فواید آب گیلاس

فواید آب گیلاس

مترجم: امین حسین پور

گیلاس نه تنها خوشمزه و شیرین است بلکه همچنین منبع عالی از مواد مغذی نیز است. میوه‌ی گیلاس فواید مختلفی برای بدن دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به کاهش درد اشاره کرد.
گیلاس میوه‌ای گوشتی بوده و داخل خود یک هسته دارد. گیلاس غنی از آنتوسیانین است. آنتوسیانین آنتی اکسیدان است و باعث می‌شود گیلاس برای مصرف بسیار سالم باشد. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف روزانه‌ی آب گیلاس ، آب گیلاس سیاه یا هر نوع آب گیلاس دیگر به طور کلی کیفیت زندگی و سلامت انسان‌ها را بهبود می‌بخشد.

فواید آب گیلاس برای سلامتی
آنتی اکسیدان‌ها رادیکال‌های آزاد را متوقف می‌کنند
همه‌ی ما می‌دانیم که میوه‌ها و سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان هستند و گیلاس نیز از این قاعده مستثنی نیست. آنتی اکسیدان‌ها برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد در بدن نقش حیاتی دارند. رادیکال‌های آزاد می‌توانند منجر به بروز بیماری‌های جدی مانند سرطان ، تصلب شرایین و غیره شوند. هر نوع ماده‌ی غذایی سطح متفاوتی از قابلیت جذب رادیکال اکسیژن دارد. هر چه ظرفیت جذب یک محصول غذایی بالاتر باشد، ظرفیت آن برای افزایش سلامتی بیشتر خواهد بود. تحقیقات اثبات کرده‌اند که نوشیدن روزانه 250 میلی‌ لیتر آب گیلاس می‌تواند فواید 23 نوع میوه و سبزیجات دیگر را با خود به همراه داشته باشد. گفته می‌شود گیلاس از 5 وعده آلو ، گوجه فرنگی ، هندوانه ، هویج و موز آنتی اکسیدان بیشتری دارد.

کاهش نقرس
آنتوسیانین موجود در گیلاس به حل شدن کریستال‌های اسید اوریک تشکیل شده در میان مفصل‌ها در بیماران مبتلا به نقرس کمک می‌کند. مصرف منظم آب گیلاس به کاهش سطح اسید اوریک در بدن کمک می‌کند. با مصرف آب گیلاس یا گیلاس تازه می‌توان آسیب دیدگی ناشی از کریستال‌های اسید اوریک را ترمیم کرد.

پیشگیری از بروز سرطان روده‌ی بزرک
آنتوسیانین همچنین خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. از اینرو، مصرف منظم گیلاس توصیه می‌شود. افراد مبتلا به مشکلات قلبی نیز می‌توانند از فواید آب گیلاس بهره ببرند. آنتوسیانین خطر سکته و حمله‌ی قلبی را کاهش می‌دهد.

کاهش درد آرتروز
افرادی که از درد آرتروز رنج می‌برند، می‌توانند با مصرف آب گیلاس تا حد زیادی درد را کاهش دهند. از اینرو، مصرف آب گیلاس به بیمارانی که از آرتروز رنج می‌برند توصیه می‌شود. این ویژگی نیز به آنتوسیانین موجود در گیلاس نسبت داده می‌شود. گفته می‌شود آنتوسیانین موجود در گیلاس آن را ده برابر قوی‌تر از آسپرین برای کاهش درد می‌کند. از گیلاس علاوه بر کاهش درد آرتروز، می‌توان برای کاهش درد و التهاب عضلانی نیز استفاده کرد.

منبع ویتامین
برای داشتن دستگاه قلبی و عروقی سالم مصرف گیلاس توصیه می‌شود. گیلاس حاوی فلاونوئید‌ها است که برای سلامت قلب و عروق مفید هستند. گیلاس علاوه بر فلاونوئید‌ها حاوی ویتامین‌هایی مانند ویتامین A ، بتا کاروتن ، فنول و ملاتونین است. همه‌ی مواد مغذی موجود در گیلاس به حفظ سلامت مفصل‌ها کمک می‌کنند.

ضد التهاب
ورزشکارانی که به طور منظم آب گیلاس مصرف می‌کنند، از درد عضلانی کمتری رنج می‌برند. تحقیقات نشان می‌دهند که آب گیلاس برای کاهش درد عضلانی و التهاب پس از تمرین مفید است. این فواید به قدرت ضد التهاب آنتی اکسیدان‌ها و آنتوسیانین موجود در گیلاس نسبت داده می‌شوند.

دستگاه عصبی و دستگاه گردش خون
آنتوسیانین نه تنها به کاهش التهاب کمک می‌کند بلکه همچنین فواید دیگری نیز دارد. افرادی که از مشکلات گردش خون رنج می‌برند می‌توانند از فواید آنتوسیانین بهره‌مند شوند. علاوه بر این‌ها، آنتوسیانین دارای خاصیت ضد سرطانی نیز است.

درمان بی‌خوابی
تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که نوشیدن آب گیلاس برای درمان بی‌خوابی مفید است. گیلاس حاوی ملاتونین است. ملاتونین به بهبود الگو‌های خواب و ریتم‌های شبانه‌ روزی کمک می‌کند. اگر چه ملاتونین در بدن تولید می‌شود ولی، با افزایش سن توانایی بدن برای تولید این آنتی اکسیدان کاهش پیدا می‌کند. به این خاطر دیده می‌شود که افراد مسن برای خوابیدن دچار مشکل می‌شوند. نوشیدن آب گیلاس به درمان این بیماری کمک می‌کند.
فواید دیگر آب گیلاس عبارتند از:
تقویت دستگاه ایمنی
خواص ضد پیری
کاهش بیماری‌های مربوط به استرس
مهار کردن نوسانات خلق و خو

منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید