هندوانه

هندوانه

نویسنده:صدف کوه‌کن

سمبلی برای یلدا
هندوانه میوه‌ای آب‌دار، مغذی و سرشار از ویتامین‌های گوناگون است، یکی از ویژگی‌های فرهنگی این میوه، جلوه‌گری آن در شب یلداست.
محققان عقیده دارند که مصرف هندوانه به دلیل دار بودن انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی نیاز بدن را به این مواد تأمین و مایعات هدر رفته را جبران می‌کند. هندوانه حاوی اسید آمینه‌ای به نام سیترولین و رنگدانه‌هایی به نام کاروتن و لیکوپن و نوعی قند به نام مانیتول است.
تحقیقات جدید نشان داده است که هندوانه در حفظ سلامت معده و کلیه نقش مهمی دارد. این میوه عطش را کم کرده و پوست را مرطوب نگه می‌دارد، از نظر کالری نیز میوه مناسبی در رژیم‌های غذایی کاهش وزن به شمار می‌آید.
این میوه عناصر معدنی زیادی دارد و باعث می‌شود انسان با استفاده از آن و طی روز به ویژه در تابستان از آب ویتامین‌های مختلف بهره‌مند شود.
92 درصد هندوانه آب است که به آن خواص مدری می‌دهد و در مواردی که عفونت‌های کلیوی و مجاری ادرار وجود دارد نافع است، باقی آن را مواد زلال و روغنی تشکیل می‌دهد.
میزان قند هندوانه 8 درصد بوده و سرشار از ویتامین‌های A و B است، حتی هندوانه برای معالجه بیماری‌های کلیه، نقرس و بواسیر کارآمد است.
هندوانه سرشار از پیش‌ساز ویتامین A به نام بتاکاروتن بوده که سبب حفظ سلامت و شادابی پوست می‌شود، همچنین برای تقویت بینایی کارآمد است.
این میوه از دیدگاه طب قدیم، سرد و تر است و در روزگار گذشته از آن به عنوان تب‌بر نیز استفاده می‌کرده‌اند.
هندوانه صفرابر است و به دفع سنگ‌های کلیه کمک می‌کند و از رسوب سنگ صفرا پیشگیری می‌کند.
این میوه همچنین از جهت پیشگیری یا دفع بلورهای اورات در بیماری نقرس بسیار سودمند است.
هندوانه از نظر ترکیب شیمیایی لیکوپن غنی است و رنگ قرمز آن ناشی از وجود همین ماده آنتی اکسیدان است.
محققان دانشگاه جان هاپکینز معتقدند که پایین بودن سطح مقدار لیکوپن در خون یکی از علائم آمادگی انسان برای مبتلا شدن به سرطان لوزالمعده است.
محققان این دانشگاه نمونه‌های خون 26000 نفر را ظرف ده سال گرفته و به منظور یافتن علتی برای بروز سرطان لوزالمعده تحت بررسی قرار دادند. در این تحقیق خون اشخاصی که به سرطان لوزالمعده مبتلا شده بودند، اختلاف فاحشی با خون اشخاص سالم نشان می‌داد و اختلاف این بود که در خون اشخاص مبتلا به سرطان لوزالمعده مقدار ترکیب شیمیایی لیکوپن خیلی کم بود و احتمال خطر سرطان لوزالمعده برای اشخاصی که خون آن‌ها دارای کم‌ترین مقدار لیکوپن بود در مقایسه با اشخاصی که خونشان دارای بیش‌ترین مقدار لیکوپن بوده، پنج برابر بیش‌تر بوده است.
مصرف هندوانه همچنین احتمال ابتلا به سرطان پروستات که یکی از شایع‌ترین بیماری‌‌ها در مردهای بالاتر از 50 سال است را به طرز چشم‌گیری کاهش می‌دهد.
ماده شیمیایی لیکوپن علاوه بر خواص فوق از حمله رادیکال‌های آزاد که باعث اکسید شدن LDL یا کلسترول بد می‌شوند، جلوگیری کرده و مانع از گرفتگی عروق می‌شود که احتمال بروز سکته‌های مغزی و قلبی را بسیار کاهش می‌دهد.
این آنتی‌اکسیدان در مشکلات مجاری تنفسی نیز کارآمد است و حملات آسم را کاهش می‌دهد و همچنین التهابات ناشی از آرتروز و پوکی استخوان در التهابات مفصل را کاهش می‌دهد. هندوانه فشار خون را پایین می‌آورد و در رفع زخم گلو، دهان، رحم و مثانه و خارش بدن بسیار سودمند است.
تخم هندوانه نیز حاوی 30 درصد روغن است که از نظر خواص شیمیایی مانند روغن بادام است. مغز تخم هندوانه انگل روده و معده را از بین می‌برد و در نسخ قدیمی، به خواص پوست سفید داخل آن ا شاره شده است که برای زخم گلو و دهان بسیار کارآمد است.
منبع مقاله :
کوه‌کن، صدف، (1393)، میوه درمانی، تهران: همشهری، چاپ سوم

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید