عشق همسری

عشق همسری

نویسنده: محمد غفارنیا

 

 

انسان با پدر، مادر، برادر و خواهر رابطه نسبی دارد و این رابطه از ریشه‎‌های ژرف خویشاوندی مایه می‌گیرد؛ اما پیوند همسرانه، و ارتباط آن دو با یکدیگر، رابطه‌ای قراردادی و قانونی می‌باشد. گاهی شدت رابطه همسری بر علاقه خویشاوندی پدر و مادر غلبه می‌کند. قرآن کریم از روی این حقیقت چنین پرده بر می‌دارد که می‌فرماید:
(وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّهً وَرَحْمَهً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ)
از نشانه‎‌های او این است که از جنس خود شما همسرانی آفرید تا در کنار آنها آرامش یابید و در میانتان مودت و رحمت قرار داد. در این امر نشانه‌هایی است، برای گروهی که تفکر می‌کنند. (1)
امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید: پیامبر خدا از یکی از جنگ‌ها، که در آن عده زیادی از مسلمانان شهید شده بودند، بر می‌گشت. در این حال که زن‌ها می‌آمدند و از کشته‎‌های خویش سئوال می‌کردند، زنی پیش آمد و عرض کرد: یا رسول الله، فلانی چه شد؟ فرمود چه نسبتی با او داری؟ عرض کرد: فرزند او هستم.
فرمود: خدا را سپاس گوی و استرجاء کن (انا لله و انا الیه راجعون بگو) که او شهید شده است. آن زن نیز چنین کرد؛ سپس از برادرش پرسید و همین پاسخ و دستور را شنید. باز سوال کرد فلانی چه شد؟ حضرت فرمود: با او دیگر چه نسبتی داری؟
عرض کرد: شوهرم می‌باشد.
فرمود: سپاس گو و استرجاء نما که او نیز شهید شده است. همین که آن زن خبر شهادت شوهرش را شنید فریادی کشید و واویلا سر داد.
پیامبر فرمود: گمان نمی‌کردم زنی به همسرش این همه علاقه داشته باشد تا این که این زن را دیدم (و باورکردم). (2)

پی‌نوشت‌ها:

1-روم/21.
2-نورالثقلین: ج 4. ص174. ح23.
منبع مقاله :
غفارنیا، محمد، (1387) 142 قصّه از قرآن: همراه با شأن نزول آیاتی از قرآن، قم: جامعه القرآن الکریم، چاپ اول

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید