رابطه عشق و حسادت

رابطه عشق و حسادت

نویسنده:دکتر میرعمادالدین فریور/ روان‌شناس

حس حسادت، اگر به ندرت و بسته به موقعیت‌های خاص به سراغ ما بیاید، حسی طبیعی است و می‌تواند در یک رابطه، مثبت هم واقع شود.اما اگر حسادت شدید و نامعقول شود به مخرب‌ترین عوامل برای رابطه دوستانه و عاشقانه تبدیل می‌شود.

حسادت گاهی عشق را از بین می‌برد

گاهی اوقات احساسات حسادت‌آمیز می‌توانند از حد و اندازه خارج شوند. برای مثال هنگامی که مردی به خاطر صحبت همسرش با یک دوست قدیمی یا به خاطر اینکه با یکی از اعضای خانواده به گرمی احوال‌پرسی می‌کند، صحنه ناگواری ایجاد می‌کند یا زنی به خاطر اینکه متوجه می‌شود رییس همسرش هم زن است دچار حمله جنون‌آمیز حسادت می‌شود، همان زمانی است که کنترل این حس از توان شخص خارج شده است. چنین واکنش‌هایی می‌تواند آسیب سختی بر رابطه وارد کرده و موجب شود که هر دو نفر در تمام مدت احساس بی‌ثباتی کرده و مدام در حال نگرانی و احتیاط باشند تا مبادا حس حسادت دیگری را تحریک کنند. شخص حسود نیز که معمولا از مشکل خود باخبر است، دایما در میان دو حس مقصر دانستن خود و توجیه رفتارش سرگردان است.

چگونه بر حسادت غلبه کنیم؟

چیره شدن بر حسادت به صبر و بردباری و کوشش فراوان نیاز دارد. اگر حس می‌کنید حسادت شما در مشکلات دوران کودکی‌تان ریشه دارد، می‌توانید از مشاوره بسیار سود ببرید. اگر قبل از این در رابطه‌ای به شما خیانت شده است، باید ابتدا با این موضوع کنار بیایید. در اینجا به مواردی که می‌تواند مفید باشد، اشاره می‌کنیم:
• شرایط و احساسات موجود را با واقع‌بینی بررسی کنید.
• به مواردی که حس حسادت شما را بر می‌انگیزند خوب فکر کنید و از خودتان بپرسید که این موارد تهدیدکننده تا چه حد واقع‌گرایانه هستند. نگرانی شما از در خطر بودن رابطه‌تان تا چه حد بر پایه شواهد واقعی است؟ و آیا رفتار خودتان موقعیت را بدتر نمی‌کند؟
• مثبت‌اندیش باشید. هنگامی که نیش حسادت را حس می‌کنید، به خود یادآوری کنید که همسرتان دوست‌تان دارد، به شما وفادار بوده و برایتان احترام قائل است. به خود بگویید که فردی دوست داشتنی هستید و هیچ چیزی برای نگرانی وجود ندارد.
• شک و تردید خود را برطرف کنید. یکی از بهترین راه‌های مبارزه با حسادت این است که از طرف مقابل خود بخواهید اطمینان شما را جلب کند. مراقب باشید که حالت عیب‌جویی، تکه‌پرانی یا قلدری پیدا نکنید. بلکه احساس عدم امنیت خود را توضیح داده و از او بخواهید در رفع این مشکل به شما کمک کند.

حسادت نشانه عشق است

داشتن همسری حسود، می‌تواند بسیار طاقت‌فرسا باشد. روش‌های زیر می‌توانند تا حدی حسادت آنان را کاهش دهند:
• مسأله را از چشم دیگری مورد بررسی قرار دهید. به خاطر داشته باشید که حسادت نشانه عشق است. اگر همسر شما برای این رابطه اهمیتی قائل نبود، چنین مشکلی هم به وجود نمی‌آمد. به این ترتیب به جای اینکه موضع دفاعی بگیرید، کوشش کنید او را درک کرده و از وی حمایت کنید.
• رفتار خود را بررسی کنید. اگر می‌دانید که بعضی رفتارهای خاص حسادت او را بر می‌انگیزد، در صورت امکان تا زمانی که مشکل برطرف شود، آنها را تغییر دهید.
• فراموش نکنید که بر سر قول‌هایی که می‌دهید بایستید اما از دادن قولی که عمل کردن به آن برایتان مشکل است مانند اینکه همواره در دسترس باشید، نیز خودداری کنید.
• اعتماد او را جلب کنید. از هر فرصتی برای ابراز علاقه به همسرتان و اینکه چرا او را بر دیگران ترجیح می‌دهید، استفاده کنید.
• از خصوصیات مثبت وی تعریف کرده و بیش از پیش درباره آینده مشترک‌تان صحبت کنید.
• فراموش نکنید که حس حسادت لگام گسیخته می‌تواند بی‌اندازه خطرناک باشد، اگر روش‌های مذکور و موارد مشابه آن نتوانستند در مورد خود یا همسرتان مفید واقع شوند، بی‌درنگ با مشاور صحبت کنید.

حسادت گاهی از عشق محافظت می‌کند

حس حسادتی که خفیف و به ندرت بروز کند، به زوجی که در یک رابطه عاطفی باشند یادآوری می‌کند که اسیر روزمرگی نشده و نگذارند روابط‌شان فاقد شیرینی و ابراز توجه و علاقه روزهای ابتدای آشنایی‌شان شود. حسادت خفیف زوج را به قدردانی از یکدیگر تشویق می‌کند و آنها را به کوشش برای جلب رضایت و ایجاد حس ارزشمندی در یکدیگر وامی‌دارد. حسادت، عواطف را افزایش داده و روابط عاشقانه را قوی‌تر و پرشورتر می‌کند. حسادت در اندازه‌های کوچک و قابل کنترل می‌تواند انرژی مثبتی در رابطه باشد اما با شدت یافتن و غیر منطقی شدن، ماجرا به کلی تغییر خواهد کرد.
منبع:www,salamat,com

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید