فوائد آب گوجه فرنگی برای پوست

فوائد آب گوجه فرنگی برای پوست

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

فوائد آب گوجه فرنگی برای پوست، روشن‌تر شدن آن، تعادل Ph، بسته شدن منافذ باز، درمان آفتاب سوختگی، کاهش سوزش و آماس و درمان جوش می‌باشد. به منظور حفظ سلامت پوست و نیز درمان مشکلات متداول آن می‌توانید آب گوجه فرنگی را به تنهایی و یا همراه با دیگر مواد پرخاصیت مصرف نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر، ادامه‌ی مطلب را بخوانید….
گوجه فرنگی در حقیقت یک ماده‌ی غذایی قندی است که فوائد بیشماری در سلامت دارد. ثابت شده است که وارد نمودن گوجه فرنگی به رژیم غذایی همیشگی، به جلوگیری از رشد برخی از اشکال سرطان کمک می‌کند. و همچنین سطوح کلسترول را پایین آورده و در نتیجه احتمال اختلالات قلبی ـ عروقی را به حداقل می‌رساند. چیزهای زیادی می‌توان در مورد آب گوجه فرنگی سرشار از مواد مغذی و استفاده از گوجه فرنگی در بهبود سلامت کلی گفت. اما، آیا برای پوست نیز فوائدی دارد؟ بله، به طرق بسیاری برای پوست مفید می‌باشد و در این مقاله فوائد آب گوجه فرنگی برای پوست را مورد بحث قرار خواهیم داد.

فوائد آب گوجه فرنگی برای پوست
آب گوجه فرنگی حاوی درصد بالایی مواد مغذی است که برای پوست مفید می‌باشند. این مواد مغذی عبارتند از ویتامین A، ویتامین C، لیکوپن و پروتئین. لیکوپن در اصل یک کاروتنوئید بوده، که عمل رادیکال‌های آزاد در بدن را خنثی می‌سازد. و یک آنتی اکسیدان قوی است که به گوجه فرنگی رنگ متمایز آن را می‌بخشد. در ذیل اطلاعاتی در خصوص فوائد آب گوجه فرنگی برای پوست همراه با نکاتی برای استفاده از آن آورده شده است.

روشن کننده‌ی پوست
استفاده از آب گوجه فرنگی در رژیم زیبایی یک راه مطمئن برای روشن کردن رنگ پوست، بدون خشونت مواد شیمیایی مورد استفاده در کرم‌ها می‌باشد. و به سادگی پوست مات و کدر را دگرگون ساخته و به آن ظاهری جوان و پرطراوت می‌بخشد که همه‌ی ما عاشق آن هستیم. بنابراین، چنانچه دلتان می‌خواهد صورتتان درخشنده بوده و عاری از لک باشد، از آب گوجه فرنگی تازه به وفور و به صورت منظم استفاده کنید.

کاهش دهنده‌ی چربی پوست
گوشت گوجه فرنگی و آب گوجه فرنگی جهت مبارزه با تولید بیش از حد روغن توسط غدد سباسه یا چربی مورد استفاده قرار می‌گیرند. تنها یک گوجه فرنگی رسیده را به دو نیم کرده و قسمت گوشتی آن را بروی صورت بمالید. آب آن را به مدت 15 دقیقه روی پوست گذاشته به طوری که عمیقاً به درون منافذ پوست نفوذ کند. سپس آن را با آب سرد به طور کامل بشویید. به منظور بهبود وضعیت پوست، این کار را دو مرتبه در روز تکرار نمایید.

پاک کننده‌ی پوست
آب تازه تهیه شده از گوجه فرنگی جهت پاکسازی منافذ پوست بسیار عالی است. در صورتی که فرصت کافی برای تهیه‌ی آب گوجه فرنگی نداشته باشید، یک گوجه فرنگی را از عرض قاچ کرده و نیم آن را در کریستالهای شکر قرار دهید. آن را به صورت دورانی روی صورت بمالید تا کثیفی و سلولهای مرده‌ی پوست را از بین برد. آن را برای مدتی روی پوست نگه داشته و سپس صورت خود را با آب سرد بشویید.

تسکین دهنده‌ی ناراحتی و سوزش پوستی
فوائد آب گوجه فرنگی برای پوست، کاهش خارش، قرمزی غیرعادی، علائم پوسته پوسته شدن و التهاب را شامل می‌شود. این آب کمی اسیدی که از میوه‌‌ی گوجه فرنگی بدست می‌آید سطح pH پوست را تنظیم کرده و ناراحتی پوستی را درمان می‌سازد. ماست شیرین نشده را به آب گوجه فرنگی اضافه کرده، و آن را به مدت 20-15 دقیقه بر روی صورت گذاشته سپس بشویید.

تنگ کننده‌ی منافذ پوست
یکی از مزایای بسیار باارزش آب گوجه فرنگی برای پوست صورت کاهش و کوچک کردن منافذ آن است. این آب مانند یک قابض یا جمع کننده‌ی طبیعی عمل کرده و منافذ باز را که از جهات دیگر محسوس بوده و مستعد جمع شدن کثیفی می‌باشند، تنگ و جمع می‌کند. از این رو، به جای استفاده از لوسیون‌های قابض، تنها آب گوجه فرنگی راپیش از رفتن به رختخواب به تمام صورت مالیده و روز بعد آن را بشویید.

کاهش دهنده‌ی آکنه یا جوش
برای آنهایی که به دنبال درمان طبیعی آکنه می‌گردند، استفاده از آب گوجه فرنگی بر روی پوست در درمان جوش و آکنه مؤثر می‌باشد. البته، عمل خود را به آهستگی انجام داده و لازم است برای دیدن نتایج آن صبور باشید. تنها کاری که بایستی بکنید این است که آب تازه‌ی گوجه فرنگی را تهیه کرده و آن را به آرامی روی پوست ماساژ دهید. یک ساعت صبر کنید و سپس آن را بشویید. آن را روزانه تکرار نمایید تا زمانی که آکنه به طور کامل ناپدید شود.

از بین برنده‌ی دانه‌های سرسیاه
آب گوجه فرنگی یک درمان فوق العاده برای خلاصی از شر دانه‌های سرسیاه (چربی دانه یا کمدو) بدمنظر نیز به شمار می‌رود. می‌توانید آب گوجه فرنگی را به تنهایی بر روی نواحی که دارای دانه‌های سرسیاه است ماساژ دهید. و یا می‌توانید یک ماسک صورت را از آب گوجه فرنگی و گوشت آووکادو رسیده تهیه کرده و به منظور از بین بردن دانه‌های سرسیاه، کاهش چربی، بستن منافذ و مرطوب ساختن پوست بر روی آن بمالید.

درمان کننده‌ی آفتاب سوختگی
آب گوجه فرنگی، که مملو از آنتی اکسیدان است جهت درمان علائم آفتاب سوختگی مؤثر می‌باشد. این آب به بازسازی سلول‌های مرده‌ی پوست کمک کرده و در نتیجه بهبود سریع را میسر می‌سازد. جهت کسب نتایج بهتر، آب گوجه فرنگی را با شیری که کره‌ی آن گرفته شده به درستی مخلوط کرده، و این مخلوط را به تمام صورت و دیگر مناطق آفتاب سوخته بمالید. بگذارید این مخلوط به مدت نیم ساعت بر روی صورت بماند و سپس با آب بشویید.

انعطاف‌پذیر ساختن پوست
عدم وجود کلاژن یا تولید کمتر این پروتئین فیبری دلیل اصلی به وجود آمدن خطوط پیری است. تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهند که گوجه فرنگی موجب تحریک تشکیل کلاژن که مسئول حفظ قابلیت ارتجاعی پوست است، می‌شود. بنابراین، افرادی که این میوه‌ی گوشتی و همچنین سبزی را در رژیم غذایی خود وارد می‌سازند، دارای پوستی نرم، صاف و عاری از چین و چروک می‌شوند.
همانطور که مشاهده کردید، فوائد آب گوجه فرنگی نه تنها به حفظ سلامتی محدود می‌شود، بلکه درمانی عالی برای پوست نیز می‌باشد. کسانی که از خوراکی‌هایی که ماده‌ی تشکیل دهنده‌ی اصلی آن گوجه فرنگی است، مصرف می‌کنند، در مقابل تأثیر مخرب نور خورشید بیشتر از دیگران مقاوم می‌باشند. بهترین بخش آن این است که تمام این مزایا را با قیمتی ارزان به دست می‌آورید، که آن هم هیچ عوارض جانبی به جای نمی‌گذارد. بنابراین از آب گوجه فرنگی که به راحتی در دسترس می‌باشد استفاده کرده تا از داشتن صورتی عاری از لک به خود ببالید.

منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید