غرق شدگی و مراقبت‌های اورژانس

غرق شدگی و مراقبت‌های اورژانس

در مواجهه با فرد غرق‌ شده اولین اقدام، بررسی صحنه از نظر ایمنی است. یعنی باید از نبود خطر جانی برای سایر افراد مطمئن شد و در صورتی که خطری وجود داشته باشد نباید اقدام خاصی برای نجات مصدوم انجام داد.
قدم بعدی اطلاع‌دادن به نیروهای امدادی و اورژانس 115 و کمک خواستن می‌باشد.برای کمک به فرد غرق شده ابتدا به کمک وسایلی از قبیل حلقه نجات، تک الوار یا طناب بلند باید وی را از آب خارج کرد. یک شناگر خوب همیشه نجات غریق خوبی نیست و فردی که شناگر است در صورتی که دوره نجات غریق نگذرانده باشد نباید اقدام به نجات فرد مصدوم نماید.
مصدوم باید بلافاصله از آب خارج شود و در صورتی که بیهوش باشد باید سریعا راه هوایی وی باز و گل و لای و شن آن پاک شود. هرگز نباید وقت را برای خارج کردن آب از ریه‌ها و معده هدر داد زیرا علت خفگی در آب در اکثر موارد ورود آب به ریه می‌باشد و آب وارد شده نیز به سرعت جذب خواهد شد. تنفس مصنوعی را هرچه زودتر باید شروع کرد و این عمل حتی در صورت امکان باید در داخل آب شروع شود. ولی ماساژ قلبی را باید بعد از خارج کردن قربانی از آب شروع شود. تنفس مصنوعی و فشردن قفسه‌سینه (ماساژ قلبی) را با نسبت 2 تنفس و 30 ماساژ باید ادامه داد تا زمانی که فرد شروع به نفس کشیدن کند و یا نیروهای امدادی و پرسنل اورژانس 115 بر بالین قربانی حاضر شده و مصدوم را تحویل گیرند. در صورتی که در حین احیا مصدوم دچار استفراغ شود باید فورا او را به پهلو برگرداند تا مواد خارج شود و وارد ریه نشود. در اوایل تنفس مصنوعی قدری مشکل است ولی با جذب آب به بدن تنفس راحت‌تر می‌شود. مجددا تاکید می‌شود نباید وقت را برای خارج کردن آب از ریه‌ها تلف کرد. در مواردی که آب وارد شده به معده باعث ایجاد اشکال در تنفس مصنوعی می‌کند. باید فرد مصدوم را به شکم خوابانیده و دست‌های خود را به صورت ضربدر به دور شکم حلقه نمایید و مختصری بالا بکشید تا هوا و آب از معده خارج شود. در غیر این صورت نیاز به تخلیه آب معده هم نمی‌باشد.
نکته مهم دیگر اینکه در موقع خارج کردن بیمار از آب همیشه باید مراقبت ستون فقرات گردنی وی بود که زیاد حرکت نکند مخصوصا زمانی که فرد به داخل آب‌های کم‌عمق شیرجه رفته و با سر به زمین برخورد کرده است، خطر شکستگی مهره‌ها و قطع نخاع گردنی و فلج اندام‌ها وجود دارد و در مواجهه با چنین مواردی هنگام جابه‌جایی و محل احیا بسیار احتیاط نموده و سعی کنید کوچک‌ترین حرکتی به سر و گردن مصدوم وارد نشود. باید متذکر شد که تمام افراد غرق شده پس از نجات و اقدامات اولیه حتی اگر کاملا هوشیار باشند باید به سرعت به بیمارستان منتقل شوند و بعد از معاینات و بررسی‌های دقیق تصمیم‌گیری نهایی در مورد آنها صورت گیرد.
منبع:www.salamat.com

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید