خوردن طالبی برای پیشگیری از چین و چروک

خوردن طالبی برای پیشگیری از چین و چروک

 

طالبی و پوست:

طالبی از خانواده خیار و کدو می باشد که این مواد غذایی نیز برای پوست مفید هستند. با خوردن این میوه خوش طعم و مغذی، با چین و چروک ها خداحافظی نمایید!

مواد مغذی طالبی:

طالبی همچنین یک منبع عالی از ویتامین A است. از آنجا که ویتامین A یک آنتی اکسیدان محلول در چربی و ویتامین C یک آنتی اکسیدان محلول در آب است، طالبی با یک عملکرد دوسویه با رادیکال های آزاد مقابله می کند. بدن می تواند بتا-کاروتن دریافتی را به ویتامین A تبدیل نماید. رنگ نارنجی طالبی به تراکم مقدار زیادی بتا-کاروتن در آن مربوط می باشد. بتا-کاروتن در کاهش خطرات رادیکال های آزاد در سلول های پوست بسیار مؤثر است.
طالبی علاوه بر ویتامین هایE و C و بتا-کاروتن ، سرشار از پتاسیم، ویتامین B6 و فولات می باشد که به داشتن پوستی سالم و زیبا کمک می کنند.

ماست و پوست:

تحقیقات نشان داده اند که مصرف ماست به دلیل پروبیوتیک های موجود در آن ، می تواند از پوست در برابر التهاب و چین و چروک محافظت نماید. این میکروب های مفید در بهبود التهاب های بدن (از جمله پوست) مؤثرند. ماست همچنین حاوی ریبوفلاوین (ویتامین 2B) می باشد. این ویتامین در واکنش های تولید انرژی نقش دارد.

 

پروبیوتیک ها و مراقبت از پوست:

پروبیوتیک ها میکروب های مفیدی هستند که در روده شما زندگی می کنند. محققان معتقدند که این باکتری های سودمند ممکن است با بهبود التهابات به سلامت عمومی بدن کمک کنند. اگر چه ثابت نشده که خوردن ماست می تواند به بهبود التهاب پوست کمک کند، اما معلوم گردیده که پروبیوتیک ها می توانند در کاهش التهابات در سایر قسمت های بدن از جمله روده و ریه مؤثر باشند.
بعلاوه ماست منبع خوبی از ریبوفلاوین (ویتامینB2) است. این ویتامین از سلول ها در برابر تخریب اکسیژن محافظت می کند و درتولید انرژی سلولی نقش مهمی دارد. زمانی که شما کمبود ویتامین B2 داشته باشید، ممکن است التهاب ایجاد شود. خوردن ماست می تواند از بروز آن پیشگیری نماید.

طالبی و آنتی اکسیدان ها:

وقتی به منابع ویتامین C فکر می کنید، احتمالاً اول یاد مرکبات می افتید، اما طالبی نیز یکی از منابع غنی این ویتامین ضد چین و چروک می باشد. در حقیقت فقط یک پیمانه (160گرم) از این میوه آبدار، تمام ویتامین C توصیه شده روزانه را تامین می نماید. این ویتامین با رادیکال های آزاد مبارزه می کند و از اثرات مخرب آنها بر روی کلاژن پوست محافظت می نماید.
ویتامین C یکی از آنتی اکسیدان های اساسی در مبارزه با چین و چروک ها می باشد، زیرا نه تنها با رادیکال های آزاد مقابله می کند، بلکه به افزایش اثر ویتامین E نیز کمک می نماید و دلیل آن، این است که بعد از مبارزه با رادیکال های آزاد و تبدیل آنها به موادی بی خطر، ویتامین E و بی خطر کردن تعداد بیشتری از رادیکال های آزاد و در نتیجه جلوگیری از چین و چروک پوست می شود.

نگران قند طالبی نباشید!

اگر نگران قند موجود در طالبی هستید، باید گفت که طالبی حاوی ویتامین های گروه B می باشد که این ویتامین ها با کمک کردن به متابولیسم قند در بدن، به تولید انرژی کمک می کنند.
بعلاوه طالبی سرشار از فیبر می باشد که باعث می شود قند آن تدریجاً وارد جریان خون شود و در نتیجه قند خون ثابت بماند. همچنین خوردن مواد غذایی پرفیبر به ایجاد احساس سیری کمک می کند و احتمال اینکه به سراغ غذاهای ناسالم برای پوست بروید را کاهش می دهد.

روش های مصرف طالبی:

شما می توانید از طالبی خرد شده به عنوان یک میان وعده فرح بخش استفاده کنید یا آن را بعنوان یک ماده غذایی خوشرنگ و شیرین، به سالاد خود بیفزایید. همچنین می توانید آن را بصورت نوشیدنی نوش جان نمایید.

نوشیدنی خنک طالبی

مواد لازم برای 4 نفر:

طالبی خرد کرده

950گرم

170کیلوکالری

ماست کم چرب

250گرم

140کیلوکالری

آب

120میلی لیتر

0کیلوکالری

آبلیمو

1قاشق سوپخوری

2کیلوکالری

نمک

به مقدار کم

0کیلوکالری

پوست لیمو ترش رنده کرده

به مقدار لازم

2کیلوکالری

روش تهیه

تمام مواد لازم به جز پوست لیموترش را در مخلوط کن بریزید تا پوره یکدستی حاصل شود. نوشیدنی به دست آمده را در لیوان یا کاسه هایی بریزید و در صورت تمایل با پوست لیموی رنده کرده یا برش های لیمو تزئین کنید.
هر چقدر که مراقب پوست خود باشید، باز هم خطراتی پوست شما را تهدید می کنند. لوازم آرایشی که برای پوست استفاده می نمایید، می توانند حاوی مواد شیمیایی مضر باشند، آفتاب و استفاده نکردن از ضد آفتاب نیز می تواند باعث صدمه زدن به پوست شود. خوردن مواد سرخرکرده هم می تواند به پوست آسیب بزند و…، اما شما می توانید این خطرات را با کمک مواد مغذی مفید و دریافت آنها از طریق غذاهای آموزش داده شده در این قسمت، کنترل نمایید.
برای پیشگیری از چین و چروک، این نوشیدنی خوش طعم را بنوشید. این نوشیدنی سرشار از ویتامین های E و A و C است که از پوست در برابر آسیب هایی که منجر به چین و چروک می شوند محافظت می کنند. پیشنهاد می کنیم در روزهای گرم تابستان از این نوشیدنی بنوشید و از پوست خود در برابر اثرات خورشید در ایجاد چین و چروک محافظت نمایید.
البته استفاده از سایر روش های محافظتی از قبیل محافظت از نور شدید آفتاب را نیز کماکان اجرا فرمایید.

روش های استفاده از ماست:

شما می توانید از ماست بعنوان میان وعده، جایگزینی برای خامه، بعنوان دسر و یا در نوشیدنی ها استفاده نمایید. همچنین می توانید با افزودن موادی مانند ریواس آبپز به ماست، به جنگ با چین و چروک ها بروید!

راهنمای خرید ماست:

وقتی برای خرید ماست به سوپرمارکت می روید، با انواع متنوعی از این ماده غذایی روبرو می شوید. واقعاً کدامیک بهتر است؟! سعی کنید ماست های ساده، کم چرب و ارگانیک را خریداری نمایید. ماست های ارگانیک فاقد شکر و شیرین کننده های مصنوعی می باشند. این افزودنی ها ممکن است اثرات سمی بر روی پوست داشته باشند. همچنین جدیداً به برخی از ماست ها پروبیوتیک ها افزوده می شود که بخصوص انواع بیفیدوباکتر آنها برای پوست بسیار مفید است!
منبع: دنیای تغذیه شماره 110

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید