موارد استفاده‌ی گیاه جعفری فرنگی و فواید آن در سلامت

موارد استفاده‌ی گیاه جعفری فرنگی و فواید آن در سلامت

نویسنده: حمید وثیق زاده انصاری

گیاه دارویی جعفری فرنگی از خواص تغذیه‌ای بالایی برخوردار است، به عنوان تصفیه کننده خون و ادرار آور عمل کرده، که می‌تواند هم بدن را تغذیه نموده و هم سم‌زدایی نماید. در مورد استفاده و خواص درمانی گیاه جعفری فرنگی در این قسمت مطالب بیشتری آورده شده است.

آیا می‌دانستید؟
افزودن یک قاشق غذا خوری برگ جعفری تازه به سالاد روزانه‌ی خود، یکی از بهترین راه‌های بدست آوردن مزایای سلامتی از گیاه دارویی جعفری است.
گیاه دارویی جعفری فرنگی که همچنین تحت عنوان جعفری فرانسوی شناخته می‌شود، یک گیاه طب سنتی است که قرنها از آن جهت درمان بیماریهای مختلف استفاده می‌شد. این گیاه یک ساله، که ارتفاع آن به 40 تا 70 سانتی متر می‌رسد، دارای برگهای سه سویه یا سه شانه‌ای و گل‌های کوچک سفیدی است که معمولاً از آنها برای مقاصد دارویی استفاده می‌شود. برگهای جعفری جهت تهیه‌ی محصولات گیاهی دارویی همچون ضماد، دم کرده، و یا چای جعفری، بسیار مهمند. این گیاه دارویی همچنین به منظور چاشنی غذایی در تهیه‌ی غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مواردی که در ذیل آمده، فواید مختلف این گیاه برای حفظ سلامتی را ارائه می‌کند.

کاهش مشکلات پوستی
تاریخچه‌ی پرشکوه آن از نظر کاربرد دارویی به تسکین مشکلات پوستی می‌رسد. جعفری فرنگی می‌تواند، در تسکین ناراحتی مرتبط با آکنه و اگزما موجب شگفتی شود. به علت توانایی آن در تسکین پوست، اغلب به لوسیون‌ها و مواد پاک کننده افزوده می‌شود. آغشتن مقداری پنبه‌ی گلوله شده در چای جعفری غلیظ و زدن آن به پوست، همچنین می‌تواند در به حداقل رساندن درد و پریشانی ناشی از نیش حشرات و اگزما کمک کند. خاصیت مرطوب کنندگی جعفری فرنگی به منظور تسهیل بهبود نیش حشرات و گزیدگی می‌تواند به کار رود.

تسکین سرفه
جعفری فرنگی، دارای خصوصیت خلط آور قوی است، می‌تواند به مایع و روان کردن مخاط به دام افتاده، کمک کرده و خروج آن از مجرای تنفسی را تسهیل بخشد. این ویژگی در درمان سرفه خلط دار و یا مرطوب مفیدست، به گونه‌ای که احتقان سینه را تسکین می‌دهد. سرفه‌ی خلط‌دار که معمولاً ناشی از عفونت‌های تنفسی مانند برونشیت می‌باشند، ممکن است با مصرف جعفری فرنگی، بهبود یابد.

متوقف ساحتن سکسکه
آیا به دنبال درمان خانگی آسان برای از بین بردن سکسکه هستید؟ جویدن برگ‌های جعفری تازه می‌تواند سکسکه را درمان کند. به لحاظ تاریخی، در طول قرون وسطی، اعتقاد بر این بود که مصرف یک قاشق چای خوری جعفری فرنگی خرد شده در خلاصی از شر سکسکه مؤثر می‌باشد. همچنین می‌توان با آغشتن برگهای جعفری در سرکه و خوردن برگها با آن به مبارزه پرداخت.

منبع تغذیه‌ای مناسب
جعفری فرنگی قرنهاست به دلیل خصوصیت تغذیه‌ای خود شهرت دارد. این گیاه حاوی مقدار زیادی کاروتن، ویتامین C، آهن، منگنز، و منیزیم است. بنابراین، افزودن آن قطعاً می‌تواند پروفایل یا نمودار تغذیه‌ای غذاهای مورد علاقه افراد را بالا ببرد. در واقع، جعفری به خوبی با غذاهای مختلف جور می‌شود، به خصوص غذاهایی که حاوی مرغ، تخم مرغ، و ماهی باشند.

کنترل فشار خون
گیاه دارویی جعفری فرنگی که برای درمان مشکلات گردش خون مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند در حفظ فشار خون متعادل بکار رود. کاربرد سنتی آن در درمان فشار خون بالا اثبات شده است. از نظر طب سنتی، نوشیدن چای جعفری فرنگی در کاهش فشار خون بالا مفید در نظر گرفته می‌شد.

مؤثر در درمان سرماخوردگی
چون این گیاه دارویی دارای خواص ضد التهابی است، همچنین می‌تواند در درمان سرماخوردگی و نیز آنفولانزای فصلی که باعث التهاب مجراهای بینی می‌شود، مورد استفاده قرار گیرد.

تقویت سیستم ایمنی بدن
دم کرده‌ی گیاه دارویی جعفری فرنگی نیز می‌تواند به عنوان داروی مقوی سیستم ایمنی عمل کند. جهت تهیه‌ی این داروی مقوی که باعث افزایش ایمنی می‌شود، ½ قاشق چای خوری جعفری فرنگی خرد شده، گل شاه پسند، و شبدر قرمز را در یک فنجان آب جوش بریزید. اجازه دهید به مدت 5 تا 10 دقیقه دم بکشد. داروی مقوی که بدین گونه آماده شده، پس از خارج کردن گیاهان دارویی از جوشانده، جهت رفع بیماری، روزی یک مرتبه صبح و عصر مصرف شود.

از بین بردن آلودگی‌ها
نوشیدن چای جعفری فرنگی تازه به عنوان عاملی سم زدا عمل کرده و در از بین بردن آلودگی‌ها و ناخالصی‌ها از خون کمک می‌کند. گفته می‌شود که چنانچه به صورت داروی جوشانده مصرف شود باعث پاکیزگی کبد می‌گردد. به عنوان یک تصفیه کننده خون، می‌تواند در بهبود سلامت پوست کمک کند. خصوصیت ادرار آوری آن همچنین به منظور تسهیل در حذف سموم از طریق ادرار مفید است. به عنوان یک داروی ادرار آور، همچنین می‌تواند در خلاصی از سنگ‌های کلیه و مثانه کمک کند.

تسکین نقرس
گفته می‌شود که جعفری فرنگی فعالیت ضد التهابی قدرتمندی از خود نشان می‌دهد، و می‌تواند به درمان بیماریهای التهابی مفاصل کمک کند. مالیدن ضماد تهیه شده از برگ‌های آن و یا مصرف دم کرده‌ی جعفری فرنگی می‌تواند در درمان نقرس و روماتیسم به کار رود.

بالا بردن عمل هضم
تنها 100 گرم جعفری فرنگی خشک شده مقدار قابل توجهی فیبر در رژیم غذایی (حدود 3ر11 گرم) عرضه می‌کند، که به سالم نگه داشتن سیستم گوارش کمک می‌کند. وجود فیبر کافی در رژیم غذایی در حفظ طبیعی دفع مدفوع و به نوبه‌ی خود در بهبود عمل هضم بسیار مهم است. بنابراین، افزودن جعفری فرنگی به وعده‌های غذایی روزانه قطعاً می‌تواند به افزایش عملکرد گوارش کمک کند.

نحوه‌ی استعمال
استفاده از آب جعفری در ناحیه‌‌ای از بدن که متاثر از بثورات پوستی است، یکی از بهترین راه‌های درمان مشکلات پوستی می‌باشد. این ترکیب را می‌توان با فرو بردن جعفری در آب جوش و سپس ترکیب آن با یخ در مخلوط کن تهیه کرد. خوردن مقدار معینی از آب جعفری فرنگی همچنین به بهبود مشکلات پوستی کمک می‌کند.

آشپزی با جعفری فرنگی
چنانچه برگ‌های گیاه جعفری فرنگی در ابتدای پخت و پز اضافه شوند، طعم تلخی به غذا می‌دهند. از این رو، توصیه می‌شود غذا را با برگهای جعفری هم بزنید و یا تنها قبل از سِرو غذا، جعفری خرد شده را به آن اضافه کنید. این گیاه همچنین می‌تواند چاشنی مهمی جهت افزودن به پاستا، خورش، و سوپ باشد. همچنین، هنگامی که نوبت به تهیه سس سالاد که موجب افزایش عطر و طعم سالاد شده، می‌رسد، هیچ کس نمی‌تواند برگهای تازه‌ی جعفری را به سادگی نادیده بگیرد.

احتیاط
هیچ مطالعه بالینی واجد شرایطی وجود ندارد که تأثیر جعفری را در درمان عوارض مختلف پزشکی به اثبات برساند. این گیاه، به عنوان گیاه مورد استفاده در طب سنتی شناخته شده، از پشتوانه علمی بسیار محدودی برخوردار است، و به همین منظور، نباید بدون مشورت با یک پزشک ماهر استفاده شود.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نباید به منظور جایگزین توصیه‌های یک متخصص امر پزشکی در نظر گرفته شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید