فواید روغن جوانه‌ی گندم

فواید روغن جوانه‌ی گندم

تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون

روغن جوانه‌ی گندم فواید زیادی دارد. این روغن برای پوست بسیار مفید است. با پیر شدن پوست مقابله می‌کند و سلامتی پوست را از طریق افزایش گردش خون ارتقاء می‌بخشد. مواد مغذی متنوعی در آن وجود دارد که دستگاه ایمنی و عصبی را تقویت می‌کند و عمل کرد آن‌ها را بهبود می‌بخشد.

اگزما را تسکین می‌دهد
گردش خون را تقویت می‌کند
سطح کلسترول را پایین می‌آورد
سطح ایمنی را بالا می‌برد
روغن جوانه‌ی گندم یک روغن خام است که از جوانه‌ی (جنین) دانه‌ی گندم به دست می‌آید. این روغن در مقایسه با سایر روغن‌های گیاهی، غنی‌ترین منبع ویتامین E است. هم چنین محتوی مقدار زیادی ویتامین A و E می‌باشد. غنی از پروتئین و لستین است. به دلیل اثرات سود بخش و مفید آن روی پوست برای استعمال خارجی روی پوست بسیار مشهور و رایج است. از این رو، به طور فزاینده‌ای در ساخت محصولات مراقبت از پوست راه پیدا کرده است (در محصولات مراقبت مو یافت می‌شود). دیگر فواید روغن جوانه‌ی گندم شامل خواص آنتی اکسیدانی آن و اثر آن بر تقویت سیستم ایمنی و باز یابی سلامت کلی است.

روغن جوانه‌ی گندم چیست؟
از جنین یا مغز دانه‌ی گندم گرفته می‌شود، روغن جوانه‌ی گندم روغنی طبیعی، به رنگ زرد روشن و قابل حل در چربی می‌باشد. از آن جایی که یک روغن خام است، بسیار غلیظ است و بوی شدیدی دارد. با وجود این که جوانه‌ی گندم تنها 3 در صد از وزن دانه‌ی گندم را تشکیل می‌دهد، فواید جوانه‌ی ‌گندم برخاسته از این واقعیت است که تقریباً 25 درصد کل پروتئین، ویتامین و مواد معدنی دانه‌ی گندم را در خود جای داده است. این روغن بسیار حساس است به طوری که اگر با احتیاط و تحت شرایط خاصی نگه داری نشود احتمال دارد تجزیه شود. روغن باید از دمای بالا دور باشد زیرا اگر در معرض دماهای خیلی بالا قرار بگیرد، ممکن است فاسد شود. هر چند، اگر در شرایط مناسب نگه داری شود، عمر نگه داری روغن جوانه‌ی گندم می‌تواند چند ماه افزایش یابد.

فواید
اگر می‌خواهید بدانید روغن جوانه‌ی گندم برای چه خوب است و چه فوایدی دارد، فواید زیر را برای آن در نظر بگیرید:
از فواید این روغن می‌توان به درمان مشکلات پوستی مانند پسوریازیس و اگزما اشاره کرد. به طور مؤثر سبب درمان سوختگی‌ها و زخم‌های پوستی می‌شود. به منظور استعمال خارجی برای پوست خشک بسیار مفید است.
روغن جوانه‌ی گندم برای سلامتی کلی پوست مفید است زیرا استفاده‌ی خارجی آن باعث تقویت گردش خون در پوست می‌شود. هم چنین به سلول‌های پوست که در اثر گرمای سوزان خورشید آسیب دیده‌اند کمک می‌کند، و نیز با مشکلاتی مانند درماتیت (التهاب پوست) مقابله می‌کند و زخم‌های حاصل از درماتیت را کم می‌کند.
فواید این روغن برای سلامتی شامل تقویت کلی کار قلب نیز می‌شود. نتایج یک تحقیق اثرات مفید اکتا کوسانول و به خصوص پلی کوسانول را در تقویت عمل کرد قلبی عروقی نشان داده است. اثر پلی کوسانول به عنوان کنترل کننده‌ی مؤثر کلسترول تولیدی توسط کبد کشف شده است. اعتقاد بر این است که این روغن در بالا بردن سطح کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد نقش دارد.
روغن جوانه‌ی گندم به داشتن خواص آنتی اکسیدانی معروف است. بنا بر این به پیش گیری از آسیب پوست در اثر عوارض پیری کمک می‌کند. احتمالاً به همین دلیل است که به سایر روغن‌های حامل افزوده می‌شود. (زیرا روغن جوانه‌ی گندم همان طور که گفته شد غلظت بالایی دارد و اگر مستقیماً روی پوست استفاده شود ممکن است باعث سوزش پوست شود، پس برای رقیق کردن آن را به روغن‌های حامل اضافه می‌کنند). با این حال، این روغن در مقادیر کم‌تر برای تهیه‌ی روغن حامل مخلوط استفاده می‌شود، به طوری که مقادیر کم آن نیز ارزش غذایی بالایی دارد.
اسیدهای چرب لینوئیک اسید، اولئیک پالمتیک و استریک اسید، اسیدهای چرب ضروری هستند که در روغن جوانه‌ی گندم وجود دارند. این روغن‌های ضروری نمی‌توانند توسط بدن تولید شوند. بنا بر این باید ازخارج از بدن تأمین شوند تا سیستم ایمنی و عصبی را تقویت کنند و به رشد و تکثیر سلول‌های سالم کمک کنند.
روغن جوانه‌‌ی گندم به ویژه حاوی مقدار زیادی الکل اولیه‌ با زنجیره‌ی بلند اشباع شده، که اوکتا کوسانول نامیده می‌شود، است. این ماده‌ی مرکب توسط برخی ورزشکاران در دهه‌ی 1960 به عنوان عاملی برای کمک به افزایش عمل کرد ورزشکاران اعلام شد. اوکتا کوسانول به خصوص برای افزایش تحمل و مقامت و قدرت ماهیچه‌ای در ورزش‌های فردی شناخته می‌شد. اگر چه مدرک و شاهد علمی در باره‌ی اثرات مفید آن در تقویت تناسب اندام یا عمل کرد ورزشی وجود ندارد، بعضی مطالعات نشان داده‌اند که اوکتا کوسانول و پلی کوسانول باعث تقویت نسبی زمان واکنش و عکس العمل می‌شوند.

چگونه استفاده کنیم
راه‌های زیادی برای استفاده‌ی خارجی از روغن جوانه‌ی گندم وجود دارد. به منظور مراقبت پوست، شما می‌توانید این روغن را برای درمان پوست خشک به کار ببرید. روغن جوانه‌ی گندم، برای پوست خشک عالی است، می‌تواند روزانه دو بار استفاده شود. شما می‌توانید آن را بعد از حمام در صبح و یک بار دیگر در شب قبل از خواب استفاده کنید. برای افزایش کیفیت روغن، می‌توانید مقداری روغن ضروری به آن اضافه کنید. می‌توانید روغن لاوندر یا هر نوع روغن خوش بوی دیگر با انتخاب خود به روغن جوانه‌ی گندم اضافه کنید. اگر می‌خواهید می‌توانید کرم‌ها یا لوسیون‌هایی که از این روغن ساخته شده‌اند را نیز بخرید. روغن جوانه‌ی گندم حاوی مقدار زیادی ویتامین E است و بنا بر این می‌تواند برای درمان بیماری ویتیلیگو استفاده شود. استفاده از این روغن روی پوست می‌تواند از بروز ویتیلیگو پیش گیری کند و نیز آن را درمان کند. علاوه بر این، می‌تواند به صورت خوراکی به عنوان مکمل نیز مصرف شود، یا شما آن را برای مزه‌ دار کردن بیشتر انواع دستور العمل‌های خوراکی‌ استفاده کنید. شما هم چنین می‌توانید از روغن جوانه‌ی گندم برای تزئین سالاد استفاده کنید، یا آن را روی پاستا یا سبزیجات بخار داده شده بریزید. هم چنین می‌توانید روغن بذر کتان را جای گزین روغن جوانه‌‌ی گندم کنید. به هر حال، باید از حرارت دادن این روغن اجتناب کنید زیرا مواد مغذی با ارزش آن به محض قرار گرفتن در معرض حرارت زیاد تجزیه می‌شوند.
روغن جوانه‌ی گندم به راحتی در دست رس و قابل تهیه است و شما می‌توانید شیشه‌ی 8 اونسی آن را به قیمت 5 دلار آمریکا بخرید. می‌توانید آن را در فروشگاه سلامت یا حتی از سوپر مارکت بخرید. اما، اگر شما به دنبال تولید کننده‌ی خاصی هستید پس این روغن را آنلاین بخرید.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید