با یاقوت سرخ به جنگ سکته بروید !

با یاقوت سرخ به جنگ سکته بروید !

قرآن و روایات نکته های بسیاری درباره انار دارند. چقدر با این میوه آشنا هستید؟
سبک زندگی ما با قدیمی ها حالا خیلی فرق کرده، امروز بعضی ها ترجیح می دهند به جای دانه کردن انار، یک آبمیوه انار بخرند که خدا می داند چقدرش طبیعی و چقدرش اسانس است. اما در گذشته بزرگ ترها انار را به عنوان یاقوت زمستان می شناختند و توصیه می کردند نباید از خوردن این میوه بهشتی که طبیعتی سرد و خشک دارد غافل شد. جالب است بدانید تاریخچه کاشت نخستین درختان انار به ایران باستان بازمی گردد و در بسیاری از فرهنگ ها، این میوه بهشتی به سمبل سلامتی، باروری و جاودانگی معروف است.


نام قرآنی این میوه خوش طعم «رمان» است و در احادیث بسیاری درباره خواص درمانی انار گفته شده. به عنوان مثال در «الکافی» آمده که امام صادق (ع) انار را بهترین میوه ها معرفی کرده اند و فرموده اند هر کس در هنگام خفتن یک انار بخورد، تا صبح جانش در امان است.
همچنین در کتاب «الکافی» به نقل از یزید بن عبدالملک نوفلی آمده است: «روزی خدمت امام صادق (ع) رسیدم. درحالی که اناری در دست داشت، فرمود: «ای معتب! یک انار به این مرد بده چرا که در خوردن هیچ چیز کسی با من شریک نشده که برایم ناخوشایندتر از شریک شدن در خوردن انار باشد. سپس حجامت کردند و فرمودند حجامت کنم. من هم حجامت کردم. آنگاه انار دیگری خواستند و سپس فرمودند هر مومنی که انار بخورد و آن را تمام کند، خداوند تا 40 پگاه شیطان را از او دور می سازد. و هر کس 2 انار بخورد، خداوند تا 100 روز شیطان را از او دور می سازد و هر کس 3 انار بخورد، خداوند تا یک سال شیطان را از آسیب رسانی به فروغ دل او دمور می سازد و هر کس خداوند یک سال شیطان را از آسیب رسانی به فروغ دل او دور سازد، گناه نمی کند و هر کس گناه نکند، به بهشت درمی آید».
امام علی (ع) نیز این میوه بهشتی را برای کودکان مفید برشمرده اند و فرموده اند: «به کودکان خود انار بخورانید که به سرعت زبان را باز می کند.» همچنین از امام صادق (ع) نقل است ک می فرمایند: «به کودکان خود انار دهید که بر جوانی آنان سرعت می دهد».

سکته نمی کنید
اگر می خواهید قلبی سالم داشته باشید و گرفتگی عروق و سکته قلبی به سراغتان نیاید، مصرف انار و عصاره آن را از برنامه غذایی تان حذف نکنید. به توصیه محققان، مصرف روزانه آب انار از ایجاد لخته خون جلوگیری می کند. پیامبر اسلام (ص) نیز در «مکارم الاخلاق» به مسلمان توصیه فرموده اند انار را به طور کامل بخورند تا خداوند قلب شان را 40 شب نورانی گرداند. انار حاوی مقادیر فراوانی آنتی اکسیدان هایی مانند پلی فنول و تانن است که از آسیب دیدن سلول ها جلوگیری می کند. همچنین ترکیبات موجود در این میوه مانع از ضخیم شدن دیواره عروق قلب و افزایش میزان کلسترول خون می شود. بنابر تحقیقات انجام شده، قرار دادن این میوه بهشتی در رژیم غذایی باعث تولید بیشتر ترکیبی به نام نیتریت اکساید می شود و این ماده شیمیایی به باز کردن عروق و جریان یافتن بهتر خون در رگ ها کمک می کند.

خونتان رقیق می شود.
ترکیبات موجود در انار می توانند به عنوان دارویی طبیعی برای رقیق کردن خون مصرف شوند و در تسریع خون رسانی به قلب نقش مهمی دارند. امام رضا (ع) در «بحارالانوار» فرموده اند: «انار ترش و شیرین به انسان نیرو می دهد و خون را زنده می سازد».
فراموش نکنید که مصرف میوه انار بهتر از عصاره آن است اما از آنجا که معمولاً کودکان نوشیدن آبمیوه را ترجیح می دهند و این میوه نیز خاصیت خون سازی دارد، بهتر است هر صبح یک لیوان آب انار به کودکان یا افراد مبتلا به کم خونی داده شود.

معده تان را تمیز می کند.
انار به دلیل داشتن خواص دارویی، در طب اسلامی مورد توجه است. طبق نظر متخصصان طب سنتی، انار قابض و داروی معده است؛ به طوری که امام علی (ع) دراین خصوص می فرمایند: «هر دانه انار چون در معده جای می گیرد، حیاتی برای قلب و فروغی برای نفس است و شیطانی را که وسواس نام دارد، 40 شب بیمار می کند». امام صادق (ع) توصیه فرموده اند: «انار را با دانه سفید درون آن بخورید چرا که شستشو دهنده معده است».
امروزه تحقیقات زیادی مبنی بر اثر مفید میوه و پوست انار در بیماری های دستگاه گوارش انجام شده؛ به طوری که در طب گیاهی به دلیل وجود برخی ترکیبات مفید در درخت انار، از پوست و ساقه آن داروی ضدانگل تهیه می کنند.

1. طب سنتی، طرفدار پر و پا قرص انار
در گذشته طبیبان از برگ گل، پوست ساقه های سبز و جوان، ریشه پوست میوه، دانه و روغن این گیاه برای درمان بیماری های کبدی، تب، جراحات و گلودرد استفاده می کردند. از منظر طب سنتی، انار شیرین طبیعتی سرد و تر دارد و انار ترش سرد و خشک است. به طور کلی این میوه بهشتی طبع انسان را متعادل می کند و برای افراد صفراوی مزاج داروی گوارایی است. از امام صادق (ع) نقل است که می فرمایند: « چیز طبع را اعتدال می بخشد؛ انار سورانی، خرمای نارس پخته شده، بنفشه و کاسنی».
انار ترش صفرا را از بین می برد و انار شیرین برای افراد مبتلا به سرماخوردگی و گلودرد مفید است و باعث نرم شدن سرفه های خشک می شود. همچنین این میوه بهشتی ملین مزاج است و عصاره آن برای مبتلایان به اختلالات گوارشی و عفونت مثانه مفید است و مقوی دستگاه کلیه به شمار می رود. در طب قدیم، از میوه انار برای درمان کم خونی استفاده می کردند و امروزه نیز تحقیقات نشان می دهد که انار خون ساز است و نوشیدن آب انار، رنگ پوست صورت را گلگون و با طراوت می کند.

2. منبع ویتامین های مختلف
در زندگی ماشینی امروز، پیروی از رژیم های غلط غذایی و کم تحرکی سبب شده تا شیوع بیماری هایی مانند پوکی استخوان و روماتیسم مفصلی و استخوانی نسبت به گذشته آمار رو به رشدی داشته باشند؛ تا جایی که متخصصان روند رو به رشد بیماری خاموشی مانند پوکی استخوان را در زنان نگران کننده اعلام کرده اند. یک روش ساده برای کنترل این بیماری ها، مصرف روزانه میوه خوش طعم انار یا عصاره آن است. ترکیبات موجود دراین میوه بهشتی از تخریب بافت استخوانی جلوگیری می کند واستحکام استخوان ها را به دنبال دارد. جلوگیری از آنزیم هایی که باعث ملتهب شدن مفصل ها و از بین رفتن غضروف ها می شود، از خواص این دانه های یاقوت است. انار خواص دیگری هم مثل خاصیت ضدسرطان بودن دارد. دانشمندان معتقدند افرادی که می خواهند خطر ابتلا به سرطان در آنها به حداقل برسد نباید مصرف روزانه انار را فراموش کنند. همچنین با خوردن این میوه بهشتی، سیستم ایمنی بدن نیز تقویت خواهد شد. همچنین اگر نگران پیری زودرس هستید، بهتر است میوه و سبزی مصرف کنید؛ به ویژه انار که سرشار از ویتامین های E,A,B و اسید فولیک است. با نوشیدن یک لیوان آب انار، 40 درصد از ویتامین مورد نیاز بدن تأمین می شود.

3. یک چای دلچسب اناری
تهیه چای با دانه های انار ایده جالبی است که می توانید از آن برای پذیرایی از میهمانانتان استفاده کنید. برای تهیه این چای، 3 فنجان آب را در کتری جوشانده و 3 قاشق غذاخوری شکر را به آن اضافه کنید وهم بزنید. آب را در قوری ریخته، 4 عدد چای کیسه ای را در آن قرار دهید و به مدت 20 دقیقه صبر کنید تا کاملاً دم بکشد. سپس یک فنجان آب انار، یک چهارم قاشق غذاخوری بادام آسیاب شده و کمی عصاره لیموترش به آن اضافه کنید. این چای را می توانید سرد یا داغ میل کنید.

سرکه هم دارد.
سرکه انار، از مواد غذایی مفیدی است که به هضم غذا کمک می کند ودر جذب بهتر مواد معدنی و ویتامین ها مؤثر است. این نوع سرکه در صورتی که با سبزیجاتی مثل اسفناج و کلم بروکلی مصرف شود، جذب کلسیم را بالا برده و حتی می تواند جایگزین مواد لبنی شود. سرکه انار را می توان با آب و عسل مصرف کرد. همچنین مخلوط روغن زیتون و سیر و سرکه انار، سس خوش طعمی برای انواع سالاد سبزیجات به شمار می آید. در تهیه خوراک مرغ و ماهی، انواع خورشت یا سوپ نیز می توانید ازاین سرکه استفاده کنید. برای درست کردن این سرکه کافی است یک فنجان دانه انار را در ظرف شیشه ای تمیز بریزید و روی آن را با 2 فنجان سرکه جوشیده و سرد شده بپوشانید. سپس ظرف را به مدت 8 تا 10 روز در معرض نور خورشید قرار دهید. در صورت دلخواه می توانید قبل از اضافه کردن سرکه، کمی مخلوط شکر و نمک نیز به دانه های انار اضافه کنید.

گل انار دارای خاصیت طبی بسیاری است. گل های سرخ روشن انار شامل رنگدانه هایی با کیفیت عالی است و برخی افراد در تهیه چای نیز از آن استفاده می کنند.
ممنبع: همشهری آیه 7

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید