شیر در مقابل ماست

شیر در مقابل ماست

شیر و ماست هر دو دارای خواص درمانی بسیار زیادی هستند. با این حال، کدامیک از همه برای سلامتی مفیدتر است؟ در اینجا برخی از تفاوت‌های میان شیر و ماست را عنوان کرده، که به شما کمک خواهد کرد، نتیجه بگیرید کدامیک بهتر می‌باشد.
قرن‌ها است که گفته شده بایستی هر روز یک لیوان شیر بنوشید. متخصصین امر سلامت اذعان می‌دارند که شیر مواد مغذی بسیار مهمی دارد که جهت رشد و نگهداری بدن مفید می‌باشند. با این حال، امروزه بسیاری از افراد نسبت به لاکتوز حساسیت داشته یا دچار عدم تحمل لاکتوز می‌باشند، به طور ساده چنین افرادی نمی‌توانند شیر یا محصولاتی که از شیر تهیه می‌شود را مصرف نمایند. اما، یک محصول تهیه شده از شیر وجود دارد که از شیر سلامت‌ بخش‌تر بوده و راحت‌تر از آن هضم می‌شود. این محصول موجب دل بهم خوردگی افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند، نمی‌شود. پس، این محصول تهیه شده از شیر کدام است؟ این محصول چیزی جز شیر تخمیر شده یا همان ماست نیست. بله این محصول تهیه شده از شیر به نظر می‌رسد از شیر بهتر باشد. می‌خواهید بدانید چرا؟ در این بخش مقایسه‌ای میان فوائد شیر و فوائد ماست انجام شده است.

مقایسه شیر با ماست (فوائد تغذیه‌ای)
شیر محصول غذایی است که معمولا در دسترس بوده و می‌تواند از بسیاری از حیوانات به دست آید. شیر گاو متداول‌ترین شیری است که در سرتاسر جهان مصرف می‌شود. همچنین، در مقایسه با شیر بوفالو این شیر چربی کمتری دارد. شیر بز نیز در بسیاری از نقاط جهان مصرف می‌شود. شیر ماده‌ی غذایی عموماً در دسترسی است که حاوی مواد مغذی همچون ید، تریپتوفان، کلسیم، ویتامین D، ویتامین B2، پروتئین، فسفر، ویتامین B12، ویتامین K، ویتامین A و پتاسیم است. این مواد مغذی در شیر گاو موجود می‌باشند.
یکی از مهم‌ترین فواید شیر در سلامتی، محتوای کلسیم آن است، که به افزایش قدرت استخوان‌ها و دندان کمک می‌کند. شیر همچنین به کاهش فشار خون، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، چاقی، دیابت و کاهش خطر ابتلا به سرطان‌هایی مانند سرطان روده بزرگ (کولون) و سرطان سینه کمک می‌کند. مواردی که نام بردیم فواید مختلفی بودند که شیر در سلامتی داشته و به مواد مغذی مفید موجود در آن ارتباط می‌یابد.
بنابراین، ماست چیست و از چه تشکیل شده و چه چیزی آن را از شیر متمایز می‌سازد؟ ماست چیزی جز شیر تخمیر شده نیست و جهت تهیه‌ی ماست، شیر جوشیده بایستی ولرم شده و آنگاه یک قاشق ماست به آن می‌افزایند. پس از چند ساعت این شیر تخمیر خواهد شد. این امر شیر را به طور کامل تغییر خواهد داد و در واقع آن را برای سلامتی ما مفیدتر می‌سازد. ماست حاوی ید، فسفر، کلسیم، ویتامین B2، ویتامین B5، ویتامین B12، تریپتوفان، روی و پتاسیم است.
کلسیم موجود در ماست در مقایسه با کلسیم موجود در شیر، توسط بدن انسان بهتر جذب می‌شود. به این دلیل که اسید لاکتیک که آنزیمی موجود در شیر می‌باشد، به عنوان یک واسطه عمل کرده و جذب کلسیم را به حداکثر می‌رساند.
یکی از تفاوت‌های بزرگ بین شیر و ماست این است که ماست حاوی باکتری‌های مفیدی است که شیر فاقد آن می‌باشد. این باکتری‌های مفید جهت درمان مشکلاتی در ارتباط با دستگاه گوارش مانند نفخ، ترش کردن معده، زخم معده، مشکلات روده بزرگ و غیره شناخته شده‌اند. آیا می‌دانستید که مصرف منظم ماست در واقع می‌تواند به جلوگیری از سرطان روده بزرگ (کولون) کمک کند؟ همچنین، ماست که بخش اصلی رژیم غذایی بلغارها را تشکیل می‌دهد، معروف است که موجب طول عمر آنها می‌شود. بلغارها حتی در سنین پیری نیز بدن سالمی دارند.
یکی دیگر از مزایای ماست نسبت به شیر این است که ماست در افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز بوده و یا نسبت به پروتئین حساسیت و آلرژی دارند، به راحتی هضم و پذیرفته می‌شود. به این دلیل که ماست حاوی لاکتاز بیشتری است که به بالا رفتن جذب لاکتوز در افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز کمک می‌کند. همچنین، افراد مبتلا به نفخ، ترش کردگی معده، و سوزش معده می‌توانند تا حد زیادی با خوردن منظم ماست تسکین یابند. مصرف منظم ماست به حفظ سلامت مناسب دستگاه گوارش کمک می‌کند.
سردرگمی زیادی در خصوص ماست و کشک یا دلمه‌ی شیر وجود دارد. این دو آیتم شیری ممکن است مشابه به نظر رسند، اما در واقع این گونه نیست. آنها با دو روش متفاوت تهیه می‌شوند. کشک شیر مایع است که با افزودن یک ماده‌ی اسیدی به آن مانند آب لیمو یا سرکه به شکل جامد تغییر شکل می‌دهد. در حالی که ماست با اضافه کردن باکتری‌های زنده به شیر و متابولیزه شدن بخش لاکتوز بدست می‌آید. همچنین، ماست مایع‌تر از کشک می‌باشد.
تمام این موارد نشان می‌دهد فوائد ماست در سلامت بیشتر از شیر است. از این رو، بایستی مصرف ماست را افزایش دهید. شما می‌توانید ماست تازه را در خانه تهیه کنید و یا انواع بدون افزودنی آن را از سوپر مارکت‌ها خریداری نمایید. می‌توانید میوه‌های تازه، میوه‌های خشک شده، انواع توت، سبزیجات یا آجیل‌ها را برای بهتر کردن طعم و کیفیت تغذیه‌ای ماست به آن بیافزایید.

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون

مطالب مشابه