آداب معذرت‌خواهی

آداب معذرت‌خواهی

چگونه از همسرمان عذرخواهی کنیم؟

در زندگی زناشویی، خواسته یا ناخواسته ممکن است بگومگو و درگیری‌هایی پیش آید که موجب ناراحتی و دلخوری‌های زوجین شود. شاید این درگیری‌ها حتی در بهترین و موفق‌ترین ازدواج‌ها نیز رخ دهد. منشا این اختلافات ممکن است مسایل مالی، کمبود در روابط عاطفی و کلامی، دخالت‌های اطرافیان و… باشد. مساله مهمی که در این میان اهمیت دارد، این است که بیشتر این اختلافات جزیی، به آسانی قابل حل است.
هنوز من و همسرم به اولین درگیری خود می‌خندیم. ماجرا از آنجا شروع شد که هنوز چند هفته‌ای از ازدواجمان نگذشته بود که تصمیم گرفتیم به مسافرت برویم. پس از آماده‌ کردن وسایل سفر، به طرف شمال حرکت کردیم و چون من خسته بودم، قرار شد همسرم رانندگی کند. پس از طی مسافتی به علت بی‌احتیاطی ماشین دیگر، تصادف کردیم. در این موقع من به جای اینکه به همسرم دلداری بدهم، به او اعتراض کردم و شروع به داد و بیداد کردم و…
همسرم شروع به گریه کرد و گفت خودت که دیدی، ماشین جلویی مقصر بود. تازه من تمام سعی‌ام را کردم.
هیچ‌وقت با او این‌گونه حرف نزده بودم. من از روی عصبانیت و خشم با او برخورد کردم و البته همان لحظه به اشتباه خودم پی بردم و از او عذرخواهی کردم و خوشبختانه همسرم عذرخواهی مرا قبول کرد و الان بعد از 15 سال زندگی مشترک هر موقع که به طرف شمال می‌رویم و یاد این موضوع می‌افتیم، می‌خندیم و… اما متاسفانه در خیلی از مواقع این اتفاق نمی‌افتد یعنی زوجین از همدیگر عذرخواهی نمی‌کنند و در نتیجه ناراحتی‌ها و کینه‌ها روی هم انبار می‌شود و با گذشت زمان به طور مرتب افزایش می‌یابد و مانند یک بشکه پر از باروت که هر لحظه ممکن است منفجر شود، آماده انفجار است.
گاهی اوقات یک عذرخواهی ساده می‌تواند بالاترین اختلاف را حل کند. اما بعضی از ما از این جمله ساده و بدون دردسر استفاده نمی‌کنیم. اگر شما به دلیل اشتباهی که کرده‌اید، عذرخواهی نکنید، از کجا می‌توانید طرف مقابل را عادت دهید و یا توقع داشته باشید که او هم از خطای خودش عذرخواهی کند؟

چند راهکار مفید

1 همین حالا درباره مشکل صحبت کنید: به بیان دیگر، زمانی که مشکلاتتان کوچک هستند در جهت حل آن اقدام کنید و اجازه ندهید که آنها هفته‌ها، ماه‌ها و سال‌ها روی هم انباشته شوند.
2 اشتباهات یکدیگر را ببخشید: در طول زندگی مشترک ممکن است صدها بار دچار اشتباه شوید. اما این نکته را به یاد داشته باشید که همواره باید همدیگر را ببخشید، چرا که هیچ پایانی برای بخشش وجود ندارد.
3 انتخاب زمان و مکان مناسب: حتما زمان و مکان مناسبی را برای حل مشکلات و اختلافات خود پیدا کنید. در واقع انتخاب زمان و مکان مناسب برای صحبت راجع به مشکلات، خیلی مهم و اساسی است. اگر فرزندانی در خانه دارید، هیچ‌گاه جلوی آنها جر و بحث نکنید. در این راستا، تشکیل میز مذاکره می‌تواند نتایج سودمندی داشته باشد.
4 نقش خود را در مشکل به وجود آمده جستجو کنید: ساده‌تر اینکه هرگاه اشتباه کردید، آشکارا آن را بپذیرید و عذرخواهی کنید. متاسفانه پذیرفتن اشتباه یا تقصیر، از سخت‌ترین کارهایی است که انسان‌ها انجام می‌دهند. اگر خواهان یک زندگی موفق و شاد هستید، باید خیلی راحت و صادقانه عذرخواهی کنید و از گفتن جمله «متاسفم عزیزم، من اشتباه کردم» ترسی نداشته باشید.
5 به حرف‌های همسرتان گوش دهید: حل‌کردن مشکلات مستلزم گوش ‌دادن به حرف‌های همسرتان است. این کار به نظر راحت می‌آید اما در واقع چنین نیست.
بسیاری از زوجین آنچنان درگیر افکار و احساسات خود هستند که به صحبت‌های طرف مقابل گوش نمی‌دهند و فقط می‌خواهند حرف خودشان را بزنند. تا زمانی که علاقه‌مند به گوش‌کردن نباشید، قادر به تعریف دقیق و حل مشکل نخواهید بود. تمام اختلافات در زندگی قابل حل هستند، اعم از مشکلات کوچک و بزرگ. آنچه لازم است کمی صبر و شکیبایی، صحبت کردن درباره مشکل به وجود آمده، توانایی قبول مشکلی که شما باعث بروز آن شده‌اید و توانایی اعتراف به اشتباه خود و داشتن گذشت و بخشش است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید