با چه کسانی ازدواج کنیم

با چه کسانی ازدواج کنیم

 

همسر آینده ی شما چه ویژگیهایی باید داشته باشد
اگر به دنبال انتخاب فردی مطلوب برای ازدواج هستید این بخش از مقاله برای شما بسیار مفید می باشد و بیش از سایر قسمت های کتاب برای شما کاربرد فراوانی دارد. چون تاکنون شما بیشتر یاد گرفته اید که از چه کسانی دوری کنید، چه روابطی مناسب نیستند، چه ویژگیهای شخصیتی نباید در همسر شما وجود داشته باشد اما بالاخره سؤالی که برای شما پیش می آید این است که اگر از همه
این افراد دوری کنیم پس باید به دنبال چه افرادی باشیم یا به عبارت دیگر همسر ما باید دارای چه ویژگیهای شخصیتی باشد.لذا در این قسمت به این سؤال پاسخ خواهیم داد
که همسر آینده ی شما چه ویژگیهایی باید داشته باشد.

1- تعهد به رشد شخصی
انسان موجود کاملی نیست بلکه همواره در راه تکامل گام برمی دارد. از طریق مطالعه، تحقیق و پژوهش هر روز اطلاعات بیشتری به دست می آوریم و نسبت به روز قبل کامل تر می شویم، در مورد روابط با دیگران نیز وضعیت به همین صورت است. ما نیاز داریم که در روش های ارتباطی خود با دیگران تغییراتی ایجاد کنیم تا این روابط هر روز بهتر شوند. برای مثال وقتی که شما یک کتاب در مورد روابط زناشویی مطالعه می کند معمولاً روابط شما با همسرتان بهبود پیدا می کند. وقتی که یک کتاب در باره ی روش های ارتباط برقرار کردن با دیگران مطالعه می کنید و به آن عمل می کنید دوستان بیشتری پیدا می کنید.علاوه بر آن محبوبیت بیشتری پیدا می کنید. افرادی که همواره به دنبال رشد شخصیت خود هستند سعی دارند از طریق شرکت در سمینار، کارگاه آموزشی، مطالعه کتاب و مجله، زمینه های رشد و پیشرفت شخصیت خود را فراهم کنند.این افراد در زندگی زناشویی نیز موفقیت زیادی به دست می آورند. و به ندرت در روابط خود با مشکل مواجه خواهند شد. لذا اولین ویژگی شخصیتی که باید به
دنبال آن باشید این است که همسر آینده شما فردی باشد که از طریق روشهای مختلف سعی در اصلاح و پیشرفت خود داشته باشد.

2- باز بودن روحی و احساسی
آیا می دانید باز بودن روحی و احساس یعنی چه؟ آیا می دانید چه افرادی از نظر روحی و احساسی باز نیستند؟ شکایت اکثریت خانمها از همسرشان این است که احساسات خود را به درستی بیان نمی کنند.مردها ذاتاً تمایل دارند احساسات خود را در عمل و یا به روشهای دیگر به همسر خود نشان دهند اما خانمها دوست دارند همسرشان احساسات خود را به زبان بیان نماید. متأسفانه باید بگویم عدم وجود این ویژگی یکی از بزرگترین عوامل اختلافات خانوادگی می باشد.درصد بسیار زیادی از مراجعان من به علت این موضوع با یکدیگر اختلاف پیدا کرده اند.
افرادی که از نظر روحی و احساسی باز هستند و خیلی خوب احساسات خود را به همسرشان بیان می کنند به ندرت در زندگی زناشویی خود با مشکل مواجه می شوند چون صمیمیت یکی از عوامل اصلی و از ارکان زندگی زناشویی است و چنین افرادی در روابط خود از صمیمیت زیادی برخوردار هستند. اما افرادی که نمی توانند احساسات خود را بیان کنند همواره احساس می کنند که بین خود و همسرشان فاصله ای وجود دارد و این فاصله هیچ گاه از بین نمی رود و در واقع از نظر روحی و روانی به طور کامل
به هم نزدیک نمی شوند.باز بودن احساسی همسرتان، به شما امکان می دهد که به احساسات و عواطف درونی او دسترسی داشته باشید، بازبودن عاطفی یک شخص، کلید قلب او را به شما می دهد، لذا اگر به دنبال رابطه ی صمیمی با همسرتان هستید و به دنبال یک زندگی مشترک واقعی هستید نه اینکه فقط در زیر یک سقف مشترک زندگی کنید، باید به دنبال فردی باشید که از نظر احساسی و عاطفی توانایی بیان احساسات خود را داشته باشد.

3- صداقت
اگر در یک شهری زندگی کنید که در آن شهر امنیت زیادی وجود نداشته باشد و سارقان و جیب برهای زیادی در آن شهر وجود داشته باشند، در آنجا احساس آرامش نخواهید کرد.اگر مجبور باشید با فردی که دارای سابقه ی سرقت و دزدی می باشد به یک سفر بروید اضطراب و ترس دائمی شما را فرا می گیرد و هرگز آرامش نخواهید داشت.اما در کنار دوستی که بارها صداقت و درستی او به اثبات رسیده است احساس راحتی کامل دارید. و همراهی با او به شما آرامش واقعی می دهد. در زندگی مشترک شما نیز موضوع به همین صورت می باشد اگر به صداقت و راستگویی همسرتان اطمینان نداشته باشید درست مانند آن است که در یک شهر ناامن که پر از سارق و جیب بر می باشد زندگی می کنید.
صادق بودن با همسریکی از شروط اساسی و لازم برای زندگی زناشویی است. شما زمانی می توانید کاملاً به همسرتان اطمینان کنید و در واقع نسبت به او واقعاً صمیمی شوید که بدانید او نسبت به شما صادق است. افرادی که با همسر خود صادق نیستند هم خود آرامش روانی ندارند و هم آرامش روانی همسرشان را از بین می برند.پس باید به دنبال همسری باشید که در رابطه با احساسات خود رُک و صادق باشد و اعمال و گفتارش با یکدیگر همخوانی داشته باشد.

4- پختگی و مسئولیت پذیری
همه ما افرادی را می شناسیم که علیرغم داشتن سن و سال و اندام مناسب اما هنوز توانایی پول درآوردن و اداره ی امور شخصی خود را ندارند.این افراد از نظر جسمی بزرگ شده اند اما از نظر فکری هنوز بچه هستند. تصور کنید با فردی که دارای این خصوصیات باشد می خواهید زندگی کنید. آیا زندگی با این افراد قابل تحمل است. این افراد به جای اینکه به یک همسر و یا شریک زندگی نیاز داشته باشند به یک والد نیاز دارند که از آنها موظبت و نگهداری نماید. تا زمانی که فرد در قبال زندگی و آینده ی خود احساس مسئولیت نداشته باشد هرگز نباید ازدواج نماید.چون ازدواج خود مسئولیت هایی به دنبال دارد و وظایفی برای انسان بوجود می آورد حال وقتی که فرد توانایی اداره ی امور خود را نداشته باشد چگونه می تواند مسئولیت یک خانواده را بپذیرد.اگر
همسر شما مسئولیت پذیر نباشد در واقع روابط زناشویی به طور کامل مختل می شود. چون در خانواده زن به عنوان فردی مطیع شناخته شده است اما زن مطیع به یک تکیه گاه محکم و نیرومند نیاز دارد. اگر همسر شما از پختگی فکری کافی برخوردار نباشد شما نمی توانید در زندگی به او تکیه کنید و ارزش و اعتبار او در نزد شما از بین می رود و نتیجتاً از نظر جنسی نیز نسبت به او سرد خواهید شد.پس یکی از ویژگیهای بسیار مهمی که باید همسر آینده ی شما داشته باشد این است که باید از نظر فکری پختگی داشته و مسئولیت پذیر باشد.

5- اعتماد به نفس بالا
از ازدواج کردن با افرادی که اعتماد به نفس پائینی دارند جداً پرهیز کنید. چون همسرتان فقط به آن میزان که خودش را دوست دارد می تواند شما را دوست داشته باشد. هر قدر اعتماد به نفس همسرتان قوی تر باشد. رابطه تان قوی تر خواهد بود. در هنگام انتخاب همسر به دنبال آن نباشید که همسرتان چقدر شما را دوست دارد. بلکه به دنبال این باشید که چقدر خودش را دوست دارد.
افرادی که اعتماد به نفس پائینی دارند نمی توانند اظهار عشق واقعی کنند و آن عشق و علاقه ای که اظهار می کنند بیشتر از روی ضعف می باشد. اما افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند برای خود ارزش قائل هستند، از زندگی خود راضی هستند و خود و صفات و ویژگیهای شخصیتی خود را پذیرفته و برای آن احساس
افتخار می کنند، برای بهبود آن تلاش می کنند.شما از زندگی و همنشینی با این افراد احساس افتخار می کنید و چون برای شما ارزش قائل می شوند شما نیز برای خود ارزش قائل می شوید در نتیجه اعتماد به نفس شما نیز بالا می رود. زندگی کردن و همنشینی با افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند بسیار لذت بخش می باشد چون این افراد معمولاً بر روی دیگران نیز تأثیرات مثبتی بر جای می گذارند.
اگر همسر شما از اعتماد به نفس بالایی برخوردار باشد، اعتماد به نفس شما نیز بالا می رود، اما اگر اعتماد به نفس او ضعیف باشد علاوه بر آنکه نمی تواند به خوبی به شما عشق ورزی نماید باعث تضعیف شخصیت شما نیز می شود. پس یکی از ویژگیهایی که باید به وجود آن در همسر آینده تان خیلی حساس باشید اعتماد به نفس بالا می باشد و از ازدواج با افرادی که اعتماد به نفس ضعیفی دارند پرهیز کنید.

6- نگرش مثبت به زندگی
برخی افراد نسبت به همه چیز و همه کس نگرش منفی دارند و به اصطلاح خوبیها را نمی بینند و فقط نقاط ضعف ها و منفی ها را می بینند این افراد همواره ناامید هستند و از زندگی خود لذتی نمی برند.اما در مقابل افراد مثبت اندیش افرادی هستند که به همه چیز با دیدگاه مثبت نگاه می کنند و بیشتر خوبیها را می بینند این افراد بسیار شاد، سرزنده و امیدوارانه زندگی می کنند و همنشینی و
مصاحبت با آنها بسیار لذت آور می باشد.اگر از شما بپرسند که با کدام گروه حاضرید زندگی کنید همه افراد مثبت اندیش را انتخاب می کنند. اما متأسفانه برخی در انتخاب همسر آینده خود به این ویژگی خیلی توجه نمی کنند. اگر همسر شما نسبت به زندگی نگرش منفی داشته باشد همنشینی و زندگی با او باعث می شود که امیدها، آرزوها و رؤیاهای خود را از دست بدهید و هیچ نقطه روشن و امیدوار کننده ای در زندگی شما وجود نداشته باشد. اما اگر نگرش مثبت داشته باشد اعتماد به نفس شما بالا می رود، به امیدها و آرزوهای خود دسترسی پیدا می کنید و به طور کلی می توان گفت از زندگی مشترک خود احساس لذت خواهید کرد.
البته لازم به ذکر است که اگر فردی ذاتاً مثبت اندیش باشد بسیار خوب و پسندیده است اما در صورت عدم آن از طریق روشهای شناخت درمانی می توان این نگرش را در فرد تقویت نمود.و یا اینکه می توان نگرش های منفی او را تا حدود زیادی کاهش داد.نکته ی دیگر اینکه خوشبختانه پی بردن به مثبت اندیش بودن یک فرد بسیار آسان است. با مدت کوتاهی صحبت کردن با یک فرد متوجه خواهید شد که آن فرد نگرش های منفی و یا نگرش های مثبت دارد.
افراد مثبت اندیش ویژگیهای زیر را دارند.(باربارادی آنجلیس، 1386)
– همیشه بر روی پیدا کردن راه حل، تمرکز می کنند.
– موانع را به «فرصت ها» و سختی ها را به «درس هایی سازنده» بدل می کنند.
– به توانایی های خود در بهبود اوضاع و شرایط اعتماد دارند.
– خوشبین هستند و باور دارند که اوضاع را همیشه می توان بهتر کرد.
– به واسطه ی آگاهی و بینش، در شخصیت خود تغییراتی مثبت، به وجود می آورند.
افرادی که نگرش منفی دارند دارای ویژگیهای زیر هستند.
– همیشه بر روی مشکلات تمرکز می کنند و در برابر راه حل مقاومت می ورزند.
– اجازه می دهند که ترس و نگرانی آنها را اداره کند.
– به آینده بدبین هستند.
– به سادگی به کسی اعتماد نمی کنند.
سعی کنید برای ازدواج کردن همسری پیدا کنید که مثبت اندیش باشد، چون عشق یک نیروی مثبت است. در فضای مثبت رشد می کند و در فضای منفی پژمرده خواهد شد.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید