واقعیت‌های تغذیه‌ای موز

واقعیت‌های تغذیه‌ای موز

مترجم: امین حسین پور

موز احتمالاً یکی از قدیمی‌ترین میوه‌ها در دنیاست که حاوی انوع ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای بدن است. موز اولین بار در مالزی یافت شد و سپس، به هند راه پیدا کرد. نوشته‌هایی بودایی که به قرن ششم باز می‌گردند صحت این موضوع را تأیید می‌کنند. اسکندر بزرگ کسی بود که در 327 سال قبل از میلاد موز را از هند به غرب آورد. به موز با توجه به ناحیه‌ای که در آن کشت می‌شود نام‌هایی مختلفی داده شده است. در هند به موز نام میوه‌ی مردان خرمند داده شده است. در عربی موز به معنای انگشت است. با این وجود، گفته می‌شود نام ثابت موز را آفریقایی‌ها به آن داده‌اند.

واقعیت‌های تغذیه‌ای در باره موز
موز غنی از بیشتر مواد مغذی ضروری برای بدن است که بدن برای عملکرد طبیعی خود به آن‌ها نیاز دارد. موز انتخاب شماره‌ی یک ورزشکاران و بدنسازان برای تأمین انرژی به شمار می‌رود. موز را همچنین له می‌کنند و به کودکان می‌دهند. موز برای رشد کودکان بسیار مفید است. به طور خلاصه، موز برای تأمین ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم برای بدن مفید است.

ویتامین‌های موز
بخش زیر ویتامین‌های موجود در یک عدد موز متوسط را نشان می‌دهد.

ویتامین‌ها

مقدار

فولات
ویتامین B6
ریبوفلاوین
نیاسین
تیامین
ویتامین A
ویتامین K
ویتامین E
ویتامین C

24 میکروگرم
433ر. میلی‌گرم
086ر. میلی‌گرم
785ر. میلی‌گرم
037ر. میلی‌گرم
76 واحد بین‌ المللی
6ر. میکروگرم
12ر. میلی‌گرم
3ر10 میلی‌گرم

فولات: موز حاوی ویتامین‌هایی مانند فولات است که با کمک ویتامین B12 و ویتامین C به بدن برای تولید پروتئین‌ها و استفاده از آن‌ها کمک می‌کند.
ویتامین C: موز همچنین حاوی ویتامین C است که برای رشد و نمو بدن ضروری است. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف ویتامین C به عفونت و ترمیم زخم‌ها کمک می‌کند. همچنین گفته می‌شود ویتامین C به پیشگیری از بروز سرطان ، بیماری‌های قلبی و آرتروز کمک می‌کند.
ویتامین A ، E و K: ویتامین A برای تقویت بینایی و دستگاه ایمنی عالی است. موز همچنین حاوی مقدار کمی ویتامین E و K است. ویتامین E دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و نقش مهمی در پیشگیری از بروز سرطان ، بیماری‌های قلبی و دیابت دارد. از طرف دیگر، ویتامین K برای درمان مشکلات مربوط به لخته شدن خون و استخوان‌ها مفید است.
ویتامین B1 ، B2 ، B3 و B6: ویتامین B1 یا تیامین ، ویتامین B2 یا ریبوفلاوین ، ویتامین B3 یا نیاسین و ویتامین B6 همگی نوعی از ویتامین B هستند که به بدن برای تشکیل گلبول‌های قرمز خون و عملکرد مناسب دستگاه عصبی کمک می‌کنند. ویتامین B1 برای کنترل استرس مفید است و بنابراین، به عنوان ویتامین ضد استرس شناخته می‌شود. ویتامین B2 یک آنتی اکسیدان است که به ویتامین B6 و فولات کمک می‌کند به شکل قابل استفاده در بدن تبدیل شوند. ویتامین B3 به بدن برای بهبود گردش خون و همچنین تولید هورمون‌های جنسی و استرس کمک می‌کند.

مواد معدنی موز
بخش زیر مواد معدنی موجود در یک عدد موز متوسط را نشان می‌دهد.

مواد معدنی

مقدار

کلسیم
آهن
منیزیم
فسفر
پتاسیم
سدیم
روی

6 میلی‌گرم
31ر. میلی‌گرم
32 میلی‌گرم
26 میلی‌گرم
422 میلی‌گرم
1 میلی‌گرم
18ر. میلی‌گرم

پتاسیم بالا ، سدیم کم: پتاسیم به بدن برای حفظ تعادل مایعات و عملکرد مناسب انقباض عضلات و کلیه‌ها و قلب کمک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف موز به طور قابل توجهی به کاهش فشار خون بالا کمک می‌کند. این بدان خاطر است که این میوه حاوی مقدار زیادی پتاسیم است. تحقیقات همچنین نشان می‌دهند که برای کسانی که سدیم زیاد مصرف می‌کنند، محتویات پتاسیم موز به کاهش مقدار اضافی سدیم در بدن و به این ترتیب به پشگیری از بروز مشکلات فشار خون بالا و سکته کمک می‌کند.
منیزیم و فسفر: بدن برای بیش از 300 کارکرد خود که بیشترآن‌ها به سطح انرژی بدن مربوط هستند به منیزم نیاز دارد. گفته می‌شود که کمبود منیزیم باعث خستگی می‌شود. منیزیم همچنین برای رشد و عملکرد طبیعی استخوان‌ها ، ماهیچه‌ها و اعصاب مفید است.
فسفر نیز همانند منیزیم برای رشد و حفظ سلامت استخوان‌ها ، بافت‌ها و سلول‌های بدن لازم است. فسفر همچنین نقش مهمی در حفظ سطح انرژی بدن ایفا می‌کند و بلوک‌های سازنده‌ی ژنتیک بدن را تولید می‌کند.
کلسیم ، آهن و روی: کلسیم مهم‌ترین ماده‌ی معدنی برای حفظ سلامت استخوان‌ها و دندان‌هاست. از طرف دیگر، آهن در گلبول‌های قرمز خون و سلول‌های ماهیچه‌ای وجود دارد. آهن به انتقال اکسیژن و دی اکسید کربن کمک می‌کند. افرادی که از فقر آهن رنج می‌برند، اغلب احساس خستگی می‌کنند. روی ماده‌ی معدنی دیگری است که در موز وجود دارد. روی به تقویت دستگاه ایمنی و بهبود زخم‌ها کمک می‌کند. روی همچنین برای درمان عفونت گوش ، سرما خوردگی و اسهال مفید است.

مواد مغذی دیگر
بخش زیر مواد مغذی موجود در یک عدد موز متوسط را نشان می‌دهد.

ماده‌ی مغذی

مقدار

انرژی
کربوهیدرات
پروتئین
فیبر
قند
چربی
آب

105 کیلوکالری
95/26 گرم
29ر1 گرم
1ر3 گرم
43ر14 گرم
39ر. گرم
39ر88 گرم

انرژی زیاد: جدا از این واقعیت که موز حاوی مقدار زیادی پتاسیم است که به ورزشکاران برای خلاص شدن از دست گرفتگی عضلات کمک می‌کند، دلیل دیگری که موز انتخاب اول ورزشکاران بعد از تمرینات سنگین به شمار می‌رود آن است که موز انرژی زیادی دارد که برای بازگرداندن سریع انرژی از دست رفته‌ی بدن مفید است.
قند: علت دیگر که موز برای تأمین انرژی بدن مفید است، وجود قند‌های مختلف در آن است. موز حاوی ساکاروز ، فروکتوز و گلوکز است. این قند‌ها با سرعت متفاوتی در بدن هضم می‌شوند و بنابراین، بدن برای مدت طولانی‌تری انرژی خواهد داشت.
کربوهیدرات: کربوهیدرات‌ها توسط بدن هضم و به قند تبدیل می‌شوند. هیچ میوه‌ی دیگری به اندازه‌ی موز حاوی کربوهیدرات قابل هضم نیست. این یک مزیت به حساب می‌آید زیرا، بدن کالری کربوهیدرات‌ها را سریع‌تر و راحت‌تر از کالری پروتئین‌ها و چربی‌ها می‌سوزاند.
پروتئین و چربی: موز حاوی پروتئینی است که تریپتوفان نامیده می‌شود. این پروتئین به تولید سروتونین و دوپامین کمک می‌کند. این مواد شیمیایی که به طور طبیعی توسط بدن تولید می‌شوند به احساس خوشحال بودن ما کمک می‌کنند.
آب و فیبر: محتویات آب و فیبر موجود در موز به عملکرد مناسب بدن کمک می‌کند. فیبر برای گوارش مناسب لازم است. متخصصان همیشه مصرف میوه‌ها و سبزیجات حاوی فیبر را توصیه می‌کنند.

منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید