کالری‌های موجود در کره

کالری‌های موجود در کره

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

کربوهیدرات، کلسترول، مارگارین
کره … می‌توانید نان خود را بدون آن تصور کنید؟ این مقاله به بررسی کالری، محتویات، و حقایق تغذیه‌ای کره پرداخته است.
آیا شنیده‌اید که بعضی افراد کره‌ی بی‌کیفیت خریده و جهت خوشمزه کردن آن کمی کره‌ی با کیفیت به آن می‌افزایند، این مَثَل کسانی است که هیچ اعتراضی نسبت به کالری‌های موجود در کره ندارند. این دسته افراد کره را روی نان تست خود مالیده و به عنوان صبحانه نوش جان می‌کنند، گویی هیچ غمی در دنیا ندارند. اما مابقی ما پیش از آنکه تصمیم بگیریم که اصلاً از آن در ساندویچ‌های خود استفاده کنیم یا خیر، قطعاً دوست داریم در مورد کالری‌های موجود در آن اطلاعاتی بدست آوریم.

محاسبه‌ی کالری
اگر راستش را بخواهید، صرف نظر از کالری‌های موجود در کره، می‌دانیم که نیاز داریم آن را روی نان مالیده و طعم بهتری به آن ببخشیم. کلمه‌ی «کره» در بسیاری کشورها با واژه‌ی «نان» بکار می‌رود (نان و کره) به طوریکه تقریباً جدا کردن این دو از یکدیگر کار غیر ممکنی خواهد بود. صرف نظر از نان، ما به کره جهت پختن دیگر غذاهای مختلف نیز نیاز داریم. بنابراین زندگی بدون کره، همانطور که بعضی می‌گویند، کاملاً غیر ممکن خواهد بود.
اما به دلیل آنکه انسان خیرخواهی بوده و قصد آزار شما را ندارم، باز هم قصد دارم شما را نسبت به کالری‌های موجود در کره مطلع و آگاه سازم. به طوریکه مرتبه‌ی دیگری که قصد برداشتن یک قاشق پر از این کره‌ی لذت‌بخش را کنید، ممکن است دچار تردید شده و مجدداً در مورد آن فکر نمایید.

بدون نمک
تفاوت اصلی بین کره‌ی با نمک و بدون نمک این است که کره‌ی با نمک حاوی سدیم بسیار بیشتری است که به گفته‌ی متخصصین تغذیه برای بدن انسان ضرر دارد. 1 قاشق غذاخوری از آن که معادل 4ر9 گرم است برابر با 67 کالری می‌شود و به این دلیل که هیچ کربوهیدراتی در آن وجود ندارد، تمام این کالری‌ها مربوط به چربی می‌باشد.
یکی از حقایق نگران کننده در مورد این ماده‌ی غذایی محتوای بالای چربی اشباع شده‌ی آن است. از یک قاشق غذاخوری کره که در بالا ذکر شد، حدود 8ر4 گرم چربی بدست می‌آید که این مقدار 26ر0 گرم چربی اشباع نشده‌ی پلی و تقریباً 2 گرم چربی اشباع نشده‌ی مونو را شامل می‌شود.
به علاوه‌ی موارد بالا، این ماده‌ی غذایی همچنین حاوی 5ر20 میلی گرم کلسترول می‌باشد. همانطور که گفتم، به دلیل عدم وجود نمک، میزان سدیم آن ناچیز می‌باشد.

با نمک
با فرض نسبت مساوی و فوق‌الذکر، کالری‌های موجود در کره‌ی با نمک به همان اندازه یعنی 67 می‌باشد. تمام آن کالری‌ها مربوط به چربی می‌باشند به این دلیل که این ماده‌ی غذایی نیز حاوی مقادیر جزئی از کربوهیدرات و پروتئین می‌باشد.
محتوای چربی اشباع شده‌ی موجود در کره‌ی با نمک مجدداً به طور نگران کننده‌ای بالا و در حدود 7ر4 گرم می‌باشد به طوریکه چربی‌های اشباع نشده‌ی پلی آن در حدود 3ر0 گرم و چربی‌های اشباع نشده‌ی مونو آن 2ر2 گرم است. محتوای کلسترول موجود در این ماده‌ی غذایی 21 میلی گرم بوده در حالی که محتوای سدیم آن 78 میلی گرم می‌باشد.

کره‌ی مارگارین یا گیاهی
در مورد مارگارین تبلیغات گسترده‌ای صورت می‌گیرد بطوریکه در این تبلیغات ادعا می‌شود که گزینه سالم‌تری نسبت به کره می‌باشد. به چه علت؟ اجازه دهید میزان کالری و ارزش غذایی مارگارین را مورد بررسی قرار دهیم. با همان میزان 4ر9 گرم قاشق غذاخوری پیش می‌رویم به این جهت که مقایسه‌ی میان این دو راحت‌تر خواهد بود.
بنابراین اکنون که میزان کالری‌های موجود در مارگارین کم و بیش همانند کره می‌باشد، و با توجه به اینکه در آن هیچ گونه کربوهیدرات و پروتئینی وجود ندارد، و این تنها چربی است که به 67 کالری آن نسبت داده می‌شود. پس، چه چیز مهمی در مورد مارگارین وجود دارد؟ خوب بایستی گفت که مارگارین مقدار کمتری چربی‌های اشباع شده که بسیار ناسالم می‌باشند، دارد. یک قاشق غذاخوری از آن حاوی تنها در حدود 2ر1 گرم چربی‌های اشباع شده است. میزان چربی‌های اشباع نشده‌ی پلی آن نیز مجدداً مقدار کم 6ر1 گرم بوده در حالی که میزان چربی‌های اشباع نشده‌ی مونو کمی سالم‌تر در آن، بیشتر بوده یعنی در حدود 4ر4 گرم می‌باشد. که این بدان معناست که مجموع کالری‌های موجود در کره و مارگارین و میزان چربی آنها به ترتیب 67 و 6ر7 مانند یکدیگر بوده در حالی که تقریباً هیچ گونه کلسترولی در مارگارین وجود ندارد.
همانطور که می‌بینید، میزان کالری‌های هر کدام از انواع کره را که مصرف کنید، با نمک آن، بدون نمک و یا مارگارین به یک اندازه خواهد بود. تفاوت میان آنها در میزان سدیم، کلسترول و محتوای چربی آنها است. بنابراین اکنون که تمام حقایق تغذیه‌ای آنها را می‌دانید، می‌تواند بهتر تصمیم بگیرید که از کدامیک مصرف نمایید.

منبع:راسخون

مطالب مشابه