اندام موزون یا مرگ؟!

اندام موزون یا مرگ؟!

– آقای دکتر، برای شروع لطفاً کمی درباره ی چاقی صحبت کنید.
– تا چند دهه ی پیش به چاقی فقط در حوزه ی زیبایی و تناسب اندام توجه می شد. ولی در دو دهه ی اخیر شیوع چاقی یکی از بیماری هایی است که سر رشته ی بیماری های متابولیک(قلبی، عروقی، دیابت، کبد چرب و… ) در کشورهای در حال توسعه محسوب می شود. حتی برای کسانی که به دردهای اسکلتی آرتروز در اندام تحتانی مبتلا هستند، نخستین توصیه ی پزشکان کاهش وزن است.
– انگار تعداد زیادی از کودکان نسل امروز هم به چاقی مبتلا هستند…
– درست است، پدر و مادرها سعی می کنند برای فرزندان خود بهترین امکانات تغذیه یی را فراهم کنند و به راحتی هم نمی پذیرند که فرزندشان چاق شده است و باید رژیم بگیرد. آن ها وقتی متوجه وزن زیاد فرزندشان می شوند که دیگر دیر شده و کودک دلبندشان به انواع بیماری ها دچار است. بزرگ سالان هم همین طورند! اسم رژیم که می آید، فکر می کنند فقط باید کدوی آب پز بخورند، بنابراین مدام بهانه می آورند و ماه به ماه وزن شان بیشتر می شود.
– کسانی هم هستند که رژیم های افراطی می گیرند، در این باره هم توضیح دهید.
– افرادی که وزن شان بالاست( به ویژه خانم ها) وقتی تصمیم می گیرند وزن خود را کاهش دهند، دنبال روش هایی می روند که وزن شان را خیلی زود پایین بیاورد تا مثلاً بتوانند اندامی موزون داشته باشند. در حالی که رژیم های نادرست عوارض بسیاری دارد. دختر خانم هایی هستند که برای پوشیدن فلان پیراهن یکی از وعده های غذایی خود را حذف و هم زمان داروهایی مصرف می کنند که شنیده اند لاغر کننده است و کم کم به جایی می رسند که از خوردن غذا بیزار می شوند. در واقع خیلی از این ها به بیماری «آنورکسیا نرووزا»، یعنی بی اشتهایی عصبی دچار می شوند. دخترانی را می بینیم که « BMI» آن ها زیر هفده است، ولی تصور غلطی از خودشان دارند و فکر می کنند هنوز چاق هستند. یعنی شاخص توده ی بدنی که با این فرمول به دست می آید: وزن تقسیم بر قد به توان دو بین 18/5تا 25 طبیعی، بین 25 تا 29/9 افزایش وزن و بالای 30 چاقی محسوب می شود. بالای 40 چاقی مفرط و پایین 18/5 هم لاغری است که هرچه پایین تر بیاید، لاغر مفرط است.
– تبلیغات در شیوع لاغری چقدر موثرند؟
– خیلی! معمولاً این تبلیغات را شرکت های دارویی و کارخانه های سازنده ی وسایل لاغری انجام می دهند. جالب است بدانید معمولاً در اروپا فقط طیف خاصی مثل بازیگرها، مانکن ها رژیم لاغری می گیرند. بقیه ی مردم چاق هستند علتش هم تبیلغات مواد غذایی اشتهابرانگیز است. در کشورهایی مانند ما، بسیارند کسانی که برای پیروی از مد روز، به بهای بیمار شدن خود را لاغر می کنند.
– عوارض رژیم های لاغری مفرط چیست؟
– شایع ترین عوارض رژیم های لاغری تک غذایی، ریزش مو، اختلالات فراوان پوستی، عصبی شدن، ضعف، خستگی و… است. البته چاقی هم عوارضی دارد. کسی که افسرده است، تحرک ندارد و بنابراین اشتهایش هم زیاد می شود. برای داشتن وزنی متعادل، فرهنگ سازی بسیار مؤثر است. در کشورهای «Low Social» طبقه ی پایین جامعه از چاقی رنج می برند و اگر هم بخواهند خود را لاغر کنند، فقط به خاطر زیبایی است. ما باید بیاموزیم از دیدگاه سلامتی به چاقی یا لاغری نگاه کنیم. وقتی که بی هیچ آداب و ترتیبی همه چیز می خوریم، چاق می شویم و خجالت می کشیم در مجامع و میهمانی ها حاضر شویم. بهانه می آوریم که سردرد داریم یا کارمان زیاد است، ولی همه در گوش هم می گویند:« فلانی به مهمانی نیامد، از چاقی اش خجالت می کشد.» خانم های چاق اعتماد به نفس پایینی دارند. البته در کشورهای اروپایی مشکل اعتماد به نفس وجود ندارد و برای بیشتر خانم ها مهم نیست که چاق یا لاغر باشند.
منبع:نشریه 7 روز زندگی، شماره 129.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید