فواید سلامتی : گردو

فواید سلامتی : گردو

اگرچه گردو غنی از چربی است اما حضور آن در رژیم غذایی یک فرد می‌تواند به طور قابل توجهی خطر بیماری‌های قلبی و عروقی و حملات قلبی را کاهش دهد. فواید سلامتی آن از این واقعیت نتیجه شده که این چربی‌ها برای قلب، سالم هستند و این آجیل‌ها منبع غنی ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که برای زندگی سالم حیاتی‌اند. بیایید از طریق این مقاله، در دنیای فواید سلامتی متعدد این آجیل شگفت انگیز عمیق‌تر کاوش بکنیم.
گردو به عنوان ابر غذا و یا غذای برای خدایان، به مدت طولانی برای بشر شناخته شده است. مطالعات اخیر تنها فواید سلامتی متعدد گردوها را ثابت کرده‌ است. از بهبود سلامتی قلبی و عروقی ما گرفته تا افزایش سیستم ایمنی و متابولیسم، فواید آن بی‌شمار هستند. نه تنها آجیل بلکه روغن آن نیز مفید است و فواید آن شبیه همان‌هایی هستند که از خود گردو به دست می‌آیند و روغن آن تصفیه نشده به دست می‌آید. هر 35 گرم روغن ارزش غذایی معادل 50 گرم آجیل را دارد.
100 گرم گردو، شامل 375 تا 500 میلی گرم پتاسیم، 13 تا 91 میلی گرم کلسیم و 189 تا 278 میلی گرم منیزیم است. این مواد معدنی نقش مهمی را در متابولیسم بدن و سلامت کلی فرد دارند. ممکن است شما شگفت زده شوید از این که بدانید 25 گرم گردو شامل 5ر94 % امگا 3، 5ر42 % منگنز و 20 % مس است. چون این آجیل‌ها مواد مغذی بالایی دارند، مقدار کالری آنها وقتی که به مقادیر محدود مصرف شوند، نباید اصلاً مشکلی ایجاد کند. برای به دست آوردن فواید سلامتی، شما باید آجیل ها را با پوست (به شکل کلی) مصرف کنید. معمولاً آجیل‌ها بیشترین ویتامین E را در شکل آلفا – توکوفرول دارند؛ اما گردوها استثنائاً شامل مقادیر بالایی ویتامین E در شکل گاما – توکوفرول هستند که ما را از مشکلات قلبی حفاظت می‌کنند. آنها پر از آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی ضد التهاب هستند که به بهبود ترکیب خون و انعطاف پذیری رگهای خونی کمک می‌کنند. مصرف منظم گردو به حفظ تعادل مولکول‌هایی که بر التهاب تأثیر می‌گذارند کمک می‌کند.

فواید سلامتی گردو :

 کلسیم موجود در گردو به بهبود سلامتی استخوان کمک می‌کند. کلسیم دندان‌های شما را محکم‌تر می‌سازد و هم چنین خطر پوکی استخوان و کرم خوردگی دندان را کاهش می‌دهد.
 مطالعات نشان می‌دهند که این آجیل‌ها در جلوگیری از سنگ کیسه صفرا در خانم‌ها موثر هستند.
 این آجیل‌ها به خاطر اثرات روان سازی خود به نرم کردن یبوست کمک می‌کنند.
 اسید الاژیک در گردوها یک ترکیب آنتی اکسیدان است که سیستم ایمنی را ارتقا و افزایش می‌دهد. هم چنین خواص ضد سرطانی آن به مبارزه با بیماری‌های ترسناک کمک می‌کند.
 گردوها کلسترول کلی را در بدن کاهش می‌دهند. آنها مقدار کلسترول HDL را افزایش و سطح کلسترول LDL را در خون کاهش می‌دهند.
 آنها منبع عالی پروتئین‌ها، فیبر، ویتامین B و مواد معدنی مثل آهن، منیزیم، فسفر، مس و منگنز هستند.
 Lp(a) یک ترکیب چربی است که لخته شدن خون را افزایش و خطر تصلب شراین و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. گردو مقادیر این ترکیب چربی را در بدن کاهش می‌دهد.
 تحقیق نشان می‌دهد که گردو ممکن است خطر بیماری آلزایمر را با جلوگیری از تشکیل پلاک‌های آمیلوید کاهش دهد که این پلاک‌ها در مغز بیمارانی که از این بیماری ناتوان کننده رنج می‌برند یافت شده است.
 گردو منبع غنی اسیدهای چرب ضروری امگا 3 است. این مواد مغذی سلامت قلبی و عروقی را افزایش می‌دهند و هم چنین فواید ضد التهابی برای آسم، روماتیسم و ورم مفصلی، اگزما و پسوریازیس دارند.
 علاوه بر اسیدهای چرب امگا 3 که از ضربان‌های قلب نامنظم جلوگیری می‌کنند و شکل گیری پلاگ را در رگهای خونی منظم می‌کنند، آمینو اسیدهای ضروری ال – آرگینین موجود در گردو، الاستیسیته رگهای خونی را افزایش می‌دهند. این امر تأمین مناسب خون برای اندام‌های مختلف را مطمئن می‌سازد.
 ملاتونین، آنتی اکسیدان قدرتمند که موجب خواب شب خوب می‌شود به شکل زیست – دسترس در گردو موجود است. بنابراین، خوردن مشتی آجیل قبل از رفتن به خواب به داشتن خواب خوب کمک می‌کند.
 گردو هم چنین غذای مغز نامیده می‌شود. این موضوع نه تنها به خاطر ظاهر چروکیده‌ی پوسته‌ی آن است که شبیه مغز است بلکه به خاطر این واقعیت است که گردو شامل سطوح بالایی از اسید چرب امگا 3 است. نزدیک به 60 % از مغز ما را چربی‌های ساختاری تشکیل می‌دهند که عمدتاً اسیدهای چرب امگا 3 هستند.
 هم چنین رومیان به عنوان آجیل امپراطوری به آن اشاره می‌کردند و فواید سلامتی گردوی سیاه شامل جلوگیری از سوزش معده، فشار خون بالا و ناراحتی‌های پوستی متعدد است. گردو به رها شدن از انگل‌های روده‌ای و کرم‌های کدو کمک می‌کند و عملکرد درست غده‌ی تیروئید را ممکن می‌سازد.
 برای داشتن زندگی سالم، باید نسبت اسیدهای چرب امگا 6 به امگا 3 به صورت 4 به 1 حفظ شود. اما تغییرات غذایی، این نسبت را به هم می‌زنند و برای هر آمریکایی به طور متوسط این نسبت 20 به 1 است. گردو یکی از غذاهای طبیعی است که نسبت دقیق و ایده‌آل اسید چرب امگا 6 به امگا 3 را دارد که 4 به 1 است.
 مواد مغذی گیاهی موجود در گردو مثل تلیماگراندین تانین و یا فلاونول مورین برخی از آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی ضد التهاب نادر ولی ضروری هستند. کوئینون جاگلون که در گردو یافت می‌شود در هیچ ماده‌ی قابل خوردن دیگر یافت نمی‌‌شود. این مواد مغذی به جلوگیری از سندروم متابولیک، دیابت نوع دوم و مشکلات قلبی عروقی کمک می‌کنند.
شما باید در مورد گردوهای سیاه و گردوهای انگلیسی شنیده باشید. فواید سلامتی آنها تقریباً مشابه آنهایی است که قبلاً در این مقاله بحث شد.

اضافه کردن گردو به رژیم غذایی :
درست است که آنها منبع غنی کالری هستند. اما این واقعیت که این گردوها دارای برخی فواید سلامتی هستند نیز نمی‌تواند نادیده گرفته شود. کلید آن، جایگزینی غذاهای با سطوح بالای چربی‌های اشباع شده با مشتی از این آجیل‌ها به صورت روزانه است. 5ر1 اونس گردو به صورت روزانه، برای بهره‌مندی از بیشترین فواید سلامتی آن، کافی است. یک اونس به معنای حدوداً 7 آجیل پوست دار و 14 گردوی نصفه است. آیا شما سورپرایز شدید از این که چطور این آجیل شگفت انگیز را در رژیم غذایی خود وارد کنید؟ خب، عوض کردن پپرونی با گردو‌ی خرد شده ریز، روی پیتزای شما چگونه است؟ هم چنین شما می‌توانید روی آرد جو دو سر و غله‌ی صبحانه‌‌ی خود کمی گردوی خرد شده بپاشید. شما می‌توانید آن را به سالاد، دسر، میوه و یا سبزیجات خود اضافه بکنید. آنها هم چنین می‌توانند به خاطر پروتئین جایگزین گوشت و تخم مرغ شوند و یا شما می‌توانید مقداری آجیل را به جای مشتی کلوچه و بیسکویت وقتی گرسنه هستید بردارید و بخورید. با وجود مقدار کالری زیاد، گردو به کاهش وزن کمک می‌کند چون این آجیل سیر کننده است و اشتهای فرد را برای غذا کاهش می‌دهد. در واقع، تحقیق نشان می‌دهد که افزایش وزن به علت مصرف گردو به مقدار متوسط، نسبت به دیگر فواید سلامتی آن ناچیز و قابل چشم پوشی است.
بنابراین چه چیزی مانع شما است؟ مشتی از این آجیل‌ها را بردارید و بیشترین فواید سلامتی را از آنها ببرید که نه تنها عملکرد درست بدن را ممکن می‌سازند بلکه روش خوشمزه‌ای برای سالم ماندن هستند.

مترجم : بهروزی
منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید