و بت های کعبه را شکست تا ندای یگانه پرستی، عالم را به سوی هدایت و سعادت رهنمون شود.

10- برائت

آیات سوره برائت نازل شده بود و پیامبر خدا(ص) مأمور بود که آن را به اطلاع مشرکان مکه برساند. بر امر الهی باید کسی این پیام را می برد که: « لایؤدیها عنک الا انت او رجل منک» (یا خودت یا کسی که از توست) و او کسی نبود جز «علی».

11- مباهله

وقتی رسول اللّه(ص) برای مباهله با مسیحیان نجران می رفت، علی(ع) و خانواده اش را با خود برد و مسیحیان چهره هایی دیدند که هر چه از خدا می خواستند، بی اجابت نمی گذاشت. پس، از مباهله منصرف شدند و مصالحه کردند.

12- غدیر

آخرین حج پیامبر(ص) پایان یافته بود. در راه باز گشت و در وادی غدیر خم، فرستاده الهی، نام مبارک «علی» را با منصب ولایت و جانشینی رسول حق، مزین ساخت و مأموریت ابلاغ این امر خطیر را بر دوش محمد(ص) گذاشت. همان روزی که همه آمدند و بیعت کردند و تبریک گفتند.

13- سقیفه

همان هایی که بیعت و تبریک شان، بوی ناخوش نفاق می داد، پیکر نازنین رسول خدا(ص) را گذاشتند و در سقیفه گرد آمدند تا نقشه ای شوم برای تاریخ اسلام بکشند. نقشه ای که حق را از حق دار بگیرد و تمام آن بیعت ها و تبریک ها را از یادها ببرد.

14- خلافت

بعد از بیست و پنج سال سکوت و تحمل، وقتی مردم خلافتش را خواستند و ملتمسانه او را بر این کرسی نشاندند، باز هم عده ای نگذاشتند اسلام روی آرامش را ببیند.

15- جمل

طمع کاران مال و مقام، و حسرت به دل های خودخواه، با هم همراه شدند تا برگ سیاه «فتنه» را در کتاب قطور تاریخ اسلام ثبت کنند. شتر جنگ جمل در نزدیک بصره، در سال 36 هجری زانو بر زمین زد و گواهی بر مظلومیت و عدالت علی(ع) شد

16- صفین

یک سال نگذشته بود که معاویه جنگ صفین را به راه انداخت و مسلمانان را در وضعیتی قرار داد که خود حکمیت ابوموسی و عمرو عاص را به علی(ع) تحمیل کردند و بعد خودشان به آن اعتراض کردند.

17- نهروان

مارقین بعد از فریبی که در حکمیت خوردند، در برابر علی(ع) صف آرایی کرده و جنگ نهروان را رقم زدند.
سال 38 یا 39 هجرت بود که امام این فتنه وحدت شکن را با از میان برداشتن عده زیادی از خوارج، خاموش کرد تا مسیر تاریخ اسلام هموارتر شود.

18-شهادت

دنیا 63 سال بود که علی(ع) را داشت. حالا دیگر جان آسمانی علی به لحظه پرواز نزدیک و نزدیک تر می شد. مسجد کوفه چشم انتظار قدوم امام بود و روسیاهی غفلت زده، چشم انتظار سجده او. یک لحظه سری به سجده رفت و شمشیری از نیام بیرون آمد. مردم همان صدایی را که در احد شنیده می شد، شنیدند که این بار می گفت: «تهدّمت و اللّه ارکان الهدی»(3)

پی نوشت ها:

1. این تعبیر را پیامبر اکرم(ص) در لحظه رو در رویی علی(ع) با عمروبن عبدود فرمودند.
2. این تعبیر پیامبر اکرم(ص) در وصف علی(ع) بود که به مسلمانان فرمودند پرچم فرماندهی را به دست چنین شخصی خواهم داد.
3. به خدا قسم پایه های هدایت ویران شد.
منابع:
1. منتهی الآمال، محدث قمی.
2. سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی.
3. تاریخ امیر المؤمنین(ع) عباس صفایی حائری.
منبع: نشریه دیدار آشنا- ش119

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید