تجارت پُرسود ازدواج موقت !

تجارت پُرسود ازدواج موقت !

منبع تبیان

ازدواج موقت، امری است “امکان‌پذیر” نه “الزام‌پذیر”، و در برهه‌های زمانی مختلف، شرایط متفاوتی دارد. اما متاسفانه برخی مردان سودجو، این مهم را حق مسَلم خود دانسته و بی‌توجه به آسیب‌های احتمالی که همسر اول را تهدید می‌کند، به ازدواج موقت آن هم به تعداد! رو آورده‌اند.

“تجارت پرسود سایت‌های صیغه‌”، “صیغه‌ای‌های کددار!”، “من زن دوم هستم!” و ده‌ها تیتر دیگر اینچنینی را با سرچی کوچک درباره‌ی ازدواج موقت و آسیب‌های جدید آن یافت می‌کنید.

ازدواج موقت، موضوعی بود که در ابتدای ظهور اسلام و با دلایل خاص آن دوران، مبنی بر کشته شدن مردان بسیار در جنگ‌های قبیله‌ای گسترش یافت. این مهم یکی از مسائلی محسوب می‌شود که دین اسلام بر آن تاکید داشته تا راه‌های گناه را مسدود و سرپرستی برای زنان بیوه و مطلقه ایجاد کند. بر هیچ کس پوشیده نیست که این امر، مزایای فراوانی در دوران گذشته بالاخص دوران جنگ طی دهه‌های پیش داشته اما متاسفانه، بتدریج چارچوب‌های آن دست‌خوش تغییراتی قرار گرفت که وجهه آن را کمی مخدوش کرد.

تحریف امر مقدس “ازدواج موقت”

ماجرا از آنجا شروع می‌شود که برخی مردان با سوء‌استفاده از این موقعیت، نه در پی رفع مشکلات زنی بیوه یا مطلقه که در صدد رفع حس تنوع‌طلبی خود به این مسیر قدم گذاشتند. دقیقا از این نقطه بود که مسئله‌ی ازدواج موقت مورد هجوم انتقادهای فراوان قرار گرفت و موضع جامعه نسبت به آن با اکراه همراه شد.

باید متذکر شویم که مسئله‌ی ازدواج موقت (ازدواج صیغه‌ای)، امری است “امکان‌پذیر” نه “الزام‌پذیر”، که به شرایط بستگی دارد و در برهه‌های زمانی مختلف، شرایط متفاوتی دارد. اما متاسفانه برخی مردان سودجو، این مهم را حق مسَلم خود دانسته و بی‌توجه به آسیب‌های احتمالی که همسر اول را تهدید می‌کند، به ازدواج موقت آن هم به تعداد! رو می‌آورند.

ماجرای تلخی در حال روی‌دادن است که اکثر ما از آن چشم‌پوشی می‌کنیم غافل از این که ممکن است این ماجرا برای همسر و یا فرزندان ما نیز اتفاق بیفتد.

درست است که ازدواج موقت مزایای خاصی دارد که با رعایت اصول و شرایط آن، حاصل می‌شود اما با روندی که طی چند سال اخیر در کشور ما راه‌اندازی شده، آسیب‌های آن نیز مشهود و ملموس شده است.

آسیب‌های زنانه‌ی ازدواج موقت

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، ازدواج موقت شرایط و چارچوب دینی خاصی دارد که رعایت آن الزامی و عدم رعایت آن آسیب‌های فراوانی به همراه دارد.

برخی از این آسیب‌های اصلی تحریف ازدواج موقت که در جامعه‌ی امروزی مشاهده می‌شود عبارتند از:
– خدشه‌دار شدن روابط عاطفی بین مرد و همسر اول
– مشکلات روحی و روانی برای همسر اول
– احتمال ایجاد حس پوچ‌گرایی در مردان
– کاهش سطح اعتماد بین زن و مرد
– افزایش میل تنوع‌طلبی در مردان
– متزلزل‌سازی بنیان‎‌های خانواده
– کاهش آمار ازدواج دائم

ازدواج موقت با یک کلیک!

متاسفانه در یک دهه‌ی گذشته، شاهد سرازیر شدن تعداد زیادی از پسران مجرد به سمت و سوی ازدواج موقت (صیغه مدت‌دار) و دوری از ازدواج دائم بوده‌ایم.

بی‌تردید یکی از دلایل اصلی این روند، مشکلات اقتصادی و تغییر سبک ازدواج در سال‌های اخیر است. البته موضوع به همین‌ جا ختم نمی‌شود زیرا با راه‌اندازی حجم گسترده‌ای از سایت‌های اینترنتی تحت عنوان “سایت صیغه یابی”، “ازدواج موقت با یک کلیک” و … با فاجعه‌ای اجتماعی مواجه شدیم.

این‌بار نه مردان متاهل، که بیشتر درخواست کنندگان را مجردها تشکیل می‌دهند و پذیرش شرایطی پیش پا افتاده و کوچک، دو نفر برای مدتی مشخص و با قرائت صیغه‌ی محرمیت، به یکدیگر حلال شده و پس از اتمام موعد مقرر همه چیز تمام می‌شود و … . البته این روند با روی کار آمدن “تلگرام” شدت بیش از پیشی به خود گرفت.

ایجاد “کانال‌های تلگرامی صیغه یاب” موضوع را بحرانی‌تر کرد، سهولت ورود به این روند به حداکثر و ارزش افراد به حداقل رسید. دیگر حتی افرادی هم که فکر ازدواج موقت را هم نمی‌کردند با دیدن تصاویر و شرح آن، احساس کاذب نیاز پیدا می‌کنند.

کلام آخر

شاید با واکاوی و بازنگری علت اصلی ازدواج موقت و گسترش آن در سطح جامعه، بتوان محدودیت‌هایی برای این مهم قائل شد. البته تاثیر بیشتر در این مسیر مشاهده می‌شود اگر نظارت‌ها را بر فضای مجازی، به ویژه شبکه‌های اجتماعی افزایش دهیم.

همه چیز درباره ازدواج موقت ( صیغه ) ( کلیک کنید )

قرآن و ازدواج موقت

ازدواج موقّت ، واقعیت‏ها و راهکارها

روایاتی مربوط به ازدواج موقت

حل چند شبهه پیرامون مساله ازدواج موقت

نظر شهید مطهری در مورد ازدواج موقت

 

مطالب مشابه

81 دیدگاه

  1. مجید
    1396-11-11 در 22:36 - پاسخ

    امام صادق(ع) فرمودند: مستحبّ است، هرکس متعه بگیرد؛ و دوست ندارم فردی از شما از دنیا برود مگر اینکه یک مرتبه هم شده صیغه گرفته باشد! (کتاب مُتعَه، شیخ مفید، سی دی نور؛ بحارالانوار، علامۀ مجلسی، ج103/ ص305/ حدیث13).
    و از طرفی احادیثی نیز داریم که امام صادق(ع) برخی از پیروان خود را از متعه منع فرموده است، بخاطر جوّ منفی زمانه علیه متعه!
    متأسفانه در مواردی بخاطر حرکات نادرست از سوی بعضی اشخاص در متعه، طوری فرهنگ سازی شده که اگر فردی بخواهد ازدواج موقت کند حتماً این تصمیم گیری از روی شهوت رانی است. بهتر است افرادی که به این کار مُبادَرَت می ورزند، کمی هم به مصالح اسلام و شیوه های رفتاری ائمۀ اطهار(ع) توجه داشته باشند.
    گاهی بخاطر کم توجهی افراد مؤمن و متشخّص و سرشناس در محل ها، ایشان با کسی ازدواج موقت مینمایند که این موضوع باعث هتک مقدسات دینی، بخاطر برداشت های غلط و کج فهمی میشود.
    مثلاً سهل بن زیاد می گوید: از چند نفر از اصحاب امام صادق(ع) شنیدم که حضرت می فرمود: شما از ازدواج موقت در مکه و مدینه بخاطر من چشم پوشی کنید؛ زیرا شما با من رفت و آمد می کنید، می ترسم شما را بگیرند و اتهام زنا بزنند و بعد بگویند که یکی از اصحاب و پیروان امام جعفر صادق(ع) می باشد!علت نهی امام صادق(ع) از ازدواج موقت در مکه و مدینه، حادثه ای بود که برای اَبان بن تَغلِب که یکی از راویان حدیث و اصحاب امام صادق(ع) بود پیش آمد. چون در مکه زنی بود که اَبان هر وقت به مکه می رفت او را صیغه می کرد و اختلاف بین آنها در گرفتن مال زیادتر پیش آمد. زن نقشه ای کشید و او را در صندوق کرد و به وسیلۀ حمّالها صندوق را به جلوی مسجد بردند و زن، اَبان را تهدید کرد که اگر پول بیشتر ندهد به مردم خواهد گفت که او از من در خواست زنا می کند! و اَبان وقتی از داخل صندوق هزار درهم به او وعده داد، او را آزاد کرد. و نهی امام(ع) بخاطر این بود که مبادا به تهمت زنا یارانش را بگیرند و شلاق بزنند و بگویند که یاران امام چنان هستند!
    محمد بن شمعون گفت: امام کاظم(ع) به بعضی از یاران نوشتند: زیاده روی در متعه نکنید و برای برپائی سنت پیامبر(ص) عمل کنید که آن کار شما را از همسران خود باز ندارد تا باعث عصبانی شدن آنها گردد و در اثر عصبانیّت، حق را (= مشروعیّت و اهمیّت متعه را) انکار کنند و بر ما که شما را به آن کار وا داشتیم، نفرین و لعنت بفرستند! (که این امر موجب کفر و ارتداد زنان نیز بشود)(کتاب متعه، شیخ مفید سی دی نور2).

  2. ف.ه
    1396-11-11 در 08:12 - پاسخ

    نه آقا کلاه شرعی نیست دستور خود شرعه! ازدواج موقت هم مثل دائم دقیقا یه قرارداد رسمی و شرعی برای زندگی مشترک و رابطه جنسی مشروع و نظام منده. البته با مفاد قراردادی و شرایطی متفاوت با دائم. تو هر دو رضایت و اهلیت طرفین شرطه. با همون جملات با قید مدت معین. بردگی مال رابطه های آزاد غربیه که زن باید تلاش کنه با هر زحمتی جالب تر دیده بشه تا مورد پسند آقای پولداری باشه. در حالیکه در عقد موقت مفاد قرارداد باید رعایت بشه. الزاما باید مهریه و مدت برای حفظ حقوق زن تعیین بشه.

  3. فائزه
    1396-11-10 در 12:08 - پاسخ

    من با ازدواج موقت موافقم البته به شرطی که قانون آن درست باشد و حقوق زنان ضایع نشود و باید فرهنگ آن نیز ایجاد شود، چون چیزی است که ممکن است برای خیلی از افراد جانیفتاده باشد.
    همین رابطه دوست‌دختر و پسری که ما الان می‌بینیم و آن را مناسب نمی‌دانیم ازدواج موقت در واقع همان است. شاید یکی از دلایل آمارهای بالای طلاق در شرایط کنونی، این است که دختر و پسرها بدون شناخت دقیقی با هم ازدواج می‌کنند. ازدواج موقت زمینه‌ای است که همدیگر را بیشتر بشناسند و یک‌جوری جایگزین این روابط دختر و پسری خارج از قاعده و قانون است. حالا ما چون مسلمان هستیم، با صیغه مشکل ندارم.من با ازدواج موقت برای مجردها موافقم و نه ازدواج مجدد.

  4. نازگل
    1396-11-10 در 10:16 - پاسخ

    کسی که صیغه می کنه به تعبیر قرآن صبر نداره، کسی که صیغه می کنه به تعبیر قرآن نتونسته خویشتن داری و تقوای الهی داشته باشه، بنابراین صیغه حلال نیست، مکروهیه که خدا برای افراد بی صبر و بی تقوا گذاشته، بله خدا این امر رو گذاشته اما کسی که رواجش میده و ازش دفاع می کنه کسی هست که به از هم پاشیدگی جامعه دامن میزنه. یعنی چی که برای مرد متاهل جالب نیست اما برای پسر مجرد خوبه؟ اگر پسر مجرد نیاز به ازدواج داشته باشه شرایط ازدواجش رو سریعتر مهیا می کنه، اما من پسرهایی رو میشناسم که زن های ۵۰ ساله رو صیغه کرده اند و پنج ساله دارن میرن خواستگاری برای پیدا کردن یه مورد مناسب!!! نتیجه این میشه که ازدواج عقب می افته. و بعد هم همین شماها میاین میگین زن بالای ۳۵ سال نگیرید که بچه اش نمیشه و …، و به این صورت یک نسل کنار گذاشته میشه. خدا خودش فهم و درکتون رو زیاد کنه. و از یک جانبه نگری دورتون کنه.

    • ابوالفضل
      1396-11-10 در 19:59 - پاسخ

      سلام من مرد 35ساله صاحب همسر با ایمان و زیبا و جوان28 هستم .ایشان را خیلی دوست میدارم . به خاطر بهرهمند شدن از ثواب صیغه حاضرم یک ساعت یک پیرزن را صیغه کنم ولو آن پیرزن زشت ترین زن جهان باشد . از خدا خواستم که هر دردی که خودش صلاح میداند به من وارد کند و همه چیزم را بگیرد و تا زنده هستم حتی برای یکبار هم شده از این نعمت محروم نگردم . زیرا پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: دو نفری که ازدواج موقت می نمایند هنگامی که با هم صحبت می کنند، کلام آن ها تسبیح خداوند است و هنگامی که دست همدیگر را گرفتند، گناهانشان از میان انگشتانشان فرومی ریزد. هنگامی که یکی از آنان دیگری را می‌بوسد، خداوند برای هر بوسه، ثواب یک حج و عمره را می دهد و هنگامی که ازهم جدا می‌شوند خداوند برای هر دوی آنان به هر لذت و شهوتی که برده اند، حسنه ای به بزرگی کوههای بسیار بلند در نامه عملشان می نویسد و هنگامی که بلند شده و غسل کردند، خداوند گناهان آنان را می بخشد و آبی بر مویی از موهایشان مرور نمی کند، مگر اینکه خداوند برای هریک از آن ها ده ثواب نوشته و ده گناه محو کرده و ده درجه بالا می برد. پس پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: و برای هر کسی که پیوند بین آنها را ایجاد کرده باشد همین ثواب‌ها خواهد بود. و در ادامه فرمودند یک درهم (خرج برای) متعه ،از هزار درهمی که درراه خدا خرج شود برتراست به خدا سوگند که متعه برتر است و آن چیزی است که قرآن درباره آن سخن گفته و سنت بر آن جاری شده است. لئالی الاخبار ج 1 ص 244 .

  5. جوادی
    1396-11-10 در 09:40 - پاسخ

    امیدوارم این رفتار های غیر دینی و احساسی که با ازدواج موقت میشه ، از جامعه ی ما رخت برببنده و بیش از هر چیز اجرای درست احکام دین با ادراک توئمان اون در جامعه ی ما رواج پیدا کنه تا خلاء حضور امام زمان(ع) رو درک کنیم و به ظهورش نزدیک تر بشیم .
    امیدوارم که همه به جای ابا از مردم و چیزی که اونها فکر می کنند ؛ از خدا و گناه در حضور اون ابا داشته باشیم .

  6. محمودی
    1396-11-09 در 23:11 - پاسخ

    نکته اعجاب انگیز اینه که خیلیا روابط جنسی دو نفر در غالب یک دوستی رو محترم میشمرن اما به ازدواج موقت که اساساً فرقی با این نوع رابطه نداره به جز اضافه کردن قوانینی برای بهبود شرایط این نوع روابط ، اهانت میکنند!
    این موضوع ناشی از این واقعیت تلخه که بسیاری از انسان ها به جای اینکه با عقل به موضوعات مختلف فکر کرده و در مورد اون موضوعات قضاوت و تصمیم گیری کنند ، از روی تعصب در مورد هر چیزی قضاوت و در موردش تصمیم گیری میکنند.

  7. اکبری
    1396-11-09 در 16:20 - پاسخ

    اگه صیغه صحیح است دیگه مصلحت چه معنایی داره در رد صیغه هم بس که امام علی می فرمایند هرچه رابرای خود نمی پسندید برای دیگران هم نپسندی چه کسی دوست دارد که خواهر ویا اقوامش را به صیغه بدهد اگه حاضرید بعد برای دیگران تجویز کنید اگر تونستید این سوال را پیش خودتون هضم کنید بعد بیایید تحلیل کنید این دیگه چه نوع حلالی که حلال است ولی مصلحت نیست ،حلال است ولی عرف نست …

    • aa
      1396-11-10 در 02:50 - پاسخ

      اگر استناد شما به کلام امیر المومنین (ع) است، حضرت می فرمایند اگر مخالفت با این حکم نبود، ریشه زنا به نوعی خشکانده می شد. (ما زنی الا شقی)

  8. سیب
    1396-11-09 در 11:55 - پاسخ

    حالا تمام احکام اسلام مو به مو اجرا میشه ، فقط مونده این یکی . مردم! ما تمام کارامون رو هواست. همه سلیقه ای و مصلحتی است همش درحال توجیه کارامون هستیم که خودمونو موجه جلوه بدیم، اینهم یکی از دستورات الهی که ما با مهارت خاصی داریم ، هرجور دلمان خواست پیادش می کنیم . ببخشیدا ببخشیدا! بعضی وقتها آدم حالش از هرچی غریزه و میل جنسی و… بهم میخوره. اینقدر گفتن مردا عاجزند از کنترل اون که خود جامعه مردا هم باورشون شده . بابا! خدا مرد را موجودی قوی آفرید ، اما هرچی کاره سخته از زن توقع دارن . خدایا پناه میاریم به خودت!

  9. اصلانی
    1396-11-09 در 02:05 - پاسخ

    اقایون خانوما دقت کنین خدا تو قران میگه چرا چیزهایی رو که ما حلال کردیم شما حرامش میکنید صیغه واسه مرد تنها و به سن بلوغ رسیده است خدا گفته من و تو چرا ادا در میاریم خدا خیلی چیزا گفته کمترینشو انجام نمیدیم حالا که دختر بازی اسونه صیغه گناه شد؟ چند نفرتون نماز میخونید ؟ نیاز جنسی تو جوونی بزرگترین نیازه

  10. طاها میر رکنی
    1396-11-08 در 22:39 - پاسخ

    بجای اینکه در به در دنبال صیغه باشیم بهتر است کلیه دختران و زنان این مملکت پایشان را از کفش آقایان در آورده ( توضیح اینکه نباید اصرار به اشتغال داشته باشند چون کار و شغل کم است و اکثر پسرها بیکار هستند دختران با کمترین حقوق و مزایا جای پسران را اشغال کرده اند ) آنگاه وقتی پسران و مردان این مملکت رفتند سر کار آنگاه دختری در خانه بدون شوهر نخواهد ماند و پسری هم مجرد نخواهد بود با این کار 90% مشکل حل شده و اون 10% دیگه هم میرن دنبال صیغه دختران و زنان این مملکت در خانه و خانه داری خودشان را نشان دهند نه در بازار کار ما مردها شما زنها را قبول داریم ولی عزیزان با این وضع در آینده نزدیک دودش از چشم خودتان در می آید

  11. کوثری
    1396-11-08 در 19:34 - پاسخ

    آقا با این تورم و گرونی مسکن و کم درآمدی چه طوری زن بگیریم. یه جایی رو نمی تونیم اجاره کنیم …… سنمون همین جوری داره میره بالا…….. 29سال رو رد کردیم…… نه زنی …. نه بچه ای ……. نه آرامش و آسایشی …….. افسردگی گرفتیم دیگه …. خدا به دادمون برسه ….. تو این جامعه که دوستی جنس مخالف اشکال نداره …. کمتر پسر و دختری رو میشه دید که دوست جنس مخالف نداشته باشه …… مگر اینکه واقعا مؤمن باشن ……. اما ازدواج موقت تو عرف مردم حرامه؟!! …… حرام خدا حلال شده ….. حلال خدا حرام شده ؟!! خدایا تا کی دیگه صبر کنیم؟ …… موهامون داره سفید میشه ….

  12. خورشید
    1396-11-08 در 16:27 - پاسخ

    زنا باعث فقر و مرگ زود رس و سنگینی بار گناه است برعکس متعه باعث آمرزش گناه و جلب رزق است.. خدا لعنت کند آنکسی را که عقدموقت حرام کرد و در بین مردم انقد قبیح شده که طرف اگر زنا بده غمش نیست ولی صیغه بشه همه چپ چپ نگاش میکنن.. چقد جوان میشناسم که با ازدواج موقت از خودارضایی و گناه دور شدن..

  13. نجمه
    1396-11-08 در 13:53 - پاسخ

    مشکل اصلی شما اقایان هستید که از یک طرف از ازدواج موقت خوشتان می اید ولی از خانمهایی که متعه میشوند نفرت دارید و به چشمتان فرقی با خودفروش ندارند . راستی کدامتان حاضرید با زنی که قبلا چندین بار متعه شده ازدواج دایم داشته باشید!!!

  14. تقی قرائتی
    1396-11-08 در 12:50 - پاسخ

    سلام می بخشید فراموش کردم که بگویم اگر ازدواج موقت به درستی شناخته شود و در کنار عمل به سایر دستورات اسلام، به صورت صحیح مورد استفاده افرادی که خواهان پاکی و عفت هستند و توانایی ازدواج دائم را ندارند قرار گیرد، قطعاً نتیجه مورد نظر از آن برآورده خواهد شد.
    این نکات را نیز باید یادآوری کرد که، اولا: ازدواج موقت یک امر اختیاری است؛ یعنی شارع آن را واجب نکرده است، و طبیعی است که در شرایطی برای افرادی که انتخاب و تصمیم گیری درستی نداشته باشند، می تواند پیامدهای منفی نیز به دنبال داشته باشد، اما این ربطی به وجود چنین قانونی (اصل جواز ازدواج موقت) ندارد.
    ثانیا: اکثر فقها برای ازدواج موقت دختر باکره، اذن پدر را شرط می دانند و این گرچه دلایل خاص فقهی خودش را دارد، اما از حکمت های چنین شرطی آن است که از ضررهایی که ممکن است به جهت فقدان تجربه های لازم متوجه دختر شود، جلوگیری گردد.

  15. تقی قرائتی
    1396-11-08 در 12:45 - پاسخ

    دستورات و قوانین دین مبین اسلام یک مجموعه است که همگی مکمل یکدیگرند و اگر همه این مجموعه در زندگی انسان ها مورد توجه قرار گرفته و بدان ها عمل شود، قطعاً سعادت بشری را به دنبال خواهد داشت، اما اگر این مجموعه دستورات یا بعضی از آن ترک شود و یا احیاناً بر خلاف آنها عمل شود، موجب ضررها و ضربات روحی و جسمی بسیاری بر جامعه بشری خواهد شد. گرچه ممکن است عمل به یک دستور به تنهایی اثرات مثبت محدودی داشته باشد، اما منظور و هدف اسلام و هر قانونگذار دیگری که برای سعادت جامعه بشری قانون وضع می کند این است که به مجموعه قوانین وضع شده عمل شود تا جامعه و افراد به نتیجه کامل و مطلوب برسند.
    ازدواج موقت یکی از دستورات اسلام است که دلایل متعددی در تشریع آن وجود دارد از جمله: جلوگیری از انحرافات جنسی افرادی که خواهان عفت و پاکی هستند، و خصوصا برای افرادی که به هر دلیل امکان ازدواج دائم برای آنها وجود ندارد، ولی این هیچگاه به معنی اولین و تنها راه حل نیست به خصوص در مورد دختران باکره ای که امکان ازدواج دائم آنان وجود دارد، بلکه چنین افرادی باید با حفظ عصمت و پاکدامنی منتظر ازدواج دائم بمانند و گوهر نجابت و عفت خود را در راه یک ازدواج دائم سرمایه گذاری نمایند. مگر جایی که از ازدواج دائم ناامید شده باشند یا آگاهانه از آن صرف نظر کرده باشند.
    جدای از این نکته اگر ازدواج موقت با تمام احکام و لوازم و شرایط به درستی شناخته شود و هدف و منظور اسلام از وضع چنین قانونی در نظر گرفته شود و التزام و عمل به احکام و لوازم و شرایط آن را در کنار التزام و عمل به سایر دستورات اسلام نظیر پاکدامنی، وفای به عهد، رعایت حقوق زناشویی، رعایت حق الناس، حفظ چشم از نگاه حرام، راستگویی و … قرار دهیم، مسلماً ازدواج موقت بهترین راه برای حفظ جامعه و افراد، از مضرات و ناگواری هایی است که در اثر عدم ازدواج دامنگیر افرادی است که به دلیلی توانایی ازدواج دائم را ندارند با شدت غریزه جنسی در آنان شرایطی را فراهم نموده است که در صورت عدم پاسخ گویی صحیح، انحرافاتی در آنان پدید می آید و منظور و مقصود شارع مقدس اسلام نیز همین بوده است که از انحرافات جنسی پیشگیری نماید.

  16. سید علی
    1396-11-08 در 08:02 - پاسخ

    باسلام.خیلی مساله روگنده کردید.ودیگران هم هی پیازداغشو زیاد کردن.مساله باین صورتی که میگن نیست.ازدواج موقت حکم الهی است با دائم مقداری تفاوت داره .امروزه سوئ استفاده ها زیادشده وگرنه حکم خدا کجاش بده.دوستان بی اطلاع ما قبل از نظر دادن /مقداری مطالعه بفرمایند.///درمورد این چندتا پیره زن هم الکی غوغا راه نیندازید.مگه جوونای ایدزی ما با روابط ناسالمشون ایدز رو منتشرنمیکنن؟!فقط حساس شدین بحلال الهی؟!///انقدر روابط ناسالم هرزه گی زیاده که تا50 سال دیگه ازدواج موقت پا نمیگیره…خانماالکی حساس نشن /ببینیدچقدر بیوه ودخترای پابه سن گذاشته دراین مملکت زیاد داریم؟!چاره چیه؟ایا صادربه کشورهای عربی؟!!!تاکی باید تاوان بیفکری یه عده ادمای باصطلاح روشن فکر رو بدهیم؟حرف زیاده ولی مجال نیست.

    • نجمه
      1396-11-08 در 13:50 - پاسخ

      خود شما اقایون در مورد خانمی که ازدواج موقت انجام داده چی فکر میکنید ته ذهنتون میگید=…. خود شما حاضرید بهش احترام بگذارید /حاضرید به عنوان یه انسان بهش نگاه کنید /خلاف شرع که نکرده / اگه از اقوام نزدیکتون بود چی/ احتمالا باعث کسر شان تون نیست؟/ این بیوه ها و دخترای پا به سن گذاشته بیشترشون خانواده دارند / اگر شما اقایون بدنامی نمیدونید /تونستید شرایطش رو رعایت کنید /حرفی نیست به عنوان یک خانم موافقم

  17. ناشناس
    1396-11-07 در 17:38 - پاسخ

    با درود عزیز . اولا صیغه (ازدواج موقت) برای همه نیست ، یعنی یه مرد یا زن متاهل نمیتونه این کارو انجام بده بعضی ها توی نظرات نوشتن فرق زنا با صیغه چند جمله است و صیغه را مترادف با زنا نقل کرده اند در پاسخ به این دوستان، عزیزان، اساس ازدواج هم بر همین چند جمله است ، اگر شما این جملات را قبول نداری در زمان ازدواج با همسرت از عاقد بخواه که این جملات (صیغه محرمیت) را برای شما نخواند آنوقت ببین چه اتفاتی میفتد و خانواده ی عروس به تو چه میگویند ! عزیزان من، اساس ازدواج (چه دائم یه موقت) خواندن همین چند جمله ی ساده است . در غیر اینصورت زنا تلقی میشود و حرام است پس خواهشن این جملات را مسخره نکنید با سپاس

  18. زارع پور
    1396-11-07 در 14:25 - پاسخ

    اگر زوجین تنظیم عقد نامه محضری را به صلاح ندانستند، با تهیه سند عادی خصوصی بین خود و شهود عادل و پس از آگاهی کامل از شرایط شرعی و قانونی عقد نکاح و اوصاف آن اقدام به نوشتن شرایط توافقی و حق و تکلیف متقابل کنند.
    آن‌چه که به عنوان یک معضل در حال حاضر در بین افراد جامعه نمود یافته، عدم آگاهی اغلب افراد جامعه با شرایط شرعی و قانونی صیغه بوده که این امر موجب بروز اختلافات شدید بعدی بین ایشان می‌شود همچنین یکی از مهم‌ترین معضلات فعلی که ناشی از عدم وجود اسناد معتبر در ثبت عقد نکاح موقت است، فرزندان متولد از این ازدواج‌هاست که پس از تولد سال‌ها بدون شناسنامه و اوراق شناسایی هویتی باقی می‌مانند و بعضا مواردی در دادگاه ملاحظه شده که طفلی در رده سنی ابتدایی و بالاتر با چنین معضلی مواجه و مادر وی برای حل مشکل به محاکم خانواده متوسل شده است.

  19. عباس
    1396-11-07 در 10:34 - پاسخ

    همه اونای که میگید اشکال داره شهید مطهری به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد خانه عفاف رو داد،این شهید والامقام فکر این روزها رو میکرد که با طرحش در مجلس مخالفت شد. من چند تا سوءال دارم چرا دختری که تازه در مقطع راهنمای یا دبیرستان در حال تحصیله دنبال جنس مخالف هست؟چرا به محضه اینکه تمام مدارس تعطیل میشه پسرا دنبال دخترا راه میافتن؟چرا دخترت به پسرا میگن بریم یه جای خلوت؟چرااینقدر گناه انجام میشه ؟ این گناهها بهتره یا عقد موقت که تمام دخترت و پسرا دنبال همین هستن که یه جوری خودشونو ارضا کنن؟

  20. رستمی
    1396-11-06 در 19:02 - پاسخ

    بیشتر روایاتى که بر وقوع ازدواج موقت در عصر رسول خدا صلى الله علیه و آله صراحت دارد، ناظر بر آن است که نزول این حکم بیشتر در زمان جنگ ها و در حال سفر مسلمانان بوده است، و از این جهت هیچ تفاوتى بین عصر پیامبر صلى الله علیه و آله و عصر خلیفه دوم تا دوران ما و حتی دوره هاى آینده وجود نداشته و نخواهد داشت .
    بلکه از جهاتی این ضرورت در زمان ما شدید تر نیز شده است. زیرا، انسان از روزى که بر روى کره زمین پدیدار شده است ، همیشه نیازمند سفر بوده و روزها و ماهها و گاهى سالها از خانواده و اهل خویش دور مانده و در مسافرت به سر برده است .
    حال شخصی را در نظر می گیریم که به دلایلی از جمله طی دوره ی تحصیل ، کار ، تجارت ، زیارت ، مأموریت ، جنگ و … بار سفر بسته و در سفر طولانى قدم می گذارد؛ در این سفر نه همسرش را با خود برده می تواند و نه توانایی ازدواج دایم بازن دیگری را در مقصد دارد، نه غریزه ی جنسى اش را از خود جدا کرده و در خانه اش گذاشته می تواند تا پس از بازگشت آن را برای خود برداشته از آن استفاده نماید!!. حال با توجه به این مشکلات از جمله وجود غریزه ی پرقدرت جنسی ، عکس العمل این شخص را در برابر غلیان و طوفان غریزه جنسی در عالم مسافرت و دور از همسر دایمش بررسی می کنیم که چه کاری می تواند انجام دهد :
    1- خویشتن داری و انتخاب عصمت و پاکدامنی و محروم ساختن خود از تمتّع جنسی
    2- استفاده از ازدواج دایم و راه اندازی یک عروسی جدید در عالم مسافرت
    3- ایجاد رابطه ی نامشروع با زنان هرزه و فاسد و بیمار
    4- استفاده از ازدواج موقت با زنی پاکدامن ، تحت شرایط خاصی که در عین رفع مشکل هزینه ای برای اوایجاد نکند.
    غیر از این چهار راه، راه دیگری برای چنین شخصی وجود ندارد،با دقت در این راه ها مشاهده می کنیم که راه اول تنها برای افراد نادرى از انسان ها باز است که آنها به دلیل قوّت ایمان یا ضعف غریزه جنسی و یا تحمّل کارهای طاقت فرسا و سختی ها و مشکلات دیگر بتوانند در برابر خواسته ها و جوشش غریزه جنسی شان عفت و پاکدامنی را پیشه کنند. اکثریت مردم نمی توانند غریزه خود را سرکوب نموده و با سرشت و فطرت و طبیعتش مخالفت ورزند از این جهت این راه برای اکثر مردم عملی نیست.
    راه دوم نیز به دلایل مختلف از جمله تحمیل هزینه های اقتصادی، ایجاد مشکلات بعدی ، از جمله مشکلات خانوادگی و تعدد همسری و… برای همگان عملی نیست.
    با بسته شدن این راه ها اگر جلوی ازدواج موقت نیز گرفته شود ، تنها راه باقی مانده باز شدن ایجاد رابطه نامشروع با زنان هرزه و فاسدی است که جز خیانت به فرد و جامعه چیزی دیگری به ارمغان ندارد. راهی که جوامع غیر اسلامى آن را به عنوان راه حل مشکل شان پذیرفته و حل مشکل را در جواز زنا ولو به صورت غیر قانونی دیده اند و آن را در همه جا آزاد گذارده اند!!.

  21. azadi
    1396-11-06 در 16:32 - پاسخ

    خیلیم خوبه شاه میبخشه شاه قلی نمیبخشه !!! خدا گفته عیب نداره دو طرفم راضین حالا من موندم بقیه چی میگن!؟؟ بعضیا از خدام بیشتر میفهمن والا …

  22. فیروزآبادی
    1396-11-06 در 13:45 - پاسخ

    ازدواج موقت برای کسانی تشریع شده است که ازدواج دائم برایشان میسور نیست. یا زنی که شوهرش فوت کرده و با وجود داشتن چند بچه یتیم، امکان رها کردن فرزندان و ازدواج دائم را ندارد؛ و جهت کنترل غریزه جنسی ازدواج موقت می کند.
    نکته ای که باید مراعات شود این است که اگر زنی به عقد موقت درآمد و با تمام شدن زمان عقد، از همسرش جدا شد؛ اگر عده نگه ندارد؛ ازدواج با ایشان در حکم زنا است. زنانی که پولی می گیرند و بدون خواندن خطبه عقد با کسی رابطه جنسی برقرار می کنند؛ زناکار محسوب می شوند. همچنین زنانی که خطبه عقد می خوانند و بعد از تمام شدن مدت ازدواج، بدون این که عده 45 روزه نگهدارند، به عقد مرد دیگری در می آیند این هم در حکم زنا است.
    لذا صیغه موقت برای زنی که قبلا شوهر کرده و طلاق گرفته و یا شوهرش فوت کرده است؛ در صورتی درست است که زمان عده وفات و یا عده طلاق او تمام شده باشد. بر اساس آموزه های دین مبین اسلام ، زن نمی تواند هر روز به عقد یک مرد درآید؛ چه در عقد دائم و چه در عقد موقت. ولی زنی که یائسه شده(از سن عادت گذشته و عادت ماهانه نمی بیند) برای ازدواج(چه دائم و چه موقت) نیاز به گذشت عده ندارد.
    ازدواج موقت با زنی صحیح است که اگر قبلا به عقد موقت مردی درآمده، عده اش که 45 روز است بگذرد تا بتواند به عقد موقت مرد دیگری درآید. زن در هنگام عقد دائم و موقت، نباید در عده طلاق باشد.

  23. سمیه
    1396-11-06 در 03:24 - پاسخ

    ینی چی؟!من خودم مقید به احکام اسلامم ولی اصن نمیفهمم چرا!!!!!
    ینی مرد بره با هر کی خواست رابطه برقرار کنه؟!!!!!
    این که نشد!!
    کلاه شرعی سر مردم میذارن!!

  24. سمیه جلالی
    1396-11-05 در 23:48 - پاسخ

    ازدواج موقت و خواندن صیغه محرمیت، جزء قوانین سنّتی و دینی اسلام است که از سالهای پیش نیز در ایران رواج داشت. البته سنّی ها، این قانون را منع کرده اند، در حالی که در شیعه ها همچنان قابل اجراست. به نوعی که در تاریخ کهن، شیعیان نیز، این راه برای کسانی اعمال می شد که دوست داشتند با زنی باشد ولی گناه نکنند.
    یکی از مشکلاتی که مجلس با رواج این موضوع مطرح و با تصویب آن مخالفت کرد این بود که یک مرد می تواند چندین ازدواج موقت با چند نفر در یک زمان داشته باشد، در عین حال نیز مجاز است تا ۴ زن دائم داشته باشد و هر وقت که بخواهند هر کدام را رها کنند! این درحالیست که زن ها از هیچ کدام از این اختیارات برخوردار نیستند و این کار برای آنها عرفا ” و شرعا ” ممنوع است.

    مسئولین بر این عقیده اند که اگر این موضوع بخواهد اجرا شود باید طی زمان، تمام عواقب آن را بررسی و برای هر کدام پاسخی منطقی و معقول ارائه گردد، مثل، خود رابطه ی نزدیکی، راههای جلوگیری از بارداری و بیماری های مقاربتی، جلوگیری از لطمه های روحی و تفاهم در نوع روابط اعم از مذهبی، سنّتی و خانوادگی.

  25. m
    1396-11-05 در 22:08 - پاسخ

    اگه اینطور باشه دین اسلام هم خیلی ایراد داره کدام یک از این علما و فقها حاضرند دخترشان یه ساعت صیغه بشه ؟

  26. لیلا جمالی
    1396-11-05 در 14:37 - پاسخ

    نکته ای که باید بدان توجه جدی کرد؛ این است که هجمه ها علیه صیغه، بدون درک حقایق جامعه و در نظر گرفتن واقعیت هاست. از همین رو، می بینیم که با مطرود شدن اموری نظیر صیغه، دوستی های نامشروع و روابط زشت فراگیر می شود. کسانی که به صیغه حمله می کنند، غالبا از درک این واقعیت عاجر هستند که نیروی شهوانی انسان، نیرویی قوی است و اگر در بستر مناسب خود قرار نگیرد، مانند سیلی ویرانگر خواهد شد. و بهترین کار برای جلوگیری از زیان های این سیل، بستر سازی برای رویه ای منطقی و معقول است. نمی توان همگان را مجبور به ریاضت کرد و در جامعه ای که سن ازدواج به دهه سوم زندگی می رسد، افراد را تا آن سن وادار به سرکوب غریزه کرد. همچنان که نمی توان کمونیسم جنسی را پذیرفت و اجازه داد روابط کثیف و خیانت بار در جامعه رایج شود.

  27. حمیدرضا ملایی
    1396-11-05 در 13:23 - پاسخ

    من توی قضیه صیغه کارشناس نیستم و نقدوبررسی این موضوع رو به کارشناسان مربوطه واگذار می کنم حالا جدای از درستی یا نادرستی این موضوع یه سوالی برای من پیش اومده :اصلا به فرض قبول کردن این موضوع و حمایت همه جانبه مسئولین از ان و فراهم کردن تمام امکانات نرم افزاری و سخت افزاری فقط مشکل پسران مجرد و زنان بیوه که امکان ازدواج ندارن حل میشه (اونم فقط مشکل غریزه جنسی چون فقط یکی از دلایل ازدواج ارضای غریزه است نه مهمترین دلیل) صیغه چگونه مشکل دختران مجرد رو حل میکنه ؟ اصلا صیغه چگونه محبت متقابل زوجین رو حل میکنه ؟جز اینکه جوون بیچاره توی این وضعیت بیکاری هرچی درمیاره بیاره دودستی تقدیم به غریزه جنسی کنه ونمیتونه از نظر اقتصادی رشد کنه بهتر نیست مسئولین یه فکری برای کار و تسهیل ازدواج جوونا بکنه

  28. طاهره
    1396-11-05 در 10:14 - پاسخ

    حدود لذت جنسی در ازدواج موقت زن و مردی که با هم ازدواج کرده اند در دوران عقد موقت دو طرف می توانند از یک دیگر همانند دوران عقد دائم لذت ببرند مگر آن که زن در عقد شرط کند که شوهر با او نزدیکى نکند، در این صورت عقد و شرط او صحیح است و شوهر فقط مى‏تواند لذت هاى دیگر از او ببرد، ولى اگر بعداً به نزدیکى راضى شود، شوهر مى‏تواند با او نزدیکى نماید.

    اگر عرف مردم به گونه ای باشد که با این فرض به عقد موقت اقدام می کنند که در این دوران عمل نزدیکی صورت نگیرد و صرفاً زمینه ای باشد برای این که آشنایی و داشتن ارتباطات جزیی فراهم شود، و پدر هم بر این اساس اجازه می دهد، نباید نزدیکی صورت گیرد.

  29. ابراهیمی نژاد
    1396-11-04 در 20:00 - پاسخ

    اینقدر به نگاه دیگران اهمیت دادیم که خیلی از مستحبات و بعضا واجبات رو کنار گذاشته‌ایم. کافی است دودوتا چهارتا کنیم ببینیم که نتیجه توجه به نگاه و حرف مردم برای ما سودمند هست یا نگاه و توجه خدا؟

    من به‌این سفارش امام صادق علیه‌السلام اکتفا می‌کنم: «متعه حلال نیست مگر بر کسی که شناخت دقیق نسبت به آن دارد و حرام است بر کسی که جاهل به [احکام و شرایط] آن است.» و یا این در کلام دیگری از محمد بن عیص آمده که از امام صادق (ع) سوال کردم از متعه، امام (ع) فرمود: «نعم اذا کانت عارفه، قلنا: فان لم تکن عارفه. قال فاعرض علیها….» که در این روایت امام (ع) اهمیت دانش زن را نسبت به‌این موضوع تبیین می‌فرماید و توجه به ‌این مسئله که اگر زن آگاهانه ‌این امر را پذیرفت، او دیگر نسبت به‌این امر و عواقب آن مغبون به شمار نمی‌آید.
    به نظر من هم به خاطر کم‌کاری جامعه مذهبی نسبت به تبلیغ این مسئله است. البته نمی‌شود گله‌مند بود. شما می‌بینید بعضا یک طلبه حوزه علمیه با این امر کاملا مخالفت می‌کند و سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیونی عواقب این کار را همچون گناهی کبیره به تصویر می‌کشند. خب عواقب تبلیغ بد هم کاملا مشخص است و چطور با این دید منفی من نمی‌توانستم نگران این مسئله نباشم. تنها کاری که کردم این بود که دقت نظر به خرج دادم و سعی کردم که همسرم متوجه نشود.

    مهریه‌ها به خاطر اینکه متعه هدف مادی به دنبالش نبود معمولا هدایایی همچون کتاب، سی دی و یا ختم قرآن و هدیه ثواب آن به حضرت صاحب‌الامر(عج) بوده که همه پرداخت شده و یا بخشیده شده.

    قطعا احساس خوبیست. کسی که یک مدت محدود برای شما یک دوست، همزبان، همدل و یار خوبی بوده قطعا برای نبودنش دلتنگی خواهید کرد و وابستگی هم بوده اما همینطور هم که قبلا اشاره کردم کاری کردیم که رضای خدا در آن بوده و این مشکلات را هم خود خدا برایمان حل کرد.

    راستش نگاه من به عقد موقت مثل عقد دائم هست. برای همین سعی خودم را کردم که او از نظر مالی و معنوی احساس کمبودی نکند.

    دسته دیگری از روایات است که توجه مردان را در نهی از اولاد به سبب «متعه» بیان می‌نماید. مثلاً امام صادق(ع) روایتی را از پدر گرامی‌اش و سپس از رسول خدا (ص) بیان می‌نماید که پیامبر(ص) فرمود: «ان‌الله اخذ میثاق علی سایر المومنین ان لاتعلق منه فرج من متعه» خداوند متعال پیمان گرفت بر سایر اهل ایمان که هرگز رحم زنی از او به جهت متعه تعلقی پیدا نکند و بارور نگردد و در ادامه آن می‌فرماید: «این امتحان سختی است که به سبب آن ایمان مومن از کفرش در تعلق رحم و باروری همسر متعه‌ای پدیدار می‌گردد. سپس امام(ع) فرمود: «و قال رسول‌الله (ص) ولد المتعه حرام» که ‌این حرمت همان شدت در کراهت و منع از این نوع باروری است. چون شریعت توجه تامی ‌به حفظ حیثیت زن و مرد مسلمان دارد، لذا امیرالمؤمنین می‌فرماید: «اتقوا مواضع التهمه» از جمله مواضع تهمت موضع متعه است که در روایات بدان اشاره شده است و این مواضع تهمت رو می‌شود با راهکارهای جلوگیری انجامش داد.

    اگر از خانم‌های صاحب تجربه بپرسید قطعا جوابی خلاف آن دریافت خواهید داشت. یعنی شما باور می‌کنید که از بین تمام کسانی که متعه می‌کنند فقط مردها لذت می‌برند؟ پس زن برای چه هدفی متعه می‌کند؟ اگر بگویند که خب از سر نیاز مالی من نمی‌توانم باور کنم.

    متعه برای متأهل شرعا مشکلی ندارد و اگر درست انجام شود حتی باعث ثبات بیشتر خانواده نیز می‌شود. به‌این خاطر که متعه خلأهایی را از مرد پر می‌کند که متاسفانه زن‌های امروزی خیلی مایل و جاهد به پر کردن آن خلأها نیستند و به نظرم حتی توانایی این مسئله را ندارند. آن هم به خاطر عدم آموزش مناسب و عدم اختصاص وقت به‌این مسائل است.

  30. ناشناس
    1396-11-04 در 15:23 - پاسخ

    ازنظرمن ازدواج موقت اشکالی ندارد ولی نه برای مرد زدن دار . گاهی وقت هاهست که مثلا پسریامردی مجرد است اماشرایط ازدواج دائم راندارد ازدواج موقت می کنددراین صورت هم زن وهم مرد ازراه شرعی وحلال اقدام کرده اند

  31. طلبه
    1396-11-04 در 11:12 - پاسخ

    فلسفه ازدواج موقت مقابله با گناهان و فسادهای جنسی است که متاسفانه در سطح جامعه رواج یافته گناهانی مثل داشتن دوست دختر و دوست پسر که توسط برخی قبح آن شکسته شده است. هیچ گاه ازدواج موقت ناظر به تضعیف جایگاه ازدواج دائم نیست و این مهم را خود شارع مقدس حتما توجه داشته است و از آیات و روایات نیز بخوبی روشن است که دین جایگاهی خاص و ویژه برای ازدواج دائم قائل است.

    علاوه بر این هر انسان عاقلی درک می کند که ازدواج دائم اهمیت و ثباتش بسیار بالاست لذا با داشتن شرایط ازدواج دائم کسی به سراغ ازدواج موقت نخواهد رفت، مخصوصا خانم ها که یک طرف این قضیه هستند را نباید فراموش کرد که در زمان ما طرز تفکر خاصی به ازدواج دارند، هیچگاه یک خانم باکره که شرایط ازدواج دائم را دارد برای چند ماه یا چند سال ازدواج موقت نخواهد کرد!، علاوه بر این شرع اجازه پدری که مصلحت دختر را رعایت کند شرط کرده تا تمام این رفتارها نظام مند باشد.

    اما بدیهی است که شرایط تمام افراد جامعه یکسان نیست و همه نمی توانند ازدواج دائم داشته باشند، با این توصیف به دور از عقلانیت است که همه را با یک برنامه ازدواج دائم مدیریت کرد، ازدواجی که برای اینکه شرایطش فراهم شود زمانبر خواهد بود، با اینهمه رسوم غلط و دست و پاگیر شاهدیم سن ازدواج نیز بالا رفته است و کسی در پی حل این معضل هم نیست. از همین رو اگر برنامه ای همچو ازدواج موقت مطرح نباشد قوه شهوت و میلهای جنسی که بیکار نخواهد بود و باعث همین فسادها خواهد بود که بعضا شاهدیم.

  32. میترا
    1396-11-04 در 02:19 - پاسخ

    سلام
    من به عنوان یک خانم سوال که برام پیش میاد اینه که اگر یه مرد با داشتن همسر سالم , صیغه داشته باشه ایا به خاطر شهوت زیادش نیست؟
    ثانیا اگر مردی کارش این باشه که هر هفته خانم های متفاوت رو صیغه کنه چه فرقی بین زنا و صیغه هست ؟
    اگر مرد همسر دار بخاطر شهوت زیادش مجوز داره صیغه های متعدد داشته باشه یک خانم که شهوت زیاد داره چیکار میتونه بکنه ؟

  33. اکبر
    1396-11-03 در 20:06 - پاسخ

    مرد می تواند بدون اجازه همسر اول ازدواج دوم نماید . بین ازدواج دائم و موقت فرق نیست . نیاز به اذن همسر اول نمی باشد.
    آیت الله مکارم شیرازی، استفتائات جدید، ج‏2، سؤال 905.

  34. مسعود
    1396-11-03 در 09:05 - پاسخ

    این یک قانون کلى و عمومى است که: «اگر به غرایز طبیعى انسان به صورت صحیحى پاسخ گفته نشود براى اشباع آنها، به سوى راههاى انحرافى کشیده خواهد شد».
    عدم تمکن مالى اکثریت قریب به اتّفاق جوانان و مخصوصاً نوجوانان در برابر هزینه کمرشکن زندگى، و از آن بالاتر موضوع ادامه تحصیل که غالباً تا سن 20 و 25 سالگى طول مى کشد و دوران طغیان غریزه سرکش جنسى را به طور کامل فرا مى گیرد، به آنها اجازه ازدواج و تشکیل خانواده نمى دهد.
    آنهایى که چشم و گوش بسته مى گویند «ازدواج موقت یک نوع جواز شرعى آدم فروشى است و مقام زن را پایین مى آورد» صریحاً به ما بگویند در جواب این جوانان چه باید گفت: آیا هرگز در عمر خود براى حل مشکل جنسى جوانان فکر کرده اند؟

  35. جوان
    1396-11-02 در 16:05 - پاسخ

    احتمالا شما از قیمت های بازار خبر ندارید ، صیغه واسه آدم کم درآمد و مستضعف نیست ، یعنی شما بری زن دائم بگیری کمتر خرجت میشه تا صیغه کنی ، وقتی میگن ماهی دو میلیون یا یکساله یک پژو ، کدوم جوان کم درآمدی میتواند اینرا جایگزین مجردی اش بکند ، الان سایت صیغه عضویتش ماهی شصت هزار تومان است ، فقط شده کاسبی

  36. حکیمه
    1396-11-02 در 12:23 - پاسخ

    متاسفانه امروزه بسیاری با بی‌توجهی به فلسفه اصلی این حکم به طرف آن کشیده می‌شوند وحلال خدا را برای خود مشمول می‌دانند و این در حالی است که بسیاری از احکام در اسلام هستند که حلال و جایز شمرده شده‌اند ولی نمی‌توان همیشه از آنان استفاده کرد و تا شرایط آن پیش نیاید مجاز نیست.

    باید دانست که استفاده نادرست از این حکم می‌تواند اثرات زیانباری همچون موارد زیر را به دنبال داشته باشد:

    عدم ارضاء نیازهای همسر با استفاده غیر ضروری مرد از حکم ازدواج موقت

    نداشتن شادابی لازم در خانه برای مرد

    ضعیف شدن انگیزه از خودگذشتگی و ایثار برای زن دائم خانواده

    ایجاد فرزندانی که تمایلی برای به وجود آوردن آن‌ها نیست

    ایجاد هوسرانی نه ارضاء نیازهای واقعی

    ایجاد فرزندانی که پدر واقعی خود را نمی‌شناسند یا در صورت شناخت تمایلی برای پدر نسبت به داشتن چنین فرزندی نیست.

  37. احساس تنهایی
    1396-11-01 در 20:33 - پاسخ

    باسلام
    اگر بحث احساسی می کنید، درسته، به زن اول ظلم میشه و مرد هم تنوع طلب شده.
    اما اگه زنی طلاق گرفته یا شوهر فوت شده نیاز به ارتباط با یک مرد مورد اعتماد داشت،
    ۱: آیا باید از این نیاز خود بگذرد؟
    ۲:آیا به صورت غیر شرعی با دیگری ارتباط بگیرد؟
    ۳:یا اینکه برود غریزه جنسی خود را به طریقی نابود کن؟
    آیا این انسانیت است؟
    آیا این عدالت است؟
    آیا این تمدن است؟

  38. اسدالله صداقت
    1396-11-01 در 06:11 - پاسخ

    نکته ای که باید به آن توجه کرد ثبت قانونی ازدواج موقت است یعنی زن و مردی که ازدواج موقت کنند برای جلوگیری از تبعات سو و گرفتاری فرزندان می بایستی ازدواج موقت خود را ثبت رسمی کنند تا بتوانند برای فرزندان حاصل از این ازدواج شناسنامه رسمی گرفته تا فرزندان رسما فرزند پدر شناخته شوند در غیر این صورت مادر یا فرزندان حاصل از این ازدواج با مشکلات ناشی از اثبات نسب در دادگاه ها گرفتار می شوند که این اثبات نسب مستلزم طرح دعوا در دادگاه خانواده می باشد هرچند با پیشرفت علم اثبات نسب با انجام آزمایشات متعدد و DNA امکان پذیر است اما در انجام آزمایش DNA حضور پدر نیز الزامی است و در صورتی که پدر غایب باشد انجام این پروسه گرفتاری و مشکلات خاص خود را دارد.

  39. ناشناس
    1396-10-30 در 21:20 - پاسخ

    به عقیده بنده، ازدواج دائمی یه سری شرایطی رو میخواد که شاید کمتر جوانی اون ها رو داشته باشه از جمله شرایط اقتصادی که توی این دوره داشتنش سخت تر هم شده به همین خاطر عده ای روی میارن به روابط یک شب حال اگر شخصی باشه که به ظاهر اعتقاداتش قوی تر باشد خودش رو گول میزنه و میخواد این رابطه یک شب رو شرعی کنه و صیغه میکنه که به نظر من هیچ فرقی با اون کسی که صیغه نکرده نداره و تنها خودش رو گول میزنه
    دین چیزی نیست که بشه خریداریش کرد یا ازش میانبر زد. خواهش کنم جلوی سودجویی عده ای رو که از این راه کسب درامد میکنن بگیرین
    ممنون

  40. زینب
    1396-10-30 در 19:02 - پاسخ

    من این را قبول دارم که برای شرایط خیلی خاص است، مثلاً دختر باکره تا وقتی از سن ازدواج نگذشته، شرایطش با مطلقه یا بیوه متفاوت است. اما اینکه بگوییم تقوا داشته باشید و این هم یک جور امتحان است و تحمل کنید، درست نیست. گاهی پیامدهای این تنها ماندن برای یک زن جبران ناپذیر است. اما متاسفانه این نگاه‌های بسته که با استدلال‌های اخلاقی توجیه‌اش می‌کنند وجود دارد.
    ـ فرد مطلقه یا بیوه این امکان را ندارد که گزینه‌هایی مثل خود را بیابد و با واسطه پیشنهاد ازدواج دائم بدهد که نخواهد سراغ متعه و آسیب‌هایش برود؟
    این هم می شود، ولی باز ریسک هست. به خاطر نگاهی که در جامعه ما نسبت به بحث خواستگاری خانم از آقا وجود دارد. وقتی خانم پیشنهاد می‌دهد، آقا پایش را عقب می‌کشد. خانم‌هایی که شرایط خاص دارند، حتی گاهی یک ابراز علاقه‌ی ساده هم نمی‌توانند بکنند. برای دخترها هم سخت هست، اما برای خانم بیوه یا مطلقه قضیه ناممکن هست تقریباً؛ انگار محکوم هستند به یک سری چیزها. نگاه عرفی جامعه محکوم‌شان کرده، اصلاً نگاه شرعی این‌گونه نیست.

دیدگاهتان را ثبت کنید