فهرستی از مواد غذایی چربی‌سوز

فهرستی از مواد غذایی چربی‌سوز

مترجم: سعید علیزاده

قرار دادن مواد غذایی که چربی را می‌سوزانند و سوخت و ساز را افزایش می‌دهند در رژیم غذایی می‌توانند کمک کنند تا وزن اضافی را از بین ببرید و رژیم غذایی موثرتری داشته باشید.
سوخت و ساز بدن می‌تواند به عنوان تبدیل غذا به انرژی تعریف شود که باعث سخوتن کالری‌ها می‌شود. در سال‌های اخیر، مطالعات علمی با مطالعات در مورد اثر مواد غذایی بر بدن ادامه یافته است. بعضی از مواد غذایی که چربی را می‌سوزانند و سوخت و ساز را افزایش می‌دهند در واقع میزان سوخت و ساز پایه را افزایش می‌دهند. این مقدار کالری که بدن شما در حالت استراحت می‌سوزاند برای حفظ عملکرد طبیعی بدن است. با خوردن این مواد غذایی در هر دو یا سه ساعت می‌توانید سوخت و ساز بدن خود را افزایش دهید و در نتیجه روند سوزاندن چربی ذخیره شده در بدن افزایش می‌یابد.
لیستی از مواد غذایی که باعث سوزاندن چربی و افزایش سوخت و ساز بدن می‌شوند
تصور می‌شود که با انتخاب مواد غذایی دارای کالری منفی یا حرارت بالا می‌توانید کل کالری به دست آمده از غذاها را بسوزانید. علت این امر این است که برای سوزاندن این مواد غذایی چربی سوز بدن شما به انرژی بیشتری نیاز دارد تا بتواند آن‌ها را هضم کند. به این ترتیب چربی اضافی سوخته و تبدیل به انرژی می‌شود. در اینجا لیستی از ترکیبات مواد غذایی وجود دارد که چربی را سوزانده و سرعت سوخت و ساز را افزایش می‌دهد.
آب
بهترین راه برای سرعت بخشیدن به سوخت و ساز بدن و تشویق بدن به عملکرد مطلوب، نوشیدن مقدار زیادی آب است. نوشیدن روزانه 8 لیوان آب سرد یا یخ‌دار به سوزاندن چربی‌های اضافی کمک می‌کند.
پروتئین آب پنیر (وی)
پروتئین وی احتمالا یکی از بهترین چیزهایی است که می‌توانید به منظور افزایش سوخت و ساز مصرف کنید، علاوه بر این یک پروتئین کامل با کیفیت بالا است.
چای سبز
چای سبز و عصاره آن مواد شیمیایی مانند EGCG دارد که نه تنها به سوزاندن چربی کمک می‌کند بلکه سوخت و ساز را نیز افزایش می‌دهد. چای سبز دارای خاصیت ضد سرطانی است و از بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند و سلامت جسمانی را بالا می‌برد.
پروتئین بدون چربی
مصرف پروتئین بدون چربی مانند سینه مرغ بدون پوست می‌تواند سرعت سوخت و ساز را بالا ببرد. دلیل این است که هضم پروتئین باعث تحریک فعالیت‌های سلولی می‌شود که باعث سوختن چربی‌های اضافی می‌شود. بهترین مواد غذایی حاوی پروتئین بدون چربی می‌تواند شامل، مرغ بدون چربی، سینه بوقلمون، سفیده تخم مرغ، ماهی و سایر غذاهای دریایی باشد.
ترکیب کربوهیدرات با فیبر بالا
غذاهای غنی از کربوهیدرات و فیبر نه تنها باعث گرمازایی می‌شوند، بلکه شکم شما را پر می‌کنند و اجازه می‌دهند مدت زیادی را بدون غذا سپری کنید. ترکیب کربوهیدرات با مقدار مناسب پروتئین بدون چربی باعث آزاد شدن مقدار ثابتی انسولین به داخل جریان خون می‌شود و نوسانات انسولین را به حداقل می‌رساند. بهترین مواد غذایی که حاوی کربوهیدرات با فیبر بالا هستند شامل نان سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای، لوبیا، جو دو سر و سبزیجات غیرنشاسته‌ای هستند.
کلسیم
کلسیم برای تنظیم فعالیت‌های هورمونی در بدن ضروری است و می‌تواند با شکستن و تجزیه چربی در سلول‌های چربی سرعت از دست دادن وزن را بالا ببرد. محصولات لبنی کم چرب، سبزیجات برگ سبز، دانه کنجد و بادام غنی از کلسیم هستند.
سبزیجات
سبزیجات با فیبر بالا غیر نشاسته‌ای مانند کلم، کلم بروکسل، مار چوبه، کلم بروکلی، گل کلم، اسفناج، کرفس، گوجه فرنگی و فلفل بهترین افزایش دهنده سوخت و ساز هستند چون دارای بیشترین خاصیت ترموژنیک و همچنین دارای کمترین اثر بر سطح انسولین در بدن هستند. این مواد غذایی می‌توانند چربی و کالری‌ها را بسوزانند و همچنین سوخت و ساز را تنظیم کنند.
میوه‌ها
انواع میوه‌های تازه در رژیم غذایی می‌توانند بدن را پاک کنند چون دارای مقدار بالایی فیبر، آب و ویتامین‌ها هستند. بهترین میوه‌هایی که می‌توانید انتخاب کنید شامل سیب، مرکبات، توت فرنگی، زغال اخته، تمشک، خربزه، انبه، کیوی و آناناس هستند. میوه‌هایی که سرشار از ویتامین C، ویتامین E، ویتامین B12، پتاسیم و فسفر هستند به عملکرد کارآمد سوخت و ساز در بدن کمک می‌کنند. پکتین موجود در میوه‌هایی مانند سیب و انواع توت به جذب نشدن چربی به داخل سلول‌ها کمک می‌کنند.
ادویه‌جات
مواد غذایی تند می‌توانند به صورت موقت سرعت سوخت و ساز را در بدن بالا ببرند. برای مثال، ترکیب کپسایسین موجود در فلفل تند بدن را تحریک می‌کنند تا هورمون استرس بیشتری آزاد کند، در نتیجه سرعت سوخت و ساز بالا می‌رود و توانایی بدن را برای سوزاندن کالری‌ها افزایش می‌دهد. این ادویه‌جات شامل فلفل‌هایی مانند فلفل قرمز تند، گرد فلفل قرمز و ترب کوهی است.
سیر و زنجبیل
سیر و زنجبیل درجه حرارت بدن را افزایش می‌دهند و مکانیسم سوزاندن چربی بدن شما را تحریک می‌کنند. جدای از این، این گیاهان دارای خاصیت ادرارآوری نیز هستند. مصرف منظم سیر و زنجبیل سیستم ایمنی بدن را قوی می‌کند و به جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می‌کند.
سرکه
اسید موجود در سرکه هضم نشاسته را کند می‌کند و سطح انسولین خون را متعادل می‌کند. این ویژگی در واقع می‌تواند حین صرف وعده غذایی قند خون را تا 30 درصد پایین بیاورد. این امر در واقع سرعت سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد و برای درمان اختلالات سوخت و ساز موثر است.
اسیدهای چرب ضروری
اسیدهای چرب ضروری امگا 3 بر سطح هورمون چربی که لپتین نام دارد تاثیر می‌گذارند. گفته می‌شود که لپتین بر مقدار کالری‌های سوخته شده تاثیر می‌گذارد و به عنوان چربی ذخیره می‌گردد. بنابراین افراد دارای سطح لپتین پایین نسبت به آن‌هایی که دارای سطح بالایی از این هورمون هستند تمایل به سوزاندن کالری بیشتری دارند. بهترین منابع اسید چرب امگا 3 شامل تن ماهی، ماهی سفید بدون چربی، ماهی آزاد و ساردین هستند.
رژیم غذایی سالم شامل این مواد غذایی که چربی را می‌سوزانند و سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهند همراه با یک برنامه ورزشی متوسط به شما کمک می‌کنند تا چربی اضافه را از بین ببرید و اندام خود را به سرعت زیبا سازید. غذای سالم بخورید و اندام متناسب داشته باشید!

منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید