مسیحیان و نقد آرای اسکوفیلد (4)

مسیحیان و نقد آرای اسکوفیلد (4)

نویسندگان: عبدالحسین ابراهیمی سروعلیا
محمد لگنهاوزن

ج)مشروط بودن و عده های بنی اسراییل

استفان سایزر می گوید: وعده هایی که به بنی اسرائیل داده شده است، مشروط به گذراندن تعالیم مسیح اند و نیازی به معبد و قربانی کردن ندارند و سرزمین وامتیاز برگزیدگی، متعلق به همه ی کسانی است که مسیح را درک و بر اساس رضای خداوند عمل کنند. وعده های خداوند به یهود، از مسیح می گذرد و سپس برای همه ی مردم ثمربخش می شوند.(1)
تثنیه یادآوری می کند که وعده های خدا مشروط به ایمان و فرمان برداری اند.(2)
حقیقت مشروط پیشگویی ها، صریحاً در ارمیا (3) با کاربرد مستقیم برای قوم خدا در یهودیه و اورشلیم (4) بیان شده است. این مطلب، همچنین موضوع کل کتاب یونس است. هم ارمیا و هم یونس علیهما السلام بیان می کنند که پیشگویی ها، حتی وقتی که شرط صریحاً بیان نشده باشند، می توانند مشروط باشند. پیشگویی های دیگر که بدون شرط بیان شده اند؛ همگی مشروط اند.(5)
پولس در بند آخر غلاطیان3 می گوید که هیچ یهودی یا یونانی در مسیح نیست؛ بلکه فقط کسانی که به مسیح ایمان داشته باشند؛ (6) زیرا در مسیح عیسی علیه السلام نه ختنه چیزی [مهم] است و نه نامختونی، بلکه خلقت تازه. و آنانی که به این قانون رفتار می کنند، سلامتی و رحمتی بر ایشان باد وبر اسرائیل خدا. پس از این، هیچ کس مرا زحمت نرساند؛ زیرا که من در بدن خود، داغ های خداوند عیسی را دارم.(7)

د)تفسیر منحرف از پیشگویی های کتاب مقدس

نقد دیگر بر تدبیرگرایان این است که آنان ادعا می کنند از آنچه در ذهن خدا می گذرد، آگاه اند! تصور کنید که حامیان خداشناسی آرماگدون و دیگر پیشگویی های کتاب مقدس، سیاست مداران را تحریک کنند تا خواسته های تدبیرگرایان را محقق نمایند. در آن زمان است که بدون توجه به ارزش جان انسان ها و حفظ محیط زیست، اولین کلید جنگ های هسته ای زده می شود و میلیون ها انسان بی گناه کشته می شوند. آنان که این گونه در تحقق پیشگویی های کتاب مقدس درباره ی آخر الزمان تعجیل می کنند، چگونه می توان تضمین کرد که در آغاز جنگ جهانی و هسته ای بر ضد بشریت پیش گام نباشند؟ اگر پیشگویی های کتاب مقدس برای آنان امری قطعی باشد ـ که در نظر آنان این گونه است ـ برای تسریع در تحقق چنین کاری که آن را اراده ی خداوند می دانند، دست به هر کاری خواهند زد. گریس هالسل سخنی را از لانگ ـ که مدیر تحقیقات انستیتوکریستیک است و این مؤسسه هیچ تعصبی درباره ی مسیحیان، یهودیان و مسلمانان ندارد ـ نقل می کند و می گوید: طرف دار عقیده تدبیرگرایی، کتاب مقدس را مانند یک سالنامه، مطالعه و آینده را پیش گویی می کند.(8) این عقیده، تهدید بزرگی برای بشریت است که در آن، جان بیش از پنج میلیارد انسان، بی ارزش تلقی می شود.

هـ )دشمنی با سامیان

عقیده به حکومت هزارساله ی مسیح یا هزاره گرایی، پیوند ناگسستنی با تدبیرگرایی دارد و برپایی حکومت هزارساله، یکی از تدبیرگرهای پیش گویی شده ی تدبیرگرایان است. در این مورد، کلیسای کاتولیک از همان آغاز به خطر اعتقاد هزاره گرایی پی برد؛ زیرا این اعتقاد، یهودی زده و شرک آلود است. آگوستین نیز از این عقیده ی تاریخ ستیز دوری جست. در اندیشه ی او، کلیسای کاتولیک همان ملکوت مسیح و تحقق هزاره است. بازگشت مسیح که تحقق آن حتمی است، در خارج از زمان و در روز قیامت است. استمرار عقیده به هزاره، افزون بر اینکه نتیجه ی دشمنی با کلیساست، شکل فاشیستی افراطی نیز دارد. او درصدد است تا همه ی عناصر بیگانه حتی یهود نیز پاک سازی شوند و از این رو، از یهود نفرتی بسیار عمیق دارد.(9)
هزاره گرایان و مبلغان عقیده ی آرماگدون (10)، دشمنان سامیان اند. فالول و دیگر تدبیرگرایان، درباره ی یهود با تحقیر سخن می گویند؛ چون پشتیبانی افرادی مانند فالول و همفکران او از دولت اسراییل، در راستای همدردی با یهود نیست؛ بلکه خواهان تشکیل حکومت در جایی هستند که مکان ظهور و فرود مسیح علیه السلام است. برای نمونه، تدبیرگرایی اعتقاد دارد که حتی کار هیتلر نیز در راستای تحقق پیش گویی های کتاب مقدس است. با این حال، چگونه تدبیرگرایان می توانند با هم وطنان خود اظهار دوستی کنند؟!
ایراد دیگر تدبیر گرایان این است که آنان قاطعانه ادعا می کنند آنچه را که در ذهن خداوند می گذرد، درک می کنند و برگزیدگی را تنها برای اندکی از افراد بشر در نظر می گیرند.
در نظر تدبیرگرایان، عقیده به جبر یا قضا و قدر تاریخی درباره ی زشتی ها و فساد در جهان، به گونه ای است که انسان ها نمی توانند هیچ تغییری در آن ایجاد کنند. رهبران آنان به خدای خشن و جنگاور بشارت می دهند. خواست خدا را جنگ می دانند نه صلح. ولی جان کروسان (11) در کتاب ولادت مسیح می گوید که آموزه های اصلی مسیح، مبارزه با خشونت و آموزش برابری اجتماعی بوده است.
در مواعظ جری فالول (12)، تام های (13)، جان هاگی (14) و دیگر تدبیر گرایان، نامی از عشق به مسیح و موعظه ی کوه برده نشده است. آنان معتقدند که خداوند، چهارده میلیون یهودی را همراه با یک میلیارد مسیحی در طرح نجات قرار داده است؛ ولی پنج میلیارد انسان دیگر در برنامه ی نجات خدا جایگاهی ندارند.(15)
تدبیرگرایان، تلاش های انسانی برای صلح را تضعیف می کنند و یا حتی مانع آن می شوند؛ چون عقیده دارند که افزایش جنگ و گرسنگی امری پیش بینی شده و اجتناب ناپذیر است. برخی تدبیرگرایان تصور می کنند که سازمان های بین المللی صلح، زمینه را برای حکومت ضد مسیح آماده می کنند؛ در حالی که سنت مسیحی بر این عقیده است که پیروزی نهایی مسیح علیه السلام که نوعی عطیه ی الاهی است و صلح را برای همه ی انسان ها به ارمغان می آورد، با تلاش های انسانی به دست خواهد آمد. مانمی توانیم زمان این حادثه ی عظیم را پیش بینی کنیم؛ چون جزو اسرار الاهی است.(16) در نظر مسیحیت، کلیسا با ایمان منتظر است و می داند که پیروزی نهایی با مسیح است؛ چون خودش فرموده است: «خاطر جمع دارید؛ زیرا که من بر جهانم غالب شده ام»(17 و 18)

و) خشونت گرایی در عقیده مسیحیت صهیونیستی

مسیحیان بر این عقیده اند که در آموزه های سست مسیحیت صهیونیستی، تشویق به جنگ و خشونت بسیار دیده می شود. دوره ی فلاکت، جنگ های آرماگدون، نجات تعداد محدودی از مردم جهان و… همه، حکایتگر روح خشونت گرای مسیحیان صهیونیست است. این افراد چگونه می توانند خود را پیرو مسیح و یا حتی جماعت کلیسا بدانند که در آخر الزمان نجات می یابند؟
در کتاب مقدس می خوانیم که ویژگی های کلیسا یا قوم خدا این است که اعمال خداپسندانه انجام دهند. حضرت عیسی علیه السلام می فرماید «شما نمک جهانید» (19)؛ اگر نمک وظیفه اش را انجام ندهد بی ارزش می شود. باز می فرماید «شما نورعالمید» (20)؛ چراغ پنهان نمی ماند؛ بلکه می درخشد. شما باید کار نیک انجام دهید تا پدر آسمانی، شما را تمجید کند.(21) حضرت عیسی علیه السلام با اشاره به یک مأموریت بزرگ فرمود: «پس رفته همه امت ها را شاگرد سازید». خداوند از بدن یهود، یعنی کلیسا می خواهد که رشد کند (22) و کلیسایی که رشد نکند سالم نیست. کلیسا باید خبر خوش اعلام کند.(23) آیا خبر خوش و تعلیمات کلیسا، جنگ و خون ریزی علیه بشریت است ؟ ده فرمان (24) حضرت موسی علیه السلام که همه، نشان ترحم و انسان دوستی است، برای آنان گران است؛ ولی جنگ و جنایت و نسل کشی گران نیستند؛ بلکه احکام بشر دوستانه اند!
پس رفته، همه ی امت ها را شاگرد سازید و ایشان را به اسم اَب و ابن و روح القدس تعمید دهید و ایشان را تعلیم دهید که همه ی اموری را که به شما حکم کرده ام، حفظ کنند و اینک من هر روزه تا انقضای عالم، همراه شما می باشم.(25)
انسان مسیحی بر اساس عقیده ای که دارد، باید از خود بپرسد: اکنون که این کلام عیسی علیه السلام به ما رسیده و دستور داده است تا از همه ی احکامی که او به شاگردانش تعلیم داده بود، نگهداری کنیم، آیا نباید به خداوند پاسخ مثبت دهیم و آمادگی خود را اعلام نماییم!؟
اسکوفیلد مدعی است که عیسی علیه السلام احکام گران و سخت گیری های بی رحمانه ای دارد؛ در حالی که در کتاب مقدس می خوانیم: «زیرا همین است محبّت خدا که احکام او را نگاه داریم و احکام او گران نیست».(26) ولی حتی ده فرمان موسی نیز نمی تواند گران تلقی شود؛ برای آنکه انسان باید با خدا صادق باشد و از سفسطه و دغل دور شود و این گران و سخت نیست. انسان باید به خدا احترام بگذارد یا آنکه نام او را با احترام یاد کند. آیا اگر انسان از شهادت دروغ به همسایه اش خودداری کند، کار رنج آوری است؟ اینکه انسان نباید زنا کند، یا به اموال و چیزهایی که برای او نیست طمع نورزد، آیا احکام بی رحمانه ای است؟ ولی می بینیم که این احکام در اندیشه ی اسکوفیلد بی رحمانه اند! در حالی که با نگاه به متن یوحنا (27) در می یابیم که هیچ نشانه ای از بی رحمی در رفتار خداوند با یهود دیده نمی شود و یقیناً در موعظه ی کوه، هیچ گونه سخت گیری وجود ندارد.(28)
انسان متدین مسیحی حق دارد بپرسد که آیا موعظه ی عیسی علیه السلام سخت گیرتر است یا موعظه ی تلویزیون های انجیلی و موعظه ی مورد نظر مسیحیت صهیونیستی؟ این موعظه ها اکنون با کمک جیمی سواگارت (29) و جیم بیکر (30) در تلویزیون (ایستگاه تلویزیونی موعظه ی انجیلی) و شبکه ی پی .تی .ال وبرنامه های ساعت بشارت انجیل کهن، به ملت آمریکا ارائه می شود و با تبلیغ جنگ و خشونت و تلاش برای پایان دادن جهان، برنامه های سیاسی آینده ی صهیونیست ها و آمریکایی ها را بیان می کنند.
گریس هالسل نیز به این آموزه ی عجیب مسیحیت صهیونیستی اشاره می کند و می گوید که من تعجب می کنم چگونه کلاید می پذیرد که کسی در انجیل، خداوند را خدای انتقام و کینه ببیند و در عین حال، به خدای عشق و محبت هم برسد ؟ مسیح در پیام های خود، از ما دعوت می کند که سلاح را از خود دور کنیم و تسلیم شویم و مانند کودکان ، کوچک و بخشنده باشیم.(31)
بنابراین، آنچه درباره ی عقاید جریان مسیحیت صهیونیستی و پیروان اسکوفیلد گفتیم، همه، حکایت گر روح خشونت گرای آنان است. این افراد چگونه می توانند خود را پیرو مسیح و یا حتی جماعت کلیسا بدانند که در آخر الزمان نجات می یابند؟
عیسی علیه السلام بشارت دهنده ی زندگی بود و به ما آموخت که با صلح می توانیم به زندگی برسیم. مطمئناً عقیده ی تنها جنگ، برخاسته از خداگرایان کلیسای کاتولیک روم است، نه کتاب مقدس. کتاب مقدس به ما می گوید: از یوغ ستم آزاد شویم.(32)

پی نوشت ها :

1.مسیحیت صهیونیستی از نظر تا عمل، گفتگو با استفان سایزر، ترجمه فاطمه شفیعی، موعود، ش 82 ، آذر 1386، ص 6-11.
2.تثنیه 28 : 58-64.
3.اگر ایشان در نظر من شرارت ورزند و قول مرا نشنوند، آن گاه از آن نیکویی که گفته باشم که برای ایشان بکنم، خواهم برگشت (ارمیا 18 :1-10).
4.و خداوند مرا گفت بلایی از طرف شمال بر جمیع سکنه این زمین منبسط خواهد شد.(ارمیا 1: 11-17)
5.مانند دوم سموییل 12 : 14-23
6. www.spirtus-temporis .com/dispensationalism/ biblical-arguments-in-favor-of-Dispensationalism.html.
7.غلاطیان 6 :16.
8.گریس هالسل، تدارک جنگ بزرگ، 1377 ، ص 73.
9.عبدالوهاب المسیری، دایره المعارف یهود، یهودیت و صهیونیسم، ج6، صص 152-154.
10.آرمگدون یا حارمجدون نام تپه ی بزرگی در شمال فلسطین است. اصل این کلمه، حارمجیدو (یا حارمگیدو) است و این واژه ، تنها یک بار در کتاب مقدس و در کتاب مکاشفه ی یوحنا 16 :16 به کار رفته است. برخی قایل اند که نام محلی در کنعان باستان، احتمالاً همان شهر مجدو (به فتح اول و کسر دوم و تشدید سوم) یوشع 12: 21 در اسرائیل کنونی است که براساس مکاشفه ی یوحنا 16 :16 جنگی عظیم در این شهر روی داد (نوم، چامسکی، مثلث سرنوشت، 1371 ، ص 595. در قاموس کتاب مقدس نیز آمده است: «مجد» و «مجّدون» محل سپاه شهر «منسّی»، واقع در مرز و بوم «یسّاکار»، پیشتر ملک کنعانیان بود و یوشع این شهر را با دهات آن فتح کرد. مدت طولانی بسیاری بر آن بودند که «مجدّو» همان «لجّون» است (جیمز هاکس ، قاموس کتاب مقدس ، ص 784).
11.John Crossan.
12.جری فال ول (Jerry Falwell)، کشیش آمریکایی و واعظ انجیلی، یکی از سردمداران مسیحیت صهیونیستی و دانش آموخته ی دانشکده ی انجیل بابتیست در سال 1956م از جمله کسانی که به اسلام و پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله اهانت کرده است.
13.Tim LaHhaye.
14.پاستور جان هاگی از رهبران صهیونیسم مسیحی در آمریکا و نویسنده ی کتاب جنگ برای بیت المقدس است.
15.سید امیر حسین اصغری، یدالله: چرا ایالات متحده برای اسراییل برای اسراییل از منافع خویش می گذرد؟ ص 153-157.
16.دانلرج. میلر، ماهیت و مأموریت کلیسا ، ص 52 و 58.
17.همان ، ص 52.
18.یوحنا 16 :23.
19.متی 5 :13.
20.متی 5 :14.
21.شما نور عالمید شهری که بر کوهی بنا شود، نتوان پنهان کرد و چراغ را نمی افروزند تا آن را زیر پیمانه نهند؛ بلکه تا بر چراغدان گذارند. آن گاه به همه ی کسانی که در خانه باشند، روشنایی می بخشد. همچنین، بگذارید نور شما بر مردم بتابد، تا اعمال نیکوی شما را دیده، پدر شما را که در آسمان است، تمجید نمایند (متی 5 :16-18).
22.و به سر متمسک نشده که از آن، تمامی بدن به توسط مفاصل و بندها مدد یافته و با هم پیوند شده، نمو می کند، به نموی که از خداست (کولسیان 2 :19).
23.کلیسا، ص 101/ متی 28 :19 / مرقس 16: 15.
24.خلاصه ی ده فرمان به این شرح است : 1.برای خود خدایی جز من نگیرید؛ 2.به بت سجده نکنید؛ 3.نام خدا را به باطل نبرید؛ 4.شنبه را گرامی بدارید؛ 5.پدر و مادر خود را احترام کنید؛ 6.کسی را به قتل نرسانید؛ 7.زنا نکنید؛ 8.دزدی نکنید؛ 9.بر همسایه شهادت دروغ ندهید؛ 10.به مال و ناموس همسایه طمع نورزید.
25.متّی 28: 18-20.
26.اول یوحنا 5 :3.
27. 8 :1-11.
28.www. gospeltruth.net / scofield.htm.
29.Jimmy Swaggart.
30.Jim Bakker.
31.گریس هالسل، تدارک جنگ بزرگ، ص 69.
32.سید امیر حسین اصغری، صهیونیزم مسیحی، روزنامه جمهوری اسلامی ، ش 7951 ، تاریخ 1385/10/5.

منبع:فصلنامه علمی – تخصصی معرفت ادیان شماره 1
ادامه دارد…

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید