ارزش غذایی خیار

ارزش غذایی خیار

مترجم : بهروزی

منبع: راسخون

ارزش غذایی خیار آن را به یک افزودنی بسیار دلپذیر در سالادها و عصاره‌های ما تبدیل کرده است. این مقاله اطلاعات عمیقی در مورد ارزش غذایی خیار برای شما فراهم کرده است.
آیا تا به حال عبارت “خنک همانند خیار” را شنیده‌اید؟ داشتن بیش از ۹۰ درصد آب که به خیار خواص خنک کنندگی شگفت انگیز داده است باعث شده است که این میوه به طور گسترده در سالادها، ساندویچ‌ها و ترشی‌ها مورد استفاده قرار گیرد. آن هم چنین یک جزء تشکیل دهنده‌ی قوی در ماسک‌های صورت و دیگر محصولات زیبایی است.
اگر چه همه‌ی ما در مورد خواص خنک کنندگی خیار می‌دانیم اما ارزش غذایی آن کمتر شناخته شده است. برای شناخت بیشتر در مورد این میوه که به طور گسترده کشت می‌شود ابتدا بیایید یک دید کلی و عمومی در مورد خیار کسب کنیم.

همه چیز در مورد خیار :
خیارها (که نام علمی آنها کوکومیس ساتیوس است) سبزیجاتی هستند که به خانواده‌ی کدو تعلق دارند. این همان تیره‌ی گیاهی است که شامل خربزه و کدوی رشتی نیز هست. خیار بر روی تاک پیچی می‌روید که از شبکه و یا دیگر چارچوب‌های نگهدارنده بالا می‌رود. برگ‌های بزرگ این گیاه یک سایبان را روی این میوه شکل می‌دهند.
خیارها تقریباً استوانه‌ای، دراز و با انتهای مخروطی هستند و ممکن است ۶۰ سانتی متر طول و ۱۰ سانتی متر قطر داشته باشند. چون آنها تخم‌ها را در میان گرفته‌اند و از یک گل رشد می‌کنند جزو میوه‌ها طبقه بندی می‌شوند. اما مثل گوجه فرنگی‌ها طعم ترش خیارها باعث شده است که آنها قابل خوردن باشند و به عنوان سبزیجات آماده شوند. علاوه بر این که به صورت خام و یا پخته خورده می‌شوند برای حفظ طعم و عمر طولانی‌تر، خیارها ترشی نیز انداخته می‌شوند.
آنها می‌توانند به صورت خیار تازه، بریده شده و خورده شوند و یا این که ترشی انداخته شوند. به همین دلیل است که آنها به صورت خیارهای برشی و یا خیارهای ترشی طبقه بندی می‌شوند. خیارهای برشی که در سالادها و ساندویچ‌ها به کار می‌روند گونه‌های بزرگ و صاف هستند در حالی که خیارهایی که برای ترشی به کار می‌روند کوتاه‌تر و کلفت‌تر هستند و پوست ناهموار با تیغ‌های ریز نقطه‌ای سیاه و یا سفید دارند.
گرکین نوعی خیار ریز مشهور است که برای ترشی استفاده می‌شود. بر خلاف نوع تلخ رسیده و زرد رنگ، خیار سبز نرسیده برای خوردن مناسب است.

ارزش غذایی خیار :
خیارها چربی‌های اشباع شده‌ی کمی دارند و هیچ کلسترولی ندارند و شامل مقادیر خیلی کمی سدیم هستند. آنها در حدود ۹۵ % آب دارند به همین دلیل است که خوردن خیار یک روش عالی برای افزایش فیبر و آبی است که جذب می‌کنید. مقادیر زیادی از ویتامین A ، B6 و C در گوشته خیار موجودند.
علاوه بر این، این سبزی به داشتن غلظت‌های بالایی از مواد معدنی نظیر کلسیم، پتاسیم، منیزیم، اسید پانتوتنیک، فسفر و سیلیس مشهور است. خیار منبع غنی از ویتامین‌هایی مثل ویتامین B6 ، ویتامین C و ویتامین A است. مواد مغذی در خیارهای ترشی تقریباً یکسان هستند به جز افزایش شدید در سطوح سدیم که آن هم مربوط به نمکی است که در ترشی مورد استفاده قرار گرفته است. جدول‌های زیر نشان دهنده‌ی ارزش غذایی یک فنجان خیار خام بریده شده و بدون پوست و یک فنجان خیار ترشی ترش هستند.

ارزش غذایی خیار تازه :

مواد مغذی

ارزش غذایی

کربو هیدرات‌ها

کل کربو هیدرات‌ها

۶ر۲ گرم

شکر

۶۷ر۱ گرم

فیبر رژیمی

۵ر۰ گرم

نشاسته

۱ر۰ گرم

چربی‌ها

کل چربی‌ها

۱۱ر۰ گرم

چربی اشباع شده

۰ گرم

چربی تک اشباع شده

۰ گرم

ویتامین‌ها

ویتامین A

IU 7ر۸۵

تیامین (ویتامین B1 )

۰۲۷ر۰ میلی گرم

ریبو فلاوین (ویتامین B2 )

۰۳۳ر۰ میلی گرم

نیاسین (ویتامین B3 )

۰۹۸ ر۰ میلی گرم

ویتامین B5

۲۵۹ر۰ میلی گرم

ویتامین B6

۰۴۰ر۰ میلی گرم

فولات (ویتامین B9 )

۷ میکرو گرم

ویتامین C

۸ر۳ میلی گرم

ویتامین K

۶ر۸ میکرو گرم

مواد معدنی

کلسیم

۷ر۱۶ میلی گرم

آهن

۲۸ر۰ میلی گرم

منیزیم

۱۳ میلی گرم

فسفر

۲۵ میلی گرم

پتاسیم

۸ر۱۶۱ میلی گرم

روی

۲۰ر۰ میلی گرم

سدیم

۴ر۲ میلی گرم

فلورید

۵ر۱ میکرو گرم

کالری‌ها

کل کالری‌ها

۳ر۱۴ کیلو کالری

از چربی‌ها

۷ر۱ گرم

از کربو هیدرات‌ها

۳ر۱۰ گرم

از پروتئین‌ها

۸ر۲ گرم

دیگر

پروتئین‌ها و آمینو اسیدها

۶۵ر۰ گرم

آب

۱ر۱۱۵ گرم

ارزش غذایی خیارهای ترشی :

مواد مغذی

ارزش

کالری‌ها

۱ر۱۷ کیلو کالری

کل چربی

۳ر۰ گرم

کل کربو هیدرات‌ها

۵ر۳ گرم

ویتامین A

IU 5ر۲۰۱

ویتامین C

۶ر۱ میلی گرم

پروتئین‌ها

۵ر۰ گرم

سدیم

۴ر۱۸۷۲ میلی گرم

کلسیم

۰

کلسترول

۰

آب

۸ر۱۴۵ گرم

فواید خیار برای سلامتی :
اگر چه فواید سلامتی خیار به طور گسترده منتشر نشده است اما این سبزی منبع غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی گیاهی است. این مواد مغذی فواید مهم ضد التهابی و آنتی اکسیدانی را برای خیار فراهم می‌کنند.

علاوه بر ویتامین C و بتا کاروتن، خیار شامل فلاوونوئیدهای غنی از آنتی اکسیدان مثل لوتئولین، کوئرستین و کائمپفرول است. این آنتی اکسیدان‌ها به خنثی کردن آسیبی که توسط اکسیژن‌های ناشی از رادیکالهای آزاد وارد می‌شود و مسئول پیری و برخی بیماری‌ها هستند، کمک می‌کنند.
ارزش غذایی بالای خیار همراه با مقدار کم کالری و عدم وجود چربی‌های اشباع و کلسترول، آن را به یک ماده‌ی رژیمی ایده‌آل برای کاهش وزن تبدیل کرده است.
فیبر موجود در پوست خیار به هضم و تمیز کردن روده‌ها کمک می‌کند.
به خاطر حضور ویتامین K ، خیار استحکام استخوان را با افزایش حجم فعالیت استخوان سازی، افزایش می‌دهد.
خیار منبع خوبی برای پتاسیم است و سدیم کمی دارد. پتاسیم با خنثی کردن اثرات سدیم در رژیم غذایی به کاهش فشار خون کمک می‌کند. البته باید ذکر کرد که بر خلاف خیارهای تازه و خام، خیارهای ترشی شامل سطوح بالایی از سدیم، تقریباً ۱۸۰۰ میلی گرم هستند که می‌توانند برای بیماران فشار خون مضر باشند.
خیار یک ادرار آور طبیعی است که سموم و مواد زائد را از بدن دفع می‌کند در نتیجه آن را سالم نگه می‌دارد.
سیلیس موجود در خیار بافت‌های ارتباطی را در بدن تقویت می‌کند.
وارد کردن خیار در رژیم غذایی به مقابله با بیماری روماتیسم که با تجمع اسید اوره اضافی در مفاصل ایجاد می‌شود، کمک می‌کند.
علاوه بر فواید سلامتی خیار، آن هم چنین برای پوست عالی است چون به کاهش ورم و سوزش پوست کمک می‌کند. آن پف زیر چشم را کاهش می‌دهد، آفتاب سوختگی را ترمیم می‌کند و پوست را تسکین می‌دهد. آن می‌تواند به صورت تازه مصرف شود و یا به سالادها اضافه شود و یا به عصاره تبدیل شود. در هندوستان، دوساکای که یک نوع خیار است به طور گسترده در کاری و دم کردنی‌ها استفاده می‌شود. وقتی که می‌خواهید خیارهای تازه را انتخاب کنید، خیارهایی را که سفت هستند و سطح گردی دارند و رنگ سبز متوسط تا تیره‌ای دارند را انتخاب کنید. از خیارهای زرد، پفی و چروکیده به طور ایده‌آل باید اجتناب کنید.

مطالب مشابه