زبان عشق همسرتان را کشف کنید

زبان عشق همسرتان را کشف کنید

نویسنده: طاهره کریمی

انسان موجودی اجتماعی است و زندگی او در رابطه و تعامل با دیگران شکل می گیرد و معنا می یابد. اما چگونگی شکل گیری و به ویژه تداوم این روابط بسیار مهم است. در حقیقت برای تداوم و پایداری هرگونه رابطه و برای داشتن رابطه یی سالم باید از تکنیک هایی استفاده کرد. از جمله مهم ترین و کارآمدترین این شیوه ها برای پایداری هر چه بیشتر و بهتر یک رابطه این است که قادر باشیم احساسات و علایق خود را به موقع و به شیوه ی صحیح بروز دهیم؛ هنری که شاید اغلب افراد در بین هزاران درگیری روزمره ی ذهنی و شغلی فراموشش می کنند.
انواع گوناگون روابط از جمله روابط کاری، دوستی، خانوادگی و… زندگی اجتماعی ما را تشکیل می دهند. اگر به حفظ این روابط اهمیت می دهیم. باید با توجه به نوع رابطه و شرایط خاص آن، سعی در بروز احساسات خود داشته باشیم.

روابط خود را مستحکم کنید

در میان همه ی روابط و تعاملات گوناگون اجتماعی، به یقین می توان گفت مهم ترین رابطه میان همسران شکل می گیرد. در حقیقت زندگی مشترک، یعنی رابطه یی سرشار از مهر، محبت و اعتماد و علاقه میان یک زن و یک مرد. گاهی ممکن است زن یا مرد، فکر کنند نیازی به ابراز علاقه و نشان دادن عشق خود ندارند، در حالی که این بزرگ ترین اشتباه در یک زندگی مشترک است. هیچ دلیلی مانند گرفتاری، کارهای روزمره، خجالت کشیدن و… برای این عدم توجه در روابط موجه نیست و افراد چه زن و چه مرد باید تمام سعی خود را برای بهبود و استحکام رابطه ی میان خود انجام دهند. فراموش نکنیم که این تلاش برای حفظ و تقویت رابطه نیز مربوط به یک دوره ی خاص از زندگی نیست و همه ی ما باید آن را حالت و رفتاری دایمی بدانیم؛ از لحظه ی آغاز زندگی مشترک تا پایان حیات.

احساسات خود را پنهان نکنید.

در تمام طول زندگی عشق و محبت خود را ابراز کنید. اجازه بدهید که همسر شما بداند چقدر او را دوست دارید. صحبت کردن در مورد احساسات خودتان راهی برای این ابراز احساسات است و همیشه به خاطر داشته باشید که اعمال و کارهای شما مهم تر از صحبت های شماست. پس فقط چیزی نگویید، بلکه فقط کاری کنید که عشق به همسرتان را نشان دهد. درزندگی زناشویی مسایلی پیش می آید که لازم است در مورد موضوعی با همسر خود بسیار جدی صحبت و حتی او را نصیحت کنید. درچنین شرایطی نیز سعی کنید این کار هم با عشق و علاقه همراه باشد.

چگونه ابراز عشق کنیم؟

در مراحل اولیه ی ازدواج و دوران نامزدی، بسیار طبیعی است که زوجین نسبت به هم عشق و علاقه ی خاصی نشان دهند. اما پس از ازدواج، همسران وارد مرحله تکراری زندگی می شوند و دیگر این ابراز علاقه (حداقل به اندازه ی گذشته) وجود ندارد. هر چه بر طول زندگی مشترک افزوده می شود، گویی ابراز علاقه میان زن و شوهر سخت تر می شود، ولی همه ی ما باید تلاش کنیم و اجازه ندهیم که هیچ روزی بدون تحکیم و تقویت عشق و روابط ما بگذرد. با خود بگوییم و تکرار کنیم که ابراز علاقه و محبت نه تنها عملی خجالت آور و ناپسند نیست، بلکه باعث دلگرمی و استحکام روابط می شود. البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که ابراز عشق و علاقه در هر دوره و هر زمانی شکلی متفاوت خواهد داشت. هر فردی باید سعی کند که زبان عشق شریک زندگی خود را کشف کند و هر فردی زبان عشق مخصوص به خود را دارد. برخی با گفتن جملات عاشقانه و ابراز کلامی، عشق و محبت خود را به فرد مقابل ارایه می کنند، بعضی با خدمت رسانی و کمک کردن می توانند عشق و علاقه ی خود را بروز دهندو عده یی دیگر هدیه دادن را نشانه ی محبت و علاقه می دانند. مهم است که زبان عشق طرف مقابل را بدانید و سعی کنید که همان طور علاقه ی خود را به او ابراز و اثبات کنید. اما یک نکته را فراموش نکنید و آن اینکه نشان دادن علاقه تنها با رفتارهای خاص کافی نیست وهمه ی ما حتماً باید از جملات و کلمات محبت آمیز و زیبا نیز استفاده کنیم. درمیان همه ی این عوامل و نکات، توجه به این مطلب نیز مهم است که عشق واقعی بر پایه ی احتیاجات شما بنا نمی شود، بلکه بر پایه ی نیازهای شریک زندگی شما شکل می گیرد. پس سعی کنید به همسر خود نشان دهید که شما هم در زندگی به او نیاز دارید و نیاز خواهید داشت.

وقت بیشتری با هم باشید

در مواقعی که عشق و محبت خود را به همسرتان ابراز می کنید، بهتراست کلام شما با اقدامی نیز همراه شود. مثلا شعری عاشقانه بسرایید، پیغامی عاشقانه بگذارید، در کارهای خانه به همسر خود کمک کنید یا هزاران کار دیگر. البته باید کاری را انتخاب کنید که می دانید همسر شما آن را دوست دارد. نکته ی دیگر که باید بسیار مورد توجه شما باشد این است که حتما به همراه زندگی تان احترام بگذارید. احترام به او و خواسته هایش، نشانه ی علاقه یی پایدار است. همچنین زمان بیشتری را برای بودن در کنار همسرتان اختصاص دهید. گاهی اوقات تلویزیون و رادیو را خاموش کنید وزمانی را فقط در کنار همسرتان باشید. با او صحبت کنید؛ در مورد هر چیزی که او می پسندد و خلاصه هر کاری که او را شاد کند و درک کند که شما این کارها را صرفاً برای او انجام می دهید.
سعی کنید زمان هایی را با همسرتان بیرون از خانه بگذرانید. مثلا برای شام با هم بیرون بروید؛ با هم به پارک بروید و قدم بزنید؛ به سینما بروید؛ ولی دقت کنید که در این اوقات مشکلات و مسایل سخت زندگی را مطرح نکنید. بهتر خواهد بود دراین مواقع که همراه همسرتان هستید، دست یکدیگر را بگیرید و این گونه محبت خود را به او نشان دهید.

نیمه پرلیوان را ببینید

یکی دیگر از راه های ابراز علاقه این است که فقط نکات منفی و مشکلات رفتاری همسرتان را یادآوری نکنید. همه ی ما باید بیاموزیم که روی جنبه های مثبت رفتار همسرمان بیشتر تأکید کنیم. یاد بگیریم به موارد بسیار کوچک و نکات مثبت رفتار او توجه کنیم و برای همین اعمال هر چند کوچک، از او سپاسگذاری کنیم. مورد دیگری که به یاد داشتنش برای ایجاد یک رابطه ی مناسب بسیار ضروری است، اینکه همیشه باید با همسرخود صادق باشید و به او واقعیت را بگویید. فراموش نکنید که گفتن حقیقت، خود انجام عملی عاشقانه بوده و نشانه ی عشق و احترام شما نسبت به همسرتان است.

راه های جدیدی برای مهرورزی کشف کنید

اگر می خواهید زندگی و روابط پایدار و خوبی در طول سال های زندگی داشته باشید، راه های بیشتری برای نشان دادن عشق خود انتخاب کنید. برای ابراز عشق و علاقه ی خود سعی کنید خلاق باشید و همیشه راه هایی جدید برای نشان دادن عشق خود بیابید. هم شیوه های جدید کلامی و هم رفتارهای مناسب گوناگون. با محبت، همدردی، شوخی و سرگرمی، حضور داشتن در کنار او و حقیقت گویی می توانید عشق و محبت خود را ثابت کنید.
منبع:نشریه 7روز زندگی، شماره100.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید