درمان چاقی یک بار برای همیشه (2)

درمان چاقی یک بار برای همیشه (2)

نویسنده:دکتر بهمن محمدی

برای درمان سلولیت کارهای دیگری نیز انجام می شود که در زیر به آن اشاره می شود:

الف : استفاده از ترکیبات ملین طبیعی

ـ مصرف روغن زیتون به همراه سالاد و قبل از خواب
ـ مصرف پرتقال ، کیوی ، انجیر ، آلو ، زرد آلو، هلو و سایر میوه جات ملین . ریختن آب لیموترش یا آب پرتقال در آب مصرفی (2-1 قاشق غذاخوری در یک لیوان آب) و مصرف جوانه گندم و جوانه جو.

ب :استفاده از داروهای ملین و مسهل و حجم دهنده مدفوع

یکی از مؤثرترین روش ها در درمان یبوست استفاده از ملین هاست البته زمانی باید از این روش استفاده شود که سایر اقدامات مؤثر واقع نشوند.

ج: دفع مواد زائد از طریق پوست

با افزایش تعریق ، مواد زائد بدن بهتر دفع می شوند. برای این کار سونا مناسب است . هفته ای یکی دو بار به سونا بروید . بهترین زمان سونا بعد از ورزش است . برای رفع سلولیت سونای خشک از سونای مرطوب بهتر است .
حمام یا کمپرس سرد بعد از اتمام سونا سوراخ های پوست را می بندد و جریان خون و لنف را به حالت عادی بازمی گرداند.
متأسفانه اغلب مردم طریق تنفس صحیح را نمی دانند و با هر دم تنها یک هشتم حجم ریه ها را از هوا پر می کند. در صورتی که اگر عمل تنفس بدرستی انجام شود بیشترین حجم اکسین به بدن می رسد و بدین ترتیب مواد سمی و زائد موجود در بدن بهتر می سوزند. این عمل به رفع سلولیت کمک می کند. اگر یک اندام زیبا و بدون سلولیت می خواهید باید روش تنفس صحیح را بیاموزید.

مراحل انجام تنفس صحیح

1 ـ بدن خود را حتی الامکان شل کنید.
2 ـ ریه ها را به طور کامل از هوا تخلیه کنید.
3 ـ به آهستگی هوا را در مدت 10-5 ثانیه از راه بینی به درون ریه ها بکشید . ابتدا شکم و بعد سینه را از هوا پر کنید.
4. هوا را به مدت 5 ثانیه در ریه ها نگاه دارید.
5 ـ در پایان ، هوا به تدریج در مدت 5-10 ثانیه از دهان بیرون دهید . ابتدا شکم و بعد سینه را از هوا خالی کنید.
این نوع تنفس را ترجیحاً 5 بار پشت سر هم انجام دهید و در مواقع مختلف روز آن را تکرار کنید(هر یکی دو ساعت یک بار ایده آل است .)

نکته:

-تنفس صحیح علاوه بر درمان سلولیت به لاغر شدن، آرامش و ریلاکس بدن شما کمک می کند. هر بار که احساس خستگی می کنید و یا تحت فشار فکری یا روحی -روانی قرار دارید.با چند تنفس عمیق به ترتیبی که گفته شد خود را سرشار از آرامش و آسودگی سازید.
-شاید در ابتدا نتوانید مدت زمان هر مرحله را آن طور که گفته شد رعایت کنید! اشکالی ندارد. بهتر است از زمان کمترشروع کنید و بتدریج آن را به مدت زمان کافی برسانید.
6-ورزش مناسب
شیوه زندگی امروزی حرکات جسمانی و فعالیت بدنی مارا محدود کرده است.به گونه ای که اغلب اوقات را در پشت میز کار یا روی کاناپه در حال تماشای تلویزیون هستیم.بدین ترتیب روز به روز عضلاتمان ضعیف تر و لاغرتر می شوند و بدن فرم طبیعی خود را از دست می دهد و زمینه بروز سلولیت فراهم می شود.
ورزش از راه های زیر به درمان سلولیت کمک می کند:
1-ورزش گردش خون را بهتر کرده و دفع مواد زائد بدن را افزایش می دهد.
2-ورزش تعداد حجم تنفس را افزایش می دهد.بدین ترتیب اکسیژن بیشتری به بدن رسیده و مواد زائد و سمی بهتر سوخته و آسانتر دفع می شوند .
3-بعضی حرکات ورزشی روی ناحیه مبتلا به سلولیت فشار آورده و جریان خون آن ناحیه را زیاد می کنند. در نتیجه گره های سلولیتی باز شده ومواد زائد آن آزاد و دفع می شوند .
4-ورزش به کاهش فشارهای عصبی کمک می کند و در ریلاکس جسمی -روانی پس از ورزش بسیار مفید است.
توصیه می شود روزانه نیم الی یک ساعت پیاده روی پیوسته با سرعت متوسط انجام دهید و تا دو ساعت پس از آن فقط آب بنوشید (هرچه بیشتر بهتر،مگر آن که منع طبی برای مصرف آب داشته باشید.)
شنا نیز ورزش مناسبی برای درمان سلولیت می باشد.
توجه داشته باشید :
-ورزش را با شدت متوسط انجام دهید و خود را خیلی خسته نکنید.
-اگر آمادگی جسمانی کافی ندارید ورزش را با شدت کمتری آغاز کنید و به مرور مدت و شدت آن را افزایش دهید.
-در پایان شنا و پیاده روی نرمش موضعی مخصوص ناحیه مبتلا را انجام دهید.
-در فواصل حرکات نرمشی ،تنفس عمیق داشته باشید .حتی پس از این که اندام شما متناسب گردید ورزش را ادامه دهید.
-از آن جایی که ران ها و باسن شایع ترین محل بروز سلولیت هستند از نشستن طولانی بر روی صندلی و انداختن پاها بر روی یکدیگر خودداری کنید.
7-آرامش و پرهیز از عصبانیت و استرس
دوری از شرایط تنش زا و پرهیز از عصبانیت به رفع سلولیت کمک می کند.انجام تمرینات ذهنی آرامش دهنده نظیر یوگا و مدیتیشن مفید است.به علاوه توصیه می شود که هرچه بیشتر تنفس عمیق آرام بخش انجام دهید تا هم استرس در شما کاهش یابد و اکسیژن کافی به سلول ها رسیده و مواد زائد بهتر از بدن دفع می شوند.
8-ماساژ ناحیه مبتلا
ماساژ موجب تخریب توده های سلولیتی شده و جریان خون ناحیه مبتلا را افزایش می دهد.بدین ترتیب مواد زائد از ناحیه سلولیت آزاد و دفع می شوند .کاربرد ماساژ به همراه ورزش و سونا تخریب توده های سلولیت و دفع مواد زائد را سرعت می بخشد.

نکته مفید :

انرژی لازم برای تأمین نیازهای بدن از طریق مصرف مواد غذایی دریافت می شود ، اگر انرژی دریافتی به اندازه انرژی مورد نیاز بدن باشد وزن ثابت می ماند ولی
اگر انرژی دریافتی بیش از انرژی مورد نیاز بدن باشد ، اضافه وزن ایجاد می شود.

محصولات لاغری موضعی

این ترکیبات با نام های مختلف به صورت صابون، لوسیون و کرم های لاغری موضعی به وفور یافت می شوند . همان گونه که قبلاً گفته شد فقط تعداد اندکی از این ترکیبات واقعاً مؤثر واقع می شوند و لازم است قبل از خرید از مرغوبیت این محصولات اطمینان حاصل گردد.این ترکیبات می توانند ضمن نفوذ به توده های سلولیتی، آن ها را تخریب کرده و چربی ها و مواد زائد را از ناحیه مبتلا دفع و از تجمع چربی و تشکیل مجدد سلولیت جلوگیری کنند.استفاده از این ترکیبات با روش خاص به درمان سلولیت کمک می کند.

حرکات ورزشی برای درمان چاقی موضعی

الف-ناحیه شکم و پهلوها

بزرگ شدن شکم ناشی از موارد زیر است:
1-تجمع چربی درون شکم (بیشتر در آقایان)و روی شکم
2-شل شدن و بیرون افتادن عضلات شکم
3-سلولیت ناحیه شکم
گاهی هر سه مورد با هم در بزرگ شدن شکم نقش دارند. برای کوچک کردن شکم پیاده روی و دراز و نشست بسیار مفید است.در مورد پیاده روی قبلاً توضیح داده شد.اکنون به شرح حرکت دراز ونشست می پردازیم.

حالت اول

در حالی که به پشت دراز کشیده اید دست ها را بالای سر روی زمین در کنار هم بگذارید و پاها را روی زمین در کنار یکدیگر قرار دهید.

نکته:

-در شروع برای راحتی کار می توانید پاها را از هم باز کنید.حال دست ها را بالا آورده و هم زمان بالا تنه خود را بر روی شکم خم کرده و دست ها را به طرف جلو ببرید تا روی پاها در حد فاصل بین پاها بر روی زمین قرار بگیرند .سپس به آرامی به عقب برگردید و پشت و دست های خود را مجدداً بر روی زمین به حالت اول قرار دهید .گاهی اوقات بدلیل ضعف و شلی عضلات شکم انجام این حرکت دشوار است.در این صورت پاهای خود را به طریقی بر روی زمین ثابت کرده (مثلاً زیر تخت قرار دهید)یا از یک نفر بخواهید در حالی که روبه روی شما قرار دارد دست هایتان را گرفته و به سوی خود به طرف جلو بکشد (بدین ترتیب عمل خم کردن بالاتنه بر روی شکم آسان تر می شود.)در بازگشت نیز دست های شما را هم چنان نگاه دارد.بدین ترتیب بازگشت به حالت اولیه برای شما ساده تر خواهد بود.

حالت دوم

بدن را مشابه حالت قبل قرار داده و پاها را از هم باز کنید . البته هنگام جلو آوردن دست ها وخم کردن بالا تنه ، این بار دست های خود را بر روی ران چپ خود قرار دهید . سپس به حالت اول برگشته ودر حرکت بعدی دست ها را بر روی ران راست خود بگذارید . در نتیجه ضمن خم کردن بالا تنه یک چرخش نسبی نیز به آن می دهید .
بتدریج تعداد حرکات را افزایش داده و سعی کنید به جای ران مچ پاهای خود را بگیرید. پس از مدتی عضلات شکم شما قوی و نیرومند شده و شکم تو رفته و کوچک می شود.

ب ـ ناحیه ران ها

1 ـ برای پشت ران ها

ـ‌ بایستید و پاها را از هم باز کنید. از کمر به سمت جلو خم شوید.
ـ به طرف راست بدن حرکت کنید و قوزک پای راست را با هر دو دست بگیرید . بالا تنه خود را به سمت زمین فشار دهید و تا 20بشمارید.
ـ به حالت شروع برگردید و حرکت را به طور مشابه ، این بار به سمت چپ تکرار کنید.

2ـ برای جلوی ران ها

ـ روی زمین زانو بزنید (دو زانو با هم ).
ـ به سمت عقب و راست متمایل شوید و با دست چپ قوزک راست خود را بگیرید اما روی قوزک خود ننشینید .در این وضعیت برای 20 ثانیه بمانید.
ـ به حالت شروع برگردید و حرکت را به طور مشابه اما این بار به سمت چپ تکرار کنید.

3 ـ برای داخل ران ها

ـ‌روی زمین در مقابل یک صندلی معمولی بنشینید
ـ پاهای خود را به طرف جلو دراز کنید و دو طرف صندلی قرار دهید.
ـ در حالی که پشت خود را صاف نگاه داشته اید کف دستهایتان را روی زمین در دو طرف بدن قرار دهید .
ـ حال کف پاهای خود را به پایه های صندلی چسبانده و فشار دهید طوری که انگار قصد دارید پایه های صندلی را به یکدیگر نزدیک کنید.
ـ محکم پاها را فشار دهید و برای 50 ثانیه نگاه دارید.

ج ـ ناحیه ران ها و باسن

1 ـ با پاهای باز بایستید و پنجه پاها را به سمت بیرون قرار دهید .دست ها در سمت خارج ران ها باشند.
ـ درحالی که پشت خود را صاف نگه داشته اید ، زانوها را خم کنید و بگذارید دست هایتان روی ران ها به سمت پایین بلغزند تا به زانوها برسند.
ـ زانوهای خود را برای 5 ثانیه لمس کنید و بعد به آهستگی به حالت شروع باز گردید . این حرکت را 10 الی 20 بار تکرار کنید .
2 ـ در حالی که پاها مختصری از هم بازهستند ، بایستید .دست ها ی خود را به سمت جلو دراز کنید .
ـ به آهستگی زانوهای خود را خم کنید تا جایی که ران های شما تقریباً موازی زمین قرار گیرند.
ـ به آهستگی پشت خود را بالا بیاورید تا به حالت شروع باز گردید . هرچه آرام تر این حرکت را انجام دهید بهتر است .
ـ با 10 حرکت شروع کنید . اما به خود فشار نیاورید و در حد توان خود جلو بروید.

کشش عضلات پس از ورزش

برای جلوگیری از حجیم شدن عضلات همیشه ناحیه ای را که ورزش داده اید کشش دهید.

نکته مفید:

هر فردی ژن های رفتاری خاص خود را از پدر و مادر به ارث می برد. مانند ژن خوراکی که در برخی خانواده ها پرخوری ، و در بعضی خانواده ژن رفتاری کم خوری یا عدم تمایل به خوردن وجود دارد و به فرزندان منتقل می شود.
منبع:نشریه تغذیه و سلامتی ،شماره 80.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید