سخنان مهدوی مراجع معظم تقلید

سخنان مهدوی مراجع معظم تقلید

(بسم الله الرحمن الرحیم)

1-حضرت آیت الله العظمی خامنه ای

توسل به حضرت مهدی(عج)
توسلانی که در زیارات مختلف وجود دارد و بعضی از آنها هم سندهای معتبری دارد، بسیار با ارزش است. توسل، توجه و انس با آن بزرگوار از دور است. این انس به معنای این نیست که کسی ادعا کند من خدمت حضرت می رسم یا صدای ایشان را می شنوم؛ ابداً این طور نیست. غالب آنچه در این زمینه گفته می شود، ادعاهایی است که یا دروغ است، یا تصور و تخیل آنها آدم های دروغگویی نبودند، اما خیال می کردند، تصور می کردند و تخیلات خودشان را به عنوان واقعیت برای این و آن نقل می کردند! نبایستی تسلیم این ها شد. راه درست و منطقی آن توسل از دور است؛ توسلی که امام آن را از ما می شنود و ان شاء الله می پذیرد؛ ولو اینکه ما با مخاطب خودمان از دور داریم حرف می زنیم؛ اشکالی ندارد. خدای متعال سلام سلام دهندگان و پیام پیام دهندگان را به آن بزرگوار می رساند. این توسلات و این انس معنوی بسیار خوب و لازم است. (1)

سخنان مهدوی مراجع معظم تقلید

2- حضرت آیت الله محمد تقی بهجت

مهم تر از دعا برای فرج
مهم تر از دعا برای تعجیل فرج حضرت مهدی(عج) دعا برای بقای ایمان، ثبات قدم در عقیده و انکار نکردن حضرت تا ظهور او است. (2) تا رابطه ما با ولی امر امام زمان(عج) قوی نشود، کار ما درست نخواهد شد و قوت رابطه ما با ولی امر(عج) هم در اصلاح نفس است. (3)

3- حضرت آیت الله سید علی سیستانی

توقیت و تطبیق، بازی با عقاید مردم
توقیت ها و تطبیق ها برای نزدیک بودن ظهور حضرت حجت(عج) بسیار نگران کننده است و این مطالب عقاید مردم را هدف گرفته و باعث تضعیف اعتقادات جامعه می شود. چنین جریاناتی نباید در کشوری مانند ایران شکل بگیرد. یک روز شعیب بن صالح را به یک فرد و بار دیگر به فرد دیگری تطبیق می کنند، این مسائل نگران کننده است. مردم از این جریانات پرهیز کنند و مراقب باشند، چون این مطالب با عقاید آنها بازی می کند و باعث تضعیف معتقداتشان می شود. (4)

4- حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی

امام زمان ناظر اعمال ما
امام زمان (عج) همه اعمال را می بیند و هفته ای دو بار هم همه اعمال را به حضورش گزارش می دهند. این دو آیه ای که در سوره ی مبارکه توبه است که «سَیَریَ الله عَمَلَکُم وَ رَسُولُهُ» و «قُلِ اعمَلُوا فَسَیرَی اللهُ عَمَلکُم وَ رَسُولُهُ» یعنی او می بیند. این برای ما خیلی اثر دارد.
ما برای اینکه مواظب حرف هایمان باشیم لازم است متوجه این امر باشیم؛ مثلاً الآن به ما گفتند وجود مبارک امام باقر(عج) یا امام صادق(عج) آمده بروید حضورش، ما چطور می رویم؟ همین طور می رویم یا خودمان را جمع و جور می کنیم؟ ما باید باور کنیم که حضرت می بیند. حالا هفته ای دو بار گزارش های عمومی دارد. هیچ کاری نیست مگر اینکه او می بیند. جریان عرض اعمال یک امر جدی است و ما را که به این معتقدیم واقعاً می لرزاند. خجالتی حیایی شرمی باید باشد! در کنار سفره او نشستیم که در دعای عدیله دارد «بِیُمنِه رزق الوری» آن وقت در حضور او هم داریم هر حرفی را می زنیم!(5)

5- حضرت آیت الله حسین وحید خراسانی

امام زمان(عج) رحمه اللعالمین
امام زمان (عج) وقتی می آید تجسم پیغمبر خاتم است. پیغمبر خاتم که بود؟ «وما ارسلناکَ الا رحمهً للِعالمین». وجود امام زمان (عج) رحمه للعالمین است؛ بعضی از نادان ها تصور می کنند می آید قلع و قمع می کند؛ بعد فکر می کنند وقتی ما را می کشد پس چرا در انتظارش باشیم؟! اینقدر شعور نیست که درک کند…؛ باغ را دیده ای؟ باغبان می آید در باغ خارها را از زمین می کشد.
باید بکشد یا نه؟! باغ برای پرورش گل است، نه برای خار. همان طوری که باغبان از باغ خارها را درو می کند، امام زمان (عج) هم خارهای باغ انسانیت را درو می کند. اگر گل بشوی پرورشت می دهد همه باید دعای فرج را بخوانید. در طول سال هم این برنامه را ترک نکنید. (6)

6- حضرت آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی

عصر غیبت، عصر امتحان و وظیفه ما
فرق ایمان به غیبت در عصر غیبت با اعصار دیگر این است که مؤمنین تخلیص [خالص] وتمحیص [آزمودن] می شوند؛ امتحانات شدید برایشان پیش می آید که بسیاری در این امتحانات ساقط می شوند. زن ها، مردها، جوان ها و حکام و مسئولین حتی علماء همه امتحانات خاص دارند. از جهت ظهور بدعت ها، از جهت اصرار بر ملاهی [به آلات لهو و لعب پرداختن] و مناهی [گناهان] و ترویج منکرات و ترک امر به معروف، و نفی سنت ها مسائلی پیش می آید که فتنه و فساد و اعراض از حق، ظاهر و بلکه مورد افتخار و اعطاء جوایز می شود. در این شرایط دشوار و مسئولیت های سنگین، افراد شجاع و دلسوز و با ایمان باید به یاری اسلام بشتابند و امر به معروف و نهی از منکر نمایند. برنامه ها و روش های غیر اسلامی را محکوم و به مردم معرفی نمایند، و بر حفظ هویت اسلامی پافشاری کنند و فداکاری نمایند. (7)

7- حضرت آیت الله حسین نوری همدانی

ویژگی های منحصر به فرد حضرت مهدی
تمام نعمت هایی که خداوند امروز به ما عطا می کند به واسطه وجود حضرت مهدی(عج) است. خداوند ویژگی های برجسته ای به حضرت مهدی(ع) داده که به هیچ یک از امامان معصوم (ع) عطا نکرده است. تمام صفات پیغمبران از حضرت نوح(ع) تا حضرت محمد(ص) در حضرت مهدی (ص) جمع شده است. حضرت ولی عصر (عج) طول عمر و بردباری را از نوح (ع) بت شکنی را از ابراهیم (ع)، قیام در مقابل جبار را از موسی (ع) قضاوت را از سلیمان(ع)، جمال و ملک داری را از یوسف(ع)، معجزات روشن را از عیسی(ع) و قیام و انقلاب جهانی را از حضرت محمد(ص) به ارث برده اند. تمام فرشتگانی که در رکاب آن حضرت بودند و حتی فرشتگان جنگ بدر و احد به علاوه 313 نفر از نخبگان مخصوص از سراسر شهرهای اسلامی در خدمت ایشان خواهند بود. این ها تحولاتی بزرگ است که زمینه سازی می خواهد. تمام این زمینه ها باید توسط مسلمانان و شیعیان به وجود بیاید و از همه مهم تر مردم آمادگی پذیرفتن فرمایشات ایشان را داشته باشند. (8)

حضرت آیت الله سید محمد علی علوی گرگانی

برای تحکیم عقیده مهدویت، تلاش کنیم
شبهه افکنان امروز تلاش می کنند تا مردم را از فرهنگ مهدویت دور کند و با ایجاد شبهه های فراوان به دنبال نفی اصل ظهور و مهدویت هستند تلاش کنیم تا اعتقادات مردم هر روز محکم تر و ایمان آنان به وجود مقدس امام زمان (عج) بیشتر شود. هر چه اعتقاد به وجود مقدس امام زمان (عج) در آحاد جامعه بیشتر شود، انگیزه بیشتری برای مبارزه با انحرافات به وجود می آید.
آنچه از آیات و روایات به دست می آید این است که ائمه اطهار (ع) همگی دست به دست هم داده اند تا مردم به وجود مقدس حضرت ولی عصر(عج) اعتقاد و به ظهور وی امید داشته باشند و از دایره امید خارج نشوند. ما هم باید این گونه عمل کنیم. باید برای حل مشکلات کشور دست به دامن اهل بیت (ع) به ویژه امام زمان(عج) شویم. (9)

9- حضرت آیت الله حسین مظاهری

وعده تخلف ناپذیر خدا
از نظر روایات ما و نیز آیات شریفه، حکومت مهدی روحی فداه، حکومتی مبارک، پر برکت، با رأفت، با فضیلت و سرانجام با حکومت صد در صد مطلوب رأی انسان ها است. انسان با فضیلت می تواند سه آرزو داشته باشد: تسلط او بر جهان، انتشار حقیقت و فضیلت در جهان و رفع هرگونه نارسایی از آن، قرآن می فرماید: حکومت مهدی(عج)، چنین است: « وَعَدَ اللهُ الَّذین آمِنُوا مِنکُم وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَستَخلِفَنَّهُم فِی الاَرضِ کَمَا استَخلَفَ الَّذین مِن قَبلِهم و لِیمَکَنَنَّ لَهُم دِینَهُم الَّذِی ارتَضی لَهُم وَ لِیُبَدَّ لَنَّهُم مِن بَعدِ خَوفِهِم اَمنَاً» خدا به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده اند وعده کرده که شما را در این سرزمین جانشین دیگران کند، آنچنان که اسلام و گذشتگان آنان را جانشین کرد و نیز دینشان را آن دینی که برای ایشان پسندیده استقرار دهد و از پی ترسی که داشتند امنیت روزیشان فرماید.
این وعده خدا است و تخلف ندارد. این وعده خدا است برای مهدی(عج) و یارانش. این وعده خدا است برای شیعه، برای افراد شایسته، برای افراد منتظر فرج. (10)
————————————————————–

پی نوشت ها :

1. بیانات معظم له در دیدار اساتید و فارغ التحصیلان تخصصی مهدویت 18/ 4/ 1390.

2. در محضر بهجت: ج 2، ص 101.

3. فیضی از ورای سکوت، ص 65.

4. به نقل از آیت الله نجم الدین طبسی.

5. سایت تبیان.

6. سایت اسرا.

7. پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی.

8. پایگاه اطلاع رسانی حوزه.

9. دیدار معظم له با اعضای هیأت علمی و مدیران مؤسسه آینده روشن و اعضای دبیرخانه همایش بین المللی دکترین مهدویت

10. سایت حضرت آیت الله مظاهری.

منبع :نشریه دوماهنامه امان، شماره 42.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید