گیاهان دارویی جهت تسکین آرتروز

گیاهان دارویی جهت تسکین آرتروز

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

آرتروز بیماری مفاصلِ (بدن) است که در آن مفاصل دستخوش تورم و درد قابل توجهی می‌شوند. اگر از خوردن قرص یا زدن آمپول واهمه دارید، در این قسمت جایگزینهایی برای این داروها آورده شده است. در مقاله‌ی ذیل در مورد گیاهان دارویی مختلفی که می‌توانید جهت درمان این مشکل مصرف نمایید، سخن به میان آمده است.
آیا دچار درد مفاصل هستید و یا اینکه مفاصل متورمی دارید؟ خوب، اگر چنین است، پس این احتمال وجود دارد که از بیماری آرتروز رنج می‌برید. آرتروز رایج‌ترین نوع التهاب مفاصل است که عمدتاً با متورم شدن مفاصل مشخص می‌شود. جهت درمان این مشکل گزینه‌های زیادی وجود دارد از آنتی بیوتیک یا مسکن گرفته تا آیورودا Ayurveda (طب‌ سنتى‌ هند مشتمل‌ بر داروهاى گیاهى‌ و روغن‌هاى مالیدنى‌ و غیره‌). افرادی که قرص، شربت، و یا تزریق را دوست ندارند، همیشه می‌توانند جهت مقابله با آن درمان‌های گیاهی را انتخاب نمایند. استفاده از این گیاهان دارویی خطری ندارد به این دلیل که این گیاهان به ندرت عوارض جانبی برجای می‌گذارند.
درمان‌های گیاهی بسیاری وجود دارد که جهت کاهش درد مفاصل مورد استفاده قرار می‌گیرند. این گیاهان دارویی به طور گسترده‌ای در سرتاسر جهان مورد استفاده قرا می‌گیرند و دیگر محدود به مشرق زمین نمی‌باشند.
یونجه Alfalfa: یکی از پر استفاده‌ترین و معروف‌ترین داروهای درمانی است. این گیاه در اصل یک درمان سنتی بوده و نوعی درمان برای ورم مفاصلی به حساب می‌آید که نسل به نسل انتقال یافته است. جهت حصول نتایج بهتر، توصیه می‌شود به جای پودر یونجه، چای گیاهی آن مصرف شود.
زنجبیل: موارد استفاده‌ی این گیاه داروییِ شگفت‌انگیز بی حد و حصر است. چای زنجبیل و کمپرس‌ آن ساده‌ترین راه جهت مقابله با تورم ناشی از آرتروز می‌باشند. در هند از این گیاه بسیار استفاده می‌شود.
نوشیدنی جینسینگ: یک آداپتوژن adaptogen است که به بدن کمک می‌کند از عهده‌ی هر نوع استرسی برآید. جینسینگ دارای ترکیبی بنام جین سنوساید ginsenosides است که به هنگام وجود هرگونه استرس، دست به کار می‌شود. چای جنسینگ در درمان آرتروز شگفتی می‌کند. جینسینگ آسیایی می‌تواند درد را شدیدتر ‌کند، بنابراین حتماً نوع آمریکایی آن را مصرف ‌نمایید.
آناناس: حاوی ماده‌ی شیمیایی بروملین bromelain است که از تورم جلوگیری می‌کند. و به تحلیل بردن و هضم «فیبرین» که باعث ابتلا به نوع خاصی از آرتروز می‌شود، کمک می‌نماید.
دانه کنجد: ماده‌ی معدنی مس مهم‌ترین چیزی است که دانه کنجد از آن بهره می‌برد. در طول حملات آرتروز، نیازهای تغذیه‌ای بدن افزایش می‌یابد، که با کمک مس این نیازها جبران می‌شوند.
آویشن Oregano: آنتی اکسیدانی قوی است که کمک می‌کند از آسیب سلولی رادیکال‌های آزاد جلوگیری شود. رادیکال‌های آزاد در صورت وجود التهاب، افزایش سن، و آرتروز فرساینده بوجود می‌آیند.
شیرین بیان Licorice: مانند یک کورتیزون عمل می‌کند و دارای اثر حیاتی ضد التهابی و ضد آلرژی است. سالیان سال است که برای مقابله با التهاب از این گیاه استفاده می‌شود.
کرفس: خوردن کرفس خام و یا پخته، درمان مناسبی برای روماتیسم به حساب می‌آید. این گیاه سرشار از مواد معدنی است و قسمتهای مختلف کرفس حاوی بیش از 25 ترکیب ضد التهابی می‌باشد.
زردچوبه: زردچوبه سرآمد گیاهان دارویی در آسیا، به ویژه هند است. کمتر مشکلی وجود دارد که نتوان به طرز مؤثری با کمک زردچوبه از عهده‌ی آن برآمد. ماده‌ی زرد رنگ زردچوبه، یعنی کورکومین curcumin دارای اثر ضد التهابی قابل توجهی است.
گالتریا (وینترگرین): Wintergreen ماده‌ی اصلی سازنده‌ی روغن وینترگرین است. به دنبال خشک شده‌ی این گیاه باشید به این دلیل که استفاده از آن در قالب روغن غلیظ شده می‌تواند سمی باشد.
رزماری: چای رزماری گزینه مناسبی جهت بهبود عارضه‌ی آرتروز است. این گیاه سرآمد طب سنتی آمریکایی است.
بید: دارای ماده شیمیایی سالیسین salicin بوده و از آن به عنوان آسپرین اصلی گیاهی نام برده می‌شود. چای پوست درخت بید دقیقاً مانند آسپرین عمل می‌کند و موجب کاهش درد و تورم می‌شود.
سنبل ختایی Angelica: گیاهی است که به عنوان بخشی از طب سنتی اروپا مورد استفاده قرار می‌گیرد. در گونه‌ی غربی سنبل ختایی 12 ترکیب ضد التهابی وجود دارد. این گیاه دارای ترکیبات مختلف ضد اسپاسمی (همانند گرفتگی ناگهانی عضله) و تسکین درد است.
کندر Boswellia: دارای عملکرد ضد التهابی بوده و دارای خواص نادری است. این گیاه بسیار شبیه به داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی است.
بسیارخوب، اگر این موارد کافی نیستند، ریشه‌ی سیب زمینی شیرین وحشی، پوست خیار وحشی، ریشه‌ی درخت یوکای امریکایی yucca، گزنه، فلفل قرمز، فلفل هندی، مشمع خردل mustard plaster، کوهاش سیاه black cohosh ، و چندین گیاه دیگر در تسکین درد مفصل و التهاب مؤثر می‌باشند.
مطمئنیم تا حالا، تمام کسانی که دچار درد مفاصل هستند بایستی از میان موارد زیادی که ذکر کردیم حداقل یکی از گیاهان دارویی را مورد استفاده قرار داده‌ باشند.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید