آب میوه ها و سبزی ها

آب میوه ها و سبزی ها

نویسنده: امیر حسین بیضاوی نژاد

 

آب میوه ها و سبزی ها که از فشرده میوه یا اعضای مختلف سبزی ها به دست می آید، در صورت تازه بودن، در بهبود بعضی بیماری ها و حتی درمان آنها، اثر محسوس دارند بعلاوه مصرف آنها، افراد سالم را نیز شاداب می کند.
خواص درمانی آب میوه ها:
آب آناناس: شیره آناناس دارای ویتامین های مختلف، عناصر معدنی مفید، املاح معدنی و نوعی فرمان هضم کننده بسیار قوی است. آب آناناس در رفع نارسایی های هضمی موثر واقع می شود و در دوران نمو، همچنین در دوران نقاهت، اثر سازنده و تامین کننده قوای بدن ظاهر می کند. و نیز دارای خاصیت رفع مسمومیت است.
آب انار: اثر مفرح دارد. مصرف رقیق شده آن با آب، در بیماری های مجاری ادرار، بیماری های مختلف ناشی از التهاب دستگاههای بدن و در بیماران مبتلا به عدم کفایت ترشح صفرا، توصیه شده است.
آب انگور: شیره انگور که شیره گیاهی (Lait vegtal) نیز نام نهاده شده است، اثر انرژی زایی قوی دارد به طوری که هر کیلوگرم آن معادل 800 تا 900 کالری، انرژی ایجاد می کند. دارای اثر نیرو دهنده و ضد سم قوی است. در بر افروختگی ها، روماتیسم، نقرس، سنگ کلیه، زیادی اوره خون، اختلالات ناشی از بالا بودن فشار خون، ورم روده اثرات درمانی ظاهر می کند. مصرف 1000 تا 1200 گرم آب انگور به مدت چند روز، در افراد چاق و در رفع خستگی عمومی بدن مفید واقع می شود.
آب پرتقال: آب پرتقال، اثر مقوی و نشاط آور دارد و چون با مصرف آن، غلظت خون کاهش حاصل می کند، می توان آن را محافظ خوبی برای عروق خونی به حساب آورد. اگر آب پرتقال، بدون پوست کندن، تهیه شود اثر نیرومندتر ظاهر می کند. آب پرتقال دارای ویتامین های c2 (محافظ عروق خونی)، پرو ویتامین A (کاروتن) و B است.
آب سیب: آب سیب اثر نیرو دهنده اعصاب و ماهیچه ها را دارد و دفع کننده مواد سمی بدن است، برای مبتلایان به رماتیسم و نقرس مفید واقع می شود. ضمناً ضدعفونی کننده روده و تصفیه کننده خون است و در بیماریهای مختلف، به عنوان یک نوشابه مفید و مفرح به بیماران داده می شود. آب سیب رسیده دارای اثر ملین است و می تواند مورد استفاده مبتلایان به یبوست قرار بگیرد.
آب گوجه: آب گوجه، ویتامین های C، B، A و عناصر معدنی مفید مانند آهن منیزیم، پتاسیم، فسفر و… دارد. نیرو دهنده عصب، انرژی زا و ضد سم است. برای مبتلایان به رماتیسم، تصلب و کسانی که پیوسته احساس خستگی می کنند، خواص درمانی ظاهر می کند.

آب نارنگی: آب نارنگی به دلیل داشتن برم (brome) خواص مسکن ظاهر می کند.
آب هلو: سوء هضم را درمان می کند و در دفع رسوبات ادراری موثر واقع می شود.
آب گلابی: تصفیه کننده خون، دفع کننده اسید اوریک و تامین کننده عناصر معدنی مورد نیاز بدن است. مصرف آن در بیماریهای مختلف مانند کم خونی، خستگی عمومی و بیماری سل، اثرات مفید ظاهر می کند ضمناً به علت قابض بودن، در رفع اسهال هادی ساده اثر درمانی دارد.
آب سبزی ها
آب اسفناج: آب اسفناج به علت دارا بودن مواد معدنی فراوان، کلروفیل و آهن، در تامین عناصر معدنی و ضروری بدن، همچنین سازندگی خون، کمک موثر می کند و از آن در رفع کم خونی ها می توان نتایج درمانی گرفت. آب اسفناج، در تقویت بیماران در دوره نقاهت و در رفع خستگی های جسمانی و روحی اشخاص مسن و اطفال، اثرات مفید ظاهر می کند.
آب بولاغ اوتی (علف چشمه): آب بولاغ اوتی، اثر دفع رسوبات صفراوی و مجاری ادرار را دارد بعلاوه ضدعفونی کننده دستگاه تنفسی، تامین کننده عناصر معدنی بدن و ضد اسکوریت قوی است. آب بولاغ اوتی بعلت دارا بودن اسانس گوگرد دار، املاح معدنی و ویتامین های مختلف، که هر یک اختصاصات درمانی خاص دارند، در درمان بیماری های مختلف موثر واقع می شود.
برای مبتلایان به دیابت (مرض قند) نیز مفید واقع می شود. بعلاوه شهرت دارد که دارای اثر ضد سرطان است. آب بولاغ اوتی، در درمان بیماری های جلدی و درماتوزها (dermatoses)، اثرات شفابخش ظاهر می نماید.
آب پیاز: آب پیاز دارای اثر مدر و دفع سموم بدن مانند اوره و اسید اوریک است بعلاوه اثرضدعفونی کننده مجاری ادرار را دارد. مصرف آن برای مبتلایان به دیابت، رماتیسم، ورم پروستات، خستگی عمومی و خیز اندامها بسیار مفید است.
آب رازیانه: آب رازیانه که از فشرده تمام قسمتهای گیاه به دست می آید، به آب سبزی های دیگر، به منظور تقویت اثر مدر و خاصیت ضد رماتیسم، ضد کرم و زیاد کننده ترشحات شیر افزوده می شود.
آب شلغم: آب شلغم به علت دارا بودن آهن و عناصر و ترکیبات مفید و ویتامین های مختلف، اثرات شفابخش در رفع ناراحتی های برونش ها، مجاری صفراوی و در بیماریهای ناشی از کمبود عناصر معدنی بدن، ظاهر می کند.
آب هویج: آب هویج در درمان کم خونیها، زخم معده و اثنی عشر (اولسر) ورم روده بزرگ و کوچک، اسهال های ساده، بیماری های کبدی – صفراوی، مسمومیت ها، ناراحتی های جلدی مختلف (درماتوزها) مؤثر واقع می شود. آب هویج با دار بودن عناصری مانند آهن، فسفر، منیزیوم که در ساخته شدن خون و بافت ها ضرورت دارند و همچنین ویتامین های مختلف مخصوصاً پروویتامین A و موادی نظیر پکتین ها و…، در درمان بسیاری از بیماریها تاثیر فراوان می گذارد.
منبع: نشریه مشرق زمین شماره 46

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید