واقعیات غذایی پسته

واقعیات غذایی پسته

مترجم : بهروزی

پسته، میوه خشک نمکین و خوشمزه و یک میان وعده مغذی است. این مقاله در مورد برخی واقعیت‌های غذایی پسته بحث می‌کند.
پسته یک میان وعده‌ی مغذی و ایده‌آل برای کسانی است که مراقب کالری خود هستند. بعد از خواندن مقاله واقعیات غذایی پسته، که در اینجا ارائه شده، شما قطعاً متقاعد خواهید شد که چرا باید پسته بخشی از رژیم غذایی شما باشد و در بالاترین قسمت لیست میان وعده‌های شما قرار بگیرد.

منشأ و بیولوژی :
قبل از این که در مورد واقعیات غذایی بیشتر جستجو بکنیم بیایید در مورد این میان وعده‌ها و میوه‌های خشک و منشأ آنها بیشتر بدانیم. پسته یک میوه با پوسته خشک، سخت و تخم مرغی شکل و هسته‌ی خوشمزه‌ درون آن است. از لحاظ گیاه شناسی، یک درخت متحمل میوه است که بومی سوریه، یونان، ایران و آسیای غربی است. پسته برای اولین بار در بخش غربی آسیا پرورش یافت و از طریق بخش مرکزی ایران به سرزمین‌های مدیترانه‌ای گسترش پیدا کرد. پسته با ظهور امپراطوری روم، در اروپا محبوب گشت.
درختان پسته به طور متوسط بیش از 10 متر رشد می‌کنند. این یک گیاه صحرایی است که منشأ خود را در آسیای غربی توضیح می‌دهد. آجیل پسته یک آجیل پختنی است. درختان پسته به خوبی حتی در خاک شدیداً شور رشد می‌کنند. هر درخت پسته سالانه در حدود 50 کیلوگرم دانه‌ی پسته می‌دهد! ایران بزرگ‌ترین تولید کننده و صادر کننده پسته است.

واقعیات غذایی و فواید سلامتی :
بعد از معرفی مختصر در مورد منشأ میوه‌ی پسته، بیایید برخی واقعیت‌های غذایی و فواید سلامتی منتج شده از آن را بدانیم. پسته برخلاف انواع دیگر میوه‌ها، یک ترکیب منحصر به فرد از مواد مغذی است. در اینجا برخی واقعیت‌های غذایی آورده شده است که شما را متقاعد خواهد کرد تا آن را بخشی از میان وعده‌ی منظم خود بسازید.

پسته تأمین کننده‌ی آرگینین است :
پسته‌ها انباری از آرگینین هستند که نقش مهمی را در فرآیندهای سوخت و ساز بدن ایفا می‌کنند. آرگینین به افزایش سطوح نیترید اکسید در بدن کمک می‌کند. حالا، چقدر مهم است؟ آرگینین مهم است چون نیتریک اسید از انباشته شدن توده‌ها در طول دیواره‌های عروقی بدن جلوگیری می‌کند. آرگینین که بهتر به عنوان ال – آرگینین شناخته می‌شود به مولکول معجزه معروف و مشهور است که به بهبود عملکرد بسیاری از فرآیندهای بدن کمک می‌کند.

پر از چربی‌های تک اشباعی است :
چربی‌های تک اشباعی در داخل بدن اشباع نمی‌شوند. مخصوصاً در طول دیواره‌ی داخلی عروق، انبار و ذخیره نمی‌شوند. به طور خلاصه، آنها چربی‌های خوبی هستند که به راحتی می‌سوزند بدون این که روی هم انباشته شوند. یکی از واقعیت‌های جالب این است که پسته مقادیر فراوانی از این چربی‌های تک اشباعی دارد.

پسته خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد :
بعد از تحقیق بسیار، یافت شد که مصرف پسته مقدار کلسترول خون را کاهش می‌دهد. بیایید نگاهی به کالری‌های موجود در آجیل پسته بیاندازیم. در یک فنجان آجیل پسته، حدود 173 کالری موجود است. علاوه بر این، 512 کالری نیز از چربی‌ها حاصل می‌شود. اکثریت مقدار چربی به شکل چربی‌های تک اشباعی است که کلسترول لیپو پروتئین کم چگال (LDL) و در نتیجه خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. کلسترول مقصر اصلی بیشتر ناراحتی‌ها و بیماری‌های قلبی است. اگرچه هنوز تأیید نشده است اما مصرف پسته احتمال دارد سطوح لیپو پروتئین پر چگال (کلسترول HDL ) را افزایش دهد. بنابراین در نظر داشته باشید که رژیم غذایی روزانه شما شامل دو تا سه اونس پسته باشد. پسته خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش خواهد داد.

واکنش به استرس را کاهش می‌دهد :
مصرف پسته، افزایش فشار خون ناشی از استرس را در حدود 10 % کاهش می‌دهد. این یکی از مهم‌ترین واقعیت‌های غذایی است که شما با آن برخورد خواهید کرد.

پسته پر از پروتئین و آنتی اکسیدان است :
پسته‌ها منبع آنتی اکسیدان‌های مهم هستند که می‌توانند از آسیب به سلولهای بدن جلوگیری بکنند. سطوح بالاتر آنتی اکسیدان موجود در بدن، مرگ سلولی و خطر سرطان را کاهش می‌دهد. آنتی اکسیدان‌های موجود در پسته‌ها شامل ویتامین آ، ویتامین ای و لوتئین هستند. پسته هم چنین منبع غنی پروتئین‌ها است که به بدن سازی کمک می‌کنند.

پسته تأمین کننده‌ی فیتوسترول است :
دلیل دیگری که باید رژیم غذایی شما شامل پسته باشد مقدار فیتوسترول آنها است که به کاهش سطح کلسترول کمک می‌کند و منجر به افت خطر بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. تحقیق نیز توانایی فیتوسترول در کاهش خطر سرطان را به خوبی آشکار کرده است. حدود 100 گرم پسته شامل 279 میلی گرم فیتوسترول است!

مواد معدنی :
نصف فنجان پسته می‌تواند مقادیر کافی از برخی از مهم‌ترین مواد معدنی مورد نیاز بدن مثل کلسیم، آهن، منیزیم و مس را تأمین کند! پسته مخصوصاً پر از کلسیم و آهن است که این مواد معدنی نقش بسیار مهمی در بدن ایفا می‌کنند.
بسیار مهم است که ما در مورد چنین واقعیت‌های غذایی بخوانیم و در مورد چیزی که به عنوان غذا مصرف می‌کنیم به خوبی آگاه شویم. این کار در تعیین یک رژیم غذایی متعادل که تمام مواد مغذی و ضروری را برای بدن تأمین می‌کند اهمیت دارد.

منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید