خواص پروتئین سویا

خواص پروتئین سویا

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

پروتئین به دست آمده از سویا یک پروتئین با کیفیت بالا است که می‌تواند به از دست دادن چربی کمک نماید. از طریق این مقاله به خواص پروتئین سویا پی ببرید. به پایین رفته تا دریابید که چگونه مصرف مرتب شِیک پودر پروتئین سویا موجب کاهش وزن می‌شود…
انواع مختلفی از پودرهای پروتئین در بازار وجود دارد. پودر پروتئین وی (Whey) و پودر پروتئین سویا از محصولات معروف و محبوب کاهش وزن به حساب می‌آیند. بیشتر افراد معمولاً هنگامی که قصد افزایش میزان پروتئین در رژیم غذایی خود را دارند به افزایش مصرف مواد غذایی حیوانی فکر می‌کنند. گرچه پروتئین سویا از دانه‌ی سویا بدست می‌آید، این پروتئین به عنوان یک پروتئین با کیفیت بالا در نظر گرفته می‌شود. میزان کالری و چربی آن پایین بوده، و سرشار از فیتوکمیکال یا مواد شیمیای گیاهی است که به عنوان آنتی اکسیدان‌های قدرتمند عمل می‌کنند. پروتئین سویای هیدرولیز شده و پروتئین سویای ایزوله برخی از انواع معروف پودرهای پروتئین سویا بوده که در بازار موجود می‌باشند.
مواد مغذی موجود در پروتئین سویا
پروتئین سویا به صورت نواری یا تکه‌ای، پودر پروتئین سویا، شِیک (نوعی نوشیدنی) پروتئین سویا و یا لوبیا یا دانه‌ی سویا را می‌توان مصرف نمود و از فوائد سلامتی بخش پروتئین سویا برخوردار شد. فیتوکمیکال‌هایی مانند ایزوفلاون، ساپونین و اسید فیتیک حامل چندین خواص دارویی می‌باشند. این پروتئین دارای نسبت خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 است. مواد مغذی مانند ال ـ تیروزین (L-tyrosine) و لسیتین چندین خواص درمانی را از خود نشان می‌دهند.
پروتئین سویا عاری از کلسترول بوده و میزان چربی اشباع آن کم می‌باشد. این پروتئین به عنوان پروتئین با کیفیت خوب در نظر گرفته می‌شود به این دلیل که حاوی تمام 8 اسید آمینه‌ی ضروری است. همچنین مقدار کافی از فیبر و ویتامین‌های گروه B را تأمین می‌سازد. این پروتئین سرشار از مواد معدنی مختلفی مانند کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم، فسفر و روی است.
فوائد پروتئین سویا در سلامت
سطوح کلسترول: پروتئین سویا به کاهش سطح خونی لیپوپروتئین کم چگال (LDL یا کلسترول بد) و تری گلیسیرید کمک می‌کند. اعتقاد بر این است که این پروتئین مانع جذب کلسترول در روده می‌شود. ایزوفلاون‌ها به افزایش سطوح لیپوپروتئین پرچگال (HDL یا کلسترول خوب) کمک کرده که به نوبه خود به کاهش سطوح LDL کمک می‌کند. افرادی که در آنها سطوح بالای کلسترول تشخیص داده شده است می‌توانند با استفاده‌ی مرتب از پودر پروتئین سویا از فوائد آن برخوردار شوند. این پودر می‌تواند خطر بیماری عروق کرونر قلب و سکته مغزی را به طور قابل توجهی کاهش دهد. لسیتین سویا به بهبود سلامت قلب و عروق کمک می‌نماید.
سطح قند خون: مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهند که پروتئین سویا به حفظ سطوح طبیعی انسولین و قند در خون کمک می‌کند. فیبر موجود در این پروتئین در جلوگیری از نوسانات غیر طبیعی و یا ناگهانی قند خون مفید است.
کاهش وزن: پودر پروتئین سویا تجمع چربی و کلسترول در بدن را کاهش می‌دهد. این پروتئین شما را برای مدت زمان بیشتری سیر نگاه داشته و در نتیجه احتمال پرخوری را کاهش می‌دهد. مصرف این پروتئین میزان و سرعت سوخت و ساز را افزایش داده و در نتیجه موجب کاهش وزن هم در افراد دیابتی و هم غیر دیابتی می‌شود. لیستین سویا سوخت و ساز چربی را بهبود می‌بخشد.
سلامت خانمها: پروتئین سویا سلامت خانمها را به طرق مختلفی بهبود می‌بخشد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهند که علی رغم میزان پایین کلسیم در رژیم غذایی زنان ژاپنی، این زنان نسبت به زنان غربی کمتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند. این امر به مصرف بالای پروتئین سویا توسط زنان ژاپنی نسبت داده می‌شود. مطالعات انجام شده نشان می‌دهند که مصرف این پروتئین می‌تواند از تحلیل استخوان که معمولاً توسط زنان قبل از یائسگی تجربه می‌شود، جلوگیری کند. در زنان احتمال بیشتری وجود دارد که در طول و یا پس از یائسگی چربی شکمی در آنها بوجود آید. این پروتئین می‌تواند از تجمع چربی در اطراف شکم جلوگیری کند. این اعتقاد وجود دارد که فیتواستروژن‌های موجود در این پروتئین همانند استروژن عمل کرده و از زنان در در برابر از دست دادن تراکم استخوانی بعد از یائسگی محافظت می‌کنند.
پیشگیری از سرطان: آنتی اکسیدان‌های موجود در پروتئین سویا به مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند. آنها اثرات رادیکال‌های آزاد بر روی بدن را خنثی کرده و از بدن در برابر ابتلاء به بیماری‌های مختلف از جمله سرطان محافظت می‌کنند. اعتقاد بر این است که این پروتئین خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان و خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان را کاهش می‌دهد. این دو سرطان از شایع‌ترین سرطان‌ها در زنان و مردان به شمار می‌روند. در ژاپن، که سویا به طور مرتب مصرف می‌شود، در صد بروز این سرطان‌ها در زنان و مردان بسیار پایین است. ایزوفلاون و اسید فیتیک که خواص آنتی اکسیدانی را از خود نشان می‌دهند، نقش مهمی در پیشگیری از انواع مختلف سرطان بازی می‌کنند.
بهبود عملکرد مغز: اسید آمینه‌ی ال ـ تیروزین موجود در پروتئین سویا تولید انتقال دهنده‌های عصبی را افزایش داده که نقش مهمی در تحت کنترل در آوردن عواطف و احساسات بازی می‌کنند. کمبود انتقال دهنده‌های عصبی می‌تواند به اضطراب، ناراحتی، استرس و افسردگی منجر شود. علاوه بر این انتقال دهنده عصبی دوپامین به از دست دادن چربی بدن کمک کرده و همچنین به تحت کنترل در آوردن اشتهای شما کمک می‌کند. لسیتین سویا به بهبود ارتباطات سلولی کمک می‌کند.
بهبود سلامت کلی: پروتئین سویا موجب برخورداری از پوست و موهایی سالم می‌شود. مواد مغذی موجود در این پروتئین می‌تواند موجب تسکین آرتریت شوند. این پروتئین به بهبود عملکرد سلولی و کبد کمک می‌کند. عملکرد بهبود یافته‌ی مغز منجر به بهبود حافظه می‌شود. استحکام عضلانی و عملکرد فیزیکی همچنین پس از مصرف این پروتئین حاصل می‌شود.
افراد گیاهخواری که مواد غذایی حیوانی مصرف نمی‌کنند، نیاز دارند که پروتئین سویا را وارد رژیم غذایی خود نمایند. کارشناسان عنوان می‌کنند که مصرف تقریباً 25 گرم یا بیشتر پروتئین سویا در روز به منظور برخورداری از فوائد این پروتئین ضروری است. اما بایستی با پزشک خود جهت دریافت میزان مصرف صحیح مشورت نمایید. گرچه شیک‌های پروتئین سویا مواد مغذی فوری را برای ورزشکاران و بدن سازان پس از تمرینات شدید فراهم می‌سازند، اما مصرف بیش از حد مجاز پروتئین سویا می‌تواند به افزایش وزن منجر شود. استفاده‌ی بیش از حد این پروتئین می‌تواند به اندومتریوز، فیبروئید رحم و ناباروری در زنان بیانجامد. این پروتئین می‌تواند به چاقی منجر شده، عملکرد غده تیروئید را تحت تأثیر قرار دهد، موجب خستگی، نوسانات خلقی و کاهش حافظه شود. بعضی از مردان و زنان ممکن است دچار عوارض جانبی مانند اسهال، گرفتگی عضلانی و خونریزی شوند.
ضرورت دارد که از توصیه‎‌ها و دستورات پزشک خود در خصوص میزان مصرف این پروتئین در صورتی که قصد مصرف مکمل‌های پروتئین سویا را دارید، پیروی کنید. وارد نمودن دانه‌ی سویا به رژیم غذایی معمول خود راهی طبیعی از مصرف این پروتئین با کیفیت بالا است و در نتیجه بی خطر و سلامتی بخش به حساب می‌آید.

منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید