اشیای زاید‌ در محل‌ بریدگی‌

اشیای زاید‌ در محل‌ بریدگی‌

خارج‌ کردن‌ اجسامی‌ مثل‌ خرده‌ شیشه‌ یا سنگ‌ریزه از درون زخم‌، قبل‌ از شروع‌ درمان‌، بسیار پر اهمیت‌ است‌. اگر این‌ اشیا در داخل‌ زخم‌ باقی‌ بمانند، درکوتاه‌ مدت‌ سبب‌ عفونت‌ و تاخیر در ترمیم‌ زخم‌ و در بلندمدت‌ سبب‌ تغییر رنگ‌ محل‌ می‌شوند. بهترین‌ راه‌ خارج‌ کردن‌ اجسام‌ سطحی مانند خرده‌‌شیشه‌ و سنگ‌‌ریزه، استفاده‌ از انبرک‌ است‌. روش‌ دیگر آن‌ است‌ که‌ این‌ قطعات‌ ریز را با دقت‌ مشخص‌ کنید و با آب‌ سرد آنها را بشویید. سعی‌ نکنید اشیایی‌ را که‌ محکم‌ در زخم‌ فرورفته‌اند، خارج‌ کنید چون‌ ممکن‌ است‌ بافت‌ اطراف‌ را تخریب‌ و خونریزی‌ را تشدید کنید. به‌ جای‌ این‌ کار، دور تا دور آنها را با پانسمان‌ یا باند بپوشانید. هدف از این کار، مهار خونریزی‌ بدون‌ فشار دادن‌ جسم‌ خارجی‌ به‌ داخل زخم و به‌ حداقل‌ رساندن‌ خطر عفونت در صورت‌ لزوم‌ و همچنین فراهم‌ کردن‌ شرایط‌ انتقال‌ به‌ بیمارستان‌ است.

4 توصیه
1) در صورت‌ امکان‌، دستکش‌ یکبار مصرف‌ بپوشید. با اعمال‌ فشار در دو سمت‌ جسم‌ خارجی‌ و بلند کردن‌ قسمت‌ آسیب‌ دیده‌ تا بالاتر از سطح‌ قلب‌، خونریزی‌ را مهار کنید.
2) روی‌ زخم‌ را باگاز بپوشانید تا خطر عفونت‌ به‌ حداقل‌ برسد.
3) بالشتک‌هایی‌ در اطراف‌ جسم‌ بسازید تا بتوانید بدون‌ اعمال‌ فشار بر آن‌، زخم‌ را باندپیچی‌ کنید. با دقت‌ بالشتک‌ها را در محل‌ خود نگه‌ دارید تا باندپیچی‌ خاتمه‌ پیدا کند.
4) درصورت‌ لزوم‌، شرایط‌ بردن‌ یا فرستادن‌ مصدوم‌ به‌ بیمارستان‌ را مهیا کنید.
احتیاط‌: همیشه‌ در مورد واکسیناسیون‌ علیه‌ کزاز سوال‌ کنید. در موارد زیر، کمک‌ پزشکی‌ درخواست‌ کنید:
• مصدوم‌ در مورد زمان‌ و تعداد تزریقاتی که‌ دریافت‌ کرده‌ است‌ مطمئن‌ نیست.
• از آخرین‌ واکسنی‌ که‌ به‌ مصدوم‌ تزریق‌ شده‌، بیشتر از 10 سال‌ می‌گذرد.
مورد خاص‌: اگر جسمی که لای زخم مانده، آن‌‌قدر بزرگ‌ است‌ که‌ نمی‌توانید بالشتک‌های‌ بلندی‌ را برای‌ کاهش‌ فشار روی‌ جسم‌ تعبیه‌ کنید، باندپیچی‌ را در اطراف‌ جسم‌ انجام‌ دهید.
منبع:http://www.salamat.com

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید