زندگی نامه حضرت آیت الله العظمی حاج میرزا جوادآقای غروی علیاری (مدظله العالی)

زندگی نامه حضرت آیت الله العظمی حاج میرزا جوادآقای غروی علیاری (مدظله العالی)

بسم الله الرحمن الرحیم

ولادت

ایشان در سال 1313 هجری شمسی در شهر تبریز در میان خانواده ای که معروف به علم و تقوی و فضیلت بودند دیده به جهان گشودند.

خاندان بزرگ و محترم غروی علیاری با ریشه 250 ساله علمی آیت الله الکبری حضرت علامه مولی علی عیاری (قدس سره) ، فقیه ، محدث ،حکیم ، طبیب، ریاضی دان ، منجم ، مورخ، نسابه و جامع علوم و فنون بوده است و از محضر اساتسد بزرگواری چون آیات عظام شیخ مرتضی انصاری ، شیخ راضی نجفی ، شیخ مهدی آل کاشف ، سید حسن شیرازی و … کسب فیض نموده است که از ایشان بیش از 40 جلد تالیف و آثار گرانقدر در علوم مختلف باقیمانده است.

ayatollah-gharavy-2

آیت الله العظمی میرزا محمد حسن علیاری

فقیه اصولی محدث رجالی مفسر زاهد و جامع معقول و منقول بوده است و از محضر اساتید بزرگواری چون آیات عظام آخوند ملا کاظم خراسانی ، آقا سید کاظم یزدی ، فاضل ایروانی ، فاضل شربیانی ، آقا میرزا محمد علی رشتی ، حاج ملا احمد شبستری ، حاج میرزا ابوالقاسم حایری ، آقا میرزا لطف الله مازندرانی ، آقا میرزا محمد علی حکیم الهی مرندی کسب فیض نموده است که ایشان نیز حدود 30 جلد تالیف و آثار گرانقدر علمی باقیمانده است .

آیت الله میرزا محسن علیاری (قدس سره)

فقیه بزرگوار جامع معقول و منقول بوده است و از محضر اساتید بزرگواری چون آیات عظام آخوند خراسانی ، آقا سید کاظم یزدی ، شریعت اصفهانی و… کسب فیض نموده است که از ایشان نیز آثار متعدد علمی باقیمانده است.

شیخ الفقها و المجتهدین حضرت آیت الله العظمی آقای حاج میرزا علی آقا غروی علیاری (قدس سره )(والد معظم حضرت استاد)

فقیه اضولی ، محدث مفسر زاهد جامع معقول و منقول و یکی از مفاخر عالم شیعه است . او از محضر اساتید بزرگواری چون آیات عظام (میرزا رضی زنوزی، سید محمد حجت، میرزا حسن علیاری در تبریز و در نجف اشرف از آیات عظام آقا ضیاالدین عراقی، آقا شیخ محمد حسین نایینی غروی ، آقا سید ابوالحسن اصفهانی ، آقا سید ابوتراب خوانساری ،میرزا علی آقا ایروانی ، میرزا اسدالله زنجانی ، آقا شیخ احمد آشتیانی و در در س اخلاق و عرفان عملی نزد عارف همدانی مرحوم میرزا علی آقای قاضی کسب فیض نموده است که ایشان بیش از 80 اثر علمی و تالیفات در علوم مختلف باقیمانده است.

والده ماجده حضرت استاد نیز بانوی مومنه ای از سلاله پاک رسول الله بوده است که از نظر نسب به ساحت مقدس کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (ع) میرسند.

تحصیلات حضرت استاد

در تبریز- ایشان از همان کودکی با جدیت و هوش سرشار به تحصیل علوم پرداختند و دوره های مختلف علمی و اخلاقی را نزد والد بزرگوارشان و حجج الاسلام آقایان میرزا محمد آخوندی – میرزا عبدالرزاق مشکعنبری گذرانیدند.
در نجف – ایشان در حدود 10 سال از عمر گرانقدرشان را در کنار حرم ملکوتی و مقدس امیرالمئمنین علی (ع) صرف تحصیل علم کرد و سطوح مختلف علمی را یکی پس از دیگری طی کرده و به قله رفیع استنباط و اجتهاد دست یافتند. اساتید حضرت استاددر نجف اشرف

آقای سید ابوالقاسم خویی(قدس سره)
آقا سید ابراهیم اصطهباناتی (قدس سره)
آقا سید مرتضی فیروز آبادی (قدس سره)
آقا سید نصرالله مستنبط (قدس سره)
میرزا محمد قائینی (قدس سره)
میرزا احمد علی توحیدی (قدس سره)
آقا سید جعفر جزایری (قدس سره)
میرزا محمد علی سرابی

3 – در مشهد –  حضرت استاد به علت جو نامساعد عراق به تهران و از آنجا با نظر والد معظمشان به شهر مقدس مشهد عزیمت نموده و غریب به هت سال در کنار حرم مطهر ضرت ثامن الائمه (ع) از محضر اساتید بزرگوار وقت کشهد بهره ها بردند . اساتید حضرت استاد در مشهد مقدس :

آقا سید هادی میلانی (قدس سره)
آقا شیخ احمد کفایی خراسانی (قدس سره )
حاج شیخ مرتضی شاهرودی (قدس سره)

4 – در قم – حضرت استاد به جهت علاقه وافری مه به استفاده از سرچشمه های علم و معرفت داشتند با اینکه کوله بار گهرباری از علوم و فنون به همراه داشتند به آشیانه آل محمد (ص) پرکشیدند و 12 سال نیز در جوار حضرت فاطمه معصومه (س)و از محضر اساتید بزرگوار آن دیار استفاده نمودند.  اساتید استاد در شهر مقدس قم:

حضرت امام خمینی (قدس سره)
آقا سید محمد رضا گلپایگانی (قدس سره)
آقا سید شهاب الدین مرعشی نجفی (قدس سره)
آقا میرزا هاشم آملی (قدس سره)
حاج شیخ محمد اراکی (قدس سره)
آقا سید محمد کحقق داماد (قدس سره)
فیلسوف و عالم بزرگ علامه آقا سید محمد حسین طباطبایی (قدس سره)

تدریس :

حضرت استاد از همان زمان تحصیل تدریس در دروس سطح و بعد از مدتی نیز به تدریس سطوح عالیه پرداختند و پس از چند دوره متوالی که دروس فوق را تدریس نمودند به تدریس خارج فقه و اصول پرداختند که به حمدالله تا کنون نیز همچنان ادامه دارد. البته حضرت استاد در کنار دروس فوق از تدریس فلسفه ، عرفان ، اخلاق، تفسیر نیز غافل نبوده و همیشه با بیانات خود شیفتگان این علوم را نیز سیراب مینمایند.

شیوه تدریس :

حضرت استاد با متانت و ملاحت و شیرینی بیان و تتبع در آرا و اقوال علما و بررسی کتب روایی و رجالی با یک تحقیق بسیار دقیق و عمیق حق مطلب را با استدلالهای قوی بیان میکنند و سر انجام نتیجه بحث را با جمله ای شیوای (و ااتحقیق ان یقال ) بیان میفرماید.

ویژگیهای معظم له :

تقوی – زهد- ساده زیستی – تواضع و فروتنی – نظم – جدیت – استقامت -تحقیق و تفحص – به همراهی اخلاق حسنه از و یژگیهای بارز ایشان میباشد.

عزیمت به تهران

حضرت استاد در سال 1352 شمسی بنا به اصرار دوستان و علاقه مندان ایشان و با پشتیبانی مراجع وقت از قم به تهران عزینت نموده و در بدو ورود خود در حاشیه اقدام به تاسیس مدرسه علمیه فاطمیه مینماید و مشغول به تدریس و ترویج شعائر الهی میگردند و چنان وجود معنوی استاد در آن محیط تاثیر میگذارد که در اندک زمانی آن مسجد و مدرسه جایگاه مردان و زنانی میشود که طالبان علم و شیفتگان معرف و اخلاق اسلامی میباشند.

مسجد و جماعت

شاید به جرات بتوان گفت که نماز جماعت استاد با آن معنویت صفای خاص چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی در تهران نمونه میباشد و بالاخره اینکه مسجد و دفتر ایشان پناهگاهی است برای اهل معنا و تشنگان علوم و معارف حقه اسلام و فقرا و در ماندگی که همیشه و در همه ساعات روز حضرت استاد با کمال بزرگواری آنها را به حضور میپذیرد و در حد امکان مرحم درد و زخم آنها میشود.

مبارزات سیاسی

حضرت استاد پیش از انقلاب در زمانی که در قم بودند در تمامی حرکات و اطلاعیه هایی که از طرف بزرگان قم به نگارش در می آمد حضوری فعال داشته و همیشه نام و امضای ایشان نشان از حرکت و فعالیتهای گسترده ایشان داشت در زمانی هم که به تهران تشریف آوردند نیز جزو موسسین جامعه رو حانیت مبارز بودند وو در تمامی اقدانات انقلابی آن جامعه حضوری فعال داشته اند.حضرت استاد در طول مبارزات سیاسی که به رهبری امام خمینی (قدس سره) داشتند بارها و بارها به زندان برده و مجددا آزاد میشدند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید