در امان ماندن از سرطان با یک تخمه تلخ و غیرمحبوب!

در امان ماندن از سرطان با یک تخمه تلخ و غیرمحبوب!

در ظرف آجیل، معمولا تخمه ها طرفداری ندارند و جایگاه ویژه ای به آن ها داده نمی شود. همیشه هم دیرتر از سایر آجیل ها تمام می شوند.

اما همین تخمه های غیرمحبوب، خواصی دارند که از آن ها غافل می شویم. تخم کدو منبعی غنی از مواد معدنی، پروتئین و چربیهای غیر اشباع است که در سلامت پروستات، استخوان‌ها و پیشگیری از التهاب مفاصل موثر است.

تخمه کدو، هایپرتروفی خوش خیم پروستات (BPH) مردان ۵۰ سال و مسن‌تر را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد که شامل بزرگ شدن غده پروستات می باشد. یکی از فاکتورهای دخیل در BPH، تحریک شدید سلولهای پروستات از طریق هورمون تستوسترون و (DHT) دی هیدروتستوسترون است.

محتویات موجود در روغن تخم کدو از جمله کاروتنوئیدها، تکثیر سلول‌های پروستات را متوقف می کند.

در برخی فرهنگها از این دانه ها در آشپزی استفاده می کنند مثلا تخم کدوی بو داده شده را به سالاد یا سوپ اضافه می کنند و یا از روغن تخم کدو همراه با روغن زیتون یا عسل به عنوان چاشنی یا طعم دهنده استفاده می کنند گاهی هم از دانه های بو داده برای میان وعده استفاده میشود اما بو دادن زیاد باعث میشود اسیدهای چرب طبیعی آن از بین برود. بنابراین بیشتر توصیه میشود بصورت خام مصرف شود. محققان چینی متعقدند که تخم کدو در دفع انگلهایی که از طریق حلزون به فرد بیمار انتقال یافته موثر است و همچنین خیلی از افراد تخم کدو را درمانگر خوبی برای رفع حالت تهوع و نارحتی های معده می دانند.

همچنین تخم کدو حاوی مقادیر بالایی از عنصر روی است و به همین دلیل تاثیر بسزایی در تامین سلامت پروستات دارد.

تخمه کدو علاوه بر این که در حفظ سلامت استخوان موثر است، باعث افزایش دانسیته استخوانی هم می‌شود. اگر چه اغلب گمان بر این است که پوکی استخوان بیماری زنان یائسه است ولی مشکل بالقوه مردان مسن نیز به شمار می رود. تقریبا ۳۰ درصد شکستگی‌های لگنی در مردان اتفاق می افتد، به طوری که یک مرد از هشت مرد بالای ۵۰ سال دچار شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان می شوند.

طبق مطالعه‌ای که روی ۴۰۰ مرد در محدوده سنی ۴۵ تا ۹۲ سال صورت گرفت و در نشریه امریکایی تغذیه بالینی به چاپ رسید، مشخص شد که همبستگی واضحی بین مصرف پایین روی، میزان پایین مواد معدنی در خون و بروزاستئوپرز در استخوان لگن و ستون فقرات وجود دارد.

در مطالعات حیوانی با مقایسه تاثیر تخمه کدو در کاهش علائم التهاب با مصرف داروی ایندومتاسین، مشخص شد که تخمه کدو برخلاف دارو، سطوح چربی‌های تخریب شده (چربی‌های پر اکسید) را در سطح داخلی مفصل افزایش نمی‌دهد که در حقیقت عارضه جانبی ناشی از دارو بوده و در پیشرفت التهاب مفاصل موثر است.

علاوه بر اثرات سودمند و منحصر به فرد تخم کدو که ذکر شد، در حقیقت تخم کدو، طیف وسیعی از مواد مغذی معمول را تامین می‌کند. تخمه کدو منبع خوبی از آهن، مس، پروتئین و روی می‌باشد.

تخمه کدو منبعی غنی از منیزیم است که نقشهای بسیار مهمی در بدن و پیشگیری از بیماریها ایفا می کند.

منیزیم نقش حیاتی در حفظ سلامت قلب دارد. سلولهای ماهیچه قلب به منیزیم نیاز دارند . این عنصر از پرولاپس دریچه میترال جلوگیری می‌کند و حتی در صورت بروز این شرایط قادر به بهبود آن می‌باشد. منیزیم همچنین قادر است سطوح تری گلیسیرید و نسبت کلسترول بد (LDL) به کلسترول خوب(HDL) را کاهش داده و به همین طریق از بیماریهای قلب و عروق جلوگیری کند. کمبود منیزیم می‌تواند به عنوان یک عامل موثر در بروز برخی انواع سرطانها نقش داشته باشد. این عنصر قادر است رادیکالهای آزاد اکسیژن را از بین ببرد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید