گیلاس

گیلاس

نویسنده: سعیده قویدل

 

با 25 خواص و فایده

یکی دیگر از نعمت های بی شمار خداوند، میوه گیلاس است که همچون چراغی زیبا بر شاخه های درختان می درخشد.
گیلاس، میوه ای است خوشمزه و خوش طعم که کوچک و بزرگ از خوردن آن لذت می برند. این میوه زیبا و خوشمزه از تیره گل سرخ است و حاوی مقادیری آب، پروتئین، آهن، کلسیم، فسفر، منیزیوم، سدیم، پتاسیم، گوگرد، مس، روی، کلر، ید، اسیدهای آلی، چربی، قند و ویتامین های آ، سی، ب 1، ب 2 می باشد. علاوه بر همه اینها گیلاس خواص دارویی فراوانی هم دارد که در ذیل می آید:

خواص گیاهی گیلاس

1-خوردن گیلاس مجاری ادراری و لوله هاضمه را پاک و زهکش می نماید.
2-گیلاس سنگ های موجود در بدن را بوسیله ترشی خود از بین می برد.

3-قند موجود در گیلاس برای بیماران قندی مضر نیست.

4-گیلاس مواد نشاسته ای کمی دارد؛ لذا به مبتلایان مرض قند و ورم مفاصل می دهند.
5-گیلاس اعصاب را تسکین می بخشد.
6-گیلاس ملین است و خون را پاک می کند.
7-گیلاس معده را تمیز و پاکیزه می کند.
8-گیلاس برای سوء هاضمه های لجوج بسیار مفید است.
9-گیلاس طبیعت سرد دارد و چنانچه بلافاصله بعد از غذا تناول نمایند، ایجاد نفخ و اتساع معده می کند.
10-قند گیلاس همانند قند سیب، گلابی و آلو، از نوع سوربیتول است که در بدن انسان 70 درصد آن سوخته و بدون اینکه به گلوکز تبدیل شود، ایجاد کالری و حرارت می کند. از اینرو برای بیماران دیابتی زیان آور نیست.
11-جوشانده دم گیلاس به مقدار 30 گرم که به مدت 12 ساعت در آب سرد خیس شده باشد، در بیماری های کلیه و مثانه مهمترین دارو محسوب می شود. پس از خیس شدن دم گیلاس باید یک لیتر آب به آن افزود و جوشانید و جوشانده را هر صبح و ظهر و شب یک لیوان نوشید. البته اگر کاکل ذرت به آن اضافه شود، اثر دم گیلاس را کامل می کند.
12-مغز هسته گیلاس برای تسکین درد معده و روده به ویژه نزد اطفال در طب قدیم به کار می رفته است، ولی امروزه معلوم شده است که مغز هسته گیلاس و آلبالو دارای گلوکز یدی می باشد که اسید سیانیدریک تولید می کند که خاصیت سمی دارد و لذا بهتر است از استعمال آن خودداری نمایید.
13-گیلاس سرشار از املاح معدنی است و علاوه بر مقدار قابل توجه آهن، دارای کلسیم، فسفر، پتاسیم، کلر، سدیم، منیزیم و گوگرد، مس، منگنز و روی است و املاح معدنی بدن را تأمین می کند.
14-گیلاس به علت دارا بودن ویتامین های ث، ب 1و2 و پ پ، و مقدار زیادی ویتامین آ برای چشم فوق العاده مفید است.
15-گیلاس از میوه هایی است که سموم بدن را دفع می کند و خون را تصفیه می کند.
16-خوردن گیلاس برای اشخاصی که تصلب شرائین، ناراحتی کبد، یبوست، جمع شدن گاز در روده ها و تخمیر غذا دارند، مؤثر و مفید است.
17- گیلاس در رشد بچه هایی که دیر رشد می کنند، مؤثر است.
18-بهترین تعدیل کننده خون، گیلاس است و پ هاش خون را تعدیل می نماید.
19-خوردن 250 تا 350 گرم گیلاس در ابتدای غذا برای لاغری و تناسب اندام افراد چاق مفید و مؤثر است.
20-برای درمان لک و پیس صورت می توان گیلاس رسیده را له نمود و روی پوست صورت قرار داد.
21-30 گرم دم گیلاس تازه یا خشک را در مقداری آب به مدت 5 دقیقه بجوشانید، سپس این جوشانده را تا داغ است روی 250 گرم گیلاس و یا برش های سیب درختی بریزید تا 20 دقیقه دم بکشد، سپس از صافی بگذرانید و در طول روز آن را کم کم بنوشید تا به راحتی برونشیت شما را معالجه کند.
22-جوشانده دم گیلاس به ترتیبی که در بالا گفته شده تب را از بین می برد.
23-جوشانده برگ های تازه یا خشک درخت گیلاس، یبوست و خشکی مزاج را درمان می کند، به این منظور باید 20 تا 30 گرم برگ تازه یا خشک کرده درخت گیلاس را در یک لیتر شیر بجوشانید و 20 دقیقه دم کنید و پس از صاف کردن و شیره گرفتن آن با فشار آن را با شکر شیرین کرده و هر روز 2 تا 3 فنجان از آن را بنوشید.
24- جوشانده دم گیلاس بهترین دارو برای درمان کلیه و سنگ کلیه، ورم مجاری ادرار و مثانه است، به این منظور باید 30 گرم دم گیلاس تازه یا خشک کرده را در یک لیتر آب بریزید و آن را دم کنید، بعد آن را صاف نموده و فشار دهید تا شیره آن گرفته شود و در طی روز چند فنجان از آن را بنوشید.
25-گیلاس برای اشخاصی که مبتلا به درد صفراوی شده اند، مفید است.

این هم ماسک گیلاس

طراوت و شادابی را به پوست خود هدیه کنید.
چند گیلاس را بدون هسته له کنید، و با یک گاز استریل برای حفظ آن بر روی پوست تان قرار دهید و بعد از 20 دقیقه صورتتان را بشوئید.
نکته: بهتر است گیلاس ها را قبل از استفاده در یخچال قرار دهید تا خنک شوند و آنها را به صورت سرد بر روی صورتتان بگذارید تا طراوت بیشتری به پوستتان بدهد و خستگی را از آن دور کند.
منبع: نشریه بانو، شماره 31.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید