تجارت پُرسود ازدواج موقت !

تجارت پُرسود ازدواج موقت !

منبع تبیان

ازدواج موقت، امری است “امکان‌پذیر” نه “الزام‌پذیر”، و در برهه‌های زمانی مختلف، شرایط متفاوتی دارد. اما متاسفانه برخی مردان سودجو، این مهم را حق مسَلم خود دانسته و بی‌توجه به آسیب‌های احتمالی که همسر اول را تهدید می‌کند، به ازدواج موقت آن هم به تعداد! رو آورده‌اند.

“تجارت پرسود سایت‌های صیغه‌”، “صیغه‌ای‌های کددار!”، “من زن دوم هستم!” و ده‌ها تیتر دیگر اینچنینی را با سرچی کوچک درباره‌ی ازدواج موقت و آسیب‌های جدید آن یافت می‌کنید.

ازدواج موقت، موضوعی بود که در ابتدای ظهور اسلام و با دلایل خاص آن دوران، مبنی بر کشته شدن مردان بسیار در جنگ‌های قبیله‌ای گسترش یافت. این مهم یکی از مسائلی محسوب می‌شود که دین اسلام بر آن تاکید داشته تا راه‌های گناه را مسدود و سرپرستی برای زنان بیوه و مطلقه ایجاد کند. بر هیچ کس پوشیده نیست که این امر، مزایای فراوانی در دوران گذشته بالاخص دوران جنگ طی دهه‌های پیش داشته اما متاسفانه، بتدریج چارچوب‌های آن دست‌خوش تغییراتی قرار گرفت که وجهه آن را کمی مخدوش کرد.

تحریف امر مقدس “ازدواج موقت”

ماجرا از آنجا شروع می‌شود که برخی مردان با سوء‌استفاده از این موقعیت، نه در پی رفع مشکلات زنی بیوه یا مطلقه که در صدد رفع حس تنوع‌طلبی خود به این مسیر قدم گذاشتند. دقیقا از این نقطه بود که مسئله‌ی ازدواج موقت مورد هجوم انتقادهای فراوان قرار گرفت و موضع جامعه نسبت به آن با اکراه همراه شد.

باید متذکر شویم که مسئله‌ی ازدواج موقت (ازدواج صیغه‌ای)، امری است “امکان‌پذیر” نه “الزام‌پذیر”، که به شرایط بستگی دارد و در برهه‌های زمانی مختلف، شرایط متفاوتی دارد. اما متاسفانه برخی مردان سودجو، این مهم را حق مسَلم خود دانسته و بی‌توجه به آسیب‌های احتمالی که همسر اول را تهدید می‌کند، به ازدواج موقت آن هم به تعداد! رو می‌آورند.

ماجرای تلخی در حال روی‌دادن است که اکثر ما از آن چشم‌پوشی می‌کنیم غافل از این که ممکن است این ماجرا برای همسر و یا فرزندان ما نیز اتفاق بیفتد.

درست است که ازدواج موقت مزایای خاصی دارد که با رعایت اصول و شرایط آن، حاصل می‌شود اما با روندی که طی چند سال اخیر در کشور ما راه‌اندازی شده، آسیب‌های آن نیز مشهود و ملموس شده است.

آسیب‌های زنانه‌ی ازدواج موقت

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، ازدواج موقت شرایط و چارچوب دینی خاصی دارد که رعایت آن الزامی و عدم رعایت آن آسیب‌های فراوانی به همراه دارد.

برخی از این آسیب‌های اصلی تحریف ازدواج موقت که در جامعه‌ی امروزی مشاهده می‌شود عبارتند از:
– خدشه‌دار شدن روابط عاطفی بین مرد و همسر اول
– مشکلات روحی و روانی برای همسر اول
– احتمال ایجاد حس پوچ‌گرایی در مردان
– کاهش سطح اعتماد بین زن و مرد
– افزایش میل تنوع‌طلبی در مردان
– متزلزل‌سازی بنیان‎‌های خانواده
– کاهش آمار ازدواج دائم

ازدواج موقت با یک کلیک!

متاسفانه در یک دهه‌ی گذشته، شاهد سرازیر شدن تعداد زیادی از پسران مجرد به سمت و سوی ازدواج موقت (صیغه مدت‌دار) و دوری از ازدواج دائم بوده‌ایم.

بی‌تردید یکی از دلایل اصلی این روند، مشکلات اقتصادی و تغییر سبک ازدواج در سال‌های اخیر است. البته موضوع به همین‌ جا ختم نمی‌شود زیرا با راه‌اندازی حجم گسترده‌ای از سایت‌های اینترنتی تحت عنوان “سایت صیغه یابی”، “ازدواج موقت با یک کلیک” و … با فاجعه‌ای اجتماعی مواجه شدیم.

این‌بار نه مردان متاهل، که بیشتر درخواست کنندگان را مجردها تشکیل می‌دهند و پذیرش شرایطی پیش پا افتاده و کوچک، دو نفر برای مدتی مشخص و با قرائت صیغه‌ی محرمیت، به یکدیگر حلال شده و پس از اتمام موعد مقرر همه چیز تمام می‌شود و … . البته این روند با روی کار آمدن “تلگرام” شدت بیش از پیشی به خود گرفت.

ایجاد “کانال‌های تلگرامی صیغه یاب” موضوع را بحرانی‌تر کرد، سهولت ورود به این روند به حداکثر و ارزش افراد به حداقل رسید. دیگر حتی افرادی هم که فکر ازدواج موقت را هم نمی‌کردند با دیدن تصاویر و شرح آن، احساس کاذب نیاز پیدا می‌کنند.

کلام آخر

شاید با واکاوی و بازنگری علت اصلی ازدواج موقت و گسترش آن در سطح جامعه، بتوان محدودیت‌هایی برای این مهم قائل شد. البته تاثیر بیشتر در این مسیر مشاهده می‌شود اگر نظارت‌ها را بر فضای مجازی، به ویژه شبکه‌های اجتماعی افزایش دهیم.

همه چیز درباره ازدواج موقت ( صیغه ) ( کلیک کنید )

قرآن و ازدواج موقت

ازدواج موقّت ، واقعیت‏ها و راهکارها

روایاتی مربوط به ازدواج موقت

حل چند شبهه پیرامون مساله ازدواج موقت

نظر شهید مطهری در مورد ازدواج موقت

 

مطالب مشابه

66 دیدگاه

  1. خانم س
    1396-11-12 در 09:52 - پاسخ

    با سلام. من با تمام نظرات شما موافقم ومطمئنم اگر دین اسلام چیزی را گفته حتما به صلاح بشریت هست حتی اگر ما از درک آن عاجز باشیم. ما اگر اینجا نظر میدهیم فقط بخاطر توجیه خودمان است.
    چیزی که مرا توجیه نکرده اینکه مگرنه اینکه نیاز جنسی مرد چیزی انکار ناپذیر و جز فیزولوژیک بدن مرد است و اگر بستر مناسب نداشته باشد سبب بفساد کشیدن جامعه میشود خب پس چرا نیاز زن که بعداز بمیان امدن زن دیگر در زندگیش که باعث دل آزاری و حتی افسردگی یا طلاق او میشود نادیده گرفته شده!!!؟
    مگر نه اینکه زن مظهر احساس هست و این خصلت را خدا در وجود او نهادینه کرده پس چرا این بعد زن مورد توجه قرار نگرفته!؟
    حتما دین میگه میخواستی زن خوبی برای شوهرت بودی که جای دیگه نره!‏ خب درست اما واقعا تاوان همسر بد بودن هوو دار شدنه!‏ چرا برای مردها همچین تاوانی در نظر گرفته نشده!‏
    درکل احساس میکنم تو امر صیغه ب احساسات زن هیچ توجهی نشده .

  2. یوسف پور
    1396-11-12 در 13:33 - پاسخ

    حمیری به امام زمان حضرت مهدی(عج) نوشت و از آن حضرت سؤال کرد: مردی که شیعه است و متعه را حلال می داند و اعتقاد به رجعت دارد همسری دارد. همسری خوب که در تمام کارها او را کمک کار است و لذا با او عهد کرده است که هرگز بر او همسر دیگر نگیرد و ازدواج موقت نکند و خلاصه با وجود او کس دیگر را نخواهد و به این عهد نوزده سال پای بند است و به عهد وقولش عمل کرده است و چه بسا مسافرت رفته و مدت زیادی دور از منزل خود بوده است و متعه نگرفته وبه قول خود پای بند مانده است و مشغولیت به برداران ، اولاد، خدمه ، کارگزاران و اطرافیان هیچ فرصتی به او نداده تا به فکر متعه بیفتد. متعه را حرام نمی داند ، بلکه متدین به آن است ؛ ولی چون همسر خود را می خواهد و دوستش دارد برای حفظ او و خودش متعه نمی گیرد و این روش را دوست دارد. آیا او برای ترک متعه گناه کار است یا نه؟ از طرف حضرت جواب رسید: برای این که قسم به معصیت خدا خورده است لازم است خدا را اطاعت کند و یک دفعه هم شده متعه بگیرد. بحار ج 100 ص 298 / کتاب متعه شیخ مفید ص 48

  3. بنده خدا
    1396-11-13 در 10:30 - پاسخ

    مشکل اصلی مخالفان صیغه این است که همه چیز را صفر یا صد می بینند. فکر می کنند یا همه چیز باید مثبت باشد، یا اصلا چیزی وجود نداشته باشد. حال آنکه در دنیا در مقاطع زیادی ناچاریم بین بد و بدتر، یکی را انتخاب کنیم.
    بحث صیغه برای آن است که با فحشا مقابله کنیم.
    شما اگر کمی به اطراف خود نگاه کنید، می فهمید که امروز در جامعه صیغه پذیرش ندارد. اما فحشا به طور گسترده ای به وجود آمده. امروز نمی توان نشست و گفت فقط ازدواج دائم! همین رویه که جز ازدواج دائم راه مشروع دیگری چندان مهیا نیست، سبب شده که فحشا گسترده شود و همین مفاد فرمایش امیر المومنین ع است که فرمودند اگر صیغه را حرام نمی کردند جز انسان های پست کسی دیگری مرتکب زنا نمی شد.
    به هر حال اگر آب مسیر همواری نداشته باشد، سیل به راه می افتد. و مخالفان صیغه باید بفهمند که مخالفتشان کمک به توسعه فحشاست. شماها با مخالفت سبب نمی شوید که عده ای عفت پیشه کنند یا در شرایط سخت ازدواج کنند. بلکه فقط آنها را به سمت فحشا هل می دهید.

  4. جواد
    1396-11-13 در 16:09 - پاسخ

    متاسفانه خیلی خانمها روی عقد موقت حساس هستند .من جایی کارمیکنم که بیشتر با زنان سر و کار دارم بعضی از زنان تقاضای عمل منافی عفت کرده اند والله من به هیچ یک روی خوش نشان ندادم . البته خداوند جمال و زیبایی به من عطا کرده حتی زنان پولدار که حاضرند هدیه هم بدهند . من از خدا خواستم که مرا پاک نگه دارد به هیچ یک از این زنان حتی نگاه بد نکردم . من زن خوب و محجبه ای دارم او را خیلی دوست دارم. ولی از خدا میخواهم به خاطر ثواب یکبار هم شده عقد موقت را نصیبم گرداند حتی حاضر هستم با یک پیر زن 80 ساله برای یک ساعت عقدموقت ببندم و مشمول فرمایش پیامبر واقع گردم. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: دو نفری که ازدواج موقت می نمایند هنگامی که با هم صحبت می کنند، کلام آن ها تسبیح خداوند است و هنگامی که دست همدیگر را گرفتند، گناهانشان از میان انگشتانشان فرومی ریزد. هنگامی که یکی از آنان دیگری را می‌بوسد، خداوند برای هر بوسه، ثواب یک حج و عمره را می دهد و هنگامی که ازهم جدا می‌شوند خداوند برای هر دوی آنان به هر لذت و شهوتی که برده اند، حسنه ای به بزرگی کوههای بسیار بلند در نامه عملشان می نویسد و هنگامی که بلند شده و غسل کردند، خداوند گناهان آنان را می بخشد و آبی بر مویی از موهایشان مرور نمی کند، مگر اینکه خداوند برای هریک از آن ها ده ثواب نوشته و ده گناه محو کرده و ده درجه بالا می برد. پس پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: و برای هر کسی که پیوند بین آنها را ایجاد کرده باشد همین ثواب‌ها خواهد بود.

  5. دانا
    1396-11-13 در 22:38 - پاسخ

    هرگاه سخن از متعه و عقد موقت می شود، مانند وارد شدن به حیاط خلوت شرم و حیا است که بایستی با احتیاط و قدم به قدم گام گذاشت. هنوز این حلال خدا در عرف جامعه حرام است و با دیده ای تلخ به آن می نگرند.
    تکلیف 1 میلیون 200 هزار بیوه را چه می شود، کسی پاسخگو نیست. فقط امان از روزی که دانسته شود کسی صیغه شده یا صیغه کرده .. فورا اخلاق ناپسند مان سر برافراشته و بگو و مگوها آغازیدن گرفته و پرده دری از آبروی مومن رخ می دهد.
    به دین و مذهب، رویکردی عرفی داریم و نه رویکردی ایمانی به عرف. تفاوت این دو در آن است که اگر نگاهی عرفی به دین و مذهب داشته باشیم، نتیجه اش سکولاریسم و عبور از تابوت دین می شود که جایی برای حضور خدا و احکام دین وجود نخواهد داشت. انگاره های آسمانی را با محک عرف و پسند مردم می سنجند و قوانین شریعت به کناری گزارده می شوند.
    اما اگر نگاه به عرف و رفتارهای اجتماعی از دریچه شرع مقدس باشد و کردارها و پندارها را با آن تنظیم کنیم، ثمره اش حیات طیبه و زندگی ایمانی است که خوشبختی دنیا و عاقبت بخیری است.
    برخی از حلال های خداوند در جامعه ایرانی به محاق فراموشی سپرده شده و یا تضعیف شده اند، از قبیل: متعه یا عقد موقت. مکروه ترین حلال خداوند، طلاق و جدایی از همسر است که شوربختانه با رشدی 16 درصدی در حال افزایش است، اما جامعه عرفی ما هم آن را پذیرفته است و به طالق و مطلق نگاه نامتعارفی نمی کند.
    ولی چه شده که اگر کسی مخصوصا خانم بیوه، به دلیل فاصله گرفتن از خبائث و حفظ حقوقش، به حلال خداوند عمل کند و به عقد شرعی مردی در بیاید، اولین اشخاصی که به وی با چشم متهم و مجرم می نگرند، خانواده و اطرافیان و آشنایان اش هستند؟
    چرا در تحمل رفتارهای دیگران، تا به این اندازه خودخواه و چشم بسته برخورد می کنیم و حتی به «غیبت» کردن رو می آوریم؟ گناهی که قبح اش از «زنا» بیشتر است!!! و به راحتی آبروی برادر و خواهر ایمانی مان را می ریزیم و حقوق اش را پایمال می سازیم؟
    حتی برای یک بار هم که شده، به این مسئله بی تعصب بنگریم و ذهنیت های غلط را به گوشه ای بنهیم و از زاویه یک خانم «محروم شده از حق اش» توجه کنیم و دلائل و درد دل شان را گوش کنیم. شاید حقّی داشته باشند و بیش از این قربانی را سرزنش نکنیم ..

  6. ملیکا .ص
    1396-11-14 در 02:18 - پاسخ

    زن مظهر احساس هست و این خصلت را خدا در وجود او نهادینه کرده است
    شب خواستگاری شوهرم به من گفت امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند: مستحب است که مرد متعه کند و برای مردان شما دوست ندارم که از دنیا بروند بدون اینکه حتی یک بار متعه کرده باشند. ((وسائل ج ۱۴ باب ۲ حدیث هفتم )) . من آرزوی صیغه را دارم و تا بحال صیغه نکرده ام و از خدا خواسته ام که یک مرتبه مشمول فرمایش ریس مذهبم قرار بگیرم. اگر حاضر هستید من عهد می بندم اگر بیش از یک مرتبه صیغه کنم مدیون شما باشم و تمام ثوابهایی که انجام میدهم به شما هدیه میکنم . من هم قبول کردم گفتم اگر شما میخواهید ثواب ببرید من خانم را برایتان پیدا میکنم. من در دوران عقد مستخدم مدرسه ما زن بیوه ای قریب 50 سال داشت با او صحبت کردم و او راضی شد . در یک روز جمعه که خانم در مدرسه نظافت میکرد شوهرم را در مدرسه پیاده کردم و دو ساعت بعد به دنبالش رفتم و سه ماه بعد عروسی کردیم و نزدیک 25 سال زندگی مشترک حتی شوهرم به شوخی هم اسم زن دیگر را نبرد . من معتقدم اگر مرد میخواهد ثواب کند خانم برای یک مرتبه هم شد خودش یکی را برایش پیدا کند و مردش آرزو به دل نداشته باشد

  7. ramzani
    1396-11-15 در 09:29 - پاسخ

    صداقت میتواند این ثواب بزرگ را نصیب هر زن و مرد مسلمان گرداند . اگر زن ثواب عقد موقت را بداند و از صمیم قلب شوهرش شفاف سازی نماید و بر ثوابش واقف گردد خودش واسطه امر خیر برای شوهر میگردد . من وقتی که این حدیث را رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:هرکس یکبار متعه کند، یک سوم او از آتش جهنم آزاد می شود وهر کس دو بار متعه کند، دو سوم او از آتش جهنم آزادمی شود وهرکس سه بارمتعه کند، تمام بدن او از آتش جهنم آزاد می شود. خواندم آنرا نشان همسرم دادم او به من گفت برای اینکه ثواب نصیب من هم گردد به من گفت تو هر سال مجاز هستی سه تا عقد موقت داشته باشی من هم نمیخواهم آن زنان را بشناسم و بفهم که چه موقع صیغه کرده اید. بیشتر سه عقد در سال راضی نیستم. من هم سالی سه بار عقد موقت میکنم در حالی که بعضی از زنانی که عقد موقت شده اند پیشنهاد بیشتر میدهند من میگویم تا سال آینده اجازه ندارم . البته من به همسرم بیش از حد محبت میکنم

  8. جوان پور
    1396-11-15 در 15:16 - پاسخ

    با سلام و عرض و ادب و احترام و خسته نباشید…….
    و ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن دهه فجر ،و با آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما.
    متعه حلال است و يكي از اقسام ازدواج مي باشد.
    از نظر عقلي هيچ مانعي ندارد كه دو نوع ازدواج داشته باشيم. يكي دائم و دومي موقت و تاكنون هيچ كس اشكال عقلي بر ازدواج موقت نگرفته است.
    قرآن در آيه 24 سوره نسا مي فرمايد: فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَة(زنانى را كه متعه مى‏كنيد مهر آنها را به عنوان يك واجب بايد بپردازيد)اين قسمت از آيه، اشاره به مسئله ازدواج موقت و به اصطلاح متعه است و از آن استفاده مى‏شود كه اصل تشريع ازدواج موقت، قبل از نزول اين آيه براى مسلمانان مسلم بوده كه در اين آيه نسبت به پرداخت مهر آنها توصيه مى‏كند .حضرت امام باقر (ع) فرمود: متعه تا روز قيامت حلال است.
    در اين كه متعه زمان رسول خدا و خليفه اول و مدتي از خلافت خليفه دوم جاري و ساري بوده و خليفه دوم چون آن را نمي پسنديده، آن را حرام كرده شك نيست و به همين جهت در بين عالمان اهل سنت هميشه بوده اند كساني كه با توجه به قطعي بودن حليت متعه در زمان پيامبر و مدتي بعد ايشان، نهي خليفه دوم را نپذيرفته و بر جواز متعه فرمان داده اند.
    اما رواياتي كه دلالت دارد مستحب بودن آن به خاطر احياي سنت و مبارزه با بدعتي است كه نهاده شد:
    راوي گويد امام صادق به من فرمود: تا به حال متعه كرده اي؟ عرض كردم : خير، امام فرمود:
    لا تخرج من الدنيا حتى تحيي السنة (وسايل الشيعه، بيروت، دار احياء التراث العربي، 1104 ق، ج 14، ص 437.)
    بر تو باد كه قبل از مرگ اين سنت را احيا كني.
    بنا بر روايت ديگر امام صادق (ع) از يكي از شيعيان پرسيد كه متعه كرده اي و ايشان جواب داد من احتياج ندارم. امام فرمود:
    وإن كنت مستغنيا فإني أحب أن تحيى سنة رسول الله (ص).
    اگر چه محتاج هم نباشي به جهت زنده كردن سيره پيامبر اين كار را انجام بده.

  9. سامان
    1396-11-16 در 03:49 - پاسخ

    هیچ جای تعجب نیست که روابط مشروعی که در قالب عقد موقت شکل می گیرد نیز دارای پاداش و ارزش معنوی باشد.
    در ارتباط با این روایت نیز نکته ای قابل توجه است مبنی بر این که تمام ثواب های وعده داده شده موجود در روایت، هنگامی است که نیت الهی در انجام این عمل باشد و می دانیم که اعمال مباح نیز اگر با نیتی الاهی انجام شود، انتظار پاداش از آن، دور از انتظار نخواهد بود.
    در حدیثی از امام باقر (ع) نقل شده که از حضرت سوال کردند: آیا بر کسی که ازدواج موقت می کند ثوابی هم می دهند؟ و آن حضرت در پاسخ فرمودند :هر گاه کسی به خاطر رضایت خدا و مخالفت با تحریم کننده آن زنی را به عقد موقت خود درآورد . به خاطر هر کلمه ای که با آن زن سخن بگوید . برایش حسنه نوشته می شود . دستش را به سوی او دراز نمی کند مگر اینکه خداوند به خاطر آن ثوابی برای او ثبت می کند، و اگر به او نزدیک شد خداوند به میمنت آن گناهی از او می بخشد، پس اگر غسل جنابت نمود. به عدد موهای بدنش که آب غسل از روی آن جریان پیدا می کند خداوند گناه از او می بخشد .راوی با تعجب می پرسد: به تعداد موها؟ حضرت فرمودند:بله به تعداد موها.
    من از همیشه آرزو میکنم خداوند مرگ تا زمانی که عقد موقت را نصیبم نکرده به تاخیر بیاندازد از خدا خواسته ام یکبار عقد موقت نصیبم نماید تا آخر عمر حاضرم هستم قطع نخاع باشم. ولو آن عقد موقت با یک بیوه نودساله پوشکی باشد.

  10. پریسا
    1396-11-16 در 14:13 - پاسخ

    در روايت است كه : ان المؤمن لا يكملُ حتي يتمتع، مؤمن كامل نمي شود تا اين كه متعه انجام دهد.من لا يحضر ج 3 / وسائل ج 14.
    بشر بن همزه مي گويد: در زمان امام باقر(ع) يكي از رجال قريش به من گفت: دختري عموي من كه داراي مال بسيار بود دنبال من فرستاده، پيام داد: كه تو مي داني چقدر براي من خواستگار آمده و من همه را جواب ردّ داده ام، زيرا نيازي به ازدواج ندارم، امّا شنيده ام كه خدا متعه و ازدواج موقت را در كتاب خود حلال دانسته و پيامبر اكرم (ص) آن را جزء سنت خود قرار داده است،امّا عمر از آن جلوگيري كرده و حرام دانسته و من مي خواهم صيغه تو شوم تا در اين عمل اطاعت خدا و رسول كرده و با عمر مخالفت كرده باشم، به او گفتم: اجازه بده، خدمت امام باقر(ع) برسم و از او سؤال كنم.خدمت حضرت رسيده،مشاوره كردم،حضرت فرمود:قبول كن و عمل كن.
    من بعد از مرگ شوهرم خواستگاران زیادی داشتم بعد از تمام شدن عده وفاتم به خواستگارم گفتم اول باید عقد موقت ببندیم بعد از 6ماه ازدواج نماییم . بعد از تمام شدن عده با او عقد موقت بستم بدون اینکه کسی متوجه شود و بعد از سالگرد شوهر اولم عقد دائم کردم . خدا را شاکرم که مرا از ثواب عقد موقت بهرمند نمود.

  11. پور حجتی
    1396-11-16 در 19:42 - پاسخ

    وقتی در باب ثواب موقت عقد شنیدم که رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند:هرکس يکبار متعه کند،يک سوم او از آتش جهنم آزاد مي شود وهر کس دو بار متعه کند،دو سوم او از آتش جهنم آزادمي شود وهرکس سه بارمتعه کند ،تمام بدن او از آتش جهنم آزاد می شود.پيامبر صلي الله عليه و آله فرمودند: و براي هر كسي كه پيوند بين آنها را ايجاد كرده باشد همين ثواب‌ها دارد.
    چون زن و متاهل بودم و دستم از چاره کوتاه بود مهریه خود را به شوهرم بخشیدم به جایش از شوهرم خواستم سالی یک زن را ایامی که در عادت ماهانه هستم صیغه نماید و ثواب واسطه این امر خیر نصیب من گردد.

  12. فخری
    1396-11-17 در 09:13 - پاسخ

    من به ازدواج موقت افتخار میکنم و آن را هدیه ای از طرف اسلام میدانم و اعتقاد دارم که متعه از گسترش روابط آزاد جلوگیری می‌کند. روابط آزاد مغایر برخی مذاهب است و تعهدات قانونی برای طرفین ایجاد نمی‌کند. این مزیت به ویژه در مورد فرزندان حاصل از ازدواج موقت مطرح است که تمام حقوق فرزندان ازدواج عادی را دارند در حالی‌که فرزندان روابط آزاد حرام‌زاده محسوب شده و از حمایت‌های قانونی و اجتماعی بی‌بهره‌اند.
    از ازدواج موقت می‌توان به عنوان یک دورهٔ آزمایشی برای تصمیم‌گیری در مورد امکان زندگی مشترک استفاده کرد.
    ازدواج موقت برای کسانی که امکان تشکیل خانواده، به هرد دلیل به ویژه دلایل مالی، ندارند راهی برای ارضای نیازهای جنسی و عاطفی فراهم می‌کند. در این زمینه مدافعان به پیشنهادها برتراند راسل فیلسوف انگلیسی و قاضی آمریکایی دادگاه نوجوانان قاضی لیندسی یاد می‌کنند که پیشنهاد تعریف انواع مشابهی از ازدواج به نام ازدواج موقتی یا زناشویی رفاقتی را برای جوانان و دانشجویان کرده بودند.
    زنانی که شوهران خود را از دست داده‌اند و به علت شرم و حیا از خانواده همسر خود یا داشتن فرزندان بزرگ نمی‌توانند ازدواج دائم داشته باشند پس از گذراندن عده می‌توانند با ازدواج موقت نیازهای جنسی خود را رفع کنند.
    ازدواج موقت در دورهٔ نامزدی برای افراد و خانوادهایی که به مسائل شرعی پایبندند راه حلیست که امکان معاشرت و مراودات میان دو طرف را برقرار می‌کند.

  13. سامان رضایی
    1396-11-17 در 12:36 - پاسخ

    به طور کل تصورات کم و بیش مثبت من در مورد ازدواج موقت را از بین بردید. فکر می‌کردم ازدواج موقت به ازدواجی میگویند که حاصل از شناخت مداوم دو طرف بوده و رابطه ای است که بیش از چندین ماه تا سال ها به طول میانجامد. فکر نمیکردم به یک رابطه کمتر از 1 روز، بدون شناخت قبلی چنین چیزی بگویند. فکر میکردم ازدواج موقت راه حل قانونی برای مردان و زنانی است که در مورد رابطه ی مادام العمر با فردی دچار تردید هستند، رابطه ای که موقت بودن آن نه به معنی ساعتی و هفته ای بودن آن است، بلکه موقت در آن معنی “ماه” و “سال” می‌دهد و قبل از خواندن صیغه، روزهای زیادی صرف شناخت طرف مقابل می‌شود.

  14. امیرعلی
    1396-11-17 در 12:44 - پاسخ

    متاسفانه درصد کثیری از ازدواج جوانان ما برای رفع نیاز جنسیه یه شش ماه که از ازدواجشون گذشت و نیاز جنسیشون رفع شد، بعدش میبینن که چه غلطی کردن و با هم تفاهم ندارند و هر روز دعوا تا طلاق به نظر بنده ازدواج موقت چیز بسیار خوبی است اگر دیدمان را عوض کنیم پسر و دختری که همدیگر را میخواهند 6 ماه موقتا با هم ازدواج کنند (البته طبق نظر دانشمندان اسلامی شیعه احتیاطا با رضایت پدران) ، اگر بعد از این مدت تفاهم نداشتند میتوانند از هم جدا شوند دقیقا همانند زندگیه مردم دیگر کشور ها، امار رسمی طلاق هم کم میشود به خدا خارجی ها از ما که مسلمانیم و خداوند آموزش زندگی را به وسیله ی قرآن بر ما نازل کرد بیشتر از زندگی صحیح می فهمند، ما مسلمانان فقد ادعایمان میشود که اسلام را فهمیده ایم

  15. جعفر
    1396-11-17 در 19:51 - پاسخ

    کسانی که مخالف این موضوع هستند گویا از فساد پنهان در جامعه غافلند . فرق این موضوع با زنا در آثار حقوقی آن و حرمت شرعی آن است .مخالفت با این امر در اصل به دلیل عدم اگاهی از مقررات شرعی است . آیا انجام مسائل جنسی در قالبی شرعی و مفید که آثار حقوقی مورد تایید شرع دارد خوب است یا در قالب غیر شرعی مثل زنا ؟ بهتر نیست تکلیف خودمان را با دین روشن کنیم ؟ مضافاً اینکه خیلی از مسائل شرعی امور خصوصی است وفرد بالغ و رشید وکامل خودش تشخیص می دهد که آیا این کار را بکند یا نه و نیازی نیست دیگران برای افرادی که امکان ازدواج دائم را ندارند مانع تراشی بکنند مطمئننا فطرت انسانها در زمانی که موانع ازدواج دائم وجود نداشته باشد به سمت آن می رود ومگر آنهایی که مخالفند طرحی بهتر برای جوانان داده اند ؟

  16. ل.
    1396-11-18 در 10:13 - پاسخ

    اگرشمادرسن ازدواج هستید وازترس مسائل مالی ازدواجتان رابه تاخیرمی اندازید باید به شما این نکته را یاد آوری کنم که روزیتان دست خودتان نیست که غصه آن را وفراهم کردن آن رامی خورید همین طور روزی همسرتان آن خدائی که به شما گفته ازدواج کن همان خوب بلد است روزیتان رابدهد مگرتا الان که بزرگ شدید از رزق وروزی خودتان استفاده کردید؟!! همه از اوست.

    اما مطلب دیگه اینکه به هر بهانه ائی که فعلا ازدواجتان را به تاخیرمی اندازید ازراه غیر شرعی آن را ارضا نکنید خدای مهربان راه های زیادی گذاشته که به بعضی اشاره کردیم بهترین آن هم که دچارتعادل روح می شودومستحب موکداست ازدواج موقت است البته نکته قابل توجه که بعضی هااین مطلب راسوء استفاده از دخترجوان حساب کرده درصورتی که بایدبداند همه این مطلب فقط دفع غریزه شهوانی نیست دختر باکره به اجازه پدر بایدباشدوالبته نباید بکارتش ازبین برود که حفظ بکارتش حفظ آبروی اوست وبعضی ازعلماء اجازه ندادندبرازاله بکارت واما در روایت است اگرعمر حلال خدارا ازپیش خود(یعنی ازدواج موقت)راحرام نمی کردکسی زنا نمی کردالا بدعاقبت وشقی وصیغه کننده وصیغه شونده اگر برای رضای خدا وبیزاری از مخالفین ومنکرین متعه کنند طبق روایت امام باقر(علیه السلام)هرکلمه که با اوسخن گوید برایش حسنه می نویسنند ودست به او دراز نمی کند مگر اینکه حسنه ائی برایش ثبت شود وچون نزدیک اوبرود خدا گناهانش رامی بخشد وچون غسل کندبه عددهرموئی که آب ازآن عبورمی کندخداگناه اورا می بخشد راوی سئوال کرد:به عددهرموئی؟!! حضرت فرمود: آری هرموئی.امام صادق(علیه السلام):مردی نیست که صیغه کندوغسل کند مگراینکه خدای متعال باهرقطره آبی که می چکدهفتادملک می آفریند که برای اوطلب مغفرت کندتاروزقیامت،ولعن کنند اجتناب کننده متعه راتا روزقیامت

  17. ف.ج
    1396-11-18 در 12:32 - پاسخ

    خداوند سبحان را قسم میدهم به حق محمد و آلش عقد موقت را نصیب من بگرداند . عقد موقتی که کسی جز خدا خبردار نشود. من چندتا بچه کوچک دارم و در منزل پدر شوهرم زندگی میکنم اگر ازدواج کنم فرزندانم را از دستم میگیرند. الحق اسم خوبی را برای پستتان انتخاب کردید تجارت پر سود .
    پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: دو نفری که ازدواج موقت می نمایند هنگامی که با هم صحبت می کنند، کلام آن ها تسبیح خداوند است و هنگامی که دست همدیگر را گرفتند، گناهانشان از میان انگشتانشان فرو می ریزد. هنگامی که یکی از آنان دیگری را می‌بوسد، خداوند برای هر بوسه، ثواب یک حج و عمره را می دهد و هنگامی که ازهم جدا می‌شوند خداوند برای هر دوی آنان به هر لذت و شهوتی که برده اند، حسنه ای به بزرگی کوههای بسیار بلند در نامه عملشان می نویسد و هنگامی که بلند شده و غسل کردند، خداوند گناهان آنان را می بخشد و آبی بر مویی از موهایشان مرور نمی کند، مگر اینکه خداوند برای هریک از آن ها ده ثواب نوشته و ده گناه محو کرده و ده درجه بالا می برد. پس پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: و برای هر کسی که پیوند بین آنها را ایجاد کرده باشد همین ثواب‌ها خواهد بود. و در ادامه فرمودند یک درهم (خرج برای) متعه ،از هزار درهمی که درراه خدا خرج شود برتراست به خدا سوگند که متعه برتر است و آن چیزی است که قرآن دربارة آن سخن گفته و سنت بر آن جاری شده است. لئالی الاخبار ج 1 ص 244 .

  18. محمودی نسب
    1396-11-19 در 10:49 - پاسخ

    سلام به دوستان توصیه میکنم ازدواج موقت شرایطی دارد اگر کسی بدون آگاهی این عمل خداپسندانه را انجام دهد برایش دردسر ساز میشود .
    اسلام بر ازدواج دائم تاکید فراوان نموده و ازدواج موقت را امری استثنائی دانسته است
    اگر به دلایلی، تصمیم به ازدواج موقت گرفته شد، بهتر است که طرف مقابل فردی عفیف و پاکدامن بوده و مراعات حدود شرعی از جمله عده ازدواج را بنماید .
    ازدواج موقت با فواحش هر چند کراهت دارد ولی حرام نیست، زیرا موجب آن می گردد که آنها لا اقل در آن مقطع دست از کار حرام بردارند. بر این اساس هیچ کدام از فقهای شیعه فتوا به حرمت چنین ازدواجی نداده اند .
    به دلیل این که ازدواج با افراد غیر عفیف در بعضی از موارد، ایجاد مشکلات جسمی و روحی و حیثیتی می نماید، توصیه می شود که برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی سزاوار است که جوانب احتیاط را مراعات نموده، از جمله این که این ازدواج را به صورت رسمی به ثبت برساند و یا افراد مورد اعتمادی را به عنوان شاهد در نظر بگیرد.
    درپایان از پست خوبتان تشکر میکنم.

  19. مقیمی
    1396-11-20 در 12:57 - پاسخ

    جوان نمی تونه ازدواج کنه و اگر هم صیغه بکنه و یا بشه که کلی حرف و حدیث ایجاد می شه . زنا و فساد هم عمل حرام و ناپسندیه . غزیزه را هم که خدا داده و کاریش نمی شه کرد . خود ارضائی هم که از گناهان کبیره است. حالا چکار باید کرد ا… اعلم . اگر نعود بالله خدا می خواست مثل بعضی ها فکر کنه لابد برای ارضاء غزیزه جنسی عبور از کنار جنس مخالف با حداقل 5 متر فاصله را مقرر میکرد!!! باور کنید مشکل از دین ما نیست که بند بندش مطابق اصول انسانی و عدالته. مشکل از برداشت های شخصی و کوته بینانه است که فهم خود را خط کش دین و عرف می دانند.تمام صفحات روزنامه ها شده منع کردن و قدغنه و ممنوع و خلاف قانونه و … حالا چند راهکار خوب و مفید ارائه شده بازهم ا… اعلم

  20. رها
    1396-11-20 در 19:59 - پاسخ

    به این فکر می کنم که اگر در زمان جنگ جوونای ما به جای جبهه و جنگ میرفتند سراغ هوای نفس خودشون، چه اتفاقی می افتاد.برادر من خواهر من دین اسلام خیلی چیزهای دیگه گفته. اگه میخوای به اونا عمل کنی باید به همش عمل کنی نه اینکه به یکی عمل کنی و به صد تا عمل نکنی. تازه اگه هم میخوای به اونا عمل کنی باید درست عمل کنی نه نصفه و نیمه. اسلام گفته غیبت نکن تهمت نزن مال حرام نخوار دروع نگو دزدی نکن از مستمندان دستگیری کن قسم دروغ نخور زنا نکن خیانت نکن نماز بخوان روزه بگیر و…….

  21. سعید اقا
    1396-11-21 در 09:05 - پاسخ

    بابا چقد نظر دادن! موضوع چقد داغه و جالب كه اينهمه نظر دادن. اگه اينهمه مهمه چرا جامعه بطور جدي درگيرش نميشه. نظر من اينه كه جووني كه شرايط ازدواج رو نداره. باباااااا نداره . پوووول قلمبه نداره. نميخاد سمت گناه بره.من خودم يكيش. بقرآن نجات دادن يه جوون از گناه واجبه . اصل قضيه رو چرا ميزنين زيرش.آره اگه من هم خواهري داشتم ك اميد به ازدواج نداشت، راضي بودم ك اينكارو بكنه يه جوونو نجات بده.همونطور كه برا خودم قائلم كه از صيغه در جاش استفاده كنم، برا اونم قائلم. اينايي هم ك مخالفن يا مجردي نكشيدن، يا خودشونو پاي سي دي و ماهواره خالي كردن يا آدماي سردي اند تو مسائل جنسي. بعيده ك اينهمه فشار رو تحمل کنن و سمت گناه نرن. اگرم بودن التماس دعا

  22. منطقی باشید
    1396-11-21 در 21:07 - پاسخ

    فرقاهای صیغه با زنا: 1-صیغه امر خداوند و رسول و امام معصومه اما زنا امر شیطان است2- صیغه باعث حفظ ایمان و زنا باعث رفتن ایمان از دل است3- در صیغه شما جملاتی را میخوانید که خدا ان را از طریق رسولش به شما اموخته اما زنا مبنای ندارد. اگر شما خواندن این جملات را کافی نمیدانید پس باید قبول کنید که ازدواج دایم هم با زنا فرقی ندارد چون ما در انجا هم بخاطر همین جملات محرم میشویم4- در صیغه طرفین زن و شوهر میشوند و محرم اما در زنا طرفین نامحرمند5- در صیغه کرامت طرفین به ویژه زن حفظ میشود زیرا شما دیگر نمیتوانی به او نسبت فاحشه بدهی اما در زنا شخص را فاحشه میدانی که البته حق داری . اما ایا شما حاضری کسی که یک ساعت زن شما بود او را فاحشه بنامی اول از هرچیز غیرت خودت زیر سوال میرود

  23. رضا
    1398-05-06 در 12:35 - پاسخ

    من یه مطلبی رو همه جا گفتم هیچ زنی جواب نداشت که بده . میخوام بپرسم صیغه مگر توی دین نیست ؟ چرا زنان با شنیدن ازدواج موقت احساس بدی بهشون دست میده ؟ چرا حس نفرت پیدا میکنن ؟؟؟؟ جوابش مشخصه . چون دارن از دید عاطفی و عشق و علاقه به همسر بهش نگاه میکنن … خب تا اینجاش رو من می تونم درک کنم . اما چرا موقع ازدواج که میشه همین زنان و دختران دیگه به مردشون به دیدگاه عشق و مهر و محبت و علاقه نگاه نمیکنند ؟؟؟؟؟؟؟؟ چرا هزینه های سنگین روی دوش مرد میگذارن ؟؟؟ چرا مهریه رو حق مسلم خودشون میدونن ؟؟؟؟؟؟؟ چرا هزار جور خرج برای اون مرد جوون می تراشن ؟؟؟؟؟ اونجا اون مرد انسان نیست ؟؟؟؟ اونجا زنها مغزاشون دیگه مهر و محبت و عشق و علاقه رو بهش کاری ندارن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چرا وقتی ازدواج شکل میگیره به شوهراتون به دید عابربانک نگاه می کنید که از دیدگاه شوم شما زنها انگار خدا مرد رو آفریده فقط کار کنه که شماها در آسایش زندگی کنید و همیشه طلبکار باشید و بگید وظیفه شه . اونوقت به خودتون که میرسه دیگه یادتون میره . هر وقت شما به مردت به دید عابربانک نگاه نکردی . هر وقت مهریه رو حق مسلم خودت ندونستی . من بعنوان مرد از ازدواج موقت یا ازدواج دوم دفاع نخواهم کرد. جالبه خود همین سایت علت رو آوردن مجردها به ازدواج موقت رو مشکلات مالی عنوان کرده . خب چرا کسی به مردم نمیگه این پسر جوون روی گنج ننشسته که عالم و دنیا رو ازش طلب میکنید . مگر جنایت کرده میخواد ازدواج کنه ؟؟؟ تاوان چیو داره پس میده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ من بعنوان مرد از مهریه به همون اندازه متنفرم که شما زنها از ازدواج دوم و موقت متنفرید . وقتی به ازدواج به دید معامله نگاه میکنید مردها هم به زنها فقط به دید جنسی نگاه میکنن .
    در جلسات خواستگاری جوری شده که هر چی بیشتر به پسر فشار مالی وارد کنن و بیشتر به خرجش بندازن و قانعش کنن که بیشتر پول خرج کنه و بیشتر مهریه ثبت کنن انگار پیروز شدن !!!! انگار اون پسر رو یه دشمن تلقی میکنن و دارن مثل دشمن باهاش برخورد میکنن و اصلا درکش نمیکنن .
    اگر مردم به اون فهم و درک و فرهنگ برسن که یه پسر جوون که میخواد ازدواج کنه یه جانی قاتل نیست بلکه قراره بشه داماد خانواده مثل پسر خودشون و نباید بهش فشار بیارن . اگر به مردها به دید عابر بانک نگاه نشه اگر خرجهای سنگین روی دوشش نگذارن . اونوقت هیچ پسری نمیره دنبال ازدواج موقت و کلا بساط فحشا جمع میشه .
    وقتی فکر ازدواج میاد توی سرم و اولین چیزی که میاد سراغ آدم استرس مخارج سنگینیه که روی دوش مرد میزارن . اونجاست که میگم مگر مرد انسان نیست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ گور بابای ازدواج . میگم لعنت به ازدواج .
    جالبه زنان نیاز جنسی و عاطفی دارن مثل مردها ولی این وسط من نمی دونم چرا مرد باید اینهمه تاوان پس بده . اینجاست که حالم از ازدواج بهم میخوره .
    اونقدر زنان زیادی هستند که نیاز جنسی و عاطفی دارند که هیچی هم نمیخوان فقط میخوان نیازهای جنسی و عاطفی شون برطرف بشه .
    همونطور که شما زنان مهریه رو حق خودتون میدونید ما هم ازدواج موقت رو حق خودمون میدونیم .
    برید انسانیت و شوهر داری یاد بگیرید تا مردها هم سمت ازدواج موقت نرن