درمان دردها با طب سوزنی (1)

درمان دردها با طب سوزنی (1)

نویسندگان: گروه نویسندگان

کاربردهای طب سوزنی
کاربرد طب سوزنی در درمان بیماری ها بسیار گسترده و متنوع بوده و موارد ذیل نمونه هایی از آن می باشد:
میگرن، سینوزیت، آسم و تنگی نفس، بیماری های اعصاب و روان، افسردگی، اضطراب، بی خوابی، زود عصبانی شدن، تیک ها و پرش های عصبی، ناتوانی جنسی، سکته مغزی، دیسک و سیاتیک، کمر درد مزمن، آرتروز، روماتیسم، زونا، بی اشتهایی و پراشتهایی، یبوست مزمن، تهوع، سکسکه، ترک سیگار، ترک اعتیاد داروئی و مواد مخدر، چاقی و لاغری، اختلالات قاعدگی، اختلالات پوستی، آکنه، پسوریاریس، اگزما، وزوو گوش، سرگیجه، ناشنوایی، کاهش بینایی و …
امروزه در درمان طب سوزنی ممکن است از جریان الکتریسیته نیز استفاده شود. بسیاری از پزشکان اعتقادی به این نوع از روش طبابت ندارند و برعکس بسیاری دیگر با استناد به آمار به دست آمده از بهبود بیماران این روش را برای معالجه توصیه می کنند. آزمایش ها نشان می دهد این روش می تواند برای کاهش درد پس از جراحی، شیمی درمانی، جراحی های دندان و … بسیار مؤثر واقع شود.
همچنین شواهد بسیاری موجود است که طب سوزنی می تواند در معالجه بیماری هایی چون اعتیاد به مواد مخدر، فعال کردن دوباره ماهیچه های تنبل، سردرد، دردهای مفصلی، انواع آسم و تنگی نفس به عنوان یک راه حل و یا حداقل در کنار درمان دارویی استفاده شود. تحقیقات جدید نشان می دهد که طب سوزنی توانایی کاهش و حتی برطرف کردن انواع درد را داشته و می تواند توانایی های قسمت های مختلف بدن افراد را بالا ببرد.
لیست موارد استفاده طب سوزنی تأیید شده توسط سازمان بهداشت جهانی عبارتند از:

بیماری های دستگاه تنفس فوقانی

* سینوزیت
* رینت الرژیک
* آسم برونشیال
* بیماری های گوارشی
* اسپاسم مری و دهانه معده
* سکسکه
* التهاب حاد و مزمن معده
* زخم مزمن معده و التهاب حاد و مزمن روده
* اسهال و یبوست های مقاوم به درمان مانند IBS

بیماری های ارتوپدی

* آرتروز مفاصل زانو
* آرنج تنیس بازان
* شانه یخزده
* درد پایین کمر Low Back Pain
* آسیب های ورزشی بافت نرم

بیماری های عصبی

* میگرن
* ام اس
* فلج عصب صورت
* فلج بعد از سکته مغزی
* وزوز گوش و سرگیجه مزمن

دردهای مزمن دوران قاعدگی

* آرتریت روماتویید و دیگر بیماری های بافت همبند
* ناتوانی جنسی
* کاهش وزن، زیبایی و ترک اعتیاد
* تهوع ناشی از شیمی درمانی
* سردرد
* فیبرومیالژی ( درد مزمن در نقاط اتصال عضلات )
* درد زایمان
* درد کمر
* آرتروز
* درد دندان
این روش برای رفع سنگ کلیه یا آرتروز پیشرفته، سردرد، بیماری های حاد دستگاه تنفس، روماتیسم حاد، مشکلات قاعدگی زنانه، مشکلات اندام های هضم غذا، اختلال های گوناگون دستگاه عصبی و دردهای گوناگون کاربرد دارد. اگر شرایط زیربنایی مولد علایم یک بیماری غیرقابل علاج باشند درمان سوزنی او بی فایده خواهد بود.
طبق آخرین بررسی های انجام شده و همچنان که در کتاب Modern – Advanced Text of Acupuncture طب سوزنی وجود دارد طب سوزنی در درمان بسیاری از بیماری به شرح زیر موثر است:

1. انواع بیماری های گوارشی مثل زخم معده، اثنی عشر، ورم روده ها ( کولیت )، یبوست مزمن
2. بیماری های استخوانی و مفاصل شامل آرتروز مفاصل مختلف مثل زانو، گردن درد، عصب سیاتیک دست و پا و غیره و همچنین ورم مفاصل یا بیماری های مختلف استخوان ها
3. بیماری های اعصاب مانند افسردگی، اضطراب، بی خوابی، بیماری وسواس فکری و بعضی بیماری های روان
4. بیماری های زنان مانند نازایی، دردهای قاعدگی، پریودهای نامنظم، بیماری های تخمدان، پرولاپس رحم، پریودهای دردناک
5. بیماری های گوش و حلق و بینی مثل وزوز گوش، کری عصبی، کری استخوانی، سرگیجه، تهوع و استفراغ
6. سردردهای مختلف مانند میگرن، سردردهای سینوزیتی، سردردهای عروقی، سینوزیت و سردردهای عصبی
7. بیماری های ریوی مثل آسم ریه حساسیت ها و سرفه
8. به منظرو تقویت کبد و سیستم ایمنی و پیشگیری از بیماری ایدز و هپاتیت ها
9. بسیاری از بیماری های دیگر که در کتاب های معتبر پزشکی طب سوزنی و سایت های اینترنتی مرتبط موجود است.

تسکین دردهای گردن، کمر، زانو و سردردهای میگرنی با طب سوزنی
طب سوزنی در کنترل دردهای گردن، کمر، زانو و دردهای با منشأ تنشی مانند سردردهای میگرنی بسیار موثر است و این گونه دردها را تسکین می دهد.
طب سوزنی یک روش درمانی مکمل است که به موازات درمان هایی مانند ارتوپدی استفاده می شود اما برخی پزشکان از طب سوزنی به عنوان درمان اصلی دردهای میگرنی و دردهای آرتروزی استفاده می کنند.
برای تسکین بسیاری از دردهای روحی جسمی از طب سوزنی کمک گرفته می شود.
همچنین بیماری های آسم با منشأ عصبی و بیماری های ناشی از استرس مانند سندرم معده تحریک پذیر و نیز برخی از انواع کولیت ها را می توان با طب سوزنی درمان کرد.
به طور کلی طب سوزنی به عنوان یک طب مکمل برای افسردگی های خفیف کاربرد دارد.
طب سوزنی به عنوان یک طب قدیمی با بیش از پنج هزار سال سابقه، می تواند ابزار خوبی برای پزشکان در درمان بیماری های روان تنی باشد.
طبق تئوری قدیمی طب چینی، طب سوزنی حرکت انرژی و زیستی را در بدن تسهیل و گرما و سرمای بدن را تنظیم می کند.
مسیرهای سوزن های این طب در بدن، مسیرهای خاص الکتریکی هستند که با تغییرات در محیط های شیمیایی و الکترومغناطیسی بدن، باعث تنظیم هورمون ها و انرژی در بدن می شوند و بیماری را درمان می کنند.

اثر طب سوزنی در درمان کمردرد
یک بررسی وسیع نشان داده است که طب سوزنی برای تسکین کمردرد موثر و مقرون به صرفه است.
به گزارش خبرگزاری رویترز دکتر کلودیا ویت از مرکز پزشکی دانشگاه چاریت در برلین و همکارانش که این تحقیق را انجام داده اند، در گزارشی می نویسند: طب سوزنی باید به عنوان یک گزینه ی موثر در تدابیر درمانی برای بیماران مبتلا به کمردرد مزمن در نظر گرفته شود.
ویت و همکارانش می نویسند که بیماران برای درمان کمردرد مداوم به طور چشمگیری به شیوه های طب مکمل، بخصوص طب سوزنی روی آورده اند، اما بررسی ها در مورد تاثیر بخش بودن طب سوزنی نتایج متناقضی به دست داده است.
این محققان برای بررسی اثربخشی و مقرون به صرفه بودن استفاده طب سوزنی همراه با مراقبت های معمول کمردرد، بیش از یازده هزار فرد مبتلا به کمردرد مداوم را وارد تحقیق خود کردند.
در گروه درمانی، بیماران در طول یک دوره ی سه ماهه، تا 15 جلسه درمان با طب سوزنی را دریافت می کردند و سه ماه پس از آن مورد پیگیری قرار می گرفتند.
پس از این دوره، در بیمارانی که در گروه درمان قرار داشتند، به طور قابل توجهی نسبت به گروه شاهد ( گروهی که تحت درمان با طب سوزنی قرار نگرفته بودند )، عملکرد کمر به حال عادی بازگشته بود و درد تسکین پیدا کرده بود.
طب سوزنی نسبت به مراقبت های معمول برای درمان کمردرد هزینه بیشتری در بر داشت، اما با توجه به افزایش میزان بهبودی در بیماران، شیوه ای مقرون به صرفه ای به نظر می رسید.

طب سوزنی و ام اس – اثر بخشی آنتی اکسیدانت ها
طب سوزنی می تواند به مشکلات مربوط به ادرار در بیماران ام اس کمک کند.
استفاده از طب سوزنی برای بیماری های مختف مورد آزمون قرار گرفته است اما مطالعات کمی در خصوص بیماری ام اس و طب سوزنی صورت گرفته است. در همین رابطه و برای ارتقاء دانش و آگاهی مان از اثر طب سوزنی و ام اس مطالعه ای روی مشکل ادرار در بیماران ام اس و استفاده از طب سوزنی برای درمان آن صورت گرفت: در این مطالعه چهل و یک بیمار ام اس از انواع عود کننده و پیشرفته انتخاب و به چهار گروه تقسیم شدند. گروه اول هیچ نوع درمانی دریافت نکردند؛ گروه دوم داروهای رایج مربوط به کنترل مثانه را دریافت نمودند؛ روی گروه سوم طب سوزنی انجام شد و گروه چهارم نیز هم طب سوزنی و هم داروهای رایج کنترل مثانه را دریافت کردند.
آزمایش به این ترتیب بود که پس از هر بار ادرار مقدار ادرار باقیمانده در مثانه اندازه گیری می شد.
نتیجه اینکه گروه دوم ( آنهایی که از درمان های دارویی رایج استفاده می کردند ) و گروه سوم ( آنهایی که از طب سوزنی استفاده می کردند ) بهترین نتیجه را به دست آوردند. این مطالعه همچنین به طور مقدماتی شواهدی را ارائه داد که طب سوزنی می تواند در درمان مشکلات مربوط به مثانه مفید باشد ضمن اینکه نشان داد داروهای مرسوم و رایج همراه با طب سوزنی در این مورد می توانند بدون مشکل بکار برده شود.

رژیم غذایی آنتی اکسیدانت برای ام اس موثر و مفید است
سابقاً گزارشی در خصوص یک رژیم غذایی مکمل آنتی اکسیدانت از مرکز بهداشت علمی اورگن یعنی اسید آلفا – لپیوئیک منتشر شده بود که این اسید مانع یا در واقع باعث فرونشاندن حمله سیستم ایمنی و رفتار معتدل سیستم ایمنی می شود. البته این آزمایش روی موش ها انجام شده بود. موش هایی که به آنها اسید آلفا – لیپوئیک تزریق شده بود بهبودی در ام اس آنها مشاهده شده بود. گفتنی است این ماده وقتی به صورت خوراکی به موش ها داده شد و اثری را که به وسیله تزریق داشت نشان نداده بود یعنی به صورت خوراکی کمتر جذب می گردد. تحقیقات بیشتر در نشست آکادمی نورولوژیست ها در آمریکا ارائه گردید که حاکی از موثر بودن انواع اشکال اسید آلفا – لیپوئیک روی مدل حیوانی ام اس است. تحقیقات بیشتر و پیشرفته تر روی مدل انسانی ام اس در مرحله برنامه ریزی است.

درمان آرتریت ( التهاب مفاصل ) با طب سوزنی
از آنجاییکه اکثر افراد معمولاً این تصور را در ذهن دارند که طب سوزنی فقط برای تسکین دردها کاربرد دارد، احتمالاً بیماری آرترین ( التهاب مفاصل ) از شایع ترین بیماری هایی است که بیماران برای درمان خود به یک متخصص طب سوزنی مراجعه می کنند. در طب غربی اکثر موارد آرتریت را به صورت آرتروز ( استئوآرتریت ) با آرتریت روماتوئید تقسیم بندی می کنند.
آتروز ( استئوآرتریت ) بیماری است که بر اثر افسردگی مفاصل ایجاد می شود و بنابراین بیشتر در افراد مسن دیده می شود. در افراد جوان، این بیماری معمولاً در مفصل هایی بروز می کند که قبلاً دچار صدمه شده باشد. این بیماری مفصل های بزرگ را گرفتار می کند؛ مفصل هایی مثل مفصل های لگن و مفصل زانو. هنگامی که سطوح طبیعی مفصلی فرسوده شده و از بین می روند، تجمعاتی از کلسیم در آن ایجاد می شوند و بیمار متوجه می شود که مفصلش سفت شده و دردناک می گردد بخصوص در هنگام حرکت دادن مفاصل.
از سوی دیگر، بیماری آرتریت روماتوئید یک بیماری التهابی است که می تواند افراد را در هر سنی گرفتار کند حتی بچه ها ممکن است گرفتار شوند. به طور کلی در بیماری آرتریت روماتوئید، مفصل کوچک دچار مشکل می شوند و ملتهب و تغییر شکل می یابند. بعضی از این بیماران به طور کلی بهبود می یابند در حالی که عده ای دیگر ممکن است از کار افتاده و زمین گیر شوند. با این حال اکثر افرادی که دچار آرتریت روماتوئید می شوند بدون اینکه دچار موارد شدید آن گردند درجاتی از ناتوانی را تجربه می کنند.
بنا به دلایلی، این بیماری در بین خانم ها شایع تر از آقایان می باشد.
ویژگی هر دو نوع این آرتریت ها آن است که مفصل ها دردناک و سفت می شوند و ممکن است متورم شده و باد کنند. در طب سنتی چین، این علایم و مشکلات را به انسداد جریان چی ( QI ) در بدن نسبت می دهند که این وضعیت یا بر اثر گرفتاری مریدین ها به علت تهاجم عوامل خارجی ایجاد می شوند و یا بر اثر صدمه دیدن یک مریدین ایجاد می گردد. صدمه به یک مریدین ممکن است در ابتدا به صورت کاملاً موضعی در یک جا باشد اما اگر درمان نگردد اختلال در جریان چی ( QI ) ممکن است گسترش یافته و سایر مریدین ها را نیز گرفتار سازد.
برای مثال اگر یک فوتبالیست ها دچار صدمه ای در زانویش شود زانوی او متورم و کبود می شود. این وضعیت بعد از مدتی بهبود یافته و زانو به وضعیت طبیعی خود باز می گردد. از سوی دیگر اگر این فوتبالیست سعی کند که قبل از بهبودی کامل دوباره فوتبال بازی کند این وضعیت می تواند با بهبودی او تداخل نموده و باعث مزمن شدن مشکلش شود.
طب سنتی چین عقیده دارد که صدمه اولیه باعث بروز اختلال در جریان چی در مریدین کیسه صفرا می شود. از آن جایی که جریان چی به حالت طبیعی خود باز نمی گردد این اختلال گسترش یافته و به مریدین مثانه، معده، کبد، کلیه و طحال انتشار می یابد.
این انسداد جریان چی است که باعث بروز درد و تورم می شود. یک متخصص طب سوزنی با زدن سوزن به نقاط خاصی می تواند این انسداد را برطرف نموده و مشکل بیمار را حل نماید.
برای درمان این بیماری، متخصص طب سوزنی از نقاطی استفاده می کند که تهاجم سرما و رطوبت را از بین برده و انسدادی که در جریان چی وجود دارد را برطرف نماید.
به علت مزمن بودن بیماری، تولید چی حفاظتی را نیز باید تحریک کرد تا به بیمار کمک نماید که با بیماریش مقابله کند.

درمان آرتروز با طب سوزنی
قرن های متمادیست که درمان آرتروز و درد مفاصل توسط طب سوزنی، رواج داشته است. طب سوزنی برای بسیاری از مبتلایان به عنوان جایگزین یا مکمل درمان های مدرن آرتروز استفاده می شود. طب سوزنی تنها برای درد مفاصل کاربرد درمانی ندارد، بلکه در مفاصل تحریک شده و ملتهب می توانند منتج به تسکین درد قابل توجهی شود.
طی هزاران سال در طب سنتی چینی، طب سوزنی برای تسکین درد به کار برده شده است. امروزه این روش به صورت گسترده ای در پزشکی مدرن کاربرد دارد. این کاربرد تنها به درمان درد مفاصل محدود نمی شود و بسیاری از پزشکان متخصص از فواید طب سوزنی در بیماری های مختلف، استفاده می کنند. اکثر مبتلایان به آرتروز مفصلی، آرتریت روماتوئید، آرتروز حاد و نقرس به دنبال استفاده از اثر شفا بخش طب سوزنی، همراه یا به جای داروهای آتروز یا دیگر روش های درمانی هستند.
بنابراین، باید دانست عملکرد طب سوزنی در این زمینه چگونه است.
طب سوزنی شامل قرار دادن سوزن های بسیار ظریف در نقاط مختلفی از بدن است. این نقاط معمولاً نزدیک ناحیه ی درد بوده و ممکن است تا قبل از شروع درمان، با هر تماسی، بسیار آسب پذیر و دردناک باشند.
دیگر نقاط استفاده شده برای درمان آرتروز، ممکن است از مفصل مریض دور باشند. متخصصین طب سوزنی، این نقاط را “نقاط بعید” می نامند.
احتمالاً، هر جلسه ی درمانی در این روش، بین 2 تا 30 سوزن داشته باشد که این موضوع به متد درمانی پزشک، بستگی خواهد داشت. سوزن های مورد استفاده مانند تاری از مو، نازکند و در هر جلسه تقریباً، مدت 20 دقیقه داخل پوست باقی می مانند. قبل از اینکه حتی شروع به کاهش درد در مفاصل کنید، به طور متوسط به 3 تا 6 جلسه ی درمانی احتیاج خواهید داشت. تعداد جلسات درمانی، متفاوت خواهد بود. دردهای طولانی مدت، پیچیده و مزمن مثل آرتروز می تواند به 1 یا 2 جلسه ی درمانی هفتگی، طی چندین ماه، احتیاج داشته باشد.
پیش بینی میزان بهبود طی هر جلسه غیر ممکن است. برای یافتن میزان تسکین درد، تنها راه، انجام درمان است و اینکه ببینید بعد از آن چه اتفاقی برای مفاصلتان خواهد افتاد. نخستین جلسه ی طب سوزنی، ممکن است تا یک ساعت نیز طول بکشد! جلسات بعدی معمولاً کوتاه تر خواهد بود. هر جلسه، بین 2 تا 20 سوزن نازک داخل پوست شده و چندین دقیقه به همان وضع، باقی خواهد ماند. ماندن سوزن در بدن، خوشایند نخواهد بود، اما اکثر افراد، تنها هنگام داخل شدن سوزن به بدن، احساس گزش خفیفی می کنند و غیر از آن اظهار درد دیگری ندارند. احتمالاً، متخصص طب سوزنی با چرخاندن سریع سوزن ها، طی جلسه ی درمانی، نقاط مربوطه را تحریک خواهد کرد.
بیشتر افراد هیچ نوع عارضه ی جانبی، بعد از استفاده از طب سوزنی ندارند. اما عده ی کمی ممکن است دچار خون ریزی یا حساسیت خفیف شوند. اگر برای اولین بار از طب سوزنی استفاده می کنید، ممکن است پس از اتمام جلسه ی اول درمان، دچار سرگیجه ی مختصری شوید.
اگر از آرتروز رنج می برید، حتماً درمان با طب سوزنی را تجربه کنید! این روش، تسکین دردی که مدت ها آرزومندش بودید، برای شما به ارمغان خواهد آورد.

درمان آسم و برونشیت با طب سوزنی
آسم و برونشیت دو وضعیتی هستند که می توانند حاد یا مزمن باشند و می توانند افراد را در هر سنی مبتلا کنند. داروهای طب غربی در موارد مزمن این بیماری ها کمتر باعث معالجه قطعی آنها می شوند اما اغلب با این داروها می توان این بیماری ها را به طور مؤثری کنترل نمود. با این حال بسیاری از افراد دوست ندارند که تا آخر عمرشان برای کنترل این بیماری ها دارو مصرف کنند و بنابراین به دنبال روش های دیگری می گردند که خود را درمان کنند.
آسم اغلب از نظر پزشکان طب غربی به عنوان یک پدیده آلرژیک ( حساسیتی ) مطرح می شود که در آن برونش ها ( مجاری هوایی ) در ریه منقبض شده و بنابراین جلوی ورود جریان هوا به ریه ها را می گیرد. این بیماری ها امروزه بسیار شایع تر از گذشته شده است ( بخصوص در افراد جوان ) که احتمالاً بر اثر افزایش آلودگی هوا می باشد. در بسیاری از افراد این بیماری ها بر اثر آلرژی ( حساسیت ) به گرده گیاهان ایجاد می شود و یک حمله آلرژی ممکن است منجر به یک حمله آسم شود.
در بعضی از کودکان که مبتلا به اگزما ( یک مشکل آلرژیک پوستی ) هستند هنگامی که سن شان بالاتر می رود ممکن است دچار آسم شوند هر چند اگزمای آنها بهبود یافته باشد.
در بسیاری از آسم های آلرژیک، ماده حساسیت زا، گرد و خاکی است که در خانه ها وجود دارد. سایر موارد حساسیت زای شایع عبارتند از: پر پرندگان و موی حیواناتی مانند سگ، گربه و اسب. همچنین یک جزء روانی نیز در بروز بیماری آسم دخیل می باشد زیرا از آنجایی که اسم یک بیماری ترسناکی است، ترسی که در هنگام بروز یک حمله آسم شروع می شود ممکن است خودش باعث بیشتر شدن حمله آسم شود.
آسم ممکن است همراه با برونشیت ( التهاب مجاری تنفسی ) در یک فرد باشد اما هر دوی این بیماری ها می توانند به طور مستقل در افراد ایجاد شوند. برونشیت یک بیماری التهابی برونش ها می باشد که بر اثر هر چیزی که باعث التهاب ریه ها می شود مثل عفونت و یا دود سیگار ایجاد می گردد. یک حمله حاد برونشیت که همراه با سرفه شدید و خلط فراوان زرد یا سبز رنگ می باشد و بر اثر یک عفونت باکتریایی ایجاد شده باشد را می توان به خوبی و به طور کامل با مصرف آنتی بیوتیک ها درمان نمود.
با این حال مجموعه ای از حملات می توانند باعث بروز صدمه ای دائمی به ریه ها شوند بخصوص اگر این حملات به خوبی درمان نشوند، بیمار سیگاری باشد یا اینکه بیماری دیگری مثل آسم در او وجود داشته باشد. خمی سازد. در حین این حملات، نفس های او صدادار شده و خلط سفیدی همراه سرفه از ریه های او بیرون می آید. در معاینه او مشخص شد که پوششی سفید رنگ و چسبناک بر روی زبان او قرار دارد و نبض او آهسته می باشد.
از این علایم و نشانه ها یک متخصص طب سوزنی متوجه می شود که او دچار احتقان در ریه ها می باشد که بر اثر تهاجم سرما و خلط در او ایجاد شده است. برای درمان چنین بیماری متخصص طب سوزنی نقاطی را انتخاب خواهد کرد که باد و خلط را از بدن دفع نماید.
بیمار دوم مرد 54 ساله ای است که همان مشکلات بیمار اول را دارد به علاوه کمی تب و سرفه خلط دار. نبض او بر خلاف قبلی تند بوده و زبان او قرمز و پوششی چسبناک و زرد دارد. تشخیص متخصص طب سوزنی در اینجا این است که ریه توسط گرما مورد تهاجم قرار گرفته است و باعث رکود چی و تشکیل خلط در آن شده است.
برای درمان چنین بیماری از نقاطی استفاده می شود که حرارت و گرما را از ریه ها پاک نموده، خلط را از بین ببرد و جریان چی در ریه ها را تحریک نماید.

اعجاز طب سوزنی در درمان سردردهای میگرنی
از آنجایی که طب غربی قادر به درمان موفقیت آمیز سردردهای میگرنی نمی باشد بسیاری از این بیماران به متخصصین طب سوزنی مراجعه می کنند.
یک تئوری شایع پزشکی در مورد علت ایجاد سردردهای میگرنی آن است که اسپاسم ( گرفتگی عضلانی ) غیرطبیعی که به دنبال آن شریان های مغز به طور غیرطبیعی گشاد می شوند باعث بروز سردردهای میگرنی می شود.
اسپاسم اولیه باعث می گردد که به اندازه کافی خون به چشم ها نرسد و به همین دلیل قبل از بروز سردردهای میگرنی عده ای از بیماران دچار مشکلاتی در چشم ها می شوند ( همانند نورهای فلاش مانند ). سپس شریان ها شل و گشاد شده و مقدار زیادی خون به مناطقی که دچار کمبود خون شده اند وارد می گردد.
ورود این مقدار زیاد خون است که سبب بروز سردردهای شدید میگرنی می شود. به محض اینکه سردردهای میگرنی شروع شدند مصرف قرص های مسکن مثل آسپرین و استامینوفن معمولاً قادر به از بین بردن این سردردها نمی باشند.
اکنون اجازه دهید که فرد بیماری را بررسی نمایم که با شکایت سردردهای مکرر میگرنی به یک متخصص طب سوزنی مراجعه کرده است.
بیمار خانم جوانی است که سردرد خود را چنین توصیف می کند: درد از بالای یک چشم شروع شده به بالا می رود و تا پشت گردن امتداد می یابد. این درد شدید و ضربان دار بوده و باعث گرم شدن و گر گرفتگی صورت می شود.
در هنگام مراجعه به مطب و در بین راه سردرد او شروع شد و وقتی به مطب رسید سردرد او فوق العاده شدید بود. متخصص طب سوزنی با مشاهده صورت گر گرفته و قرمز بیمار متوجه شد که او دچار یک وضعیت گرمایی است. هنگامی که چشم های او معاینه شد چشم ها به نظر ملتهب می آمدند و بیمار نیز شکایت داشت که نور باعث ناراحتی در چشم های او می شود.
درمان را می توان هم در حین بروز سردردهای میگرنی برای متوقف کردن آن و هم در مواقع بین سردردها که بیمار احساس دردی ندارد انجام داد.
در هر دو مورد برقرار نمودن تعادل بین یانگ ( Yang ) و یین ( Yin ) به پیشگیری از حملات بعدی سردرد کمک می کند.
همچنین به بیمار توصیه می شود که از کشیدن سیگار، نوشیدن الکل و خوردن گوشت قرمز خودداری کند زیرا این موارد باعث تحریک یانگ در بدن می شوند.

طب سوزنی و تأثیر آن بر بازتوانی بیماران مبتلا به استروک
طب سوزنی در بازتوانی بیماران مبتلا به استروک تاثیر به سزایی ایفا می کند، خصوصاً در بیماران با دوره بیماری کوتاه تر از 3 ماه که این تاثیر در بیماران با دوره کوتاه تر از یک ماه بسیار چشمگیرتر می باشد.
در بیماران مبتلا به ضایعات مغزی وسیع، دو طرفه، عمیق (1) یا عود کرده نتیجه درمان ضعیف می باشد.
درتحقیقات 2 دانشمند به نام های فانگ (2) و چِن (3) در شانگ های بر روی 109 بیمار مبتلا به استروک دیده شد که شروع درمان در سه هفته اول بیماری با 99% بهبودی همراه بوده و شروع درمان بعد از سه هفته 71/4% بهبودی نشان داده است.
در دانشگاه بوستون امریکا دیده شد که بیمارانی که ضایعه ی کمتر از نصف مسیرهای حرکتی (4) در سی تی اسکن داشتند و بخصوص آنهایی که ضایعه ی در ماده سفید اطراف مغز ( 5 ) داشتند به درمان با طب سوزنی جواب عالی نشان داده اند.
دکتر جانسون از دانشگاه سوئد تحقیق بر روی 78 بیمار با همی پلزی شدید که فقط 10 روز شروع بیماری گذشته بود را انجام داد.
بدین صورت که 40 بیمار در گروه کنترل تحت درمان روزانه فیزیوتراپی و طب کار (6) بودند و 38 بیمار هفته ای 2 جلسه به مدت 10 هفته درمان با طب سوزنی را شروع کردند و نتیجه نشان داد که گروه دریافت کننده طب سوزنی خیلی زودتر بهبود یافتند و اختلاف معنی دار و واضحی درخانه های پرستاری، روزهای سپری شده در بیمارستان، کیفیت زندگی و تحرک نشان دادند.

کاهش وزن با طب سوزنی
تجربه نشان می دهد انجام تمرینات ورزشی و رعایت برنامه ی غذایی کم کالری، برای اکثر افرادی که قصد کاهش وزن دارند کم اثر است. این افراد وقتی از برنامه ی خود دست می کشند وزنی را که از دست داده اند، دوباره به دست می آورند که این موضوع سبب ایجاد سرخوردگی و اضطراب زیاد می شود.
افراد زیادی به علت همین نتایج، به تاثیر مثبت طب سوزنی در کاهش وزن روی آورده اند که ناشی از تاثیر این طب در تحریک ترشح اندروفین بوده که باعث کنترل
اشتهای فرد می شود و باعث بهبود پرخوری عصبی فرد می گردد. توصیه می کنیم افراد چاق طب سوزنی را امتحان کنند. طب سوزنی به طور خاص برای چاق هایی که می خواهند وزن کم کنند، پیشنهاد می گردد.
اما نخست، بهتر است بیمار وضعیت دقیق روحی – روانی خود را که باعث بروز ناهنجاری در تغذیه می شود با پزشک مطرح کند. این مساله سبب می شود تا پزشک طب سوزنی، برای هر مراجعه کننده از درمان مخصوص خود شخص استفاده کند و روند کاهش وزن را ثمر بخش سازد. سپس وقت آن است تا به پزشک خود مجال دهید، سوزن ها را در مناطق مخصوص کاهش وزن بدن شما وارد نماید و عملکرد بدن تان را ترمیم نماید. در این حالت، سوزن ها با تحریک نقاط موثر بر کنترل اشتها، روند کاهش وزن را قطعی می سازند. میزان کاهش وزن همان روال طبیعی و ماهانه 3 الی 4 کیلوگرم می باشد.
در مقام مقایسه می توان گفت کپسول های کاهش وزن موثر هستند اما ممکن است شما را دچار عوارض جانبی بعضاً خطرناکی قرار دهند.
این در حالی است که طب سوزنی بدون شک یکی از بهترین راه های بی خطر برای کاهش وزن خواهد بود. همچنین با این روش دیگر احتیاج به تقویت اراده نخواهید داشت چرا که طب سوزنی بدن تان را تحریک خواهد کرد تا محرک های لازم برای کاهش وزن خود را تولید نماید.
این طب باعث از بین رفتن اشتهای کاذب می شود که منتج به کاهش وزن به روشی به مراتب ساده تر از هر نوع رژیم غذایی خواهد شد.
با کم شدن اشتها، وزن اضافه دیگر شانسی برای تولید ندارد، نکته ی مثبت دیگر در مورد طب سوزنی، طبیعی بودن آن است که باعث می شود اعتیاد آور نباشد و تنها شفابخش چارچوب از تعادل خارج شده ی جسم باشد.
در واقع، طب سوزنی به عنوان بهترین و طبیعی ترین درمان چاقی، مخصوصاً برای افرادی که سال هاست از این بیماری رنج می برند، شناخته شده است. به طور قطع، طب سوزنی اولین انتخاب برای کاهش وزن بدون عوارض جانبی، خواهد بود.
طب سوزنی، توانایی هوازی بیماران قلبی را افزایش می دهد.
یک متخصص پزشکی ورزشی و بازتوانی قلبی اظهار داشت: این روش درمانی می تواند با تغییر در موارد درونزای بدن تغییرات مفیدی را ایجاد کند.
بیماران قلبی که طب سوزنی می شوند در مقایسه با کسانی که تحت این درمان قرار نمی گیرند می توانند در پیاده روی مسافت بیشتری را طی کنند.
طب سوزنی باید حداقل 10 جلسه به طور منظم انجام شده و توسط متخصص آگاه به بیماری های قلبی انجام شود.
نقاط طب سوزنی در بیماران قلبی خاص بوده و باید مورد هدف این درمان قرار بگیرند.
سطح خونی یک پیام رسان خاص، تومور نکروز فاکتور آلفا، معمولاً پس از درمان با طب سوزنی واقعی افت می کند. از آنجایی که تومور نکروز فاکتور آلفا از جمله عواملی است که به کاهش حجم عضلانی و قدرت عضلانی منجر می شود می تواند این اثر مثبت بر عملکرد عضله اسکلتی را توضیح دهد.

ادامه دارد…

پی‌نوشت‌ها:

1. مثلاً در Basal Nuclei یا Internal Capsule.
2. Fang.
3. Chen.
4. Motor pathway.
5. Periventricular white matter.
6. Occupational therapy.
منبع مقاله:
محمد رضا صافی، حسین سعید تهرانی، سعید انصاری، ( زیر نظر دکتر محمد پور فخاران و احمد حبیب الهی)؛ (1391)، آشنایی با طب سوزنی، قم: ابتکار دانش، چاپ اول.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید