11 اشتباه رایج در زندگی مشترک

11 اشتباه رایج در زندگی مشترک

نویسنده:دکتر محمدولی سهامی

زوج‌های خوشبختی که زندگی مشترک خوب و شیرینی دارند، از سه ویژگی مهم «رشد، آموزش و رضایت‌مندی» برخوردارند.
وقتی در دوران مجردی به ما نمی‌‌آموزند که هدف ازدواج چیست، زمانی که ازدواج می‌کنیم معمولا دنبال آرمان‌هایی هستیم که شاید هیچ‌وقت آنها را پیدا نکنیم. البته این باورهای مربوط به ازدواج در تمام دنیا وجود دارد و مختص ایران نیست. ازدواج، زندگی را شیرین می‌کند ولی اگر داخل آن شدید و آنچه را که می‌خواستید، به دست نیاوردید؛ دلخور نشوید چون ممکن است شما باورهایی در مورد ازدواج داشته باشید که درست نیستند. اگر باورهای هر دو نفر یک جور باشد بعضی اوقات هر دو به این مساله پی می‌برند که آن‌طورها هم که فکر می‌کردند نیست ولی اگر این باورها در یکی قوی‌تر از دیگری باشد مشکل ایجاد خواهد کرد. بعضی‌ها فکر می‌کنند ازدواج به طور خودکار برای‌شان خوشبختی می‌آورد؛ در حالی که این‌طور نیست و روی ازدواج باید کار کرد و نتیجه این کار هم، عملکردی است که ازدواج به همراه دارد. این هفته، نگاهی می‌اندازیم به 11 باور رایج درباره ازدواج.
1 یکی از چیزهایی که خیلی از ما باور داریم این است که باید از ابتدای زندگی به همسرمان سخت بگیریم و به اصطلاح ایرانی‌ها «گربه را دم حجله بکشیم» تا بفهمد ما چه شخصی هستیم و چه‌طور رفتار می‌کنیم. این کار از همان ابتدا پایه اعتماد را خراب می‌کند. اگر قرار باشد فردی از همسرش بترسد، دیگر به او اعتماد نخواهد کرد و ازدواج با شکست مواجه خواهد شد چون تحمل این وضعیت برای همسر قطعا سخت‌ خواهد بود.
2 یک باوری که خیلی شایع شده، این است که رابطه جنسی خوب، زندگی را پایدار نگه می‌دارد؛ در حالی که این‌طور نیست. ممکن است زن و شوهری از این لحاظ رابطه خوبی با هم داشته باشند اما دعوا هم زیاد بکنند. من زوج‌هایی را دیده‌ام که از ازدواج‌شان راضی بوده‌اند ولی وقتی از روابط جنسی‌شان سوال کرده‌ام، می‌گویند: «ای، بد نیست» یا «خیلی خوب نیست» اما یکدیگر را خیلی دوست دارند و با هم زندگی می‌کنند. آنچه مهم است و تاثیر منفی بر زندگی زناشویی می‌گذارد فقدان رابطه جنسی بین زن و شوهر است.
3 موضوع دیگر این است که چون ما با هم ازدواج کردیم و خیلی به هم نزدیک هستیم و به اصطلاح محرم اسرار همدیگر شدیم، پس همه چیزمان را به هم بگوییم. لزومی ندارد شما همه چیز زندگی‌تان را برای همسرتان تعریف کنید. چرا باید موضوعاتی را که موجب ناراحتی و رنجش همسرتان می‌شود، به او بگویید؟ بعضی سّرها هست که انسان باید فقط پیش خودش آنها را نگه دارد و نباید آنها را حتی با همسرش مطرح کند زیرا ممکن است سبب دلخوری وی شود. گاهی ممکن است وقتی شما وارد خانواده همسرتان می‌شوید، مشکلات فرهنگی و اجتماعی متعددی مانند اعتیاد و… را در بین اعضای خانواده ببینید ولی هرگز نباید در مورد آنها به همسرتان حرفی بزنید زیرا واقعا حرف زدن از این مسایل، او را ناراحت می‌کند و حتی ممکن است به او توهین شود. البته باید سعی کنید که هرگز به همسرتان دروغ نگویید اما می‌توانید در دادن اطلاعات به او اقتصاد به خرج دهید.
4 باور دیگر این است که زوجین می‌گویند همسرم خودش باید بداند که من چه انتظاراتی از او دارم و آنها را به جا آورد. توصیه می‌کنم یکدیگر را از انتظارات همدیگر آگاه کنید و از هم بخواهید. هیچ اشکالی ندارد اگر ابتدای درخواست‌های‌تان کلمه «لطفا» را هم اضافه کنید.
5 بعضی‌ها معتقدند: «لزومی ندارد که من دایم به همسرم بگویم: «دوستت دارم» چون از کارهایی که برای او انجام می‌دهم کاملا مشخص است که به او علاقه‌مندم. اگر دوست‌اش نداشتم چرا این‌قدر کار می‌کردم و به خودم سختی می‌دادم؟!» ابراز علاقه به همسر، رفتاری است که ما در خانواده‌های‌مان یاد می‌گیریم. بعضی از افراد بلد نیستند یا شرم دارند از اینکه ابراز علاقه کنند. برخی از آقایان معتقدند مرد نباید به همسرش ابراز علاقه کند. گروهی از زوجین می‌گویند جلوی بچه‌ها اصلا نباید به یکدیگر ابراز علاقه کنیم. به هر حال، اگر نمی‌توانید به‌طور لفظی به همسرتان بگویید که دوست‌اش دارید لااقل می‌توانید دست‌اش را بگیرید و یا برایش کادو بخرید یا برایش یادداشتی بگذارید که نشان‌دهنده عشق و علاقه شما به او باشد.
6 انسان‌ها در طول زندگی تغییرات زیادی می‌کنند، پیر می‌شوند، قیافه‌شان تغییر می‌کند و… میزان عشق‌شان هم بالا و پایین می‌رود، پس باید بدانید که وقتی میزان عشق‌تان پایین می‌آید دلیل بر این نیست که عاشق نیستید.
7 بعضی می‌گویند یک ازدواج خوب، بدون مساله و دردسر است. این یک باور غلط است. اتفاقا یک ازدواج خوب پر از دست‌انداز و مساله است اما همین ازدواج خوب، این مسایل و مشکلات را حل می‌کند؛ به این شکل که در ازدواج خوب مساله‌ها عنوان می‌شود و طرفین سعی می‌کنند با هم مشکلات را حل کنند؛ نه اینکه یکی، دیگری را مقصر بداند. به جای اینکه یکدیگر را مقصر بدانید، به هم بگویید: «مثل اینکه سر این موضوع با هم گیر کرده‌ایم و باید حل‌اش کنیم». این نشان می‌دهد که مساله مربوط به هر دو نفر است و هر دو نفر باید کمک کنند تا آن را حل کنند.
8 خیلی‌ها فکر می‌کنند با آوردن بچه در یک ازدواج غلط می‌توانند رابطه‌شان را درست کنند. این هم یک باور غلط است که کمکی به بهبود رابطه نخواهد کرد. اتفاقا با حضور یک بچه، مادر بیشتر توجه‌اش صرف نگهداری از او شده و از همسرش دورتر می‌شود، پس اول رابطه‌تان را درست کنید سپس به فکر بچه آوردن باشید.
9 گاهی هم شنیده می‌شود که ازدواج دوم به ازدواج ناموفق اول کمک می‌کند. این هم یک باور نادرست است؛ زیرا نه تنها کمکی نمی‌کند که حتی اوضاع بدتر هم می‌شود، پس همیشه دنبال ازدواج واقعی باشید، ازدواجی که عملکرد مثبت دارد.
10 یک اعتقاد دیگر بعضی خانواده‌ها اصرار به ازدواج فامیلی است. وقتی دو تا فامیل یکدیگر را می‌شناسند و عملا در ازدواج‌تان نقش دارند خیلی به شما کمک خواهند کرد چون به دلیل نقشی که در ازدواج‌تان دارند از شما حمایت می‌کنند؛ به شرط آنکه از نظر ژنتیکی مشکلی پیش نیاید. البته وقتی شما با فردی غیر از فامیل ازدواج می‌کنید این فرد خیلی غریبه نیست چون او هم مانند شما ایرانی است و زبان مشترکی دارید اما باید از نظر سطح اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هم در یک سطح باشید.
11 باور دیگر این است که ما باید با هم، هم‌سلیقه باشیم. نه! لزومی ندارد شما با همسرتان هم‌سلیقه باشید، اگرچه بودن‌اش بهتر است؛ ولی لازم نیست.

پی نوشت  :

* روان‌پزشک

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید