ارزش غذایی خیار

ارزش غذایی خیار

مترجم : بهروزی

منبع: راسخون

ارزش غذایی خیار آن را به یک افزودنی بسیار دلپذیر در سالادها و عصاره‌های ما تبدیل کرده است. این مقاله اطلاعات عمیقی در مورد ارزش غذایی خیار برای شما فراهم کرده است.
آیا تا به حال عبارت “خنک همانند خیار” را شنیده‌اید؟ داشتن بیش از 90 درصد آب که به خیار خواص خنک کنندگی شگفت انگیز داده است باعث شده است که این میوه به طور گسترده در سالادها، ساندویچ‌ها و ترشی‌ها مورد استفاده قرار گیرد. آن هم چنین یک جزء تشکیل دهنده‌ی قوی در ماسک‌های صورت و دیگر محصولات زیبایی است.
اگر چه همه‌ی ما در مورد خواص خنک کنندگی خیار می‌دانیم اما ارزش غذایی آن کمتر شناخته شده است. برای شناخت بیشتر در مورد این میوه که به طور گسترده کشت می‌شود ابتدا بیایید یک دید کلی و عمومی در مورد خیار کسب کنیم.

همه چیز در مورد خیار :
خیارها (که نام علمی آنها کوکومیس ساتیوس است) سبزیجاتی هستند که به خانواده‌ی کدو تعلق دارند. این همان تیره‌ی گیاهی است که شامل خربزه و کدوی رشتی نیز هست. خیار بر روی تاک پیچی می‌روید که از شبکه و یا دیگر چارچوب‌های نگهدارنده بالا می‌رود. برگ‌های بزرگ این گیاه یک سایبان را روی این میوه شکل می‌دهند.
خیارها تقریباً استوانه‌ای، دراز و با انتهای مخروطی هستند و ممکن است 60 سانتی متر طول و 10 سانتی متر قطر داشته باشند. چون آنها تخم‌ها را در میان گرفته‌اند و از یک گل رشد می‌کنند جزو میوه‌ها طبقه بندی می‌شوند. اما مثل گوجه فرنگی‌ها طعم ترش خیارها باعث شده است که آنها قابل خوردن باشند و به عنوان سبزیجات آماده شوند. علاوه بر این که به صورت خام و یا پخته خورده می‌شوند برای حفظ طعم و عمر طولانی‌تر، خیارها ترشی نیز انداخته می‌شوند.
آنها می‌توانند به صورت خیار تازه، بریده شده و خورده شوند و یا این که ترشی انداخته شوند. به همین دلیل است که آنها به صورت خیارهای برشی و یا خیارهای ترشی طبقه بندی می‌شوند. خیارهای برشی که در سالادها و ساندویچ‌ها به کار می‌روند گونه‌های بزرگ و صاف هستند در حالی که خیارهایی که برای ترشی به کار می‌روند کوتاه‌تر و کلفت‌تر هستند و پوست ناهموار با تیغ‌های ریز نقطه‌ای سیاه و یا سفید دارند.
گرکین نوعی خیار ریز مشهور است که برای ترشی استفاده می‌شود. بر خلاف نوع تلخ رسیده و زرد رنگ، خیار سبز نرسیده برای خوردن مناسب است.

ارزش غذایی خیار :
خیارها چربی‌های اشباع شده‌ی کمی دارند و هیچ کلسترولی ندارند و شامل مقادیر خیلی کمی سدیم هستند. آنها در حدود 95 % آب دارند به همین دلیل است که خوردن خیار یک روش عالی برای افزایش فیبر و آبی است که جذب می‌کنید. مقادیر زیادی از ویتامین A ، B6 و C در گوشته خیار موجودند.
علاوه بر این، این سبزی به داشتن غلظت‌های بالایی از مواد معدنی نظیر کلسیم، پتاسیم، منیزیم، اسید پانتوتنیک، فسفر و سیلیس مشهور است. خیار منبع غنی از ویتامین‌هایی مثل ویتامین B6 ، ویتامین C و ویتامین A است. مواد مغذی در خیارهای ترشی تقریباً یکسان هستند به جز افزایش شدید در سطوح سدیم که آن هم مربوط به نمکی است که در ترشی مورد استفاده قرار گرفته است. جدول‌های زیر نشان دهنده‌ی ارزش غذایی یک فنجان خیار خام بریده شده و بدون پوست و یک فنجان خیار ترشی ترش هستند.

ارزش غذایی خیار تازه :

مواد مغذی

ارزش غذایی

کربو هیدرات‌ها

کل کربو هیدرات‌ها

6ر2 گرم

شکر

67ر1 گرم

فیبر رژیمی

5ر0 گرم

نشاسته

1ر0 گرم

چربی‌ها

کل چربی‌ها

11ر0 گرم

چربی اشباع شده

0 گرم

چربی تک اشباع شده

0 گرم

ویتامین‌ها

ویتامین A

IU 7ر85

تیامین (ویتامین B1 )

027ر0 میلی گرم

ریبو فلاوین (ویتامین B2 )

033ر0 میلی گرم

نیاسین (ویتامین B3 )

098 ر0 میلی گرم

ویتامین B5

259ر0 میلی گرم

ویتامین B6

040ر0 میلی گرم

فولات (ویتامین B9 )

7 میکرو گرم

ویتامین C

8ر3 میلی گرم

ویتامین K

6ر8 میکرو گرم

مواد معدنی

کلسیم

7ر16 میلی گرم

آهن

28ر0 میلی گرم

منیزیم

13 میلی گرم

فسفر

25 میلی گرم

پتاسیم

8ر161 میلی گرم

روی

20ر0 میلی گرم

سدیم

4ر2 میلی گرم

فلورید

5ر1 میکرو گرم

کالری‌ها

کل کالری‌ها

3ر14 کیلو کالری

از چربی‌ها

7ر1 گرم

از کربو هیدرات‌ها

3ر10 گرم

از پروتئین‌ها

8ر2 گرم

دیگر

پروتئین‌ها و آمینو اسیدها

65ر0 گرم

آب

1ر115 گرم

ارزش غذایی خیارهای ترشی :

مواد مغذی

ارزش

کالری‌ها

1ر17 کیلو کالری

کل چربی

3ر0 گرم

کل کربو هیدرات‌ها

5ر3 گرم

ویتامین A

IU 5ر201

ویتامین C

6ر1 میلی گرم

پروتئین‌ها

5ر0 گرم

سدیم

4ر1872 میلی گرم

کلسیم

0

کلسترول

0

آب

8ر145 گرم

فواید خیار برای سلامتی :
اگر چه فواید سلامتی خیار به طور گسترده منتشر نشده است اما این سبزی منبع غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی گیاهی است. این مواد مغذی فواید مهم ضد التهابی و آنتی اکسیدانی را برای خیار فراهم می‌کنند.

علاوه بر ویتامین C و بتا کاروتن، خیار شامل فلاوونوئیدهای غنی از آنتی اکسیدان مثل لوتئولین، کوئرستین و کائمپفرول است. این آنتی اکسیدان‌ها به خنثی کردن آسیبی که توسط اکسیژن‌های ناشی از رادیکالهای آزاد وارد می‌شود و مسئول پیری و برخی بیماری‌ها هستند، کمک می‌کنند.
ارزش غذایی بالای خیار همراه با مقدار کم کالری و عدم وجود چربی‌های اشباع و کلسترول، آن را به یک ماده‌ی رژیمی ایده‌آل برای کاهش وزن تبدیل کرده است.
فیبر موجود در پوست خیار به هضم و تمیز کردن روده‌ها کمک می‌کند.
به خاطر حضور ویتامین K ، خیار استحکام استخوان را با افزایش حجم فعالیت استخوان سازی، افزایش می‌دهد.
خیار منبع خوبی برای پتاسیم است و سدیم کمی دارد. پتاسیم با خنثی کردن اثرات سدیم در رژیم غذایی به کاهش فشار خون کمک می‌کند. البته باید ذکر کرد که بر خلاف خیارهای تازه و خام، خیارهای ترشی شامل سطوح بالایی از سدیم، تقریباً 1800 میلی گرم هستند که می‌توانند برای بیماران فشار خون مضر باشند.
خیار یک ادرار آور طبیعی است که سموم و مواد زائد را از بدن دفع می‌کند در نتیجه آن را سالم نگه می‌دارد.
سیلیس موجود در خیار بافت‌های ارتباطی را در بدن تقویت می‌کند.
وارد کردن خیار در رژیم غذایی به مقابله با بیماری روماتیسم که با تجمع اسید اوره اضافی در مفاصل ایجاد می‌شود، کمک می‌کند.
علاوه بر فواید سلامتی خیار، آن هم چنین برای پوست عالی است چون به کاهش ورم و سوزش پوست کمک می‌کند. آن پف زیر چشم را کاهش می‌دهد، آفتاب سوختگی را ترمیم می‌کند و پوست را تسکین می‌دهد. آن می‌تواند به صورت تازه مصرف شود و یا به سالادها اضافه شود و یا به عصاره تبدیل شود. در هندوستان، دوساکای که یک نوع خیار است به طور گسترده در کاری و دم کردنی‌ها استفاده می‌شود. وقتی که می‌خواهید خیارهای تازه را انتخاب کنید، خیارهایی را که سفت هستند و سطح گردی دارند و رنگ سبز متوسط تا تیره‌ای دارند را انتخاب کنید. از خیارهای زرد، پفی و چروکیده به طور ایده‌آل باید اجتناب کنید.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید