همسرتان همیشه دیر می‌رسد؟

همسرتان همیشه دیر می‌رسد؟

گفتگو با دکتر محمدمهدی قاسمی، روانپزشک

– زن خطاب به شوهر: چرا دیر آمدی؟
– شوهر: دنبال بدبختی‌ام. باید هی سگ‌دو بزنم تا بتوانم شکم شماها را سیر کنم.
– زن: ما را بهانه نکن. تو برای مردم جانت را هم می‌دهی ولی برای خانواده‌ات پشیزی ارزش قایل نیستی!
– ‌شوهر: برای آن مردمی که به من احترام می‌گذارند حاضرم جانم را هم بدهم. اگر زن زندگی بودی من هم به زندگی علاقه‌مند می‌شدم و بیشتر در خانه می‌ماندم.
– زن: همان بهتر که خانه نمی‌آیی. اعصابمان هم راحت‌تر است.
از گفتگوی بالا احتمالا حدس زده‌ابد که سوژه بحث ما با دکتر محمدمهدی قاسمی، روان‌پزشک، طرز برخورد با دیر به منزل رسیدن همسر است؛ پدیده‌ای که این روزها چندان هم ناشایع نیست.

آقای دکتر! خود شما تا حالا به این مشکل برخورد کرده‌اید؟ تا حالا شده دیر به خانه رفته‌ باشید و همسرتان گله‌مند شود؟

بله، البته! به هر حال، یکی از مهم‌ترین اختلاف‌های امروزین خانواده‌ها دیر آمدن مرد به منزل است. طبیعی است که دیر آمدن بدون دلیل موجه، شایسته نیست اما بهتر است خانم‌ها هم با رعایت برخی نکات و با رفتار صحیح جلوی بروز ناراحتی‌ را بگیرند و سعی‌کنند علت واقعی دیر آمدن همسر را متوجه شوند.

یعنی زن چگونه باید با این مشکل کنار بیاید؟

هنگامی که خانم می‌خواهد در این باره با شوهرش صحبت کند، در اولین لحظاتی که مرد وارد خانه می‌شود نباید سخنی به میان آورد و باید با روی باز به سمت او برود‌ و لحظات اول را با مهربانی و سکوت و با صحبت کردن راجع به موضوعات دیگر بگذراند. شاید در این فاصله خود مرد در مورد علت دیر آمدنش توضیح دهد. در غیر این صورت حتی اگر زن بتواند آن شب سوالی در آن باره نپرسد بهتر است ولی در زمان مناسب می‌توان با لحنی آرام و دوستانه نگرانی خود را نسبت به تاخیر همسر بازگو کرد. اما اگر زن لحنی تند و غیردوستانه داشته باشد، مرد احساس می‌کند که مورد بازخواست قرار ‌گرفته و ممکن است با لحن نامناسب پاسخ بدهد.

راستش برای خود من این مشکل زیاد پیش می‌آید. می‌خواهم بدانم مردهاباید برای پیشگیری از بگومگوهای این‌چنینی چه کار کنند؟

آقایان باید ترجیحا این موضوع را تلفنی به همسرشان اطلاع دهند تا او نگران نشود و احساس صمیمیت بیشتری کند. در واقع مرد باید به این نکته دقت داشته باشد که شاید این تلفن چند لحظه بیشتر طول نکشد اما اثر عمیقی در حسن روابط آنها خواهد داشت؛ چون به موقع و در زمان مناسب، این موضوع با او در میان گذاشته‌ شده. در ضمن این کار می‌تواند به نظم برنامه‌های زندگی (مثلا به زمان دقیق تهیه شام) کمک کند.

آیا نوع استقبال و بدرقه همسران در چنین شرایطی می‌تواند تاثیری بر روابط کلی بین زوجین داشته باشد؟

بله، باز کردن در با چهره خندان و گشاده، اثر مثبتی بر روان همسر می‌گذارد و رشته محبت را مستحکم‌تر و پیمان زناشویی را بادوام‌تر می‌کند. رسول خدا (ص) رفتن زن به پیشواز شوهر و خوش‌آمدگویی به او را از وظایف زن برشمرده‌اند. همسری که بیرون از منزل با انواع مشکلات درگیر است دوست دارد هنگام بازگشت به خانه، شما او را درک کنید و از او دلجویی کنید. به همه خانم‌ها توصیه می‌کنم هر روز وقتی همسرشان می‌خواهد از خانه خارج شود او را تا دم در بدرقه کنند. این کار شاید یکی دو دقیقه بیشتر وقت نگیرد اما تاثیر چشم‌گیری بر روابط آنها خواهد گذاشت و البته سلیقه و مهارت همسران می‌تواند این صحنه را جذاب‌تر کند. مثلا شاید کاغذی را در جیب همسرتان بگذارید و برایش بنویسید که دوستش دارید و منتظرش هستید یا چیزهایی از این قبیل.

حرف آخر

در خانواده سالم اگر ارتباط کلامی به خوبی برقرار شود، پیام‌هایی که بین زن و شوهر رد و بدل می‌شوند روشن و مشخص است و کمتر سوءتفاهم شکل می‌گیرد. در خانواده سالم از موضوعات زیادی صحبت می‌شود و در هنگام اختلاف و مناقشه سعی می‌شود موضوع به خوبی بررسی و به شکل سازنده‌ای حل و فصل شود. در این شکل از خانواده‌ در روابط بین فردی لحن افراد نسبت به یکدیگر مثبت و مهربانانه است. اما در خانواده ناسالم و نامتعادل پیام‌هایی که بین اعضای خانواده رد و بدل می‌شود مبهم است و ممکن است افراد آنها را برخلاف قصد و نیت ارسال کننده پیام برداشت کنند. این روز‌ها شاهد موارد زیادی هستیم که زنان مدعی هستند شوهرانشان آنها را درک نمی‌کنند و از سوی دیگر شوهرانی که از همسران خود گله‌مندند که تا بر سر همسرمان فریاد نکشیم، نمی‌توانیم نشان دهیم که از ادامه بحث خسته شده‌ایم. در واقع این دسته از زن و شوهران اصول مربوط به ارتباط موثر را نیاموخته‌اند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید