مواد مغذی موجود در سیر

مواد مغذی موجود در سیر

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

سیر همواره به جهت خواص درمانی خود شناخته شده است. این مقاله اطلاعاتی را در خصوص حقایق تغذیه‌ای سیر در اختیارتان قرار می‌دهد.
نام علمی سیر آلیوم ساتیوم (Allium sativum) بوده و به خانواده‌ی آماریلیداسه یا نرگسیان (Amaryllidaceaea) تعلق دارد. قرنها است که از آن برای اهداف پخت و پز استفاده می‌شود. پیاز، موسیر، تره فرنگی، پیازچه و سیر سبز برخی از اعضای خانواده‌ی سیر می‌باشند. قسمت حبابی شکل (پیاز گیاه) و یا سر این گیاه متشکل از بخش‌های متعدد گوشتی به نام حبه است. این حبه‌ها عطر و طعم تند و ادویه‌ای سیر را در خود داشته و اغلب در انواع مختلف غذهای خوشمزه مورد استفاده قرار می‌گیرند. سایر قسمت‌های قابل خوردن این گیاه برگها و گلهای آن بوده که زمانی که ترد و نارس می‌باشند، مصرف می‌شوند. این قسمتها معمولاً به منظور افزایش طعم در سالاد مورد استفاده قرار می‌گیرند. سیر بسته به دستور غذایی و میزان استفاده از آن، ممکن است طعمی ملایم و یا قوی و شدیدی به غذا ببخشد. جدای از آشپزی این سبزی پیازی همچنین مورد استفاده‌ی اهداف درمانی قرار می‌گیرد.
حقایق تغذیه‌ای سیر
توجه: میزان هر وعده 136 گرم بوده و ارقام آمده به صورت درصد برحسب رژیم غذایی 2000 کالری می‌باشد.

مواد مغذی

ارزش غذایی

مجموع چربی

1 گرم (1%)

کلسترول

10 میلی‌گرم (0%)

سدیم

23 میلی‌گرم (1%)

مجموع کربوهیدرات

45 گرم (15%)

فیبر خوراکی

3 گرم (11%)

قند

1 گرم

پروتئین

9 گرم

ویتامین A

2ر12 واحد بین‌الملل (IU ) (0%)

ویتامین C

4ر45 میلی‌گرم (71%)

ویتامین E

1ر0 میلی‌گرم (1%)

ویتامین K

3ر2 میکروگرم (3%)

ویتامین ‌B1 (تیامین)

3ر0 میلی‌گرم (18%)

ویتامین B2 (ریبوفلاوین)

1ر0 میلی‌گرم (9%)

ویتامین B3 (نیاسین)

0ر1 میلی‌گرم (5%)

ویتامین ‌B6 (پیریدوکسین)

7ر1 میلی‌گرم (84%)

ویتامین B9 (فولات)

1ر4 میکروگرم (1%)

اسید پانتوتنیک

8ر0 میلی‌گرم (8%)

کلسیم

246 میلی‌گرم (25%)

آهن

3ر2 میلی‌گرم (13%)

منیزیم

0ر34 میلی‌گرم (8%)

فسفر

208 میلی‌گرم (21%)

روی

6ر1 میلی‌گرم (11%)

مس

4ر0 میلی‌گرم (20%)

منگنز

3ر2 میلی‌گرم (114%)

پتاسیم

545 میلی‌گرم (16%)

سلنیوم

3ر19 میکروگرم (27%)

فواید سلامتی بخش
محققان نشان داده‌اند که سیر یک عامل ضد میکروبی طبیعی است. به همین دلیل است که این ادویه، دارویی قوی جهت مبارزه با طیف گسترده‌ای از عفونتهای ناشی از عوامل بیماری‌زا به حساب می‌آید. وارد نمودن این ادویه به رژیم غذایی می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به عوارضی مانند تصلب شرایین، کلسترول بالا، و فشار خون بالا کمک کند.
برخی مطالعات صورت گرفته، نشان می‌دهند که مصرف این سبزی ممکن است خطر تجمع کلسترول در دیواره عروق را کاهش داده و امکان دارد کلسیفیکاسیون عروقی در بیماران مبتلا به کلسترول بالای خون را مهار سازد.
خواص آنتی بیوتیکی و ضد باکتریایی آن به وجود اسید آمینه‌ای تحت عنوان آلیین (alliin) نسبت داده می‌شود. اعتقاد بر این است که این اسید آمینه به سلامت قلب و عروق کمک کرده و آن را بالا می‌برد. همچنین اعتقاد بر این است که اثر تسکین دهنده‌ای بر روی سیستم عصبی دارد. این سبزی درمان خانگی مشهوری جهت درمان سرفه، سرماخوردگی معمولی، گلو درد و غیره است.
ژرمانیوم به عنوان عاملی ضد سرطانی شناخته شده است و این عنصر ویژه به وفور در سیر موجود می‌باشد. افرادی که آن را به طور مرتب مصرف می‌کنند، کمتر از فشار خون بالا و یا پایین شکایت می‌کنند. همچنین این باور وجود دارد که به تنظیم دمای بدن کمک می‌کند.
سیر همچنین ممکن است در مورد آلرژی، سطح قند خون بالا، انگل‌های روده‌ای در بدن، سطح بالای تری گلیسرید، و سطح کلسترول LDL به خوبی عمل کند. اعتقاد بر این است که تجمع پلاکتی را کاهش داده، فشار خون را پایین آورده، و کلسترول HDLرا افزایش می‌دهد، در نتیجه خطر ابتلا به تصلب شرایین و حمله قلبی کاهش می‌یابد. همچنین به شل شدن دیواره رگ‌های خونی در صورتی که تولید اکسید نیتریک در دیواره‌ی رگ‌های خونی افزایش یابد، کمک می‌کند.
سیر یک ماده‌ی ضد باکتریایی طبیعی و ضد درد، بوده و خواص بی‌حس کنندگی آن به عنوان دارویی قوی جهت درمان دندان درد عمل می‌کند. برای رهایی فوری از دندان درد، چند حبه سیر تازه را له کرده و آنها را روی دندانی که درد می‌کند قرار دهید. زگیل و دیگر مشکلات پوستی نیز ممکن است با این ادویه ضد باکتریایی درمان شود. نوک یک حبه سیر را بریده و آب آن را در محل آسیب دیده بمالید. آب آن ممکن است پوست را سوزانده و یا تحریک سازد، بنابراین پس از استفاده آن را با آب بشویید.
اگر منزلتان دارای حیاط خلوت است، در این صورت می‌توانید این گیاه را پرورش داده تا از فوائد آن بهره‌مند شوید. و یا می‌توانید آن را از بازار تهیه کرده و یا مکمل‌های حاوی سیر را از داروخانه‌های نزدیک خانه‌تان خریداری نمایید. بنابراین، این ادویه‌ی جادویی را به منظور افزودن بر طعم غذای خود و بهبود سلامتی‌تان مورد استفاده قرار دهید.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید