سبزیجات: سپری در برابر پرتوهای مضر

سبزیجات: سپری در برابر پرتوهای مضر

ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون

برخی از سبزیجات ترد در خانواده‌ی بروکلی از سلول‌های سالم موش‌ها در برابر پرتوهای کشنده محافظت می‌کنند.
سبزیجات: سپری در برابر پرتوهای مضر
سبزیجاتی مانند بروکلی و گل کلم ترکیبی به نام ˈدیمˈ با نام علمی ˈدی ایندودیل متان -3/3ˈ (3,3 apostrophe -Diindolylmethane) را در بدن تولید می‌کنند. این ماده بدن را در مقابل سرطان مصون می‌کند و از بافت‌های بدن در برابر آثار سوء تشعشعات هسته‌ای محافظت می‌کند.
انرژی تابشی می‌تواند مفید یا مضر باشد، و گاهی هر دو اثر را به صورت هم زمان دارا است. این پرتوها در درمان‌های پزشکی باعث از بین رفتن سلول‌های سرطانی می‌شوند. اما هر سلول سالمی که نزدیک به اشعه قرارگیرد یا خواهد مرد و یا در دراز مدت از اثرات پایدار آن رنج خواهد برد، مگر در مواردی که بدن به سرعت به ترمیم آنها بپردازد.
دانشمندان یک ماده‌ی شیمیایی را شناسایی کرده‌اند که می‌تواند به این ترمیم کمک کند. این ماده دیم نام دارد وپس از خوردن یک وعده‌ی غذایی غنی از بروکلی و سبزیجات خانواده‌‌ی آن مانند گل کلم، کلم بروکلی وکلم پیچ به سرعت در بدن گسترش می‌یابد.
هر یک از این سبزیجات که با نام کلم شناخته می‌شوند دارای یک ترکیب سالم هستند، که در معده به دیم (هم چنین با عنوان 3،3- diindolylmethane شناخته می‌شود) تبدیل می‌گردد. دانشمندان نشان داده‌اند که دیم حداقل در موش‌ها به محافظت از بدن در برابر دوزهای بالای انرژی تابشی کمک می‌کند. خبر خوبی وجود دارد که تنها به نفع سلول‌های سالم است: انرژی تابشی هنوز هم سلول‌های سرطانی را می‌کشد حتی زمانی که مقدار زیادی از دیم در اطراف وجود داشته باشد.
سایجون فان عضو هیئت علمی دانشگاه جورج تاون در واشنگتن DC، وهم کارانش یافته‌های خود را در 14ام اکتبر در مجموعه‌ی مقالات آکادمی ملی علوم تشریح کردند.
مطالعات قبلی در حیوانات نشان داده است که دیم توانایی کشتن سلول‌های سرطانی را دارد. این مطالعات نشان می‌دهند که دیم حتی ممکن است در بهبود افراد مبتلا به سرطان نیز مؤثر باشد. (در فروشگاه‌ها دیم به عنوان مکمل غذایی به فروش می‌رسد، اما فواید آن بر سلامتی افراد هنوز در دست بررسی است.)
در سال 2009، فان و الیوت سرپرستی تیمی را در جورج تاون به عهده گرفتند که نشان داد مزایای دیم فقط شامل مبارزه با سرطان نیست. دیم هم چنین از سلول‌ها دربرابر برخی از انواع آسیب‌های شیمیایی محافظت می‌کند. آنها هم اکنون یافته‌های خود را تا اثرات محافظتی دیم از سلول‌ها در برابر آسیب‌های تشعشعات هسته‌ای گسترش داده‌اند. دکتر روزن خاطر نشان کرد: پیش از این دیم به عنوان عامل باز دارنده‌ی سرطان شناخته می‌شد اما مطالعات ما نشان داد که این ماده از بدن در مقابل تشعشعات مراقبت می‌کند. به گفته وی دیم می تواند از بافت‌های سالم بیمارانی که به علت ابتلا به سرطان تحت پرتو درمانی قرار می‌گیرند، مراقبت و در عین حال از افراد در مقابل پیامدهای مرگ بار سوانح هسته‌ای محافظت کند.
تیم فان وروزن بر روی انواع پرتوها – اشعه‌ی گاما – که برای درمان افراد مبتلا به سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرند تمرکز کردند. این محققان موش‌های سالم را در معرض دوزهای بالایی از این پرتو قرار دادند. در مدت 10 روز همه‌ی موش‌ها مردند. اما با تزریق دوز بالایی از دیم و بعد از قرار گرفتن موش‌ها در معرض پرتوی گاما نتیجه کاملاٌ متفاوت بود. به موجب این تحقیق، موش‌های درمان شده با دیم گلبول‌های قرمز، سفید و پلاکت‌های بیشتری نسبت به موش‌های دسته دوم داشتند. کاهش شمار این عناصر خونی از جمله آثار سوء پرتودرمانی در بیماران مبتلا به سرطان است.
دو ساعت بعد از قرار دادن موش‌ها در معرض اشعه‌ی گاما، دانشمندان دیم را به آن‌ها تزریق کردند. برای مدت دو هفته هر روز یک دوز از دیم به موش‌ها تزریق گردید. یک ماه پس از قرار گرفتن در معرض مقادیر کشنده‌ای از اشعه‌ی گاما، از هر 10 موشی که تحت درمان با دیم بودند 6 تا از آنها زنده ماندند. این بازماندگان هنوز پس از دو ماه زنده هستند.
گروه مختلفی از موش‌ها نیز دیم را دریافت کردند. دو هفته تزریق به آنها، 24 ساعت پس از قرار گرفتن در معرض اشعه آغاز شد. از بین آنها تنها نیمی از موش‌ها در آزمایش جان سالم به در بردند: یعنی 3 موش از بین 10 موش.
دانشمندان برای چندین دهه دانسته‌اند که بدن دارای روش‌هایی برای ترمیم آسیب ناشی از تشعشعات هسته‌ای است. داده‌های جدید نشان می‌دهند که دیم سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. و آزمایشات جدید نشان دهنده‌ی سرعت بالای عمل کرد آن است.
مهمتر از همه، دیم به افراد مبتلا به سرطان آینده‌ی درخشانی را نوید می‌دهد. دانشمندان موش‌های بیمار را در معرض اشعه قرار دادند و سپس به آنها دیم تزریق کردند. این روش درمانی از سلول‌های سالم محافظت نمود نه از سلول های سرطانی.
محافظت از سلول‌های سالم بسیار مهم است. آسیب به این سلول‌ها عوارض جانبی ناگواری را برای افراد مبتلا به سرطان که تحت پرتو درمانی هستند به وجود می‌آورد.
گری فایراستون، بیو لوژیست دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، چندین دهه در مورد فواید دیم وترکیبات مشابه آن مطالعه کرده است. وی می‌گوید: دیم پتانسیل لازم برای به حداقل رساندن عوارض جانبی پرتو درمانی در بیماران سرطانی را دارا است. او به Science News گفت: در واقع گام بعدی در تحقیقات دیم، بررسی اثرات آن بر روی انسان است.
درمان با دیم روزی ممکن است به غیر از دارو کار بردهای بهتری پیدا کند. هم چنین ممکن است برای درمان افراد سالم که در معرض مقادیر بسیار خطرناکی از اشعه قرار دارند استفاده شود. مثلاٌ، دیم در صورت انفجار یک بمب اتمی یا خراب شدن یک رآکتور هسته‌ای، به افراد کمک می‌کند تا آسیب وارد شده به هر یک از سلول‌ها را که آشکارا توسط اشعه کشته نشده‌اند به صورت طبیعی ترمیم کنند.
بنا بر این اگر سال‌ها است چنین استدلال می‌کنید که خوردن گل کلم یا کلم بروکلی در شام درست مانند آن است که از شما بخواهند دارویی را مصرف کنید کاملاٌ حق دارید، و می‌توانید از آشپز برای محافظت از سلول‌های خود تشکر کنید.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید