مهارت های ارتباطی همسران

مهارت های ارتباطی همسران

از آنجاکه پایه و اساس یک خانواده سالم داشتن ارتباطی سالم و صحیح است لازم به تذکر است که در این مورد نکاتی چند الزامی است.

? دوست داشتن بدون قید و شرط
برای دوست داشتن کلمه «اگر» را فراموش کنید. همسر شما نزدیکترین فرد به شماست؛ او را بدون هیچ قید و شرطی دوست بدارید.
هیچ مادری برای دوست داشتن فرزندش کلمه اگر به کار نمی برد.
بگذاریم هرکسی خودش باشد و همانطور که هست دوست داشته شود. شرط گذاشتن برای دوست داشتن او. شروطی مثل اگر پولدار بودی با اگر تلاش بیشتری می کردی به هیچ وجه مشکلی را حل نمی کند بلکه موجبات و رنجش را فراهم می کند. ممکن است سوال کنید چطور کسی را با داشتن صفات یا رفتار ناپسند دوست داشته باشیم.
همانطور که قبلاٌ اشاره شد بسیاری از صفات افراد خوب باید است و شما با تغییر نگرش خود می توانید به همسرتان نزدیک بشوید یادتان باشد اگر به کسی احساس ارزشمندی و شایستگی بدهید. سعی می کند خودش را در حد انتظار شما نگه دارد.

? قاطی شوید ولی با رعایت حریم
اصطلاح قاطی شدن در جامعه ها زمانی به کار می رود که دو نفر خیلی به هم نزدیک شده باشند و دوستی و صمیمیت آنها به حدی باشد که از بعضی مسائل خصوصی هم مطلع باشند و گاهی حتی در مخارج مالی هم سهیم باشند اما این قرابت هر قدر باشد باید توأم با رعایت حد و حدود یکدیگر باشد. در دوران عقد و نامزدی دختر و پسر حدود همدیگر را رعایت می کنند به یکدیگر احترام می گذارند، به وعده هایشان به خوبی عمل می کنند، همدیگر را سرزنش یا تحقیر نمی کنند، نسبت به هم وفادارند و برای هم ایثار می کنند چون ضمن نزدیک شدن هنوز حدود و حریم یکدیگر را رعایت می کنند ولی پس از تشکیل زندگی مشترک بسیاری از این موارد فراموش می شود، شاید به این دلیل که طبق ضرب المثل «خر یک نفر از آنها از پل می گذرد» و می خواهد طرف دیگر را مثل خود و در حقیقت خودش را تحمیل کند یا به این دلیل است که یک نفر خیلی کوتاه می آید و از خواسته ها و حقوقش می گذرد. اما هرچه باشد این مسئله سبب نارضایتی و پایه بسیاری از مشاجرات و دعواهای خانوادگی خواهد شد. شاید بعضی ها فکر می کنند که چون ما خیلی خودمانی شده ایم پس از قصوراتمان خواهد گذشت ولی ایراد کار اینجاست که این قصورات بسیار تکرار می شود. والا اشتباه غیرعمد به فواصل طولانی به راحتی بخشودنی است.
اشتباهاتی مثل پرخاش کردن، کم اهمیت جلوه دادن شخصیت همسر، اهمیت ندادن به وعده ها و احترام کافی نگذاشتن به خصوص در جمع مواردی است که بسیار دیده می شود و آن هم درباره ی عزیزترین فرد زندگی .

? مقایسه نکنید.
? باید اجازه بدهیم هرکسی خودش باشد تا بتواند خلاقیت ها و استعدادهایش را به نمایش بگذارد. هرکسی در زمینه ای خاص استعداد دارد و توانایی های ویژه ای از خود نشان می دهد. همسر شما زمانی بیشترین انرژی و محبت را نثار شما می کند که خودش باشد نه نسخه دوم فرد دیگری. نقاط قوت او را ببینید و تمجید کنید تا نقاط ضعفش برطرف شود. دوباره یادآوری می کنم اگر به کسی ارزش بدهید سعی می کند خودش را در حد انتظار شما نگه دارد.

? هدیه بدهید.
برای هدیه دادن دنبال بهانه نباشید. خانم ها به گل، لباس، جواهرات و عطر علاقمندند. آقایان هم اگرچه سلیقه های متفاوتی دارند ولی از لباس و عطر خوششان می آید. اگر کسی، به خصوص همسرتان، برای شما هدیه آورده است اصلاً قیمت آن را نپرسید، فقط از هدیه دهنده تشکر کنید حتی اگر آن را دوست ندارید به خاطر همسرتان و از آن استفاده کنید و اما هدیه دادن تکرار نمی شود. به خصوص برای سالگرد ازدواج، روز تولد، روز مادر،روز پدر، زایمان همسر،عید نوروز و اعیاد اسلامی حتماً به شریک زندگی خود هدیه بدهید.
منبع:http://www.khanevadeh.ir

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید