حقایق تغذیه‌ای شیر

حقایق تغذیه‌ای شیر

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون

شیر منبع نسبتاً زیادی از مواد مغذی مانند ویتامین A، فولات، کلسیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، و غیره می‌باشد. این مقاله اطلاعات تغذیه‌ای شیر را مورد بحث قرار می‌دهد.
حکمتی دارد که پدر و مادر کودکان را به نوشیدن شیر تشویق می‌کنند. شیر منبع خوبی از پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین و مواد معدنی است. و منبعی غنی از کلسیم بوده که برای سالم نگه داشتن استخوان‌ها و دندان‌های ما ضروری است. شیر همچنین غنی از ویتامین A است که برای چشم مفید می‌باشد. این روزها، شیر را با ویتامین D غنی کرده، که به نوبه خود به تنظیم سطح کلسیم و فسفر در بدن کمک می‌کند. شیر فواید متعددی دارد. با این حال، افرادی که مبتلا به عدم تحمل لاکتوز یا ناسازگاری با لاکتوز هستند، بایستی جهت جلوگیری از علائمی مانند نفخ، درد و گرفتگی ناحیه تحتانی شکم، اسهال، و غیره، مصرف محصولات لبنی را محدود سازند.

به گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA)، ۱۰۰ گرم از شیر کامل با ۲۵ر۳% چربی شیر، و بدون افزودن ویتامین A و ویتامین D شامل مواد مغذی زیر است:
حقایق تغذیه‌ای شیر
از اطلاعات فوق، حتماً متوجه شده‌‌اید که شیر منبع خوبی از بسیاری مواد مغذی است.

☚ بر اساس اطلاعات داده شده از وزارت کشاورزی ایالات متحده، یک فنجان شیر (۲۴۴ گرم) حاوی حدوداً ۶۶ر۱۱ گرم کربوهیدرات می‌باشد. کربوهیدراتهای موجود در شیر در یک فرم دی ساکاریدی (ساخته شده از دو واحد قند) بنام لاکتوز می‌باشند. همچنین گاهی اوقات به آن قند شیر می‌گویند. یک مولکول لاکتوز از یک مولکول گلوکز و فروکتوز تشکیل شده است. لازم به ذکر است که شیر حاوی فیبر غذایی نمی‌باشد.
☚ محتوای چربی کل در ۲۴۴ گرم شیر، ۹۸ر۷ گرم می‌باشد. یک فنجان شیر گرم حاوی ۵۵۱ر۴ گرم اسیدهای چرب اشباع شده کل، ۹۸۱ر۱ گرم اسیدهای چرب اشباع نشده مونو کل و ۴۷۶ر۰ گرم اسیدهای چرب اشباع نشده پلی کل می‌باشد.
☚ ۲۴۴ گرم شیر حاوی ۶۹ر۷ گرم پروتئین است. پروتئین‌های عمد‌ه‌ی موجود در شیر، کازئین و پروتئین وی whey (آب پنیر) می‌باشند. شیر حاوی آلفا ـ S1، آلفا ـS2 ، بتا و گاما کازئین است. در دسته‌ی پروتئین وی، شیر دارای بتا لاکتالبومین، ایمونوگلوبولین، و سرم خون آلبومین است. شیر همچنین حاوی پروتئین‌های غشای گلبول چربی و آنزیمهای خاصی می‌باشد.
☚ شیر منبع بسیار غنی از ویتامین‌هاست. مقدار ویتامین A در ۲۴۴ گرم شیر IU 395 است. ۲۴۴ گرم شیر کامل با ۲۵ر۳% چربی (بدون ویتامین A و ویتامین D افزوده) حاوی IU 5 ویتامینD، ۷ر۰میکروگرم ویتامینK، ۴۱۲ر۰ میلی‌گرم ریبوفلاوین، ۱۱۲ر۰ میلی‌گرم تیامین، ۲۱۷ر۰ میلی‌گرم نیاسین، ۱۲ میکروگرم فولات، ۰۸۸ر۰میلی‌گرم ویتامین B6، ۱۰ر۱ میکروگرم ویتامین B12 و ۱۷ر۰ میلی‌گرم ویتامین Eاست.
☚ ۲۴۴ گرم شیر حاوی ۲۷۶ میلی‌گرم کلسیم، ۰۷ر۰میلی‌گرم آهن، ۲۴ میلی‌گرم منیزیم، ۹۰ر۰میلی‌گرم روی، ۲۰۵ میلی‌گرم فسفر، ۱۰۵ میلی‌گرم سدیم و ۳۲۲ میلی‌گرم پتاسیم است.
☚ ۲۴۴ گرم شیر حاوی ۰۴ر۲۱۵ گرم آب و ۲۴ میلی‌گرم کلسترول است.
اطلاعات تغذیه‌ای فوق در مورد شیرِ کامل می‌باشد. چنانچه تحت یک رژیم غذایی کم چرب قرار دارید، می‌توانید شیر بدون چربی را برگزینید که با از بین بردن چربی موجود سرشیر تهیه می‌شود. چربی موجود در شیر بدون چربی بیش از ۵ر۰% چربی موجود در نوع دیگر شیر نبوده و این یک باور غیر علمی است که گفته ‌می‌شود مقدار کلسیم موجود در شیر بدون چربی کم می‌باشد. بیشتر کلسیم موجود در شیر به مولکول‌های آب متصل می‌باشند. بنابراین نوشیدن شیر بدون چربی ضرری ندارد.
نکته‌ی پایانی اینکه، شیر دارای خواص تغذیه‌ای خوبی بوده و به همین دلیل است که هرکس باید حداقل یک لیوان در روز شیر بنوشد. این کار نه تنها نیازهای تغذیه‌ای شما را برطرف می‌سازد، بلکه بدنتان را قوی و در برابر بیماری‌ها مقام‌تر می‌سازد.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

مطالب مشابه