نبی رحمت در کلام اندیشمندان (1)

نبی رحمت در کلام اندیشمندان (1)

پیامبر اسلام برخورداراز صفات حمیده‌
رنه دکارت
رنه دکارت فیلسوف فرانسوی(1957-1650) به لحاظ زمانی، اولین دانشمندی است که آرای وی در مورد محمد صلی‌‌الله علیه و آله مورد بررسی قرار می‌گیرد. او در کتاب تاثیرگذار خود به نام «روش گفتار» چنین می‌گوید: ما و مسلمانان باهم زندگی می‌کنیم، آنها به هر دو رسالت عیسوی و محمدی عمل می‌کنند، ولی ما به رسالت دوم عمل نمی‌کنیم. اگر دادگستر بودیم با آنها در کنار هم قرار می‌گرفتیم زیرا در رسالت آنها چیزی وجود دارد که برای هر زمانی ملایمت دارد و پیامبرشان کسی است که عرب‌ها از تبری‌جستن از قرآن و فصاحت آن ناتوان مانده‌اند. بلکه تاریخ مردی فصیح‌تر در زبان، بلیغ‌تر در منطق، و بزرگ‌تر در آفرینش مانند او نیاورده بوده، و این نشانه آن است که پیامبر اسلام از صفات حمیده‌ای که به او اهلیت یک پیامبر خاتم حلقه‌های انبیا را داده است برخوردار بوده و اکنون صدها میلیون انسان دیانت او را به گردن گرفته‌اند.

**************

الگویى الهى و آسمانى

هیوستن اسمیت
هیوستن اسمیت از محققان و اندیشمندان پرکارى است که بخش بیشتر زندگى اش را به مطالعه ادیان جهان و عرفان اختصاص داده است . او در سال 1919 در چین به دنیا آمد از پدر و مادرى که مبلغ مذهبى بودند و تا 17 سالگى در چین ماند. در 1945 دکترایش را در رشته فلسفه دین از دانشگاه شیکاگو دریافت کرد . اسمیت در دانشگاههاى مختلف به تدریس فلسفه و تاریخ ادیان پرداخته است از جمله در دانشگاه واشینگتن، دانشگاه کالیفرنیا و مؤسسه تکنولوژى ماساچوست (T.I.M) . برخى از کتاب هاى اسمیت عبارتند از حقیقت فراموش شده ، پاک کردن درهاى ادراک ، فراسوى تفکر پست مدرن: جایگاه معنى در تمدنى جهانى و درآمدى بر آشنایى با اسلام. معروفترین کتاب او ادیان جهان است که در سال 1958 به رشته تحریر درآمد و سالها متنى درسى در رشته تاریخ ایران بود . جدیدترین کتاب هیوستن اسمیت « چرا دین مهم است؟» نام دارد که به عنوان بهترین کتاب 2001 درباره دین برنده جایزه ویلبر شد .
هیوستن اسمیت درباره پیامبر اسلام مى گوید:
پیامبر در دنیاى اسلام، بستر ظهور و تجلى وجود مطلق در زندگى بشر است. پیامبر الگویى الهى و آسمانى است که عقل و اراده مسلمانان را متوجه خود مى سازد. مسلمانان پیامبر را دوست مى دارند و مى کوشند از او در کوچکترین جزئیات زندگى روزمره پیروى کنند. در خصوص عقل هم باید گفت که پیامبر نمایانگر لوگوس (یا عقل) متعالى است. هنگامى که مسیح مى گوید: هیچ انسانى به نزد پدر (خداوند) راه نمى یابد جز به واسطه من این نیز لوگوس است که سخن مى گوید. در نزد مسیحیان این کلمه کلى تقریباً برابر با عیساى ناصرى است. براى مسلمانان این کلمه کلى و وحیانى عبارت از قرآن است که به واسطه پیامبر اسلام ابلاغ شده است. محمد وجود مطلق و خود وحى نیست اما وجودمطلق حقاً و به طور متمایز خودش را از طریق او متجلى مى سازد.

نابغه بشرى

آلفونس دولامارتین
نظر آلفونس دولامارتین شاعر و نویسنده فرانسوى درباره پیامبر (ص)
اگر بزرگىِّ هدف ، کمىِ وسایل و عظمت نتیجه را براى یک نابغه بشرى مقیاس بگیریم در تاریخ نظیرى مانند حضرت محمّد (ص) نمى توان یافت ، وى در ثُلث اراضى مسکونى امپراطورى ها ،ارتش ها، قوانین ، خاندان ها و توده هاى عظیم بشرى را به حرکت در آورد ،بیشتر و با عظمت تر از آن این است که عقل ها ، اندیشه ها ،عقیده ها و روان ها را به نهضت در آورد .
هیچ فردى داوطلبانه یا از روى اجبار هدفى عالى تر از هدف پیامبر اسلام نداشته است زیرا دین اسلام موجب از بین بردنِ موهوم پرستى گردیده است ، همان موهوم پرستى که بین خدا و مخلوقش به وجود آمده بود و همچنین باعث نزدیک کردن انسان به خدا و توسعه عقیده معقولِ خداپرستى مىباشد و در میان آن همه هرج و مرج و بى نظمى و اغتشاشِ بت پرستان و معتقدین به خدایان متعدّد، اسلام تنها فکر منطقى مى باشد .
هیچ پیامبرىنتوانسته است ماند پیامبر اسلام انقلابى آن چنان مقدّس و طولانى و پر اهمیّت در آن مدت خیلى کم به مرحله عمل در آورد زیرا هنوز دو قرن از آغاز کار پیامبر اسلام نگذشته بود که دین اونُضج گرفت و اول بار در سه ناحیه عربستان و سپس در سایه کلمه توحید سواحل رود سیحون و هند غربى و مصر و حبشه و تمام آفریقاى شمالىو بیشتر جزایر مدیترانه و قسمتى از خاک فرانسه و قسمت عمده سرزمین اسپانیا گسترش یافت .

بزرگ‌ترین خیرخواه بشر

مسترجون دى فینرات انگلیسى‌
محمد از بزرگ‌ترین خیرخواهان بشر است و ظهور او، نشانه یکى از عالى‌ترین عقول مى‌باشد. اگر آسیا بخواهد به فرزندان خود افتخار کند، سزاوار است که به این رادمرد بزرگ و بى‌مانند، افتخار نماید؛ البته یکى از ظلم‌هاى بزرگ است، اگر بخواهیم حق این مرد بزرگ را ادا نکنیم؛ زیرا این همان شخصى است که در هنگام ظهورش، عرب در درجه‌اى از انحطاط و توحش بوده که بر ما مخفى نیست و باز مى‌بینیم که پس از بعثت او، بر اثر انوارى که دیانت اسلام در کسانى که آن را با میل پذیرفتند، افروخت، چگونه اوضاع آن سامان، منقلب و دگرگون شد؛ به همین جهت است که شک در بعثت محمد صلى‌الله‌علیه‌وآله را شک در قدرت خداوندى که شامل تمام جهان و جهانیان است، باید دانست.

**************

راستى اخلاق و شور خداپرستى

ادوارد مونته، رئیس دانشگاه ژنو
محمد صلى‌الله‌علیه‌وآله پیغمبرى بود که به همان معنى که قدماى بنى‌اسرائیل مى‌گویند، او از یک عقیده خالص – که هیچ بستگى با بت‌پرستى نداشت – دفاع کرد. تمام سعى و کوشش این مرد، براى نجات ملتش از یک دین بى‌معنى و بى‌اعتبار بود. او مى‌خواست آنها را از منجلاب فساد اخلاق، پستى عادات و فساد عقیده، نجات دهد؛ بنابراین، ممکن نیست در راستى اخلاق و شور خداپرستى که سراسر وجودش را فراگرفته بود، شک کرد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید