مراحلی ساده، جهت تهیه‌ی ژل آلوئه ورا در منزل

مراحلی ساده، جهت تهیه‌ی ژل آلوئه ورا در منزل

نویسنده: حمید وثیق زاده انصاری

کنده کاری‌ها یا حکاکی‌های سنگی از گیاه آلوئه ورا که به قدمت 6000 سال می‌رسند، در مصر کشف شده‌اند که در آنجا بنام «گیاه جاودانگی» خوانده می‌شوند.
ژل آلوئه ورا درمانی عالی برای پوست و مراقبت از مو است. آیا فوق العاده نبود اگر می‌توانستید خودتان آن را در خانه تهیه کنید؟ تمام آنچه نیاز دارید، برگهای تازه و رسیده‌ی گیاه گلدانی آلوئه ورا است. این مقاله با مراحلی ساده‌‌ روش آماده سازی این ژل را عنوان می‌کند.
آلوئه ورا گیاه آبداری است بدین معنی که گیاهی است دارای بافتهایی جهت ذخیره سازی آب به طوری که می‌تواند با شرایط آب و هوایی خشک سازگار باشد. در برگ گیاه، ماده‌ی ژله‌ای مانند شفافی وجود دارد که به آن ژل آلوئه ورا گویند. ژلی که از برگ‌های این گیاه بیرون کشیده می‌شود به طور سنتی به خاطر خواص دارویی آن استفاده می‌شود.
چگونه می‌توان در خانه ژل آلوئه ورا تهیه کرد

آنچه نیاز دارید
• گیاه آلوئه ورا
• روغن نارگیل
• روغن ویتامین E
• اسید سیتریک

لوازم مورد نیاز جهت آماده سازی
• مخلوط کن
• ظرف تمیز
aloevera-2
مراحل آماده سازی ژل
1. پیش از دست زدن به گیاه آلوئه ورا، دست خود را تمیز بشویید. به این خاطر که مدت بیشتری بتوان از آن استفاده کرد.
2. ابتدا برگ خارجی و بالغ این گیاه را که کاملاً رشد کرده تقریباً از 1 اینچ (تقریباً 3 سانتی متر) به پایین مانده، ببرید. برگ را به حالت قائم نگه داشته و صمغی که از آن بیرون می‌آید را تخلیه کنید و برگ را بشویید.
3. پوست سبز برگ را بکنید. حتماً لبه‌های خاردار برگ را پیش از پوست کندن برگ بریده یا قطع کنید.
4. با یک قاشق یا چاقو، ژل درون برگ را بیرون بیاورید.
5. اکنون ژل را به مدت چند ثانیه در مخلوط کن ریخته تا بهم زده شود و به غلظت یکنواختی برسد. چنانچه بیش از حد ژل مخلوط شود، قوام و درجه‌ی غلظت رقیق و آبکی خواهد شد.
6. برای اینکه ژل اثر بخش‌تر شود و همچنین بمنظور نگهداری آن، به ازای یک چهارم فنجان ژل آلوئه ورا، می‌توانید مواد زیر را بدان بیافزایید:
• 500 میلی گرم پودر ویتامین C
• 400IU (واحد بین المللی) ویتامین E
• 1 قاشق غذا خوری روغن نارگیل

ویتامینE و ویتامین Cاز تغییر رنگ ژل جلوگیری کرده و باعث افزایش عمر مفید آن می‌شود.
7. به طور متناوب، می‌توانید مقداری تخم شنبلیله را به مدت یک شب خیسانده و هنگام مخلوط کردن ژل، می‌توانید دانه‌ی خیس خورده‌ی شنبلیه را نیز به آن اضافه کردن و بهمراه آن در همزن بریزید.

ژل آلوئه ورا جهت درمان شوره سر
این ژل را به موی خود زده و به مدت 15 دقیقه رها کنید. سپس موهایتان را بشویید. می‌توانید از شامپو استفاده نمایید و یا اگر تمایل ندارید، شامپو نزنید. این کار را جهت حصول بهترین نتایج ادامه دهید.

ژل آلوئه ورا و دانه‌های شنبلیله
همانطور که پیش از این گفتم، می‌توانید ژل آلوئه ورا را با دانه‌های شنبلیله مخلوط نمایید. این مخلوط را به موهای خود بزنید. این کار به خلاصی از چربی مو و قارچهای ناخواسته‌ی مو کمک می‌نماید. نتیجه‌ی حاصله، داشتن مویی زیبا، غیر چسبناک و انعطاف پذیر خواهد بود.
ژل آلوئه ورا را در ظرف پلاستیکی مخصوص مواد غذایی نگهداری نمایید. ترجیحاً آن را در یخچال گذاشته تا مدت زمان بیشتری بتوان از آن استفاده کرد.

استفاده از ژل آلوئه ورا
ژل آلوئه ورا برای درمان سوختگی، آفتاب سوختگی، سرمازدگی، پسوریازیس، تبخال، زخمهای جراحی و زخم بستر بر روی پوست استفاده می‌شود.
پکتین، کربوهیدرات محلول در آب موجود در ژل، مانع از فرسودگی بافت‌ها می‌شود. چنانچه این ژل بر روی پوست سر استفاده شود، می‌تواند آن را سالم‌تر ساخته و همچنین سودمندی آن در رهایی از شوره سر به اثبات رسیده است. از این رو، ژل آلوئه ورا در تهیه شامپو و نرم کننده‌ها نیز استفاده می‌شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید