خاتم اوصیا علیه السلام

خاتم اوصیا علیه السلام

به عنوان مقدمه باید گفت: خداوند انسانها را یکسان نیافریده، گرچه همه در اصل بر فطرت توحیدند ولی در استعدادها متفاوتند.

عظمت حضرت ولی عصر علیه السلام
انسان های والا که حجت های خدا بر آفریده ها هستند از فضایل و ویژگیهای خاصی برخوردارند. از جمله ی آن بزرگواران حضرت مهدی – علیه السلام – آن انسان اکمل و عظمت بی نهایت، ناموس دهر، امان زمین و امام زمان – روحی له الفدا- است.
که ما در اینجا اشاره ای به کمالات آن حضرت می نماییم.

1. کمالات ذاتی
امام مهدی – علیه السلام – از انوار نخستین آفرینش ، دارای روحی عظیم و علم لدنی است. و بعد از خمسه ی طیبه شخصی به عظمت ایشان نمی رسد. در روایت بدین مضمون آمده است که: آن حضرات قبل از خلقت عالم و آدم معلم فرشتگان بودند و به آنان تسبیح و تهلیل می آموختند.
حضرت مهدی – علیه السلام – در بطن مادر برای عمه اش حکیمه خاتون سوره ی قدر تلاوت کرد و بعد از تولد بر دست پدر آیه ی :
( و نرید أن نمن علی الذین استضعفوا فی الأرض و نجعلهم أئمه و نجعلهم الوارثین) (1) را خواند.

2. کمالات اکتسابی
کمالات اکتسابی آن حضرت را می توان در سه نوع متذکر شد:
الف. کمالات اکتسابی مستقیم
آن حضرت به اندازه ی همه اوصیا عبادت و انفاق کرده و به فریاد خلایق رسیده، و حدود 1150 حج انجام داده و بیش از 70 هزار بار به زیارت امام حسین – علیه السلام – به ویژه شب های جمعه و روزهای عید و به زیارت سایر معصومین – علیهم السلام – رفته و… .
ب. کمالات اکتسابی غیرمستقیم
اهدای درودها، عبادات، انفاقات، نمازها، زیارات و اهدای عمره و حج و غیره که شیعیان و ارادتمندان به نیابت ایشان انجام می دهند؛ برای آن حضرت، کمالاتی غیر مستقیم است که آن نیز انعکاس پرتو کمالات اولیه آن حضرت است.
ج. کمالات حاصل از صالحات باقیات (2)
مهدی – علیه السلام – با برقراری حکومت عدل جهانی در کره ی زمین و نابود کردن شیاطین جن و انس، نسل بشر را تا قیامت به صراط مستقیم رهنمون شده، در مطلق نیکی ها، و جزای نیکی های خلایق شریکند. در نتیجه به درجات قرب والاتری نائل می شوند.
اینک به ذکر داستانی مستند در عظمت ولی عصر – علیه السلام – می پردازیم.

قطب عالم امکان
مرجع عالیقدر آیت الله العظمی حاج آقا شیخ حسین وحید خراسانی – مد ظله – از حاج شیخ محمد پسر مرحوم آخوند ملا محمد کاظم خراسانی جریان ذیل را که بدون واسطه شنیده بودند ، بدین صورت برای نگارنده نقل نمودند: والده ی ما ( والده اینجانب محمد و برادرم آقا شیخ احمد متعلقه ی مرحوم آخوند – رحمه الله – ) بیمار شد به همه ی أطباء آن بلده (نجف و غیره ) که توانایی داشتیم مراجعه نمودیم ولی از درمان او اظهار عجز کردند.و به ما خبر دادند سیدی روحانی و اهل معنا گاهی در کنار ضریح مقدس امیرالمؤمنین – علیه السلام – دیده می شود. اگر او را دیدید به او مراجعه کنید امید است مشکل را حل کند. از قضا روزی ما ( اینجانب و برادرم) به حرم مشرف شدیم که او را به ما نشان دادند نزد او رفتیم، گفتیم حاجتی داریم. اشاره کرد نیازی به گفتار نیست! حاجتتان را در نظر بیاورید. برادرم حاجت را در نظر آورد او قبضه ای از تسبیح (سبحه) را گرفت و گفت: بیماری است که در دنیا علاج ندارد و سه روز دیگر از دنیا می رود. که مادرمان پس از گذشت سه روز فوت کرد. از این جواب متعجب شدم فی الحال در نظر گذراندم، امام زمان – علیه السلام – الآن در کجاست؟ از سید درخواست پاسخ نیتم را نمودم، ایشان قبضه ای از سبحه را به دست گرفت و گفت : الآن در مکه است، بلافاصله گفت: الآن در مدینه است و بدون درنگ گفت الآن در دمشق است. آن گاه ادامه داد کسی است که خورشید به دور او می چرخد. آن گاه گفت آفرینش به دور او می چرخد (قطب عالم امکان است) . گفتم درست است من امام زمان – علیه السلام – در نظر گرفته بودم.

پی نوشت‌ :

1- قصص: 5.
2- این کمالات را سیزده نفس مقدس نیز دارند، منتها حضرت مهدی علیه السلام در طیفی وسیع تر قرار دارند.
منبع:کتاب موعود امم

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید