چه میزان کالری در یک عدد تخم مرغ وجود دارد

چه میزان کالری در یک عدد تخم مرغ وجود دارد

رولت تخم مرغ و یا ساندویچ تخم مرغ خوراکی‌هایی هستند که عاشق خوردن‌شان هستیم. آیا تاکنون کنجکاو نشده‌اید که میزان کالری موجود در یک رولت تخم مرغ و یا یک ساندویچ تخم مرغ را بدانید؟ این مقاله را خوانده تا به آن پی ببرید.
تخم مرغ ماده‌ی غذایی مورد علاقه‌ی بسیاری افراد در سراسر جهان است. که نه تنها سلامتی‌ بخش می‌باشد بلکه به راحتی نیز تهیه می‌شود. تخم مرغ شامل دو بخش مهم یعنی سفیده و زرده است. تخم مرغ حاوی تمام مواد مغذی ضروری مانند پروتئین، مواد معدنی و ویتامین است.

کالری‌های موجود در تخم مرغ معمولی و پخته شده

سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ جزء مایع در تخم مرغ بوده که همچنین آلبومین نامیده می‌شود. این نام از پروتئینی که در آن موجود می‌باشد، گرفته شده است. عملکرد اصلی این لایه‌ی پروتئینی حفاظت، تغذیه و رشد زرده (جنین) است. مقدار کالری موجود در آلبومین یک عدد تخم مرغ بسته به اندازه و سن تخم مرغ، حدود 16 تا 18 کالری است. متوسط کالری‌های موجود در سفیده‌ی تخم مرغ نسبتاً کمتر از متوسط کالری‌های موجود در زرده است.

زرده تخم مرغ

زرده تخم مرغ قسمت زرد رنگ آن را شامل شده و حاوی چربی و کلسترول بیشتری است. تعداد کالری موجود در زرده حدوداً 58 تا 60 کالری می‌باشد. زرده‌ی تخم مرغ بسیار مغذی است به این دلیل که محتوای پروتئین آن بسیار بالا است. کاروتنوئیدهای موجود در زرده موجب رنگ زرد آن می‌شوند. تنها یک مرغ سالم می‌تواند کاروتنوئیدها را در زرده‌ی خود ذخیره سازد. زرده‌ی به رنگ زرد روشن همیشه ارجح‌تر است به این دلیل که نشان‌ دهنده‌ی آن است که مرغی که این تخم را گذاشته سالم بوده و در نتیجه زرده مشکلی برای مصرف نخواهد داشت.

تخم مرغ خام کامل

تخم مرغ‌های خام به طور عمده توسط بدنسازان و ورزشکاران به منظور بهبود استقامت مصرف می‌شوند به این دلیل که حاوی سطوح بالای کالری و پروتئین می‌باشند. مصرف تخم مرغ خام مناسب هرکسی نیست، به این دلیل که ممکن است موجب ناراحتی معده شود. افرادی که دارای دستگاه گوارش ضعیفی می‌باشند نبایستی تخم مرغ خام مصرف نمایند. یک تخم مرغ خام کامل همراه با آلبومین و زرده‌ی خود حدود 76 تا 78 کالری ذخیره می‌سازد.

تخم مرغ عسلی

یک عدد تخم مرغ عسلی وعده‌ی غذایی بسیار سالمی را تشکیل می‌دهد، به این دلیل که تمام مواد مغذی آن حفظ شده است. یک عدد تخم مرغ عسلی کامل حدود 78 تا 80 کالری دارد. این تخم مرغ حاوی 5 تا 7 گرم چربی است که از این مقدار 5ر1 تا 5ر2 گرم چربی‌های اشباع شده را تشکیل می‌دهند. میزان کالری بدست آمده از یک عدد تخم مرغ نیز به شیوه‌ی آب پز کردن آن بستگی دارد. این تخم مرغ بایستی برای مدت زمان خاصی آب پز شود که البته به این بستگی دارد که آیا تمایل دارید تخم مرغتان به صورت آب پز سفت در آید و یا عسلی. در هر صورت باید آن را بلافاصله مصرف نمایید.

تخم مرغ آب پز سفت

تخم مرغ آب پز سفت برای مدت زمان طولانی‌تری از تخم مرغ آب پز عسلی پخته می‌شود و ترجیحاً آن را در آب جوش می‌پزند. پخت کامل یک تخم مرغ از احتمال انتقال هرگونه عفونت به شخص مصرف کننده جلوگیری می‌کند. کالری‌های موجود در یک عدد تخم مرغ آب پز سفت بین 78 و 81 کالری است. این تخم مرغ حاوی تقریباً 07ر6 تا 04ر6 گرم چربی است.

تخم مرغ اسکرامبل (نوعی نیمرو)

تخم مرغ اسکرامبل حاوی حدوداً 100 کالری است. این نیمرو با شکستن تخم مرغ و همزدن محتویات آن و پختن با شعله‌ی پایین تهیه می‌شود. در صورت پختن آن با شیر و یا با کره یا پنیر، تنها به کالری‌های آن افزوده می‌شود.

پُچ اِگ (نوعی تخم مرغ آب پز)( Poached egg)
پچ اگ حدود 79 تا 81 کالری دارا بوده و همانند تخم مرغ آب پز سفت می‌باشد. پچ اگ حاوی 07ر6 تا 04ر6 گرم چربی است.

ساندویچ تخم مرغ یا سالاد تخم مرغ با سس مایونز

ممکن است ساندویچ تخم مرغ و یا سالاد تخم مرغ با سس مایونز خوشمزه باشند، اما مقدار زیادی کالری دارند. ساندویچ تخم مرغ و یا سالاد تخم مرغ با سس مایونز حاوی 556 کالری است. محتوای چربی کل این دستور غذایی حدود 05ر44 گرم می‌باشد.
مهمترین راه حفظ تناسب اندام و سلامتی، قرار دادن میزان مناسب کالری در رژیم غذایی‌مان است. ما روزانه به حدود 2000 کالری نیاز داریم. انجام منظم ورزش می‌تواند به شما در سوزاندن کالری‌های مازاد کمک کند. اگر این کالری‌ها به میزان درست مصرف شوند، مازاد نخواهند بود. تخم مرغ نه تنها میزان کالری ضروری ما را تأمین می‌سازد، بلکه مواد معدنی و ویتامین‌های مهم را نیز تأمین می‌سازد.

منبع : راسخون

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید